AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Nå er det ikke ofte det skjer, men hva gjør dere hvis dere må reise bort en helg og barna nærmer seg 18 år? Vi har besteforeldrene 10 min kjøring unna, men jeg skjønner at tenåringene på 14 og 17 ikke lenger vil på overnatting til bestemor og bestefar. Hvordan løser dere andre tenåringsforeldre dette? Når lot dere ungdommene være hjemme alene en helg? Var så lett å si da barna var små at de ikke skulle få lov til verken det ene eller andre før de var 18, men når de er i alderen «rett før» føler jeg det er noen nyanser som må tas hensyn til også. Anonymkode: a520c...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå er det ikke ofte det skjer, men hva gjør dere hvis dere må reise bort en helg og barna nærmer seg 18 år? Vi har besteforeldrene 10 min kjøring unna, men jeg skjønner at tenåringene på 14 og 17 ikke lenger vil på overnatting til bestemor og bestefar. Hvordan løser dere andre tenåringsforeldre dette? Når lot dere ungdommene være hjemme alene en helg? Var så lett å si da barna var små at de ikke skulle få lov til verken det ene eller andre før de var 18, men når de er i alderen «rett før» føler jeg det er noen nyanser som må tas hensyn til også. Anonymkode: a520c...2ba Må du reise? Har lest her at mange syns det er greit at de er alene hjemme en helg. Men hadde ikke gjort det selv! Men en som er 17år og ansvarlig kan fint passe på en 14åring. Spørs om de syns det er ok selv? Anonymkode: f1a18...2ad
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må du reise? Har lest her at mange syns det er greit at de er alene hjemme en helg. Men hadde ikke gjort det selv! Men en som er 17år og ansvarlig kan fint passe på en 14åring. Spørs om de syns det er ok selv? Anonymkode: f1a18...2ad Må og må, - noen ganger har man gjerne lyst å ha en helg borte og bare være voksne, eller man er invitert i bryllup el.l som ikke er hjemme.. Ungene har veldig lyst å være hjemme alene, og det hadde nok gått fint. Samtidig vet man jo at ting kan skje. (Hjemme-alene-fest, uønskede gjester etc.) Anonymkode: a520c...2ba 3 1 1
atropos Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Jeg ville kanskje alliert meg med besteforeldre og fått de til å sjekke innom en gang om dagen eller to. (Særlig med tanke på evnt hjemme alene fester😝) og i tillegg hatt en regel om at de må ta telefonen når du ringer. utover det ser jeg ingen grunn til at så store barn ikke kan være alene hjemme noen dager. 19 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må og må, - noen ganger har man gjerne lyst å ha en helg borte og bare være voksne, eller man er invitert i bryllup el.l som ikke er hjemme.. Ungene har veldig lyst å være hjemme alene, og det hadde nok gått fint. Samtidig vet man jo at ting kan skje. (Hjemme-alene-fest, uønskede gjester etc.) Anonymkode: a520c...2ba Har de vist at det kommer til å skje? Snakk med de på forhånd oh si at de går til besteforeldrene neste gang om det blir noe som helst tull. Ikke noe festing, drikking eller annet! Handle inn noe godt og mat og la de kose seg med film og ha huset for seg selv. Men ingen andre da? Så slipper de å måtte forklare og si nei til evt forslag om fester feks? Anonymkode: f1a18...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har de vist at det kommer til å skje? Snakk med de på forhånd oh si at de går til besteforeldrene neste gang om det blir noe som helst tull. Ikke noe festing, drikking eller annet! Handle inn noe godt og mat og la de kose seg med film og ha huset for seg selv. Men ingen andre da? Så slipper de å måtte forklare og si nei til evt forslag om fester feks? Anonymkode: f1a18...2ad Og la besteforeldre sjekke innom ? gjerne på kvelden for å se at det får rolig for seg? Anonymkode: f1a18...2ad
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 Om man virkelig må som av veldig gode grunner fra 16 år.. Anonymkode: 69a2c...19b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå er det ikke ofte det skjer, men hva gjør dere hvis dere må reise bort en helg og barna nærmer seg 18 år? Vi har besteforeldrene 10 min kjøring unna, men jeg skjønner at tenåringene på 14 og 17 ikke lenger vil på overnatting til bestemor og bestefar. Hvordan løser dere andre tenåringsforeldre dette? Når lot dere ungdommene være hjemme alene en helg? Var så lett å si da barna var små at de ikke skulle få lov til verken det ene eller andre før de var 18, men når de er i alderen «rett før» føler jeg det er noen nyanser som må tas hensyn til også. Anonymkode: a520c...2ba Dette må då vere ein trolletråd? Med mindre ungdommane dine har diagnosar eller liknande, så kan dei vel klare å kosa seg aleine heime ei helg? Anonymkode: 44e67...6c9 26 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 Mine er 13 og 16, en av hvert kjønn og her flytter besteforeldre eller onkel inn for helgen. Barna får være hjemme rundt sine venner og jeg er sikker på at de får alle behov dekket. Anonymkode: 7989a...2ca 1 2
Ulrikke Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 Datteren vår blir 17 om et par måneder, og vi hadde på ingen måte skaffet barnevakt nå. Hun er alene da, men det kan jo hende at hun hadde fått ei venninne til å komme, rett og slett for å ha selskap, ikke fordi hun trenger det, liksom. Litt mer usikker på en 14-åring. Kommer an på forholdet søsknene imellom og modenhet på dem begge. Du kjenner dem best selv. Ville alliert meg med besteforeldre eller nabo for å sjekke, og eventuelt kunne kaste ut folk dersom det kommer ubudne gjester. Hadde vi bodd annerledes til, så hadde hun bodd på hybel i et år allerede for å gå på vgs for eksempel, så akkurat det å være alene er greit. Mer skeptisk til om det fører til at det kommer mange på døra og de evt ikke klarer å takle det selv. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette må då vere ein trolletråd? Med mindre ungdommane dine har diagnosar eller liknande, så kan dei vel klare å kosa seg aleine heime ei helg? Anonymkode: 44e67...6c9 Trolletråd? Hvorfor må man dra inn diagnoser bare fordi man følger politiets råd om å ikke la de være alene hjemmmr Anonymkode: 69a2c...19b 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må då vere ein trolletråd? Med mindre ungdommane dine har diagnosar eller liknande, så kan dei vel klare å kosa seg aleine heime ei helg? Anonymkode: 44e67...6c9 Ts her. Ikke trolling. Jeg vet som sagt at ungene hadde klart seg strålende hjemme alene, men så har jeg også vært ungdom selv, og vet at ting kan skje. Da er det ikke så bra å være flere timer unna uten mulighet for å «rykke ut.» Å alliere seg med besteforeldrene er aktuelt, men kan ikke forvente at de skal sitte våkne til langt på natt heller.. Derfor var jeg interessert i å høre hva andre gjør i den alderen. Anonymkode: a520c...2ba 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 jeg var et snilt og pliktoppfyllende englebarn i den alderen, så jeg skjønner godt at mine foreldre stolte på meg og lot meg være alene hjemme i helgene, når de ville på hytta. Den tilliten misbrukte jeg, og den lærdommen jeg tok med meg fra den perioden er at foreldre ikke kan stole på ungdommer. Ikke engang de tilsynelatende mest uskyldige. SÅ da mine egen datter kom i den alderen, var valget enkelt: Vi holdt oss hjemme i helgene de par årene. Jeg ville ikke hatt tillit til barn i den alderen mtp festing. Min datter fikk selvfølgelig feste, men det var et poeng for meg å være i nærheten, våken og edru. Anonymkode: aadda...f43 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 Jeg reiste til Italia sammen med en venninne når jeg var 17 år.. Bare nevner det Anonymkode: 5b036...100 7 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #15 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg reiste til Italia sammen med en venninne når jeg var 17 år.. Bare nevner det Anonymkode: 5b036...100 Det er fakrisk noe helt annet Anonymkode: 69a2c...19b
Brunello Skrevet 4. september 2022 #16 Skrevet 4. september 2022 Barn på den alderen har isolert sett ikke problemer med å være alene hjemme. Problemstillingen er derfor ikke om de klarer seg. Men alle som jobber i politiet, utekontakten og andre steder der de jobber med ungdommer forteller gang på gang at vi foreldre er ekstremt naive i forhold til hva som skjer med og rundt ungdommene. Jeg er ikke spesielt interessert i å komme hjem til rasert hus og tomt barskap fordi barna er presset til å ha fest. 5
Brunello Skrevet 4. september 2022 #17 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts her. Ikke trolling. Jeg vet som sagt at ungene hadde klart seg strålende hjemme alene, men så har jeg også vært ungdom selv, og vet at ting kan skje. Da er det ikke så bra å være flere timer unna uten mulighet for å «rykke ut.» Å alliere seg med besteforeldrene er aktuelt, men kan ikke forvente at de skal sitte våkne til langt på natt heller.. Derfor var jeg interessert i å høre hva andre gjør i den alderen. Anonymkode: a520c...2ba Dersom de er alene hjemme, er nok det beste å alliere seg både med naboer og besteforeldre. Det viktigste er at det ikke blir fest i huset med 100 ungdommer som ikke kjenner barna. At 17- åringen drikker seg full med de beste vennene er i utgangspunktet ingen krise. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #18 Skrevet 4. september 2022 Jeg snakker med naboene… Anonymkode: 2dd30...976 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #19 Skrevet 4. september 2022 Kommer an på ungene dine. Naboene mine reiste fra sine barn en helg, og det ble diger fest med ødelegging av hus, politiet på døra og ambulanse som måtte hente noen døddrukne unger. Andre unger vil nok se en film og være oppe litt sent bare, og spise nudler til frokost. Anonymkode: c9b93...05d 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #20 Skrevet 4. september 2022 Brunello skrev (1 time siden): Barn på den alderen har isolert sett ikke problemer med å være alene hjemme. Problemstillingen er derfor ikke om de klarer seg. Men alle som jobber i politiet, utekontakten og andre steder der de jobber med ungdommer forteller gang på gang at vi foreldre er ekstremt naive i forhold til hva som skjer med og rundt ungdommene. Jeg er ikke spesielt interessert i å komme hjem til rasert hus og tomt barskap fordi barna er presset til å ha fest. Kaller du en 17-åring for et "barn"? Anonymkode: 44e67...6c9 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå