AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Finnes det noen med god erfaring fra denne hjelpetelefonen? Selv har jeg ringt dit tre ganger, og hver gang opplever jeg at de kun ønsker å avslutte samtalen så fort som mulig og be meg kontakte noen andre. De lytter ikke, de forsøker ikke å samtale, de vil bare bli kvitt deg - sannsynligvis får de mer penger for flere samtaler? Vil gjerne høre andres erfaringer! Jeg kommer ikke til å ringe dit igjen. Anonymkode: 423e3...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Siden Mental helse er døgnåpen og de har behov for mange frivillige, blir det vel litt sånn at de må ta det de får av søkere kanskje? For å være bemannet hele tiden. Har ikke erfaring fra MH selv men Kirkens SOS er bra synes. Ser også at mange generelt sett skriver at de er mer fornøyd med de enn med MH. Nettkirkens chat er også grei. Mindre ventetid der enn hos Kirkens SOS men de har mye kortere åpningstider. Anonymkode: 6cb9a...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Bør være en regel om at det er forbudt å skrive på CVen sin at en har jobbet på slike steder. Så slipper en at folk som ikke bør være der søker seg dit for å pynte CVen uten å bry seg om "kundene". Lurer på hvordan det ville påvirket søkermassen 🤔 Anonymkode: 35071...0e1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Anbefaler kirkens SOS. Jeg chattet med en der i sikkert over en time etter jeg valgte å avslutte kontakten med min mor og synes det var vanskelig. Synes det var fint at jeg kunne snakke med noen der, selv om jeg også har både venner og kjæreste og øvrig familie jeg kan prate med om det meste. Anonymkode: 5ad4a...91e 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Jeg får litt inntrykk av at de er der for akutte situasjoner og for å redde liv? Kan godt hende det er feil. Men da ville det gitt mening at de som ikke er i akutt fare får lite utav tilbudet. Og at når de har gitt tips om hvor man kan henvende seg for å få hjelp så er de stort sett "ferdigsnakket". Det er vel lite man kan få gjort for noen i en engangssamtale. De fleste som sliter psykisk trenger oppfølging over tid av noen som kan se dem ansikt til ansikt. Anonymkode: 528d7...120
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg får litt inntrykk av at de er der for akutte situasjoner og for å redde liv? Jeg ringte dem med selvmordstanker. Trengte noen å snakke med. Tror de kontaktet barnevernet, ellers var det kun «du bør undersøke om du kan få behandling ved xxx». Ingen samtale eller lytting. Ts. Anonymkode: 423e3...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 Har og dårlig erfaring med mental helse telefonen, hun bare gjentok noe til meg noen ganger og ville legge på føltes det som. Har ringt kirkens sos flere ganger og syns dem er myyyye bedre å snakke med. Anonymkode: ecbbc...682
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 Jeg har aldri vurdert å ringe, da jeg tenker at jeg ikke er verdt å bruke tiden på. Men sånn generelt, så er det jo ikke en psykolog eller noen med utdanning innen feltet som sitter på de telefonene.. De kan jo bare gi tips og råd til hva enn som blir sagt. Info fra nettsiden tilsier at ved fare for liv og helse kontakter de instansene de mener er riktige. Om du er under 18, så er det riktig å kontakte barnevernet Hva kan vi tilby? Våre veiledere har forskjellig bakgrunn, men felles for alle er at de har livserfaring og ønske om å være et medmenneske. Vi tilbyr dialog om enkle eller vanskelige tema. Vi har tid, vi lytter, vi reflekterer og vi gir råd. Vi ønsker å bidra til optimisme og opplevelse av mestring og selvstendighet. Ved akutt fare for liv og helse og ved mistanke om mishandling, overgrep, eller omsorgssvikt overfor barn, har vi plikt til å melde fra i henhold til lovverk. Anonymkode: 35685...e9f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du er under 18, så er det riktig å kontakte barnevernet Jeg er over 18, men har et barn under 18. Vedkommende skal imidlertid ikke involveres i disse tankene, selvsagt. Hvis barnevernet kobles inn vil det faktisk bare gjøre alt verre. Anonymkode: 423e3...b0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 Jeg ringe dem to dager etter hverandre. Dag 1: Ufattelig klok og hjelpsom dame, hun brukte god tid og krefter på å gi meg råd og hjelpe meg, jeg valgte selv å avslutte samtalen Dag 2: Helt forferdelig samtale, en mann som snakket til meg som jeg var dum eller burde gjort annerledes. En mann som forteller at jeg ikke må være til bry. Jeg hadde sterk angst og frykt når jeg ringte. Han ga meg 0 og han sa jaja lykke til hade. Idiot. Jeg satt igjen med mer frykt or var helt stiv etter samtalen, jeg hadde brettet ut ekstrem såre ting, jeg stolte på den samtalen. Hva gjør han i den telefonen? Jeg ringte da VO linjen rett etterpå og der fikk jeg en fantastisk dame i telefonen som var minst like god som hun jeg ringte dagen før. Jeg fortalte henne samtidig om han dårlige mannen i mental telefonen. Hun var så fantastisk at jeg ville sendt henne blomster og kjærlighet. Hun er tvers igjennom ett godt menneske. Man vet ikke hva man får i sånne telefoner, det er Flax/uflax. Feil person? Prøv en annen telefon hjelp eller ring dagen etter, eller timer senere til samme nummer. Anonymkode: 49873...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er over 18, men har et barn under 18. Vedkommende skal imidlertid ikke involveres i disse tankene, selvsagt. Hvis barnevernet kobles inn vil det faktisk bare gjøre alt verre. Anonymkode: 423e3...b0b Nå er barnevernet der for å verne om barna og ikke om de voksne. Så selv om du føler at ting blir verre for deg om barnevernet blir involvert, kan det likevel være bra for barnet ditt. Man har jo ikke selvmordstanker om man er helt psykisk frisk. Det henger sammen med at man er deprimert, og det påvirker selvsagt barna man har at man er deprimert selv om du ikke direkte deler tankene dine med barnet ditt. Anonymkode: 5ad4a...91e 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv en annen telefon hjelp eller ring dagen etter, eller timer senere til samme nummer. Nei, tar ikke sjansen på å ringe flere ganger. Jeg synes det var ekstremt ubehagelig. Jeg ringte fordi jeg var lei meg, trengte noen å snakke med og endte opp med å bli avvist og meldt til barnevernet. Anonymkode: 423e3...b0b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er barnevernet der for å verne om barna og ikke om de voksne. Så selv om du føler at ting blir verre for deg om barnevernet blir involvert, kan det likevel være bra for barnet ditt. Man har jo ikke selvmordstanker om man er helt psykisk frisk. Det henger sammen med at man er deprimert, og det påvirker selvsagt barna man har at man er deprimert selv om du ikke direkte deler tankene dine med barnet ditt. Anonymkode: 5ad4a...91e Ja, jeg ser den, men både barnet og jeg går i behandling. Vi har vært utsatt for traumatiske hendelser som har påvirket oss begge to. Jeg tenker det er problematisk om barnevernet kobles inn siden det gjør at folk faktisk ikke oppsøker hjelp. Anonymkode: 423e3...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg ser den, men både barnet og jeg går i behandling. Vi har vært utsatt for traumatiske hendelser som har påvirket oss begge to. Jeg tenker det er problematisk om barnevernet kobles inn siden det gjør at folk faktisk ikke oppsøker hjelp. Anonymkode: 423e3...b0b Det er ikke sånn det fungerer at man lar være å melde til barnevernet bare fordi du eller andre isåfall lar være å oppsøke hjelp. Barnet har rettigheter uavhengig av deg, og følgelig er det lovpålagt for helsepersonell å melde til barnevernet om de mistenker at barnet kan være utsatt for omsorgssvikt. Og godt er det. Anonymkode: 5ad4a...91e 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #15 Skrevet 4. september 2022 Jeg tør ikke ringe men jeg prøvde chat en gang. Det var tydeligvis ikke ment at man skulle ha en «samtale». Jeg ble bare avvist og henvist til å ta kontakt med andre hjelpeinstanser. Anonymkode: f774d...a14
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #16 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er ikke sånn det fungerer at man lar være å melde til barnevernet bare fordi du eller andre isåfall lar være å oppsøke hjelp. Barnet har rettigheter uavhengig av deg, og følgelig er det lovpålagt for helsepersonell å melde til barnevernet om de mistenker at barnet kan være utsatt for omsorgssvikt. Og godt er det. Anonymkode: 5ad4a...91e Jeg tror kanskje du misforsto meg. Jeg tenker at dersom man oppsøker hjelp og aktivt forsøker å løse problemet, bør ikke det automatisk utløse en bekymringsmelding etter tre minutters samtale. Jeg ville vært mye mer bekymret for noen som ikke oppsøkte hjelp. Men for min egen del skal jeg nok klare å stå i det, det er bare så lett å tenke at man er udugelig til absolutt alt - inkludert å være forelder - når man er veldig deprimert. Anonymkode: 423e3...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #17 Skrevet 4. september 2022 Hvordan kan de kontakte barnevernet, vet de hvem du er? Spør av uvitenhet. Jobber selv på en chattetjeneste, og der har vi ikke den muligheten. Vi kan varsle politiet hvis det er akutt fare for selvmord, men terskelen er veldig høy. Forøvrig skal vi ikke avslutte samtalen, det skal den som skriver inn gjøre. Jeg vet ikke hvordan det er på telefon, som sagt. Veldig synd du ikke følte at du fikk hjelp❤️ Anonymkode: 8456f...a36
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #18 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan kan de kontakte barnevernet, vet de hvem du er? Spør av uvitenhet. Jobber selv på en chattetjeneste, og der har vi ikke den muligheten. Vi kan varsle politiet hvis det er akutt fare for selvmord, men terskelen er veldig høy. Forøvrig skal vi ikke avslutte samtalen, det skal den som skriver inn gjøre. Jeg vet ikke hvordan det er på telefon, som sagt. Veldig synd du ikke følte at du fikk hjelp❤️ Anonymkode: 8456f...a36 Via telefonnummeret regner jeg med. Hun var veldig ivrig etter å avslutte samtalen, la faktisk på før jeg fikk svart. Jeg trodde de skulle være medmennesker å snakke med når man hadde det veldig vondt, men det var det ikke. Forundret og skuffet over at dette er det man tilbyr folk når de er så langt nede. Anonymkode: 423e3...b0b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #19 Skrevet 4. september 2022 Aldri opplevd. Da jeg hadde det skikkelig vondt etter mange vonde år, fikk jeg godt over 20 min. Så det stemmer ikke. Anonymkode: 1ad59...2fd
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #20 Skrevet 4. september 2022 Mener jeg leste noe sånt om MH for et år tilbake. En mann der som rett og slett var forferdelig å prate med. Hvis jeg husker riktig så fikk kvinnen kjeft av mannen. Anonymkode: 3045d...875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå