Gå til innhold

Hvor kvalifisert må man være?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva forventes det egentlig når jeg søker en butikkjobb? At jeg har en voldsom interesse for f.eks. dagligvarer? :lol: Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å søke slike jobber. Tenker å ta kontakt med diverse butikker og legge igjen en søknad, men trenger rett og slett generelle tips.

Hva med jobb i klesbutikk? Må man ha erfaring da?

Jeg er temmelig desperat etter en jobb nå, har bare erfaring som sekretær, og det ser ut som markedet er temmelig stramt akkurat nå. Selv om jeg faktisk har 9 års erfaring. Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan du spille på personlighet.

Ingen av oss har vel spesiell interesse for makrell i tomat og softkorn, men du kan være serviceinnstilt, hjelpsom, tålmodig, like å ta i et tak, fleksibel etc.

Når det gjelder klesforretninger bør du ha en viss interesse for klær. Du er vel ikke nødt til å bruke kun det som finnes i butikken, men ligge på noenlunde samme nivå er nok greit.

Jeans på H&M og BikBok og pene langbukser i en kjolesalong - skjønner?

Jobb i et glassmagasin fx si at du har interesse for interiør og design-opptrekkere - nei, ikke si det hvis du ikke har det - men du kommer alltid unna med at du synes det har noe for seg.

Og legg igjen søknader, det er bra initiativ - det vil sikkert bli satt pris på. Men ikke legg igejn den samme overalt - den må være rettet mot den butikken, det faget, nettopp så du kan fremheve din interesse for brokadestoffer i skjørt, opptrekkere fra Alessi og en fresh grønnsaksdisk.

Ingen setter pris på en søknad som er så generell at de ikke ser hva du egentlig er på jakt etter. Du kan skrive at du fx har vært i butikken og fikk godt inntrykk av miljøet...

Fleksibel, positiv og serviceinnstilt er du overalt og det må du være.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenkte bare å støtte opp under tusenfryd sitt svar.

Jeg hadde null erfaring og ingenting å vise til da jeg begynte å jobbe i klesbutikk. Men jeg gjorde et bra inntrykk ved intervjuet og hadde stor interesse for klær og mote, samt serviceinnstilling. Ikke lenge etterpå ble jeg avdelingsleder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er selvsagt viktig å ha en viss interesse for den bransjen du vil inn i, selv om flertallet ikke er spesielt interessert i matvarer :wink:

Det viktigste i en butikk er at du er blid og positiv, hjelpsom og serviceinnstilt, gjerne utadvendt, at du liker å sjaue og at du har god rygg, for det blir mye gåing, tråkking og løfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som har svart her.

Egenskaper man bør ha i butikk er at man er serviceminded, høflig, tålmodig, takler stress, kanskje litt selgeregenskaper og evt. interesse for produkter (gjelder kanskje ikke dagligvare da).

I tillegg lønner det seg ofte å si at man er fleksibel og kan stille opp ved sykdom og jobbe litt ekstra i perioder (da må man også gjøre det). Butikker har sjelden nok folk å ta av når noen blir syke o.l.

Du trenger ikke nødvendigvis har erfaring fra butikk, men erfaring med produktene er en fordel og at du liker produktene du skal selge. Skaff deg gjerne litt kunnskap om dette før du evt. skal på intervju!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...