Gå til innhold

Tvinger dere i barna penicillin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg skikkelig slem. Vi har hatt 4 døgn med veldig smerteplaget barn. Barnet er 2.5 år gammelt. Hun har hverken sovet, spist eller drukket. Vi var hos fastlege, barneavdelingen og tilslutt legevakt. Streptokokkinfeksjon. Hun må ha i seg penicillin. 

Hun hater det. Og vi har måtte tvinge det i. 

Hva gjør en egentlig? Tvinger når alt annet er prøvd? Tips?

Anonymkode: 772b1...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, barnet må ha det, sånn er det bare. Prøv å bland det i saft eller juice så det ikke smaker så vondt 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klemte ut en liten dæsj smoothie i en skål (ikke mye, må klare å spise opp) og blanda pencilinen i det. Gikk ned på høykant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland det i litt cola, saft, sjokomelken el.. uansett hvor usunt el...du få der i den .

Eller prøv å få det i smokken..lag en liten hull og sprøyt det inn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må det tvinges om alt annet er prøvd og barnet nekter. Streptokokker et ikke til å spøke med. 

Anonymkode: be498...f8b

• Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha det i en liten sprøyte og sprøyt det inn lengst bak i munnen under tunga, og skyll ned med saft. Når barnet er så sykt at dere har fått penicillin på legevakta så skal det ha i seg medisin

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat antibiotika tvinger jeg i barna hvis det først er behov for det. Alternativet til tvang kan jo bli innleggelse på sykehus og intravenøs antibiotika og det er enda mer traumatiserende for barnet. Du må skjule at du ikke liker å gi dette til barnet, du må være en trygg voksen - det vil gjøre barnet tryggere i lengden.

Mitt tips er å ikke blande ut antibiotikaen, hvis du blander det ut så må barnet drikke opp alt. Gi barnet is eller yoghurt før og etter dosen med antibiotika da tunga litt mindre følsom for smaken. Med så små barn er det best å gi det i sprøyte bak i munnen. Og en belønning etterpå, sjokolade, potetgull eller hva som helst som kan friste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ble nødt til det. Den smaker helt helvete, så skjønner henne godt. Selv om vi sprøyta inn langt bak, siden, under tunga spytta hun ut. 

Men hun måtte jo ha. 

Anonymkode: a2290...546

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tipse om at det kan være mulig å få en annen type som smaker annerledes. Hør med apoteket, de har ofte mye erfaring. Synonympreparater kan for eksempel ha forskjellige smaker.

Antibiotika er viktig, men skjønner frustrasjonen! Det er ikke enkelt.

Anonymkode: 178bf...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånne ting MÅ tas, uansett om det er frivillig eller ei. Selvfølgelig prøver man det som gir minst ubehag først, men får man ikke i dem medisin oralt så ender det fort opp med sykehusopphold og større plager. 

Anonymkode: a664e...02d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinger selvsagt medisinen i dersom han nekter å ta den. Er bare 2,5 så her har det vært medisinering med tvang, da han nekter å gape opp og svelge det. Bruker sprøyte og prøver å sprøyte litt og litt inn lags kinnet, mens han holdes fast.

etterpå er det mye godsnakk, og han har fått velge seg klistermerke som vi har plassert på medisinkalenderen som vi fikk med fra apoteket.

Anonymkode: c1df6...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan jo tipse om at det kan være mulig å få en annen type som smaker annerledes. Hør med apoteket, de har ofte mye erfaring. Synonympreparater kan for eksempel ha forskjellige smaker.

Antibiotika er viktig, men skjønner frustrasjonen! Det er ikke enkelt.

Anonymkode: 178bf...b27

Ikke med weifapenin mikstur. Det smaker dessverre fælt og det er det som finnes på markedet.

TS: Hvis man ikke tvinger til et barn som ikke vil ha medisinen kan barnet få blodforgiftning og i verste fall dø. Så hvis du føler deg slem, får du tenke at du faktisk hadde vært ekstremt slem dersom du lot barnet dø fordi du ikke vil tvinge i barnet medisin. Barnet vet ikke sitt eget beste og må selvsagt tvinges når det ikke vil.

Anonymkode: ef81f...bcb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke med weifapenin mikstur. Det smaker dessverre fælt og det er det som finnes på markedet.

TS: Hvis man ikke tvinger til et barn som ikke vil ha medisinen kan barnet få blodforgiftning og i verste fall dø. Så hvis du føler deg slem, får du tenke at du faktisk hadde vært ekstremt slem dersom du lot barnet dø fordi du ikke vil tvinge i barnet medisin. Barnet vet ikke sitt eget beste og må selvsagt tvinges når det ikke vil.

Anonymkode: ef81f...bcb

Imacilin smaker ok, jordbæraktig, og er bredspektret, har alltid bedt om den til mine barn. Weifapenin og Appocilin smaker forferdelig

Anonymkode: 5a1b6...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, medisin er viktig. 

Husker da jeg var liten og ikke ville ta penicillin, mamma og pappa måtte tvinge meg. Jeg husker ikke dette som noe traumatisk i det hele tatt. Hadde vært verre om de ikke gjorde det. 

Anonymkode: 440ea...2b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler meg skikkelig slem. Vi har hatt 4 døgn med veldig smerteplaget barn. Barnet er 2.5 år gammelt. Hun har hverken sovet, spist eller drukket. Vi var hos fastlege, barneavdelingen og tilslutt legevakt. Streptokokkinfeksjon. Hun må ha i seg penicillin. 

Bland det i noe. Det må ned eller så blir det verre.

Anonymkode: 1857c...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har prøvd å blande i syltetøy. Ellers har vi tvingt ned. I starten ville hun ikke ha noe å spise eller drikke så ingenting å blande det i. Nå har hun begynt å spise litt men måtte uansett tvinge det i. 

Dette er ery-max(?) og smakte egentlig ingenting. Men hun spytter det ut. 

Sist gang hadde hun en rød penicillin som smakte virkelig høgg. Da var det for ørebetennelse, og vi fikk beskjed om å bare droppe det. 

Men med streptokokker er det altså veldig viktig i motsetning til ørebetennelse? 

Takk for tips, alt skal prøves 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har prøvd å blande i syltetøy. Ellers har vi tvingt ned. I starten ville hun ikke ha noe å spise eller drikke så ingenting å blande det i. Nå har hun begynt å spise litt men måtte uansett tvinge det i. 

Dette er ery-max(?) og smakte egentlig ingenting. Men hun spytter det ut. 

Sist gang hadde hun en rød penicillin som smakte virkelig høgg. Da var det for ørebetennelse, og vi fikk beskjed om å bare droppe det. 

Men med streptokokker er det altså veldig viktig i motsetning til ørebetennelse? 

Takk for tips, alt skal prøves 🙈😂

Tja, veldig viktig er kanskje å overdrive. I retningslinjene er den ingen absoluttheter.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-primaerhelsetjenesten/infeksjoner-i-ovre-luftveier/streptokokkhalsinfeksjon-og-skarlagensfeber#dd48ee61-5a5f-4241-9e67-0b33a180a5f5-begrunnelse

Anonymkode: 7abe1...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 19.42):

hvis barnet/barna trenger det ,så ja

Anonymkode: 3eab9...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...