Gå til innhold

Salg av bil - hvordan fordele verditapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg kjøpte for noen år siden en bil sammen, for 100 000 kr. Han betalte 20 000 og jeg resten. Nå vurderer vi å selge den. Hvordan fordele overskuddet? Bør han få 20% av salgssum og jeg 80%? Jeg vil jo da tape mange flere tusen enn han. Alternativt deler vi tapet på to, men da vil jo han risikoere å ikke sitte igjen med noe. Vi får neppe mer enn 50.000 for bilen.

Vi har hatt bilen felles hele veien, og brukt den etter behov begge to.

Anonymkode: 990f6...999

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest korrekte er kanskje ein 20-80 fordeling av salgssummen. Du har sjølvsagt tapt meir enn han, for slik er bilhold;) 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er det jeg også har tenkt, samtidig kjipt å tape 40.000 mens han taper 10.000 på noe vi begge har hatt samme nytte av, og kun fordi det var jeg som hadde penger da den ble kjøpt

Skrevet

Hvis han hadde kjøpt en bil for 2-4 år siden til 20.000kr så hadde dagens verdi kanskje vært 5-8000kr maks. Hvis du syns det blir feil å gi han 20% som blir 10.000kr så kan det kanskje være en måte å dele det på. Men tja, hva vinner du på det.. 3-5000kr? Er det verdt det? Selvom det føles surt å tape så mye mer penger enn han siden det tilfeldigvis var du som hadde penger den gangen så tror jeg ikke at jeg hadde gjort et stort nummer ut av det. Kanskje han kan bidra mer med neste bil? 

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Skriv avtale neste gang hvordan salgssummen skal deles.

Uten avtale deles salgssummen etter eierandel ut i fra hvem som har betalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er det jeg også har tenkt, samtidig kjipt å tape 40.000 mens han taper 10.000 på noe vi begge har hatt samme nytte av, og kun fordi det var jeg som hadde penger da den ble kjøpt

Han kan jo i teorien hevde at det er berre din andel som er brukt opp 🤣 som at han betalte dei "nederste" 20.000, og heile tapet er ditt. 

Eller du kan hevde at hans andel vart brukt opp, og du har rett på heile kjøpesummen. Begge deler blir ganske rart. 

Du får akseptere tapet, og gjere betre avtalar neste gong. 

Skrevet

Har det også vært 20/80- fordeling av utgiftene, eller har det vært ift. bruk? Det bør også kanskje være med i beregningen.

Skal dere ha ny bil sammen siden dere selger denne bilen, eller er forholdet slutt?

Anonymkode: fc5e5...2f0

Skrevet

Om bilen har vært felles og brukt felles og omtrentlig like mye er det vel mest riktig at verditapet deles likt. Om dere skjevfordelte kjøpskostnaden fordi den ene parten ikke hadde penger kan man se på det som et lån hvor du la ut for bilen. 

Men dette burde dere snakket om da dere kjøpte bilen. 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan fordele overskuddet?

Vil ikke kalt et tap på 50'000 over noen år som "overskudd"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...