Gå til innhold

Min søster valgte å ignorere meg foran sine kolleger…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Her om dagen møtte jeg lillesøsteren min (som er i starten av tredveårene) utenfor jobben hennes. Dette var veldig tilfeldig. Jeg ventet på noen andre og ventet utenfor bygget hvor bedriften hennes også holder til. Til info er dette et stort bygg bestående av 10 ulike firmaer. Jeg så at søsteren min kom ut og var sammen med en annen kvinnelig kollega. Jeg vinket og hilste på henne, men hun valgte å ignorere meg og snu ryggen til. 

Jeg tenkte ikke noe mer over det og trodde kanskje hun ikke kjente meg igjen eller ble overrasket over å se meg utenfor jobben sin, og kanskje derfor ikke hilste på meg, fordi hun ble satt ut eller noe. 

I helgen var vi alle søsken invitert på middag hos foreldrene våres og når jeg hjalp til mor med å rydde av bordet, så fortalte jeg henne at jeg hadde sett «la oss kalle søster for X», utenfor jobben hennes. Mamma sa at X hadde nevnt det for henne, men hadde bevist valgt å ignorere meg da hun syntes det var litt dumt å hilse på familiemedlemmer foran kolleger. Måten mamma nevnte dette, så virket det som om mamma støttet at søsteren min i det og mente at det var riktig av henne å ignorere meg. 

X hadde sagt til mor at det var flaut å hilse på meg foran kollegaene sine og valgte derfor bevist å la være. Unnskyldte det med at det ikke ser bra ut å hilse på familiemedlemmer imens man er i lag med jobben/kolleger. 

Jeg har vanskeligheter med å forstå om det var «det» som var den opprinnelige grunnen eller at X syntes det var flaut å hilse på meg. Jeg var i kledd blazer og dressbukse - hadde selv vært på jobb, så var ikke slik at jeg stod utenfor i slitte klær og solgte «dop». 

Fra tidligere så har også X unngått å hilse på besteforeldre, tanter og onkler når X har sett de ute. Har unnskyldt det at det har vært flaut eller at hun ikke har ønsket å vise vennene sine at hun kjenner til «de». 

Er dette noe man burde henge seg opp? Tror dere unnskyldningen om at X bare ikke ville blande jobb med familie var god nok eller at det ligger andre grunn til grunn? 

Personlig hadde jeg aldri oversett ett familiemedlem bare fordi jeg stod med en kollega eller oversett en kollega fordi jeg var med familien. 

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 91d65...10a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres utrolig rart ut. En ting om du hadde spasert inn på selve arbeidsplassen mens hun holdt på med noe viktig, men utenfor? Veldig merkelig. Jeg hadde selvsagt hilst og presentert eller sagt hadet til kollegaen.

Anonymkode: 03171...18b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Liker heller ikke å bli oppsøkt på jobben av familien, så hadde nok gjort alt for å unngå deg.

Jeg skiller helt mellom jobb og privat.

Anonymkode: 066d6...a26

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet. At hun vil ha jobb og privatliv adskilt synes jeg er helt innafor. 

Anonymkode: 5643f...761

Skrevet

Dette minner meg litt om min lillebror. Han kunne ofte la være å hilse på besteforeldre om han var ute med venner - bakgrunnen var ofte at han syntes det var flaut. Slik jeg leser det så hadde du en avtale med noen utenfor bygget søsteren din jobber. Du så søsteren din og vinket/sa hei, men hun snudde ryggen til og ignorerte? Syns det er veldig spesiell oppførsel og personlig hadde jeg blitt litt lei meg om mine foreldre, søsken, partner eller barn gjorde dette mot meg. Men om det er sånn hun er, så bare slutter du å hilse du også. Det kan være mange grunner til det og bare hun vet hva det skyldes 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Liker heller ikke å bli oppsøkt på jobben av familien, så hadde nok gjort alt for å unngå deg.

Jeg skiller helt mellom jobb og privat.

Anonymkode: 066d6...a26

Oppsøkte aldri henne utenfor jobben. Det er et stort bygg midt i sentrum hvor flere andre bedrifter holder til. Jeg hadde en avtale med en person og vi avtalte å møtes utenfor dette bygget. 

Forstår at folk skiller mellom jobb og privat, det gjør jeg også. Men om jeg ser faren min gå mot meg imens jeg går med en kollega, så hilser jeg på faren min. Jeg ignorer ikke ham, på lik linje som jeg ikke ignorer kollega om jeg er med foreldrene mine. 

• Liker 8
Skrevet

Vi snakker om et tilfeldig møte utenfor jobben hennes, det høres merkelig ut at hun strekker "jeg vil ikke blande familieliv og jobb" så langt som til at hun ikke kan hilse på deg. 

Men det er én ting som slår meg: er familien din litt "under standsmessig" i forhold til jobben? Har hun laget seg en jobbfasade, steget litt på den sosiale rangstigen og derfor vil hun ikke at noen skal vite hvor hun kommer fra?

• Liker 3
Skrevet

Herlighet, så umodent av søsteren din, ikke bare hendelsen med deg men også med tante, besteforeldre etc. 

Anonymkode: 859f7...284

• Liker 9
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Vi snakker om et tilfeldig møte utenfor jobben hennes, det høres merkelig ut at hun strekker "jeg vil ikke blande familieliv og jobb" så langt som til at hun ikke kan hilse på deg. 

Men det er én ting som slår meg: er familien din litt "under standsmessig" i forhold til jobben? Har hun laget seg en jobbfasade, steget litt på den sosiale rangstigen og derfor vil hun ikke at noen skal vite hvor hun kommer fra?

Hun er nybegynner på jobben og ble nylig utdannet. Hun har en nybegynner stilling men for et kjent firma. Vi kommer også fra gode «kår». Normal familie med god økonomi. Personlig er jeg veldig glad i mote og bruker også en del penger på det å kle meg pent, det samme gjør hun. Så ingen forskjell på deg heller (om man absolutt skal sammenligne slikt). Syntes det bare var merkelig

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er nybegynner på jobben og ble nylig utdannet. Hun har en nybegynner stilling men for et kjent firma. Vi kommer også fra gode «kår». Normal familie med god økonomi. Personlig er jeg veldig glad i mote og bruker også en del penger på det å kle meg pent, det samme gjør hun. Så ingen forskjell på deg heller (om man absolutt skal sammenligne slikt). Syntes det bare var merkelig

Det er veldig merkelig.

Jeg kunne nok droppet å hilse på kjente og venner dersom jeg var i en jobbrelatert samtale - men jeg hadde ikke ignorert og så fortalt om det etterpå 😅🤷‍♀️

Anonymkode: 12060...f22

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er nybegynner på jobben og ble nylig utdannet. Hun har en nybegynner stilling men for et kjent firma.

Kanskje hun rett og slett fikk litt "noia" og var ute med noen som har en litt høyere stilling enn henne selv. At hun ikke ønsket å bruke arbeidstiden sin til å snakke med deg... 

Synes du mye heller skal spørre henne direkte enn å høre på din mors versjon som du forvrenger til det du vil at det skal være.

Anonymkode: 51875...965

Skrevet

På generelt grunnlag vil jeg si det er både veldig uhøflig og lite vennlig å ignorere en kjenning som hilser uten "god" grunn. Noen med bedre sosiale antenner evner å anerkjenne noen som hilser uten å nødvendigvis avbryte samtalen de er i. Hadde min bror gjort noe slikt uten en meget god grunn ville jeg blitt både såret og forbannet. Men dette henger nok sammen med at det ville vært veldig overraskende og ulikt han.

Å ignorere familie som hilser og lignende handlinger er visst ikke uvanlig for din søster, og derfor er det kanskje heller ikke noe du skal ta så hardt. Sosial angst eller temmelig sær ville vært min gjetting. Muligens begge deler. Du som kjenner din søster best og har størst forutsetning for å spekulere i motivasjonen bak. Det går jo også ann å spørre. Et spørsmål trenger ikke være anklagende.

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen grunn til å bli såret, men enig i at søsteren din er litt rar. 😊

Anonymkode: e9de5...751

• Liker 1
Skrevet

Søsteren din skjemmes over sin familie. 
Enkelt og greit… Mindreverdighetskompleks og skam 

Anonymkode: 07f00...112

• Liker 3
Skrevet

Søsteren din (og moren din) høres lite intelligent ut. Aldri hørt om at man ikke hilser på familie mens man er på jobb. Heldigvis gjør du som du vil. 

Anonymkode: b17ab...587

• Liker 6
Skrevet

Virker veldig overlegen. Har jobb hvor jeg er mange steder iløpet av dagen, og treffer jeg kjente, om det er venner eller familie, så hilser jeg eller slår av en prat om det er tid til det. 

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg hadde ignorert henne i familiesammenkomster for det var litt dumt og flaut å erkjenne hennes eksistens rundt egen familie.

Anonymkode: faadc...7fa

• Liker 5
Skrevet

Hvis jeg hadde merket at noen hilste på min kollega og hun ikke hilste tilbake, hadde jeg stusset. Tenkte det måtte være noen hun ikke kjente. Hvis jeg senere fant ut at det var søsteren, ville jeg nok tenkt min kollega var litt koko eller hadde vanskelige familieforhold.

Anonymkode: 03171...18b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje hun rett og slett fikk litt "noia" og var ute med noen som har en litt høyere stilling enn henne selv. At hun ikke ønsket å bruke arbeidstiden sin til å snakke med deg... 

Synes du mye heller skal spørre henne direkte enn å høre på din mors versjon som du forvrenger til det du vil at det skal være.

Anonymkode: 51875...965

Misforstår meg rett, men om du er ute med en kollega som har en høyere stilling enn deg - tenker du da at du ikke kan hilse på dine foreldre, søsken eller venner? Hvilken sammenheng har dette? Mener du at familien din ikke er «bra» nok? Hvem hadde du hilst på? Spetalen bare, kanskje? 

Til info så var søsteren min ferdig på jobb og var på vei ut av bygget for å ta trikken.

• Liker 5
Skrevet

Utrolig sært. Har faktisk ikke hørt om noe lignende. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...