Gå til innhold

1\3 av alle filene mine er "borte"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et aldri så lite problem med maskinen...

Etter å ha byttet ut noen deler, og formatert og reinstallert fra WinXp til Win2k på den ene harddisken, viste det seg at 1\3 av alle filene på den andre harddisken, som ikke var koblet i mens den andre ble formatert eller reinstallert, var borte vekk. Etter å ha undersøkt harddisken viste det seg at maskinen sier at 119GB er brukt på harddisken, men de gjenværende filene bruker bare 79GB med plass, så det er altså 40GB med filer som mangler.

For hver mappe med filer som mangler (det er kun hele mapper som mangler, ingen single filer), så ligger det igjen en fil på 32kb uten filnavn, med det eksakte navnet på mappa som mangler. Dermed skjønte jeg at det som har skjedd er at alle pekerne til disse mappene på en eller annen måte er ødelagte.

Det er ikke så forferdelig ille med de filene jeg ikke får tak i, men hvis jeg nå reinstallerer alt som mangler, så ser jeg for meg 2 muligheter for resultatet: Enten vil de 40GB aldri bli tilgjengelige for å skrive på igjen, fordi de er fysisk opptatte selv om windows nekter for det, eller så vil jeg overskrive de gamle filene så jeg ikke kan få tak i dem senere.

Altså vil jeg veldig gjerne få fiksa de pekerne, så jeg kan få frem filene igjen og slipper å måtte teste hvilken av mulighetene som viser seg å være sann.

Nå har jeg prøvd Norton Disc Doctor, den klarte ikke engang finne et eneste problem med harddisken, og jeg har prøvd GetDataBack, som påstår å kunne gjenopprette pekerne, men jeg finner ingen option for det og supporten gidder ikke svare mailen...

Har noen erfaring med slikt, eller noen idèer til hva som kan løse problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg vil si er IKKE RØR NOE! FOr da kan det hende at du overskriver ting du ikke bør.

Filene ligger der og er nok mest sannsynlig helt i orden, MEN du trenger en måte å få tak i dem på.

Først må du ha Service Pack 4 (for Win2000).

Deretter må du legge inn denne nøkkelen i registeret:

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

Dvs.. Lag en ny tekstfil (i Notepad). Kopier inn det over, og lagre som "fix.reg" (det er viktig at den heter .reg til etternavn). Steng Notepad. Dobbelklikk så på denne filen. Den vil da legge inn noe i registeret ditt. Restart pc.

Nå skulle alt være i orden.

Skrevet

Det cronos forsøker å si, er at når Win2k kom ut på markedet, fantes det ikke så store harddisker. Derfor har ikke operativystemet mulighet til å lese så store disker orginalt. Når du legger til reg-filen som han viser til over, så kan du lese større disker, uten problemer.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...