Gå til innhold

Fått påvist HD og AD på min hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
For noen uker siden så ble det tatt røntgen av min straks 5 år gamle golden retriever tispe, og svaret som kom tilbake gjorde meg sjokkert og på gråten. Hun har HD grad E (C på ene siden og E på andre) og AD grad 2 (0 på ene siden og 2 på andre).

hun har aldri blitt røntget tidligere. 

Jeg forstår ingenting, og vi har ikke sett noen tegn til at hun har hatt denne diagnosen, kun at hun har slitt litt med å henge på ved løpeturer.. har trodd at dette har hatt med latskap å gjøre, og at hun rett og slett ikke liker det. Den gang ei...

Jeg ble mildt sagt sjokkert og braste ut i strigråt da resultatene kom. 
hva betyr dette for livet hennes videre? 
hun har vært forsikret siden dag 1, er det noe å hente på forsikringsutbetaling? Jeg har jo nå en hund som er ubrukelig til alt annet enn å gå turer/være familiehund. Hadde tenkt å sette på henne et valpekull da jeg har vært så fornøyd med henne og ønsker avkom etter henne selv. 
Dette går jo ikke ann nå, og sorgen min er stor. Hun viser ingen tegn til smerter eller ubehag, hun er glad som dagen er lang og går rundt og logrer og er sosial og kosete  hele tiden.

Kan du dele dine erfaringer iforhold til HD/AD diagnose på hunden din? 
Kan jeg få noe erstatning/kompensasjon fra forsikringsselskapet? 
Bør man informere oppdretter? Isåfall hvorfor? Oppdretter kan vell ikke gjøre noe fra eller til uansett..

I kjøpskontrakten sto det at oppdretter ønsket at valpekjøpere skulle røntge innen 12mnd alder, men hva spiller det for en rolle dersom dette går i arv?

Mor og far til hunden min har HD grad A og B og er fri for AD. Derfor ble jeg sjokkert, og vi har ikke gjort noen ting for at hunden vår har fått dette. Vi har tatt alle forhåndsregler når hun var liten og hun har aldri fått hoppet ut og inn av bil eller gått trapper osv...

tar imot alle tips og råd med stor takk! Aner ikke hva dette betyr for hunden vår sin fremtid, jeg er helt rådvill og finner så lite info! 

Anonymkode: 20a35...1f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på en gruppe på facebook som heter vi som elsker Golden Retriver. 

Jeg tror hunden din kan få et godt liv, men hun blir kanskje ikke den eldste hunden i historien. HD grad E er jo ganske alvorlig. Jeg tipper hun har smerter når dere løper, så det utgår fra nå av. Moderat mosjon på forskjellig underlag. 

Ta også kontakt med en veterinær som kan mye om HD og AD. Det finnes smertelindring, så hun får et brukbart liv. 

Lykke til. ❤️

Anonymkode: d09fc...4b9

• Nyttig 2
Skrevet

Oppdretter bør absolutt informeres, selv om vedkommende også kan se det på dogweb. Om du har avlsforsikring er det noen selskaper som dekker tap av avlsmulighet mot at hunden får avlssperre hos NKK.

Ellers enig med over, finn en veterinær og gjerne en massør/fysioterapeut som kan komme med anbefalinger i forhold til mosjon, styrkeøvelser osv. Jeg kan tenke meg at trekk, løpetur osv bør begrenses. Turer i ulent terreng er bra for "nesten alt".

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Gåturer på skogsvei er bra siden det styrker musklene. Minst mulig asfalt da det er hardt å gå på. Hadde tatt kontakt med fysioterapeut for dyr. Kun gå tur i moderat tempo. Ikke løping og trekk.

Overvekt bør unngås helt. Det er best å være lettest mulig med HD hunder. Lykke til med hunden❤️

Skrevet

Oppdretter bør også kontaktes. Kjekt for oppdretter å vite dette i fremtidig avl.❤️

Skrevet

Jeg tenker at med rette hensyn kan hun ha det bra i mange år fremover. Og valpekull på en 5 åer gammel tispe? For det er hun uansett i eldste laget å bli førstegangsmor altså. 

Anonymkode: 04819...adf

• Liker 5
Skrevet

Om du hadde røntget etter 12 mnd hadde du fått vite dette før, for å kunne informere oppdretteren om at det forekommer HD i linjene h*n har avlet på. 

Det å sette valper på en tispe som nærmer seg 5 år, uten kull bak seg, er ikke noe jeg vil anbefale i det hele tatt. Med eller uten HD.

Jeg vil tro at om du melder det inn til forsikring på grunnlag av at du ikke kan bruke den til avl grunnet HD når den nærmer seg 5 år, hadde de i beste fall fått seg en god latter.

Dette er et godt eksempel på hvor viktig det er å få røntget utsatte raser for dette, og jeg syntes det er dumt på oppdretters vegne (og selvfølgelig hundens) at du ikke har røntget før.

Anonymkode: e644d...345

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

«Ubrukelig» som noe annet enn å være tur- og familiehund, det er vel det hun har vært hele tiden fram til nå? Dette endrer ikke noe? Det var i seneste laget å sette kull på henne uansett. 
HD- og AD-grad er bare et tall/en bokstav, det er hvordan hunden faktisk har det som teller. Ikke røntgenbildet! Man kan ikke forutsi hvordan fremtiden vil bli bare basert på HD-grad. Og ja, det er fullt mulig med HD grad E selv om foreldrene er HD-frie. Jeg har sett en hund som ble røntget til HD grad E på begge hofter og med betydelige plager allerede før hunden var 12 mnd gammel, som hadde en stamtavle hvor samtlige hunder på stamtavla hadde HD grad A, med unntak av én tippoldeforelder som hadde B. 
Hold henne slank hele livet, hold henne godt muskelsatt og i god form, men unngå trekking og hardtrening. Det finnes gode medisiner når den tid kommer. Gå til dyrlegen for å få råd (og evt resepter), gjerne en som er god på HD-/AD/fysioterapi. 

Anonymkode: c8534...a1c

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...