Gå til innhold

Kollega som trigger traumer

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 18.31):

Da jobber jeg med pedleder til kroppen min ikke fungerer og jeg ikke kan velge selv, og må gå hjem. Forferdelig. Detfor vil jeg ikke jobbe med hun, jeg vil ikke oppleve å gå hjem med sterke reaksjoner.

derfor spør jeg om råd her ts

Anonymkode: b5e3e...177

Gå til psykolog som vanlig, men jobb spesifikt med dette - ped.leder sin oppførsel og din reaksjon, og hvordan du kan "motstå" oppførselen hennes. Det du også burde gjøre er å begynne å dokumentere alt hun gjør (som er kritikkverdig selvfølgelig). Skriv det ned i eget notat på mobilen din, ta lydopptak også hvis du får til det en gang. 

Det du så gjør er å snakke med tillitsvalgt på jobben, og snakke med styreren i barnehagen og fortelle at du faktisk gruer deg til jobb og føler du vil bytte jobb, fordi ped.leder oppfører seg som hun gjør. Mest sannsynlig har hun fått flere klager på seg. 

Det jeg sier nå, er jo at du burde ta denne kampen - for deg selv. Du har opplevd traume i nær relasjon, og det har påvirket deg mye. Men det skal ikke knekke deg nå, dette er deg og ditt liv - når noen behandler deg på den måten så skal dem ikke komme unna med det!! 

Anonymkode: 98cc2...9c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS her.

Ferdig på jobben og har det helt jævlig. Jeg ønsker sterkt å ikke gå på jobb i morgen. Jeg rister inni kroppen og har masse symptomer. Jeg vil helst ikke gå på jobb. Jeg tror at jeg hadde slappet av, om jeg visste at jeg ikke skulle på jobb. Skal jeg bare takle dette og dra på jobb? Kroppen skriker «nei nei nei» «ikke gå på jobb!!!».:… 

hva gjør jeg???

Uff. Så leit og høre! Det virket som om dagen startet nokså bra og at du var på en god plass når du skrev tidligere idag. Skjedde det noe som gjorde at det ble en dårlig dag og at du ikke har lyst og gå på jobb i morgen? 

Anonymkode: 8f1ec...6b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det største problemet her er at ingen kommer til å tro på meg. Men det er jeg vandt til ifra eksen som holdt på å knekke meg. Han var jo så utrolig snill og fantastisk mann blant andre.

Det jeg har lært av dette, det er at det kun er meg selv som har ansvar for min helse og hvordan jeg har det. Denne pedlederen skader meg og da er det fakta. Jeg må derfor fjerne meg fra det som skader meg. Jeg blir sikkert ikke støttet av noen, men det gir jeg blanke oppi, jeg må redde meg selv. Jeg er lei av å bruke livet mitt på å forklare at jeg blir utsatt for vold uten hell, det tapper meg bare for energi og gir meg vonde følelser. Kommer ingen vei.

Jeg dro fra eksen og fortalte de aller fleste rundt meg, «jeg gikk ifra eksen, vi vokste ifra hverandre og bruddet var vennskapelig» så det er veldig få som vet om det. Jeg gjorde alt alene, snakket kun med krisesenter osv på telefon for å få ut tanker. 

Jeg blir i tårer og føler meg trygg når det er noen som ser hva jeg er igjennom og forstår det, helt utrolig. Opplevde det av å ringe VO linjen, de fullførte setningene mine, de visste hva jeg sto oppi.

Pedlederen skader meg, jeg velger p ikke sykemelde meg fordi jeg vil jobbe. Jeg gir såpass mye at jeg forteller jobben om traumene mine, så mye betyr det for meg å være i )jobb. Jeg kunne sykemeldt meg og holdt kjeft. 

Jeg trenger ikke å bli trodd på, men kan si dette likevel:

i starten så sa pedleder til meg at hun opplevde tidligere å bli hatet av kollega på jobben, og hun syns det var forferdelig å komme på jobb der ingen likte henne. Hun fortalte at det kun var de som var alt for sensitive. Hun sa også at det virker som jeg ikke har noen problemer med henne og tåler henne. Jeg syns synd på henne da og ville vise at jeg setter pris på henne.  

Men etter 3 uker med denne pedlederen, viste hun hvem hun var.  Nå klarer jeg ikke mer, jeg gråter nå og vil ikke jobbe med hun i morgen. Jeg vet at jeg må stå opp for meg selv alene i morgen og si NEI til dette. Men nå har jeg fått nokk, jeg vil ikke bli behandlet som en dritt hele jævla livet mitt!

Virker vel mer som at denne ped.lederen er en person som ikke er så selvbevisst. Hun vet nok ikke selv at hun oppfører seg og blir oppfattet, som hun gjør. Høres veldig ut som, at hun ikke har så mye selvinnsikt. Mennesker med liten eller ingen selvinnsikt, samt ikke er noe særlig bevisste/forståelsesfulle - de kan ofte oppføre seg på ekle og merkelige måter, fordi de forstår ikke bedre. Det beste er å si ifra i situasjonen at "hei, kan du si det på en annen måte - det var ikke noe hyggelig sagt" eller "kan du utdype det litt annerledes" eller "nei, hvis du ikke liker hva jeg gjorde så kan du gjøre det selv". 

Jeg har selv måtte forholde meg til mennesker som ikke er hyggelige, mennesker som oppfører seg som sosiopater og mennesker som mobber - jeg kar cptsd, og jeg blir veldig trigget, men jeg har en enorm rettferdighetssans og lar ingen pelle meg på nesa. Men noen ganger må man faktisk forholde seg til mennesker som er vemmelige, men da må man nesten velge hva man vil gjøre med situasjonen - ta kontroll over situasjonen, gjøre det man kan for at eventuelle tiltak blir igangsatt rundt personen det gjelder. Og deretter holde en trygg avstand for seg selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 18.18):

Hun er etter meg og ydmyker meg foran foreldre og andre tilstede. Forteller også at jeg ikke vasket stolene godt nokk dagen før og må gjøre det på nytt i dag. Roper/kritiserer meg fra ett annet rom, at jeg må anerkjenne følelsene til barnet som gråter. (Foreldre og andre tilstede)

Roper navnet mitt fra ett annet rom og jeg må reise meg å gå til henne, når jeg er opptatt for å fortelle at jeg må hente papir til henne.

Når jeg forteller at jeg har snakket med sjefen om å gå tidligere en gang i uken pga terapi er hun veldig skuffet og sier det ødelegger ekstremt masse for henne og det er helt forferdelig at jeg må det.

Vi satt alle på gulvet, foreldre og kollega, ett barn går bort og setter seg på fanget mitt, jeg støtter hendene mine tilfeldig litt foran barnet og hun sier direkte: «Du kan ikke ha hendene dine slik!! Du må legge hendene dine på siden!», jeg får skjokk og sier «Hva? Jeg holdt ikke fast i barnet, hva?» Hun sier da med latterlig gjort stemme «hehehe, du skal få lese om det senere og lære om det» imenst hun blinker. Foran alle foreldre.

Når jeg fant balllek og aktiviserte barna og det var positivt og foreldrene syns det var positivt roper hun «Åhh det var veldig mye ball nå!»

Jeg har jobbet på de andre avdelingene og trives svært godt, det er kun henne som jeg ikke klarte mer. Hun har vært veldig slem mot meg. Jeg trives veldig å jobbe, jobben gjør meg glad og jeg elsker det. Det er kun henne.

Jeg observerte at hun kjeftet hardt på en 3 åring som dyttet en annen 3 åring. Hun kjeftet på denne 3 åringen og spurte om moren hans pleier å lugge å slå han, som om barnet på 3 år forstår det. Barnet var vettskremt.

jeg klarer ikke jobbe med hun, det er masse mer å si, mer ting hun har gjort, hakker og er etter meg hele tiden. Tåler ikke hvis jeg oppfattes bedre enn henne på noen måte. 

Uff, det høres jo ut som et menneske som ikke burde jobbe med barn i det hele tatt. Hvis dette er sant, så bør det meldes fra til kommunen/Statsforvalteren. Mobbing av medarbeidere foran barna, og  hard kjefting på treåringer. Det er da ikke noe trygt miljø for barn å være i. 

Anonymkode: 4e38f...a7a

Skrevet

Jeg har sendt melding til styrer at jeg ble veldig dårlig etter jobb, det startet på slutten av dagen ved fruktmåltidet med barna. Hun gikk fra 0 til 100 og hun hadde ikke ro i seg selv. Hun tok en unge på fanget og begynte å kommandere neg til p hente det ene og det andre for hun. En far til en unge reiste seg og hentet papir til henne, som hun egentlig ba meg hente.

Den faren reagerte sikkert på at jeg hele tiden måtte reise meg å henne alt mulig til henne. Derfor gjorde han det for meg.

Jeg hentet ett barn som sov i vognen, jeg skiftet bleie, men den var nesten tørr, derfor tenkte jeg at vi børr skjekke den bleien litt etterpå også, fordi det kan komme mer tiss da.

jeg sa derfor til pedleder at jeg skiftet bleie på henne, men at den nesten var tørr (jeg skulle forsette å si at det kommer sikkert mer tiss etterpå) men ble avbrutt med en kommentar «Vi skifter ikke bleier som er tørre!»

Hun har fått litt beskjed av styrer at jeg har det litt vanskelig, og det viste hun med å stryke meg på ryggen. Noe som var ekstremt ekkelt.  

Hun bryr seg ikke om andre, for det beviste hun da hun ble forbanna og sa at det var helt forferdelig at jeg skal gå tidligere for å gå i behandling.

Hun sa: «Hvilken behandling er det??! Fysio?? Kiropraktor??» Jeg hadde allerede fått det godkjent av styreren og derfor kunne ikke hun si noe på det senere etter hun hadde snakket med styreren selv. Hun sa derfor som sitt siste ord til meg, etter hun prøvde å ødelegge «Jeg vil ikke st du skal gå i behandling den dagen, det ødelegger alt for min fritid», « jeg vil bare at du skal vite at det er skikkelig dritt for meg»

Hun hadde ikke en eneste tanke på meg, det var kun seg selv.

Jeg kan ikke jobbe med dette mennesket. Det hjelper ikke å prate, hun gjør som hun vil, hun sier som hun vil, hun bryr seg ikke om hva andre tenker og mener om det, hun bare trakker over til hun får det som hun vil. Folk trekker seg unna henne.    

Skrevet

TS over, glemte å si det.

Jeg har sendt melding til styreren nå at jeg ikke kommer i morgen også har jeg fått time hos legevakten nå snart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS over, glemte å si det.

Jeg har sendt melding til styreren nå at jeg ikke kommer i morgen også har jeg fått time hos legevakten nå snart.

Lykke til med det! Det høres ut som det var en veldig lur ting å gjøre.. la nå de stakkars barna slippe en så ustabil voksen på jobb! Så små barn, syns det er helt grusomt at man får jobbe med barn i den tilstanden du virker å være i.. godt for kollegaen dine også, så mye stress det er i en barnehage så trenger man ikke kollegaer man ikke kan snakke til uten at de må gå avgårde..

håper du blir frisk og kanskje skjønner at ikke alle rundt deg er problemet.. du lager jo drama av gråstein

Anonymkode: 2cadf...f2f

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette er sant, så kommer du til å miste jobben, Røde flagg hele veien her

Anonymkode: b6625...efd

Skrevet

Her må du stå opp for deg selv. Hva er det med ped leder som trigger deg? Er hun tydelig? Ledere må være tydelige. Du er ny og hun skal sette deg inn i mye, og du føler det som dysfunksjonelt? 
Er du vikar? Fast ansatt? 

Anonymkode: afdf7...31d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sendt melding til styrer at jeg ble veldig dårlig etter jobb, det startet på slutten av dagen ved fruktmåltidet med barna. Hun gikk fra 0 til 100 og hun hadde ikke ro i seg selv. Hun tok en unge på fanget og begynte å kommandere neg til p hente det ene og det andre for hun. En far til en unge reiste seg og hentet papir til henne, som hun egentlig ba meg hente.

Den faren reagerte sikkert på at jeg hele tiden måtte reise meg å henne alt mulig til henne. Derfor gjorde han det for meg.

Jeg hentet ett barn som sov i vognen, jeg skiftet bleie, men den var nesten tørr, derfor tenkte jeg at vi børr skjekke den bleien litt etterpå også, fordi det kan komme mer tiss da.

jeg sa derfor til pedleder at jeg skiftet bleie på henne, men at den nesten var tørr (jeg skulle forsette å si at det kommer sikkert mer tiss etterpå) men ble avbrutt med en kommentar «Vi skifter ikke bleier som er tørre!»

Hun har fått litt beskjed av styrer at jeg har det litt vanskelig, og det viste hun med å stryke meg på ryggen. Noe som var ekstremt ekkelt.  

Hun bryr seg ikke om andre, for det beviste hun da hun ble forbanna og sa at det var helt forferdelig at jeg skal gå tidligere for å gå i behandling.

Hun sa: «Hvilken behandling er det??! Fysio?? Kiropraktor??» Jeg hadde allerede fått det godkjent av styreren og derfor kunne ikke hun si noe på det senere etter hun hadde snakket med styreren selv. Hun sa derfor som sitt siste ord til meg, etter hun prøvde å ødelegge «Jeg vil ikke st du skal gå i behandling den dagen, det ødelegger alt for min fritid», « jeg vil bare at du skal vite at det er skikkelig dritt for meg»

Hun hadde ikke en eneste tanke på meg, det var kun seg selv.

Jeg kan ikke jobbe med dette mennesket. Det hjelper ikke å prate, hun gjør som hun vil, hun sier som hun vil, hun bryr seg ikke om hva andre tenker og mener om det, hun bare trakker over til hun får det som hun vil. Folk trekker seg unna henne.    

Er du utplassert vis nav? 
Ja det blir vanskelig for avdelingen når noen plutselig må gå. Men det er ikke ditt ansvar. Men du må si fra dager i forveien, og ikke timen før. 

Anonymkode: afdf7...31d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 19.26):

Det er ikke andres feil at du er så sensitiv. Verdenen skal ikke tilrettelegges for deg for du er ikke så spesiell

Anonymkode: f4188...ff5

Må le av hvor ignorant du er. Lærte du aldri empati, å klare å sette deg inn i andres situasjon, å godta at du ikke kan forstå andre?

Anonymkode: 401f6...938

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må le av hvor ignorant du er. Lærte du aldri empati, å klare å sette deg inn i andres situasjon, å godta at du ikke kan forstå andre?

Anonymkode: 401f6...938

Ikke meg du siterer.. men empati? Hun er jo lysende ustabil i offerrolle og skal ha ansatte og styrer på arbeidsplassen til å legge verden for hennes føtter.. har hun empati for hva hun legger på arbeidsplassen? Har hun empati når hun ikke en eneste gang nevner barna i barnehagen hun jobber? Som etter hva hun forklarer er små barn!! Hva forventer hun? Det er utrolig provoserende med så stakkarslige folk.. ta deg sammen eller kom deg vekk fra plassen! Hun er jo ikke i vater, hun svinger fra kjempe positiv til totalt frynsete på samme dag i tråden her! Jeg håper det er en trolle tråd! Hvis ikke regner jeg med hun får tid på lukket for traume behandling

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Lykke til med det! Det høres ut som det var en veldig lur ting å gjøre.. la nå de stakkars barna slippe en så ustabil voksen på jobb! Så små barn, syns det er helt grusomt at man får jobbe med barn i den tilstanden du virker å være i.. godt for kollegaen dine også, så mye stress det er i en barnehage så trenger man ikke kollegaer man ikke kan snakke til uten at de må gå avgårde..

håper du blir frisk og kanskje skjønner at ikke alle rundt deg er problemet.. du lager jo drama av gråstein

Hvis dette er sant, så kommer du til å miste jobben, Røde flagg hele veien her

Hvorfor er dere så utrolig ekle mot TS? Det er mulig at hun overreagerer på noen ting, men noen av de tingene ped-leder gjør er åpenbart ikke ok, og det er rart at dere tar ped-lederen i forsvar. At ped-lederen krever å få vite hva slags avtale TS skal gå til er uhørt, det er mellom TS og hennes styrer. At hun i tillegg prøver å gi TS dårlig samvittighet fordi hun har fått godkjent dette, fordi det går utover henne, er en form for manipulasjon. Visst hun har problemer med "at det går utover hennes fritid", så må denne damen gå til styrer og ta opp problemet, da det er hun som har gitt TS lov til dette. TS er den uskyldige part i dette, men at hun velger å gå på TS i stedet og gi henne dårlig samvittighet,  hun er ikke noe god hun heller. Tror denne ped-lederen har noe hun sliter med og at hun sliter med å regulere følelsene høres riktig ut i mine øyner, så jeg skjønner godt hvorfor TS reagerer.

Anonymkode: 91669...4f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Virker vel mer som at denne ped.lederen er en person som ikke er så selvbevisst. Hun vet nok ikke selv at hun oppfører seg og blir oppfattet, som hun gjør. Høres veldig ut som, at hun ikke har så mye selvinnsikt. Mennesker med liten eller ingen selvinnsikt, samt ikke er noe særlig bevisste/forståelsesfulle - de kan ofte oppføre seg på ekle og merkelige måter, fordi de forstår ikke bedre. Det beste er å si ifra i situasjonen at "hei, kan du si det på en annen måte - det var ikke noe hyggelig sagt" eller "kan du utdype det litt annerledes" eller "nei, hvis du ikke liker hva jeg gjorde så kan du gjøre det selv". 

Jeg har selv måtte forholde meg til mennesker som ikke er hyggelige, mennesker som oppfører seg som sosiopater og mennesker som mobber - jeg kar cptsd, og jeg blir veldig trigget, men jeg har en enorm rettferdighetssans og lar ingen pelle meg på nesa. Men noen ganger må man faktisk forholde seg til mennesker som er vemmelige, men da må man nesten velge hva man vil gjøre med situasjonen - ta kontroll over situasjonen, gjøre det man kan for at eventuelle tiltak blir igangsatt rundt personen det gjelder. Og deretter holde en trygg avstand for seg selv.

Men om hun er så ille som ts beskriver, så ville jo de andre ansatte og styrer reagert for lenge siden. Jeg har hatt en dårlig leder i min arbeidskarriere, og da ble det til toppledelsen tilslutt bestemte at hun måtte bytte arbeidsoppgaver, da det både var ansatte og brukere som reagerte på henne. 

Anonymkode: 47a10...82a

• Liker 3
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehjem med en som måtte ha "tilrettelegging" pga "personlige årsaker". Hun kunne ikke være alene i avdelingen noen minutter, man måtte trå veldig varsomt rundt henne. Ikke si noe som kunne misforstås eller virke litt bestemt. Hun kunne ikke stelle alle brukerne pga "private årsaker". Ekstremt slitsomt. Hadde jo eb ekstra bruker på jobb...

Anonymkode: d6d4a...232

• Liker 5
Skrevet

Jeg måtte si opp jobben min dessverre. Nå har jeg ikke jobbet siden, kommer nok på trygd, gått på aap i 4 år nå. Hadde en voldelig mann, plutselig begynte en kollega en stund etter bruddet med eksen min og oppføre seg truende og sinna mot meg, det ble bare verre og verre, vil ikke gå inn på detaljer for redd for å bli gjennkjent.

Anonymkode: 129e6...dad

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg måtte si opp jobben min dessverre. Nå har jeg ikke jobbet siden, kommer nok på trygd, gått på aap i 4 år nå. Hadde en voldelig mann, plutselig begynte en kollega en stund etter bruddet med eksen min og oppføre seg truende og sinna mot meg, det ble bare verre og verre, vil ikke gå inn på detaljer for redd for å bli gjennkjent.

Anonymkode: 129e6...dad

Ja ok, kollegaen din sin skyld som over natten ble truende da eller? Siden det resultere i fire år på APP? Jeg har også planer om å endre atferd på jobb neste uke, så jeg kan ødelegge noen.. herregud skjerp dere!!! 

Skrevet

Ja ped leder er litt spesiell, men ville jo tro andre, foreldre og andre kollegaer reagerer om det er så ekstremt.

TS: ikke uvanlig at en sitter rolig med barna og en annen voksen er "løper", den som henter saker og støtter. Dette for å skape ro rundt en situasjon. Hjelper jo ikke om ALLE voksne skal hente saker hele tiden. Noen må jo sitte rolig med barna, være nærværende.

Noe annet om det er ts som egentli sitter rolig med barna, så tar ped leder over. Med mindre det er avtalt, som feks at ped leder skal ha samling eller aktiviteter.

For meg lyser det rødt flagg når man hardnakket påstår at en selv er så empatisk, snill, rolig, menneskekjenner, "ser folk på dybden" osv. Dette er gjerne personer med veldig lite selvinnsikt. (av ulike årsaker) Mennsker med selvinnsikt vet at de ikke er perfekte, vi er mennesker med Ups & Downs.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fortsatt jobben TS, eller ville styrer si deg opp i prøvetiden pga dramaet og holdningene dine?

• Liker 3
Skrevet

Tolker stillheten til at du ikke har jobb lenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...