AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Kan man trekke 6 års jeksel og leve greit uten den? Jente, 28 år Anonymkode: 9860a...70c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Kan man trekke 6 års jeksel og leve greit uten den? Jente, 28 år Anonymkode: 9860a...70c Dytter Anonymkode: 9860a...70c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Ja,det kan man. Hvorfor vil du det? Anonymkode: 2217a...5d2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Ja. Jeg har trukket en seksårsjeksel og lever helt greit med det. Kan få satt inn et implantat på sikt, men har ikke tatt meg råd til det foreløpig. Anonymkode: 1813a...0b1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Jeg vil trekke min 6 års jeksel i fjor men tannlegen sa at den var en veldig viktig jeksel å ha i munnen, og at tannstillingen kom til å forandre seg hvis jeg trakk den. Om det er riktig vet jeg ikke Anonymkode: 2c4c0...e1f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja,det kan man. Hvorfor vil du det? Anonymkode: 2217a...5d2 Vil og vil... Det er noe jeg må bestemme meg for om ikke lenge. Blitt betennelse i tanna. Å rotfylle er ikke alltid velykket 😕 Anonymkode: 9860a...70c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vil trekke min 6 års jeksel i fjor men tannlegen sa at den var en veldig viktig jeksel å ha i munnen, og at tannstillingen kom til å forandre seg hvis jeg trakk den. Om det er riktig vet jeg ikke Anonymkode: 2c4c0...e1f Hørte det samme. Hvor alvorlig er det at tannstillingen kan forandre seg? Tror de fleste anbefaler implantat etter trekking? Men det er så klart veldig dyrt. Anonymkode: 9860a...70c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja. Jeg har trukket en seksårsjeksel og lever helt greit med det. Kan få satt inn et implantat på sikt, men har ikke tatt meg råd til det foreløpig. Anonymkode: 1813a...0b1 Hvor lenge siden var det du gjorde det? Var det vondt? Anonymkode: 9860a...70c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge siden var det du gjorde det? Var det vondt? Anonymkode: 9860a...70c 7 år siden tror jeg. Fikk bedøvelse så det gjorde ikke direkte vondt, men det var jo litt ubehagelig når tannlegen røska rundt inni munnen. Hos meg var det en tann med en stor fylling fra før og da tanna brakk på et sted hvor det ikke gikk an å bygge opp eller sette på krone, var eneste alternativ å trekke den, Anonymkode: 1813a...0b1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vil og vil... Det er noe jeg må bestemme meg for om ikke lenge. Blitt betennelse i tanna. Å rotfylle er ikke alltid velykket 😕 Anonymkode: 9860a...70c Nei,det er ikke alltid vellykket å rotfylle,men absolutt verdt forsøket om tannlegen synes det er en god idé. Anonymkode: 2217a...5d2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vil trekke min 6 års jeksel i fjor men tannlegen sa at den var en veldig viktig jeksel å ha i munnen, og at tannstillingen kom til å forandre seg hvis jeg trakk den. Om det er riktig vet jeg ikke Anonymkode: 2c4c0...e1f Tannstillingen kan forandre seg,ja. Men ofte er bare det en fordel for da blir det ofte mindre mellomrom mellom tennene der tanna du trakk sto. Anonymkode: 2217a...5d2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Tannstillingen kan forandre seg,ja. Men ofte er bare det en fordel for da blir det ofte mindre mellomrom mellom tennene der tanna du trakk sto. Anonymkode: 2217a...5d2 Kan det eventuelt behandles med tannregulering? Hvis det skulle bli et problem? Anonymkode: 9860a...70c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan det eventuelt behandles med tannregulering? Hvis det skulle bli et problem? Anonymkode: 9860a...70c Noen som vet? Anonymkode: 9860a...70c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen som vet? Anonymkode: 9860a...70c Ja, hvis tannstillingen forandrer seg kan det behandles med tannregulering. Hva med og sette på en streng ( slik de som har hatt tannregulering har for og holde på den nye tannstillingen har? ) eller og sove med skinner? Vil jo tenke forebygging istedenfor og vente på skade, men endret tannstilling kan behandles med tannregulering ja. Anonymkode: 76e57...623
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #15 Skrevet 4. september 2022 Hvis tanna kan reddes med rotfylling ville jeg absolutt forsøkt det først. Man kan ikke love 100% garanti, men det går jo stort sett bra. Som med alt annet man ikke kan love 100 %. Jeg er helt sikker på at du gjøre andre ting du ikke har full dekning for også. Hvis du har råd kan jeg ikke forstå at trekking er noe alternativ engang. Du er ung, altfor ung til å trekke tenner, med mindre det er eneste utvei. 6 års jekselen er en veldig viktig tann. Enkelte skriver som at endret tannstilling er helt ok, nesten positivt, men tror ikke de vet hva de snakker om. En 6 års jeksel er relativt stor. Nabotennene vil mest sannsynlig går mer sammen, å de andre tennene vil jo da følge etter når det blir bedre plass. Du vil kanskje også lettere trekke 12 åra jekselen Hvis du kommer til det spm. Vipps mangler du plutselig litt tenner. Å tenner er uhyre viktig når du blir eldre, og gammel. Hvis implantat, streng og regulering er noe du ser for deg, hvorfor ikke bare rotfylle. Det er flere ting man kan prøve om rotfyllingen ikke går også. Men da snakker man som oftest om mange år frem i tid. Anonymkode: 8b109...a52 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå