Gå til innhold

Spicy ribbe

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Vi har mye ribbe i fryseren nå. Godt å bare steke den på tradisjonelt vis, men jeg har lyst til å variere litt. Gjerne en ganske krydret variant.

Noen som har ribbetips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Denne er ikke spicey, men veldig god.

Ribbe med ny twist

Skjær ribben i ca 2 cm tykke skiver

Gni inn godt med pepper og salt på begge sidene

Brun skivene på panna (ikke for varm)

Ha skivene og stekefettet over i en kasserolle etter hver steking.

Når alle ribbeskivene er stekt, koker du ut panna og har skyen i kasserollen. Tilsett så vann til kjøttet er nesten dekket.

La dette koke under lokk i en til en og en halv time.

Smak til skyen hvis nødvendig. (mer salt og pepper)

Serveres med kokte poteter, surkål og erterstuing!!

Skrevet

svigers hadde et år restene etter ribba (bare rene kjøttet, ikke svor og fett) i kinesiske gryter, a la chop suey ol, snadder, og litt utenom all julematen i romjula.

Skrevet

Det finnes jo mange gode og sterke varianter av spareribs, da, jeg har dessverre ingen velprøvd oppskrift selv, men på Tinas mat på NRK forrige uke laget hun en variant som så enkel og ganske god ut - oppskrift her. Der skal forøvrig svoren skjæres av før krydderet gnis inn, det har ikke kommet med i oppskriften.

Ellers pleier jeg å lage en italiensk rett med ribbe, tomatsaus, gulrøtter, sellerirot og kikerter, krydret med masse hvitløk og div. urter. Fungerer også godt til ribberester. ;) Kan legge ut oppskriften hvis du er interessert.

Skrevet

Svineribbe med kikerter

1 kg svineribbe

250 g tørkede kikerter, eller 2 bokser

3 ss olivenolje

5 hvitløkbåter, hakket

2 stilker selleri, hakket

2 gulrøtter, hakket

1 boks herm. tomater

evt litt kraft eller buljong

salt og pepper

frisk basilikum

Bløtlegg tørkede kikerter over natten og kok i ca. 1 1/2 time.

Brun ribben i olivenolje (jeg pleier å dele den i stykker). Ha i grønnsakene og hvitløk og la dem frese med et øyeblikk, tilsett tomater og kraft, salt og pepper. La koke i 20 min, tilsett avrente kikerter. Tilsett mer væske (tomatjuice, kraft) om nødvendig. La småkoke under lokk i 45 min eller til ribben løsner fra beina.

Rør inn hakket basilikum helt til slutt, og server med brød. :)

(fra Antonio Carluccio: Musikk og menyer fra Italia).

Med ribberester lager jeg gryten med kun freste grønnsaker fra starten, tilsetter tomater og kikerter, og lar ribbebitene bare varme seg i gryten ca. 10-15 min.

Man kan også bruke timian og bladpersille istedet for basilikum (som ikke er så lett å få med seg "helskinnet" hjem fra butikken når det er kaldt ute ;) ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...