Gå til innhold

Er jeg en egoist som krevde at samboer ikke skulle jobbe kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har to barn sammen, 3 år og 10 mnd. Jeg er for tiden hjemme i permisjon, noe jeg har vært siden yngste barn ble født. Til uken starter sambo med sin permisjon. Da begynner jeg i jobb.

For å gi litt bakgrunnsinformasjon, så ble det en del krangler da jeg var hjemme med første barn. Dette dreide deg hovedsakelig om at samboer ofte jobbet så lenge han kunne, og gjorde svært lite/ingenting av husarbeidet. Mine kriterier for at jeg skulle ta hovedvekten av fellespermen denne gangen også, var at han ikke skulle bruke det som "fripass" til å sluntre unna hjemme. Han lovet det.

Men så er det altså på'n igjen.

Siden mai-måned ca. har jeg prøvd å få han til å bidra mer hjemme. Prøvd å forklare at perm er min tid hjemme med barn på DAGEN, altså jeg har perm fra jobbtid - ikke på kveldene. Han har igjen  brukt store deler av permisjonstiden på å jobbe lange kvelder, latt meg være alene med to barn. Levere og hente i bhg, handle, vaske klær, brette klær, vaske huset, legge barn, stå opp om natten. I en nylig krangel spurte jeg han om hvor lenge det var siden han vasket doen eller støvsugde. Ingen av oss kan huske sist han gjorde noe i huset.

Nå har det altså klikket det for meg. I forgårs krevde jeg at han skulle komme hjem til kl 18, slik at han kunne hjelpe meg å legge barn og vaske opp etter middagen. Jeg orket ikke mer.

Han kaller meg egoist pga dårlig timing. Han skal som sagt ut i permisjon til uken, og det var stress på jobb fordi han måtte få ferdig prosjekter før han blir borte i 3 mnd ca. Jeg trengte bare å holde ut en uke til. Han snakker ikke med meg per nå.

Var jeg egoist?

Anonymkode: 27400...26e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 01814...355

• Liker 5
Skrevet

Glemte å legge til at eldste er i trassalderen. Så legging av begge kan ofte ta både 1, 2 og 3 timer på det verste.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det hadde vært helt rimelig om du hadde krevd dette tidligere og det burde du ha gjort. Men jeg ville ikek ha gjort det den siste uken før han skal ut i permisjon.

Anonymkode: 397d1...88d

• Liker 34
Skrevet

Så lenge dere kun er samboere ig ikke gift, så er hans «lønn» for denne ekstraanstrengelsen kun hans, så nei, det er han som er egoist! 

Anonymkode: 72878...6d4

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja

Anonymkode: 01814...355

Du er enten mann, eller så har du ikke lest hva TS har skrevet.

Hvis samboeren hennes hadde vært flinkere til å hjelpe til hjemme de forrige 10 mnd, så kanskje det ikke hadde klikket for TS. Det er begrenset hvor lenge man orker det kjøret alene. Hun har helt rett. Permisjon  er ikke et frikort for mannfolka til å jobbe så mye de vil. Det er faktisk bare permisjon fra dagtid. Det forventes at de skal stille opp på andre normale hverdagslige ting. Noe samboeren hennes ikke har gjort.

Du høster hva du sår. Samboers egen feil.

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde også klikka.

Forstår deg godt.

Jeg har permisjon nå, og her får ikke samboer gjøre hva han vil på kvelden eller jobbe. Ikke snakk om at jeg skal styre og legge to barn alene hele tiden! Det er nok som det er med husarbeid og alt rundt. Ærlig talt

Anonymkode: 61f96...a1b

• Liker 9
  • Nyttig 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det er han som er egoisten her, ikke du. 

Skrevet

Jeg synes det er tåpelig å forlange det en uke før hans permisjon. Det skulle kommet mye, mye tidligere.

Men jeg skjønner deg utrolig godt, hadde sikkert gjort det samme i kampens hete.

Anonymkode: d41fd...59a

• Liker 16
Skrevet

Da vet du hvordan han mener arbeidsfordelingen skal være når en er hjemme i permisjon. Gled deg til permisjonslivet er over og du kommer hjem fra jobb til nyvasket hus, ferdig middag og klær er vasket og brettet😊 Når det er leggetid kan du dra ut av huset og trene, treffe venner el😊 

Anonymkode: 97b5c...e3e

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Ja du er egoist, unødvendig å ta sette så tett på perm

Anonymkode: 20d25...829

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg og samboer har to barn sammen, 3 år og 10 mnd. Jeg er for tiden hjemme i permisjon, noe jeg har vært siden yngste barn ble født. Til uken starter sambo med sin permisjon. Da begynner jeg i jobb.

For å gi litt bakgrunnsinformasjon, så ble det en del krangler da jeg var hjemme med første barn. Dette dreide deg hovedsakelig om at samboer ofte jobbet så lenge han kunne, og gjorde svært lite/ingenting av husarbeidet. Mine kriterier for at jeg skulle ta hovedvekten av fellespermen denne gangen også, var at han ikke skulle bruke det som "fripass" til å sluntre unna hjemme. Han lovet det.

Men så er det altså på'n igjen.

Siden mai-måned ca. har jeg prøvd å få han til å bidra mer hjemme. Prøvd å forklare at perm er min tid hjemme med barn på DAGEN, altså jeg har perm fra jobbtid - ikke på kveldene. Han har igjen  brukt store deler av permisjonstiden på å jobbe lange kvelder, latt meg være alene med to barn. Levere og hente i bhg, handle, vaske klær, brette klær, vaske huset, legge barn, stå opp om natten. I en nylig krangel spurte jeg han om hvor lenge det var siden han vasket doen eller støvsugde. Ingen av oss kan huske sist han gjorde noe i huset.

Nå har det altså klikket det for meg. I forgårs krevde jeg at han skulle komme hjem til kl 18, slik at han kunne hjelpe meg å legge barn og vaske opp etter middagen. Jeg orket ikke mer.

Han kaller meg egoist pga dårlig timing. Han skal som sagt ut i permisjon til uken, og det var stress på jobb fordi han måtte få ferdig prosjekter før han blir borte i 3 mnd ca. Jeg trengte bare å holde ut en uke til. Han snakker ikke med meg per nå.

Var jeg egoist?

Nei

Anonymkode: a2ce0...123

• Liker 2
Skrevet

Helt unødvendig av deg. Pick your battles og det er en unødvendig en å ta rett før permisjon. 
Du skal tilbake på jobb og da får han ta en større del av alt fra barn til husarbeid. Da får rollene snus da.

Også får dere SNAKKE sammen og finne en god fordeling. Viktig med forventningsavklaring. 

Jeg hadde ikke tatt det opp en uke før permisjon. Helt unødvendig!

Også har jeg ikke snakket om at det er skikkelig dårlig av han de første 10 mnd, men nå var det ikke det som egentlig var spørsmålet ditt …

• Liker 3
Skrevet

Og derfor er det godt å være singel. Så mye sutring fra altfor mange kvinner på KG!

Anonymkode: 3237a...592

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke egoistisk. Det skal ikke være slik at ansatte må jobbe overtid hver dag for å ferdigstille prosjekter før perm. Arbeidsgiver må fikse kvalifisert vikar som kan ta over. 

Enig i at perm er på dagtid hjemme. Samtidig tenker jeg at den som har perm kan ta noe mer ansvar hjemme slik som oppvåkninger på natt og litt husarbeid. Da mener jeg ikke full vask av hele huset, men enkle ting som å sette på en oppvaskmaskin, sette på en maskin med klær ol. Sånt som er praktisk for at ikke alt skal samle seg opp over flere dager.

Du har også kun perm med den yngste, ikke den eldste. Altså bør i det mindre den eldste være begges ansvar (dele på legging, stå opp om morgenen, lage matpakke, aktivisere).

Det er også viktig for barna å ha kvalitetstid med far. Det får de ikke om han bare prioriterer jobb og ikke farsrollen. 

Anonymkode: bd0f7...feb

• Liker 3
Skrevet

Enig at timingen var teit. Hadde også blitt sur dersom jeg fikk et dårlig rep på jobb fordi dama fikk et sammenbrudd en uke før jeg blir borte i lang tid. Han bør gjøre seg ferdig slik at det ikke blir merarbeid på andre kollegaer som kanskje må gjøre ferdig hans rester.

Men, så klart, det unnskylder ikke at han har latt deg skure hjemme og være fulltids-nanny i mange mnd. Man snapper før eller siden av sånt. Helt utrolig at du ikke klikka før egentlig (noe du kanskje skulle gjort).

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og derfor er det godt å være singel. Så mye sutring fra altfor mange kvinner på KG!

Anonymkode: 3237a...592

Det er ikke kvinnekjønnet som sliter for tiden.... Dere mannfolk er verstingene på skolen, topper statistikken for selvmord, og ufrivillig barnløse.

Go you!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det hadde vært helt rimelig om du hadde krevd dette tidligere og det burde du ha gjort. Men jeg ville ikek ha gjort det den siste uken før han skal ut i permisjon.

Anonymkode: 397d1...88d

Hæ?

Han her høres jo maks slask ut og får støtte? 😅🤷‍♀️

Jeg hadde dratt fyren med på FVK for lenge siden jeg da. 

• Liker 5
Skrevet

Først av alt! Jeg hadde klikket leeeeenge før deg! Jeg forstår du er sint, skuffet, sliten og såret. Har ikke ord for hvor dårlig det er av mannen din å gi lovnader han ikke holder, samt legge alt arbeider på en.

Men å godta det i 10 mnd (ser du har gjort et forsøk på å gi beskjed i noen mnd nå, uten at det har fungert), for å så klikke en uke før han skal i perm er jo ikke god timeing. Skal man være borte i 3 mnd må man jo ferdigstille. 

Men så klart, hadde han holdt det han hadde lovet så hadde du sluppet å klikke også. Så da hadde dere aldri kommet i denne situasjonen. Da hadde du nok uten problem godtatt at han hadde brukt et par kvelder nå. 

Anonymkode: a1e3d...e41

• Liker 2
Skrevet

Du vet iallefall hvordan arbeidsfordeling blir de neste 3 mnd. Du må virkelig stå løpet ut, ikke vask.

Anonymkode: 8ba6d...eda

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...