Gå til innhold

Hvis man er veganer og har høns

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. Betyr det at de ikke spiser eggene da? Hva gjør de isåfall med eggene? Kaster de i søpla? Det er vel ganske bortkasta når man først har høner som naturlig nok legger egg uansett? Og hva gjør de forøvrig med de overskytende hanene når de klekker frem kyllinger? Lar de hanene drepe hverandre i hanekamp fordi de ikke vil slakte? 

Begynte å tenke på dette av å se veganer på instagram som har høns, og har sett at enkelte som kommenterer på hønesider på facebook også virker å være veganere. 

Anonymkode: 96e8d...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skjønner at høner ikke legger egg dersom de ikke har en hane, sant?

Anonymkode: 28b84...223

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du seriøs nå?

Selvfølgelig legger høner egg uten en hane 🤣 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hvilke veganere har høner i fangenskap?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå):

Hvilke veganere har høner i fangenskap?

Sjekk ut "mad4hens" på instagram for eksempel. 

Regner med hun ikke ruger frem kyllinger selv når man da gjerne må slakte hanene selv også, men det klekkes likevel 50% haner statistisk sett, så da er det vel de hun kjøper hønene fra som slakter hanene siden de blir til "overs". Jeg trodde en veganer ville være imot alt sånt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

😂😂

Anonymkode: 05cd9...ef4

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du seriøs nå?

Jeg glemte tydeligvis at dette er KG og ting må inn med teskje... Eggene er ikke befruktede, og blir dermed ikke klekket. Så dermed er disse hønsene kjæledyr. Problem solved.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Betyr det at de ikke spiser eggene da?

Ja, en veganer spiser ikke egg. 

Anonymkode: 21dc2...517

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er du seriøs nå?

Hørt om blomster og bier?? Hvorfor finns det da haner?

Anonymkode: 76932...3ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg glemte tydeligvis at dette er KG og ting må inn med teskje... Eggene er ikke befruktede, og blir dermed ikke klekket. Så dermed er disse hønsene kjæledyr. Problem solved.

Ro, ro til fiskeskjær :plystre:

Jeg har selv høns til opplysning, og de legger altså egg selv om det ikke er hane. Så da har du lært noe nytt i dag. Og eggene kan spises, så en veganer som har høns får følgelig like mange egg om hun har hane i flokken eller ikke. Og da er vi tilbake til spørsmålet i HI som da er "og hva gjør veganerne med eggene?". Men jeg skjønner at du ikke kan svare på det siden du tydeligvis ikke har peiling på høns.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hørt om blomster og bier?? Hvorfor finns det da haner?

Haner finnes for at de kan putte sin penis inn i kloakken til høna og befrukte eggene. Men eggene blir lagt uavhengig av om befruktning har funnet sted eller ikke. Det er jo ikke slik at kvinner må ha sex med en mann for å ha eggløsning heller (eggløsningen forekommer uavhengig og i forkant av befruktning) så jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte ser ut til å tro at egg ikke blir produsert uten en hane til stede. 

Men hvorfor skriver du i denne tråden om du selv ikke er veganer som har høns eller kjenner til noen og dermed faktisk kan svare på spørsmålet?

• Liker 3
Skrevet

Det interessante spørsmålet her er jo hvorfor en veganer ikke vil spise egg fra egne høns, hvis disse eggene legges uansett. Det må vel være for at høna skal slippe å bli frastjålet egget.

Anonymkode: 0a730...df7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det interessante spørsmålet her er jo hvorfor en veganer ikke vil spise egg fra egne høns, hvis disse eggene legges uansett. Det må vel være for at høna skal slippe å bli frastjålet egget.

Anonymkode: 0a730...df7

Ja det er dette jeg lurer på, fordi hvis du er veganer og har høner, vet du jo at hønene har det veldig bra og at eggene i grunn må kastes hvis ingen spiser dem. Så da forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan spise eggene fra egne høns. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er dette jeg lurer på, fordi hvis du er veganer og har høner, vet du jo at hønene har det veldig bra og at eggene i grunn må kastes hvis ingen spiser dem. Så da forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan spise eggene fra egne høns. 

Fordi de er veganer 

Skrevet

Jeg har 10 høner som er reddet fra produksjon. De er mine «kjæledyr», og legger egg. Jeg er veganer og spiser ikke disse eggene, da jeg mener det ikke er «mine» egg. Eggene serveres faktisk til hønene slik at de kan nyttiggjøre seg av næringen selv, jeg trenger den jo ikke. 

Anonymkode: 4393b...90e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har 10 høner som er reddet fra produksjon. De er mine «kjæledyr», og legger egg. Jeg er veganer og spiser ikke disse eggene, da jeg mener det ikke er «mine» egg. Eggene serveres faktisk til hønene slik at de kan nyttiggjøre seg av næringen selv, jeg trenger den jo ikke. 

Takk for svar! 

En dansk studie har avdekket at nesten alle verpehøns får bekkenfraktur fordi eggene er for store for kroppen deres. Det er heller ikke bra for en høne å legge så mange egg i året som en verpehøne. Så selv om du føler du har reddet dem, er det dyreplageri at de i det hele tatt er i live. Siden høns er byttedyr, skjuler de dessverre slike smerter i stor grad, og du vil derfor ikke merke at de har det miserabelt selv om de har det. 

Så egentlig burde du vel ta alle hønene til veterinær med jevne mellomrom og sjekke om de har bekkenfraktur så lenge du tar på deg oppgaven å "redde" verpehøns.  

Hvis du vil ha høns som kjæledyr som kan leve et bra liv uten smerter, bør du ha raser som ikke er avlet frem spesifikt til verping. Et tips er wyandotte. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det var ikke det du sa. Du sa at høner ikke legger egg dersom de ikke har en haneDet er ingen som tror deg, så du trenger ikke late som om det var det du mente. 😂

Til TS, som brukeren over meg sa så kan høner faktisk spise eggene sine selv hvis de ikke tas av oss mennesker. Så de går ikke nødvendigvis til spille. Men om de alltid spiser hele egget vet jeg ikke.

Men jeg har hørt om noen veganere som gjør et unntak når det kommer til egg som sine egne høns legger, og som vil spise akkurat de eggene men ikke noen andre dyreprodukter. Da blir de vel strengt tatt ikke veganere, men det heter kanskje noe annet?

Anonymkode: 0a987...851

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar! 

En dansk studie har avdekket at nesten alle verpehøns får bekkenfraktur fordi eggene er for store for kroppen deres. Det er heller ikke bra for en høne å legge så mange egg i året som en verpehøne. Så selv om du føler du har reddet dem, er det dyreplageri at de i det hele tatt er i live. Siden høns er byttedyr, skjuler de dessverre slike smerter i stor grad, og du vil derfor ikke merke at de har det miserabelt selv om de har det. 

Så egentlig burde du vel ta alle hønene til veterinær med jevne mellomrom og sjekke om de har bekkenfraktur så lenge du tar på deg oppgaven å "redde" verpehøns.  

Hvis du vil ha høns som kjæledyr som kan leve et bra liv uten smerter, bør du ha raser som ikke er avlet frem spesifikt til verping. Et tips er wyandotte. 

Dette er vel allment kjent for de fleste veganere. Selvsagt får «mine» høner all den oppfølgingen de trenger for å leve så godt de kan på tross av de utfordringene de desverre er påført gjennom avl. Deres liv vil aldri bli optimale, men å avlive dem pr i dag når jeg fortsatt ser tydelig livskvalitet hos dem er absolutt ikke et alternativ. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...