Gå til innhold

Nevropsykolog sykmeldt og jeg trenger utredning for ADHD - det haster. Forslag til god nevropsykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt og fastlege mener jeg har ADHD - jeg er helt enig. Nærmeste nevropsykolog hadde ventetid på et halvt år, så i løpet av den tiden skulle jeg være sykmeldt og si ifra om situasjonen bedret seg for meg (hadde en "kræsj" på jobb som følge av symptomatikk jeg aldri har tatt på alvor, og plutselig klarte jeg ikke gå på skole eller jobb, men dette er symptomer jeg alltid har hatt og som bare har blitt verre).   

Så ringer noen fra nevropsykologens kontor sent fredag som var og sier at hun er sykmeldt, på ubestemt tid. I løpet av helga har jeg tenkt mye på hva som kan gjøres. Jeg har på ingen måte råd til privat nevropsykolog, jeg vet at dette kan koste oppimot 15 000. Men, det jeg har er bil, så jeg kan dra nesten hvor som helst i en radius på to timer fra Oslo - lenger også, kanskje, men bør være innafor en dagstur, helst. Man trenger jo gjerne ikke mer enn én utredningstime, og mye kan gjøres via Zoom (har i løpet av pandemien hatt kontakt med psykolog via Zoom). Har dere noen gode nevropsykologer å anbefale? Det haster litt, og selv om jeg skjønner at ventelistene er lange vil jeg heller bare sette meg på fem forskjellige ventelister i småbyer rundt omkring enn å sitte og vente på at nåværende sykmeldte nevropsykolog skal bli frisk - hva om det aldri skjer? 

Har dere evt. andre råd? Jeg har en litt tafatt fastlege som gjør det jeg ber om, men som ikke kommer med så mye innspill selv, så jeg er litt avhengig av å vite hva jeg skal be om når jeg drar dit eller snakker med ham. Ja, jeg skal bytte, men jeg står på ventelister der også... Alt tar tid. 

Takk for alle tips.

Anonymkode: 594d3...fe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis noen lurer, bor jeg ca 1,5 time fra Oslo selv, men kan strekke meg til å dra opptil fire timer hver vei for å bli utredet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sykmeldt og fastlege mener jeg har ADHD - jeg er helt enig. Nærmeste nevropsykolog hadde ventetid på et halvt år, så i løpet av den tiden skulle jeg være sykmeldt og si ifra om situasjonen bedret seg for meg (hadde en "kræsj" på jobb som følge av symptomatikk jeg aldri har tatt på alvor, og plutselig klarte jeg ikke gå på skole eller jobb, men dette er symptomer jeg alltid har hatt og som bare har blitt verre).   

Så ringer noen fra nevropsykologens kontor sent fredag som var og sier at hun er sykmeldt, på ubestemt tid. I løpet av helga har jeg tenkt mye på hva som kan gjøres. Jeg har på ingen måte råd til privat nevropsykolog, jeg vet at dette kan koste oppimot 15 000. Men, det jeg har er bil, så jeg kan dra nesten hvor som helst i en radius på to timer fra Oslo - lenger også, kanskje, men bør være innafor en dagstur, helst. Man trenger jo gjerne ikke mer enn én utredningstime, og mye kan gjøres via Zoom (har i løpet av pandemien hatt kontakt med psykolog via Zoom). Har dere noen gode nevropsykologer å anbefale? Det haster litt, og selv om jeg skjønner at ventelistene er lange vil jeg heller bare sette meg på fem forskjellige ventelister i småbyer rundt omkring enn å sitte og vente på at nåværende sykmeldte nevropsykolog skal bli frisk - hva om det aldri skjer? 

Har dere evt. andre råd? Jeg har en litt tafatt fastlege som gjør det jeg ber om, men som ikke kommer med så mye innspill selv, så jeg er litt avhengig av å vite hva jeg skal be om når jeg drar dit eller snakker med ham. Ja, jeg skal bytte, men jeg står på ventelister der også... Alt tar tid. 

Takk for alle tips.

Hvem har fortalt deg at ADHD utredning er ferdig på en utredningstime?

Anonymkode: 2bae2...9da

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem har fortalt deg at ADHD utredning er ferdig på en utredningstime?

Folk jeg kjenner med ADHD...? Kanskje det er noe jeg har gått glipp av, da...

Skrevet

Utredning av ADHD er gjerne en lengre prossess, har ikke hørt om at det er gjort på én time. Hva med en henvisning til DPS? Selv om det jo som regel er lange ventelister der også…

Anonymkode: fd160...b8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da har du gått glipp av noe stort!

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da har du gått glipp av noe stort!

Vel. Nå har jeg klart å ordne meg ventelisteplass hos en nevropsykolog som sa de kunne sette av hele dagen til meg og få alt gjort på én dag... Så jo, jeg hadde nok rett, her.

Skrevet

Hvorfor synes du det haster? ADHD er ikke en akutt sykdom, og selv om jeg har forståelse for at det er vanskelig å vente har du vel hatt det hele livet? Du kan forresten høre med nav, jeg mener de har en ordning som heter «raskere tilbake».

Anonymkode: 53584...b39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor synes du det haster? ADHD er ikke en akutt sykdom, og selv om jeg har forståelse for at det er vanskelig å vente har du vel hatt det hele livet? Du kan forresten høre med nav, jeg mener de har en ordning som heter «raskere tilbake».

Anonymkode: 53584...b39

Det haster fordi jeg er dritt lei av å ha det sånn her, derfor. Det føles akutt hele tiden hver dag, og når jeg plutselig får vite at nevropsykologen var sykmeldt fikk jeg panikk. Du trenger ikke forstå det for at det skal være min opplevelse, og helt gyldig sådan. Hele utredningsprosessen handler jo faktisk om min opplevelse, og at den er gyldig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel. Nå har jeg klart å ordne meg ventelisteplass hos en nevropsykolog som sa de kunne sette av hele dagen til meg og få alt gjort på én dag... Så jo, jeg hadde nok rett, her.

Det høres litt slitsomt ut, men det går sikkert om du har fått noen timer i løpet av den dagen. 

Det går lengre tid enn én time.

Først skal du snakke med nevrospykologen om barndom, ungdomstid, voksentid og utfordringer. Muligens styrker du har også. I hvert fall skal nevrofyren bli litt kjent med deg først.

Så skal du ta tester som tar litt tid. Det går på hukommelse, konsentrasjon og fokus osv osv osv. Det er ikke gjort i en håndvending heller. 

Allerhelst skulle spykologen snakket med foreldrene dine eller noen du er vokst opp med, eller lærer f.eks. For å høre hvordan det har vært i oppveksten din. (Dette sløyfet de da jeg var på utredning pga min alder og at det er leeeeeenge siden jeg gikk på skolen)

Testene tar litt tid som sagt og etter testene skal denne spykologen komme til en konklusjon og skrive epikrise. 

Det gikk kjapt hos meg, har hørt om de som har brukt flere måneder fra de startet til de fikk diagnosen, men hos meg tok det ca 1 mnd. 

Jeg var på DPS i Asker og han jeg snakket med der hadde skikkelig god peiling. 

Anonymkode: 5dccc...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det haster fordi jeg er dritt lei av å ha det sånn her, derfor. Det føles akutt hele tiden hver dag, og når jeg plutselig får vite at nevropsykologen var sykmeldt fikk jeg panikk. Du trenger ikke forstå det for at det skal være min opplevelse, og helt gyldig sådan. Hele utredningsprosessen handler jo faktisk om min opplevelse, og at den er gyldig.

Er det ikke sånn det er i helsevesenet da, ting tar hundre år? 

Anonymkode: b5fc0...1dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da blir i såfall diagnosen kjøpt og betalt.

https://www.volvat.no/tjenester/adhd-utredning/

https://www.studenterspor.no/psykisk-helse/hvor-lang-tid-tar-en-adhd-utredning/477673

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg kjenner flere som sier de har brukt én dag på utredningen, og alle gikk offentlig. Don't know what else to tell you. Jeg lover deg at ingen har "kjøpt og betalt" en diagnose, hva er det du impliserer? Tror du dessuten det er mer sannsynlig at man får en diagnose dersom man går privat? Jeg håper da virkelig man får de diagnosene man trenger uansett, og at de som ikke har den får tilbud om annen hjelp, uansett størrelse på lommeboka. Mulig jeg er naiv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjøpt og betalt er den vel uansett hvor man går. Det offentlige skal jo også ha betalt for tjenestene sine, det er bare at pasienten selv ikke betaler hele summen for utredning og å sette diagnosen. 

Anonymkode: 5dccc...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk også gjort utredningen på en dag, MEN det var opp til 2 år venteliste hos psykiater for å få medisiner. 

Anonymkode: 479c0...032

Skrevet

Du kan jo prøve å ringe noen private medisinsenter. Vet at Volvat gjør ADHD diagnostisering, men aner ikke om de gjør det på en dag. 

Anonymkode: fc818...09f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 20.00):

Jeg var 4 ganger. Tre timer pr gang. 

Det haster ikke. En adhd diagnose løser ingen av problemene dine. Du kan etter diagnose få medisin men den bedrer litt symptomer, den utretter ikke mirakler. 

Anonymkode: 55428...664

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke noe å stresse med. Det tar den tiden det tar. Helsevesenet er venting og atter venting. Har du hatt det sånn hele ditt liv så klarer du et par måneder til også. Skjønner ikke hva du jazzer deg opp for. Du er den samme både før og etter du får diagnose. 

Anonymkode: 55428...664

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner flere som sier de har brukt én dag på utredningen, og alle gikk offentlig. Don't know what else to tell you. Jeg lover deg at ingen har "kjøpt og betalt" en diagnose, hva er det du impliserer? Tror du dessuten det er mer sannsynlig at man får en diagnose dersom man går privat? Jeg håper da virkelig man får de diagnosene man trenger uansett, og at de som ikke har den får tilbud om annen hjelp, uansett størrelse på lommeboka. Mulig jeg er naiv.

Alt som kreves for å sette en ADHD diagnose er en dag med samtaler så stiller jeg meg veldig bioing. Da er det med andre ord veldig lett å lure en ADHD diagnose her eller her.. Og ja jeg har selv diagnosen og var gjennom en grundig utredning 

• Liker 1
Skrevet

Ehm, en ADHD utredning kan man ikke gjøre over Zoom.

Jeg ventet 16 uker på nevropsykologisk utredning. Da gjald det ikke ADHD, men noe annet. Var igjennom flere tester, og det tok vel rundt 2 t og 30 min. 

Anonymkode: 73725...84d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...