AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Tre faktorer gjør at vi har det økonomisk trangt de neste månedene: 1) boligkjøp, to måneder overlapp hvor vi betaler både husleie og på boliglånet, samt strøm (som til sammen blir 30-35k) 2) mannen er helt uventet permittert fra jobben; han har fått ny stilling, men ikke før om 3mnd og må derfor få dagpenger disse månedene, og 3) jeg går ut i foreldrepenger og går ned fra 850 i årslønn til 6g som er maksgrensa på foreldrepengene. Så fort mannen får vanlig inntekt og vi slipper å betale dobbelt for bolig, er ting i rute igjen. Jeg forklarte situasjonen for arbeidsgiveren min, som sa nei til å utbetale feriepenger for inneværende år. Jeg mener jeg kvalifiserer. Vet selvsagt at dette må skattes av - men det får så være, vi trenger en liten buffer disse to månedene. Hva er egentlig reglene rundt feriepenger, er det helt håpløst å få dem ut? Anonymkode: 389ef...4f7
Gjest5656 Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Be om forskudd på lønn. Ferieloven er streng, jeg tipper at du ikke kan få de utbetalt med mindre du slutter i jobben og kan ta ut sluttoppgjøret... I absolutt nødstilfelle, gå inn på skattetaten sine sider og juster ned inntekten sånn at du får utbetalt lønn med mindre skatt, så betaler du skattesmellen til neste år? 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Skatte må du uansett men ellers har du ingen rett til å få dem nå. Be heller om et forskudd. Anonymkode: 43dfd...4e8
Brunello Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tre faktorer gjør at vi har det økonomisk trangt de neste månedene: 1) boligkjøp, to måneder overlapp hvor vi betaler både husleie og på boliglånet, samt strøm (som til sammen blir 30-35k) 2) mannen er helt uventet permittert fra jobben; han har fått ny stilling, men ikke før om 3mnd og må derfor få dagpenger disse månedene, og 3) jeg går ut i foreldrepenger og går ned fra 850 i årslønn til 6g som er maksgrensa på foreldrepengene. Så fort mannen får vanlig inntekt og vi slipper å betale dobbelt for bolig, er ting i rute igjen. Jeg forklarte situasjonen for arbeidsgiveren min, som sa nei til å utbetale feriepenger for inneværende år. Jeg mener jeg kvalifiserer. Vet selvsagt at dette må skattes av - men det får så være, vi trenger en liten buffer disse to månedene. Hva er egentlig reglene rundt feriepenger, er det helt håpløst å få dem ut? Anonymkode: 389ef...4f7 Det er vel bedre å snakke med banken. Og uten at det har noe med temaet i tråden å gjøre, er også dette noe en bør tenke på når en velger arbeidsgiver. Ganske mange har med i avtalen sin at arbeidsgiver betaler mellomlegget mellom 6g og reell lønn i permisjon. Ofte er dette de samme arbeidsgiverne som har høyere prosentsats enn lovbestemt minimum i avsetninger til pensjon. Så det å utelukkende velge høyest lønn kan bli dyrt. Endret 4. september 2022 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Hos oss er det ikke lov å gi forskudd på feriepenger i opptjent år, kan få utbetalt i 2023 f.eks om en skal ta ut ferie før juni, men ikke hele potten. Men vi har mulighet til å gi lån til våre ansatte, ikke forskudd på lønn, men rentefritt lån som betales ned etter oppsattt plan Anonymkode: 9eed0...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Gjest5656 skrev (11 minutter siden): Be om forskudd på lønn. Ferieloven er streng, jeg tipper at du ikke kan få de utbetalt med mindre du slutter i jobben og kan ta ut sluttoppgjøret... I absolutt nødstilfelle, gå inn på skattetaten sine sider og juster ned inntekten sånn at du får utbetalt lønn med mindre skatt, så betaler du skattesmellen til neste år? De utbetaler ikke forskudd når jeg er i permisjon, fikk jeg beskjed om. Ja, jeg har vurdert det. Er ikke noe problem å betale skattesmellen neste år, kan fint ta det på forhåndsinnbetaling gjennom første halvdel av året. Kanskje like greit å løse det slik. Anonymkode: 389ef...4f7 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 Du kvalifiserer ikke nei. Det er to grunner til å få de utbetalt før tiden. 1. Du skal betale ferie 2. Du slutter i stillingen. Slik jeg har skjønt av innlegget gjelder ingen av disse deg. Anonymkode: 34555...63c 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 Feriepenger skal utbetales når ferien skal avvikles. Eventuelt kan de utbetales før hovedferien, altså i juni/juli. Det siste er det mest vanlige og mest praktiske. Men skal du avvikle 3 uker ferie i mai har du rett på feriepenger før ferien. Slutter man i jobben har man rett på feriepenger opptjent i inneværende år. Sluttoppgjør. Men i ditt tilfelle har sjefen rett. Arbeidsgiver kan ikke utbetale feriepengene dine nå. Arbeidsgiver kan faktisk risikere å måtte utbetale feriepengene en gang til, når du skal avvikle ferien din til neste år. Regner med du ikke hadde krevd det, men har vært saker på dette og utfallet har vært at arbeidsgiver må betale dobbelt. Anonymkode: 1a461...5ea
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 Siden mannen din skal over i nytt arbeidsforhold, kan han be om å få årets feriepenger utbetalt. Vi betaler konekvent ut opptjente feriepenger når noen slutter midt i året. Anonymkode: 4e6b8...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden mannen din skal over i nytt arbeidsforhold, kan han be om å få årets feriepenger utbetalt. Vi betaler konekvent ut opptjente feriepenger når noen slutter midt i året. Anonymkode: 4e6b8...f5a Dette! Det er viktig! Noen arbeidsgivere venter til oppgjøret i slutten av året før de betaler ut feriepengene. Men du har altså krav på at arbeidsgiver betaler de ut nå, hvis de ikke har gjort det. Det er noen arbeidsgivere som er veldig uryddige og venter til slutten av året. Anonymkode: f6f5c...877
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette! Det er viktig! Noen arbeidsgivere venter til oppgjøret i slutten av året før de betaler ut feriepengene. Men du har altså krav på at arbeidsgiver betaler de ut nå, hvis de ikke har gjort det. Det er noen arbeidsgivere som er veldig uryddige og venter til slutten av året. Anonymkode: f6f5c...877 Jobber med lønn, for flere bedrifter. Noen betaler konsekvent ut når den ansatte slutter. Og noen spør den ansatte hva de ønsker. Hadde jeg sluttet i min jobb, ville jeg ventet til neste år. Iallefall vist jeg sluttet etter ca mai. Dette pga skattesystemet vårt med trinnskatt. Å gå utbetalt feriepenger for nesten to år på samme året kan gi utslag i den totale skatten. Dersom jeg hadde trengt pengene hadde det jo selvsagt vært en annen sak. Anonymkode: 1a461...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 Det finnes tilfeller der arbeidsgiver har havnet i ansvar pga betalt ut feriepenger tidlig. Din mann som bytter jobb har krav på å få ut sine feriepenger. Banken kan sannsynligvis gi avdragsfrihet i en overgangsperiode. Mange benytter seg av dette. Man løser ikke skattesmellen for 2022 ved å betale mer skatt første halvdel i 2023. Skatteetaten hensyntar ikke skatt innbetale i 2023 før det skjer oppgjør i 2024. Du må heller spare på si. MEN dersom økonomien er så trang at din manns dagpenger og feriepenger ikke gir dere nok de neste 3 mnd har dere nok over tid levd risikabelt. Anonymkode: 1e6af...60f
Snublefot62 Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 Snakk med banken og prøv å få avdragsfrihet de første to-tre månedene på boliglånet. Det tar seg ikke godt ut, men det er bedre enn å risikere å misligholde det. Koster vel en tusenlapp eller to. Det kan og være at banken er villig til å gi dere et lite lån med sikkerhet i boligen dersom dere ikke allerede har makset ut lånet. Alternativt (og dyrt alternativ) å ta opp et forbrukslån. Klarer dere å betale dette ned om 2-3 måneder så vil det ikke koste dere mer enn ett par tusen i gebyr + renter. Og det kan det være verdt. Gitt at dere ikke har makset total lånekapasitet vel og merke. Så kan det jo være verdt å se på hva dere har å selge. Alltid greit å gjøre når man først skal flytte. Og kanskje de dere har leiekontrakt hos klarer å finne noen som kan flytte inn før mot at dere flytter tidligere og betaler mindre på siste måned?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det finnes tilfeller der arbeidsgiver har havnet i ansvar pga betalt ut feriepenger tidlig. Din mann som bytter jobb har krav på å få ut sine feriepenger. Banken kan sannsynligvis gi avdragsfrihet i en overgangsperiode. Mange benytter seg av dette. Man løser ikke skattesmellen for 2022 ved å betale mer skatt første halvdel i 2023. Skatteetaten hensyntar ikke skatt innbetale i 2023 før det skjer oppgjør i 2024. Du må heller spare på si. MEN dersom økonomien er så trang at din manns dagpenger og feriepenger ikke gir dere nok de neste 3 mnd har dere nok over tid levd risikabelt. Anonymkode: 1e6af...60f Man betaler jo bare inn restskatten før utgangen av mai neste år, slik at man slipper rente. Man betaler det ikke inn som ekstra skatt i skatteåret 2023, men betaler bare inn restskatten for 2022 i 2023. Anonymkode: 4f6e0...6c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå