AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Del Skrevet 4. september 2022 Hei, Hadde en morkake som ikke løsnet ved første fødsel. Fikk utskrapning som gikk bra. Men vurderer barn nr 2 og leser at det er stor sannsynlighet for at det kan gjenta seg, og leser endel om at det faktisk er sjeldent og farlig. I USA så fjerner de livmoren til de som har fastsittende morkake. Syns det er rart. Min fødsel virket ikke alvorlig. Og utskrapningen tok 10-15 min. Fikk ingen inntrykk av at det var snakk om noen stor fare. Blødde 1l ca. Men nå ble jeg litt urolig. Noen med erfaring som kan berolige litt 😅 Anonymkode: da804...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Del Skrevet 4. september 2022 Har hatt det ved den ene fødselen. Operasjon og et større blodtap (1,5 l) etter fødselen. De tre andre fødslene har gått helt fint, uten noen komplikasjoner. Men fødeavd var ekstra forberedt, og jeg hadde litt mer overvåkning under fødselen, de hadde klart diverse sprøyter og drypp inne på fødestua. De hadde også ultralydapparat klart til å kunne sjekke status på morkaka etter fødselen. Jordmor hadde telefonkontakt med gynekolog mellom babyen og morkaken ble født, om hvor lenge de skulle vente på at den løsnet selv. Siden det var normalt med blødning, ble det vanlig prosedyre. Hvis morkaken ikke kommer ut, kan dette medføre infeksjon og sepsis etter litt tid. Livmoren vil heller ikke klare å trekke seg sammen. Derfor er det farlig. Men det er ingen akutt fare i seg selv at den står fast, det er en forholdsvis vanlig komplikasjon. Blodtapet er sånn sett mer alvorlig i akuttfasen. Anonymkode: d3162...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Del Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt det ved den ene fødselen. Operasjon og et større blodtap (1,5 l) etter fødselen. De tre andre fødslene har gått helt fint, uten noen komplikasjoner. Men fødeavd var ekstra forberedt, og jeg hadde litt mer overvåkning under fødselen, de hadde klart diverse sprøyter og drypp inne på fødestua. De hadde også ultralydapparat klart til å kunne sjekke status på morkaka etter fødselen. Jordmor hadde telefonkontakt med gynekolog mellom babyen og morkaken ble født, om hvor lenge de skulle vente på at den løsnet selv. Siden det var normalt med blødning, ble det vanlig prosedyre. Hvis morkaken ikke kommer ut, kan dette medføre infeksjon og sepsis etter litt tid. Livmoren vil heller ikke klare å trekke seg sammen. Derfor er det farlig. Men det er ingen akutt fare i seg selv at den står fast, det er en forholdsvis vanlig komplikasjon. Blodtapet er sånn sett mer alvorlig i akuttfasen. Anonymkode: d3162...cb6 Takk for svar 😊 Har vurdert om jeg skal høre om det er mulig å få keisersnitt hvis jeg blir gravid. Lurer på om det er tryggere i en slik situasjon? Kjenner jeg er mer nervøs andre gang i og med at jeg har et barn fra før, men samtidig vil jeg gjerne oppleve enn fødsel igjen. Ts Anonymkode: da804...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 4. september 2022 #4 Del Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis morkaken ikke kommer ut, kan dette medføre infeksjon og sepsis etter litt tid. Livmoren vil heller ikke klare å trekke seg sammen. Derfor er det farlig. Men det er ingen akutt fare i seg selv at den står fast, det er en forholdsvis vanlig komplikasjon. Blodtapet er sånn sett mer alvorlig i akuttfasen. Nå er det vel den fastsittende morkaken som gir alvorlig blødning.... "Ligger det en større del av morkaken igjen kan livmoren få problemer med å trekke seg skikkelig sammen. Den fødende kvinnen er avhengig av at livmoren trekker seg sammen for at blødningene skal stanse etter fødselen. Hinder i denne sammentrekningen kan gi betydelige blødninger." https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/morkakefast.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Del Skrevet 4. september 2022 Ja det KAN være farlig. Men har du hatt dette før vil de være ekstra oppmerksomme på om du får det igjen i neste sv.skap. Oppdager de det tar de ekstra forhåndsregler ved neste fødsel. Ville ikke latt det stoppe meg fra et nytt sv.skap lykke til! Anonymkode: e89ba...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå