AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Når jeg og min samboer flyttet sammen, så delte vi renter og avdrag etter gjenstående saldo på hver av oss ( Jeg hadde mindre EK, men vi eier 50/50) Andre kostnader har vi betalt 50/50, bortsett fra mat og forsikringer, der jeg tar en litt større andel. Nå har jeg nedbetalt lånet slik at vi har 50% hver. Og min samboer har gått ned i lønn de siste mnd, noe som sannsynligvis blir varig. I den forbindelse må vi endre litt. Jeg tjener i pr d.d 60/40 av totalinntekten når jeg regner min grunnlønn. Men jeg har hatt ganske mye utbetalt i overtid. Stordelen av disse pengene har jeg benyttet til å nedbetale lånet med så langt. I tillegg til at jeg sparer noe i pensjonsfond. Nå vurderer jeg å legge frem et forslag der vi betaler 50/50 av alt som gjelder bolig, og etter inntekt på mat, forsikringer og ferier mm. Høres dette greit ut eller vil jeg da virke gnien? Min eventuelle overtid vil da gå til pensjonssparing og evt spandere. Jeg må nok nevne at vi har voksne barn å hver vår kant. Anonymkode: a3790...c0b
Summeer Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 60/40 synes jeg ikke er så veldig stor forskjell. Om dere ikke har trang økonomi, ikke felles barn, og forskjellen er at du kan spare mer så er det dine penger. Du tjener mer pga overtid, du jobber altså mer enn 100%. Han kan jo evt ta seg en helgejobb han også, så kan han sitte igjen med mer penger etter å ha jobbet like mange timer som deg 😉
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 All ekstra inntekt burde ikke være med i regnestykke når en går etter inntekt med unntak av evt. bonus som nesten er en "selvfølge" i enkelte yrker. Da burde bonusen medfølge totalinntekten og evt. overtid være separat. Jeg synes det er rettferdig at dere deler basert på hvor mye lån dere har, f.eks. betaler du ned din andel av boliglånet burde du ikke subsidiere rentene til samboer. Det burde samboer selv ta kostnaden på siden samboer ikke velger å nedbetale lånet. Og så er det helt greit at dere splitter opp etter inntekt på andre utgifter, for samboeren har jo dårligere råd til mat sett opp mot inntekt. Så da kan du "subsidiere" hans del med 20%, noe som sikkert ikke blir store summen i lengden. Anonymkode: 6d989...cc0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Jeg må nok spesifiere litt. Overtiden kommer i tillegg til fordelingen. Det er grunninntekten min som gir 60/40 fordeling, Inkl overtid i år blir det nok fort 67/33. Pr nå er samboer syk, så muligheten for økt inntekt er nok ikke til stede. Ellers nedbetaler vi lånet begge to, men siden jeg opprinnelig hadde høyere lån har jeg nedbetalt ekstra for å komme til lik fordeling. Rentene har vært fordelt på gjenstående andel av lånet så langt. Anonymkode: a3790...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå