Gå til innhold

Manglende tilgivelse og helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er det noen som opplever eller vet om det finnes en mulig sammenheng mellom psykisk ubalanse og manglende tilgivelse av seg selv og andre?

Anonymkode: 86566...1d7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss! Ingen? :vetikke:

Skrevet

Helt klart. Hatet mitt spiste meg opp innvendig, uten at jeg visste det selv. Den jeg gikk rundt og hatet, merket ingenting. Det så jeg først i ettertid.

Anonymkode: 9296c...998

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt klart. Hatet mitt spiste meg opp innvendig, uten at jeg visste det selv. Den jeg gikk rundt og hatet, merket ingenting. Det så jeg først i ettertid.

Anonymkode: 9296c...998

Interessant. ❤️ Har du tips til hvordan tilgi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 20.49):
Er det noen som opplever eller vet om det finnes en mulig sammenheng mellom psykisk ubalanse og manglende tilgivelse av seg selv og andre?

Jo, det kan sikkert bli en kronisk stress-situasjon. Men må man tilgi den ene eller andre? Kanskje kan man se at man holder en situasjon i live med tankene, og kan gi seg selv lov å ta en pause fra grublingen? 🌼 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo flere av personlighetsforstyrrelsene der skam og skyldfølelse (man greier ikke tilgi seg selv f.eks eller trenger at alle andre tilgir en for ting man innbiller seg eller tror sterkt at man har gjort galt) er gjengangere. Jeg har en av disse og skamfølelse har vært en gjennomgående problemstilling jeg har trengt å overkomme for å leve et liv med noenlunde trivsel og uten konstant stress.

Anonymkode: 3a70a...381

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 20.49):

Det er helt klart ikke gunstig for helsa å være i en konfliktsituasjon. Hvis du har hjort noe utilgivelig kan samvittigheten din gnage, og hvis andre har gjort deg urett kan såret sitte i.

Anonymkode: ded98...f7a

• Liker 1
Skrevet

Ja, alle følelser både bevisste og ubevisste holdes i kroppen og påvirker helsen. Tilgivelse er et resultat av heling, altså ikke nødvendig å fokusere på å tilgi (det er ikke et verb). Heller rette fokuset mot å lytte til alle følelser, spesielt de vonde vi ofte unngår og å gjøre integrering og helingspraksiser.

Anonymkode: c35f2...868

• Liker 1
Skrevet

Helt klart en sammenheng! Å gå rundt med negative og bitre følelser hver dag i årevis setter seg etterhvert i kroppen på ulikt vis. Å tilgi f.eks. grove urettferdige ting er virkelig ingen enkel prosess. Du kan starte med å være mye i naturen, om er stadfestet å være tilfriskende. Helst i skog med mye trær og med vann. Yin yoga, og ulike øvelser som åpner opp energibanene i kroppen.

Når det gjelder det mentale så vet ikke jeg hvordan jeg skal forklare det dersom du ikke er åpen for det esoteriske og grunnen til at vi lever? Ikke alle er åpne for dette, og da er det ikke noe poeng i å tipse deg om denne delen 😊

Anonymkode: d097b...840

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg slet veldig psykisk angående "feil" jeg har gjort i livet til jeg klarte å tilgi meg selv. Grublet så enormt mye på ting som skjedde, og hvordan jeg heller burde ha håndtert det, og spilte om igjen og om igjen "film" i hodet mitt angående hvordan ting kunne gått, om jeg bare hadde vært klokere. 

Slikt er meningsløst, for selv om jeg til slutt hadde funnet den ultimate fasit på hvordan jeg kunne ha unngått det hele, så kunne jeg jo ikke ha gjort om på noe. Det har skjedd. Uansett. 

I litt tilfelle gikk dette mye på hvordan jeg skulle ha håndtert onde mennesker bedre, og styrt klar av ting de gjorde mot meg, mitt barn og min familie. Jeg påtok meg skylden for det DE gjorde (eks og eks svigermor), fordi jeg mente jeg burde ha håndtert dem bedre. Ved hjelp av psykolog klarte jeg å plassere skylden der den hører hjemme, hos dem som gjorde onde ting, og da klarte jeg også å tilgi meg selv. Innse at jeg gjorde mitt beste i en vond situasjon. 

Jeg har det uendelige mye bedre når jeg klarte det. 

Anonymkode: f4704...2a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Hm, jeg vet ikke om tilgivelse. 

Men jeg vet at medfølelse med seg selv og andre har noe med psykisk helse å gjøre. At det er positivt om du har det. 

Tenker også at tilgivelse handler om å gi slipp, om å akseptere virkeligheten som den er. Og dette med aksept er sentralt for det å ha det bra mentalt. Det har jo blitt en egen behandlingsmodell rundt det med Acceptance and Commitment therapy. 

Hva tenker du selv da? 

Skrevet
Rainstorm skrev (14 minutter siden):

Hm, jeg vet ikke om tilgivelse. 

Men jeg vet at medfølelse med seg selv og andre har noe med psykisk helse å gjøre. At det er positivt om du har det. 

Tenker også at tilgivelse handler om å gi slipp, om å akseptere virkeligheten som den er. Og dette med aksept er sentralt for det å ha det bra mentalt. Det har jo blitt en egen behandlingsmodell rundt det med Acceptance and Commitment therapy. 

Hva tenker du selv da? 

Gode tankar du har her, og min erfaring er også at det å "gje slepp" er det beste ein kan gjera for seg sjølv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når det gjelder det mentale så vet ikke jeg hvordan jeg skal forklare det dersom du ikke er åpen for det esoteriske og grunnen til at vi lever? Ikke alle er åpne for dette, og da er det ikke noe poeng i å tipse deg om denne delen 😊

Anonymkode: d097b...840

Du mener det spirituelle? I veldig mange religioner står nettopp tilgivelse sentralt, så det er kanskje ingen tilfeldighet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...