Gå til innhold

Nødvendige forsikringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags forsikring må man ha? Er student med ett barn og bor alene. Er 30år og eiger leilighet med lån på 1,8mill og har en bil som er verdt ca 30 000. 

Anonymkode: 79701...c6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bolig, innbo, bil, barn, uføre, livs

Anonymkode: c4167...ab7

Skrevet

Har kun innboforsikring siden jeg har leilighet, for selve bygningen er forsikret gjennom sameiet/borettslaget med felles forsikring.

Det er derfor dårlig tips at man skal ha bolig-forsikring.

Selv har jeg ikke bil, men hvis jeg hadde det måtte jeg ha hatt en forsikring.

For barn, så ville jeg heller hatt en uføre forsikring, siden du skal forsørge barnet.

Det utbetales også en sum vet evt. dødsfall på f.eks. livsforsikring. Det kan komme barna til gode. Ofte er dette inkludert eller ndøvendig å kjøpe hos fagforeningen.

Anonymkode: c08f1...508

Skrevet

Jeg har innboforsikring og reise. Hadde lenge bare reiseforsikring gjennom kredittkort, men har unnet meg helårs nå etter pandemien siden ikke alle hadde like god dekning for covidrelaterte ting, blant annet. Har heller ikke sett behovet for helårs innen Norge før de siste årene, da det ble lov å kjøre slalåm med moped på fortauene. Hatt nok nestenulykker til at det føles greit med en forsikring, selv om det egentlig bør være den kjørendes ansvar. 

Anonymkode: 76834...e59

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har kun innboforsikring siden jeg har leilighet, for selve bygningen er forsikret gjennom sameiet/borettslaget med felles forsikring.

Det er derfor dårlig tips at man skal ha bolig-forsikring.

Selv har jeg ikke bil, men hvis jeg hadde det måtte jeg ha hatt en forsikring.

For barn, så ville jeg heller hatt en uføre forsikring, siden du skal forsørge barnet.

Det utbetales også en sum vet evt. dødsfall på f.eks. livsforsikring. Det kan komme barna til gode. Ofte er dette inkludert eller ndøvendig å kjøpe hos fagforeningen.

Vil jo ikke si at boligforsikring er et dårlig tips. Men har man det gjennom borettslag feks så kan det være nok.

Tenker at det er viktig å finne ut hvilke forsikringer man har først. Mange har feks innbo eller livsforsikring gjennom fagforening. Kanskje er det ikke nødvendig med noe mer. Kanskje er ikke dekningen så stor som man ønsker. Iallefall ikke vits i å kjøpe flere forsikringer enn man har bruk for.

Er du stundent kan kanskje fagforeningen innen feltet ditt har studentmedlemsskap. Det er ofte billig, og kan ha forsikringer inkludert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil jo ikke si at boligforsikring er et dårlig tips. Men har man det gjennom borettslag feks så kan det være nok.

Tenker at det er viktig å finne ut hvilke forsikringer man har først. Mange har feks innbo eller livsforsikring gjennom fagforening. Kanskje er det ikke nødvendig med noe mer. Kanskje er ikke dekningen så stor som man ønsker. Iallefall ikke vits i å kjøpe flere forsikringer enn man har bruk for.

Er du stundent kan kanskje fagforeningen innen feltet ditt har studentmedlemsskap. Det er ofte billig, og kan ha forsikringer inkludert. 

Man burde sjekke hva dekningen til foreldre er. Jeg sjekket min mors dekning som hun hadde fagforening, og da gjaldt hennes innboforsikring i min hybel så lenge jeg beholdt fast bostedsadresse hjemme. Det gjaldt tror jeg i maks 2 år så måtte jeg finne noe eget, og da måtte du ikke endre fast bostedsadresse til hybelen! Men post fungerte likevel sånn som det skulle dit, så lenge jeg registrerte det på posten.no uten å melde flytting.

Skrevet

Hva som er nødvendig i din situasjon kommer ann på hvordan økonomien din ville sett ut om uhellet er ute. 

Rent basert på tingene du eier, innbo, bil. 

Så er spørsmålet hva skjer hvis barnet ditt bli sykt? Økonomisk. Vil det være penger til å tilrettelegge bolig? Kjøpe seg fri fra arbeid/skole for å følge opp barnet? Vil du kunne bidra økonomis for barnet hvis det blir uføre? 

Hva skjer med deg hvis du bli syk? Økonomisk. Vil du kunne leve på mistesatser resten av livet? Vil du kunne gi barnet ditt de økonomiske forutsetningene du ønsker? Vil du klare å stå med lån, utgifter? 

Om du ikke allerede er medlem i en organisasjon, sjekk ut den som tilhører den yrkesgruppen du studer innen. De fleste fagforeninger har student på medlemskap som også gir tilgang til forsikringer. Som oftest vil man komme best ut av det ved å ta det gjennom fagforening. Men vær obs på faktorer som bytte av arbeid, nedtrapping osv. .

Anonymkode: e053d...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...