Gå til innhold

Hvorfor er flyselskapenes bonusprogram verdt mer enn flyselskapet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Under streiken til SAS kom det fram at deres bonusprogram Eurobonus er verdt mere enn SAS selv. Og dette gjelder visst alle flyselskaper som har bonusprogram. 

Hvordan har dette seg? Kan noen forklare? Og hvis bonusprogrammene er så verdifulle, hvorfor bare dropper de ikke å fly passasjerer og heller satser 100% på bonusprogrammet?

Anonymkode: d2ac8...ff1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, de har jo avtaler med kredittkort for eksempel, hvor man får bonuspoeng for kjøp.

Det må jo bety at de selger bonuspoeng til kredittkortselskapene på en måte. 

De kan jo ikke droppe fly, man bruker jo bonuspoengene på flybilletter... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Under streiken til SAS kom det fram at deres bonusprogram Eurobonus er verdt mere enn SAS selv. Og dette gjelder visst alle flyselskaper som har bonusprogram. 

Hvordan har dette seg? Kan noen forklare? Og hvis bonusprogrammene er så verdifulle, hvorfor bare dropper de ikke å fly passasjerer og heller satser 100% på bonusprogrammet?

Anonymkode: d2ac8...ff1

Det siste handler om at verdien av bonusprogrammet ER knyttet til produktet. Uten produktet, er det vanskelig for bonusprogrammet og vokse og opprettholde verdi. Men siden Eurobonus er knyttet til Star alliance, er det ikke 100% avhengig av SAS.

 Bonusprogrammene eier kunden i mye større grad en flyselskapene, og de underliggende kostnadene er ubetydelig i forhold flyselskapene som må finansiere fly, crew, support og slots.

Få ting er så verdifullt som kunder med brand-tilknytning. Og bonusprogrammene er microbanker med egen valuta og egen handelstand. 

Skrevet

Fordi bonusprogrammet gjør at folk kommer tilbake, og verdien av alle bonuspoengene som ikke er brukt kan være enorme.

La oss si flyselskapet taper penger på en flytur fordi billettene er for rimelige eller de får ikke fylt alle setene pga. covid-19, men med profitt fra bonusprogrammet går du i pluss. Hvordan er det mulig? Vel...

Her er et bilde fra en presentasjon fra et lignende selskap i statene.

Merk:

* Inntekter på kjøp av bonuspoeng fra bankene, typisk når du benytter ditt Bank Norwegian kort o.l.

* Inntekter på kjøp av bonuspoeng fra tredjeparter, f.eks. når du handler hos en partner og får bonuspoeng for det. Da får de profitt overført til seg selv når kunden bruker disse bonuspoengene hos flyselskapet.

* Inntekter på kjøp av bonuspoeng fra flyreiser. De tjener på at du flyr, for de får en del overført som bonuspoeng inn i kassa.

 

Dessuten:

Hvis du forbruker bonuspoengene hos flyselskapet så slipper de å gi penger til tredjeparter. Flyselskapet vil at du forbruker pengene hos dem. Da flytter de bare på penger internt hos seg selv. Og når du bruker bonuspoengene så kan de bokføre dette i regnskapet som inntekt, som er mye bedre fremfor å ha et sete på flyet som ikke er solgt.


960x0.jpg.c28ba4ee513060a09ef6cfe9c3eb79d1.jpg

Anonymkode: ba4d5...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...