Gå til innhold

Selge på QXL, trygg/billig måte å sende varen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve meg på QXL for å få ryddet litt opp i bokhyllen og huset generelt, og prøver å finne ut hvordan jeg skal sende ting jeg eventuelt får solgt.

Jeg har sett litt på posten sine sider, men blir egentlig ikke noe klokere av det. Det kan vel ikke være norgespakke (84 kroner) som er aktuelt her vel? Greit nok at posten er svindyr her i landet, men det høres mye ut? Ser at brev trolig er rimeligere, men kommer det sporingsnummer på de?

Er det svært risikabelt og sende en pakke som er solgt på QXL uten sporingsnummer?

Håper det er noen mer drevne i gamet her som kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er ikke dreven på QXL, men jobber i posten...

Jeg ville sendt de i oppkrav... da koster det 56,-i tillegg til vanlig porto. Da får den du sender til ikke utlevert pakken/brevet før han har betalt den.

Endret av Titti73
Skrevet

Stemmer de prisene på posten. Det er helt vanvittig dyrt å sende post her i landet (billigere å sende pakker fra england og usa til Norge enn å sende ei pakke fra Tønsberg til Oslo :forvirret: ).

Skriv postens takster på feltet der du skal skrive pris. Så når du har solgt hører du med kjøper om du skal sende det i oppkrav, det er plutselig 60,- oppå det andre det også.

Så lenge du har fått pengene inn på konto er det ikke noe problem å sende vanlig.

Noe bøker og sånn kan sendes som brev (se prislista og vekt for det, opp til 1 kg vel).

Alle bøker fra bokklubber kommer uten sporing så jeg vil ikke si det er så risikabelt. Sendes som brev og dermed uten sporing.

Pass bare på å få penger inn på konto først og pass på å gjøre alt ryddig og raskt slik at du samler positiv feedback. Greit å dra med seg videre.

Skrevet (endret)

Takk for raske og gode svar :)

Eneste grunnen jeg tenkte på at sporingsnummer kunne være greit å ha var at da slapp jeg risikoen med at kjøper plutselig påstod at pakken var borte i posten, kan bli vanskelig å motbevise slikt. Men får vel satse på at de fleste er ærlige.

Men det som trolig er det greieste er å skrive noe slikt:

Om du betaler på forskudd eller ved oppkrav er opp til deg. Ved oppkravsbetaling blir det 56 kr i tillegg til portoen. Ved forskuddsbetaling betaler du kun porto som på denne varen er ¤¤¤ kr.

Da er jeg på rimelig trygg grunn her?

Greit å få alt rett fra starten av så jeg ikke får et frynsete rykte pga rene tabber og missforståelser :)

Endret av Iceglow
Skrevet

Jeg har solgt endel på qxl, og skriver alltid porto (etter Postens satser) betales av kjøper.

De fleste vil ha sendt tingene som brev, for da koster det ikke så mye. Men jeg skriver alltid i annonsen at jeg ikke tar ansvar for ødelagte eller bortkomne pakker.

Tar alltid forskuddsbetalt, og det har fungert fint.

Du kan event. få kvittering for at du har sendt varene på Posten, det har jeg fått (de på Posten har skrevet navn, porto, skrevet under og stemplet).

Skrevet (endret)

Og der var boken ute :-D

Kan bli artig å se om jeg faktisk får solgt den, kom liksom aldri i gang med noen maling selv :ler:

Takk for hjelpen :)

Endret av Iceglow
Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg krevd pengene før jeg sendte varen. Jeg ble lurt av en på QXL som ville kjøpe mobilen min. Han ville ha den i oppkrav, og jeg sendte den avgårde. Han hentet den derimot aldri, og når den ble returnert, måtte jeg søren meg betale posten penger for å få den utlevert til meg selv igjen. Den sniken kostet meg 250 kr.

Etter denne seansen, har jeg aldri sendt varer før jeg har mottatt pengene.

Men lykke til da. Håper du får solgt den! :)

Skrevet

Enig med Eføy - det beste er forskuddsbetalijng! De fleste har nettbank idag og da går det raskt og greit å overføre penger til selgeren og så vet du at du har fått pengene dine før du sender pakken.

Jeg opplevde det samme som Eføy en gang for mange, mange år siden. Det var sikkert før nettbanken sin tid også. Da dreide det seg om konsertbilletter og konserten var over for lenge siden når jeg fikk vite at mottakeren ikke hadde betalt ut varen i oppkrav :forvirret: Da ble det dobbelt tap, for jeg fikk jo ikke solgt billetter til en konsert som var over til noen heller....

Gjest Fruktfat
Skrevet

og kjøper betaler selvfølgelig porto og norgespakken om du trenger det..

Skrevet

Tusen hjertelig takk :)

Forskuddsbetaling er nok greiest ja, nå vet jeg det til neste gang (får se om jeg endrer på den jeg har gående nå).

Ser ut som at den boken jeg la ut ikke er særlig populær, men det forventet jeg egentlig, var mest som en prøve for å se om jeg fikk dreisen på teknikken der :)

Men er det noen som vet for sikkert om bedrifter har lov til å selge der? Ser det er enkelte som i mine øyne ser ut som firmaer der, men jeg vet ikke om de er det, og om de i så fall driver lovlig? Får lese litt mer på “Hjelp” siden, men om det hadde vært noen som hadde visst for sikkert enten det ene eller andre (og gjerne hatt en link), så hadde vedkommende spart meg for ørten timer med lesing :ler:

Grunnen til at jeg lurer er at jeg i jeg vet ikke hvor mange år, har vurdert å starte litt mer proft med netthandel av forskjellige ting, men det har stoppet pga at jeg overhodet ikke har kompetanse når det gjelder nettsider. Kunne vært praktisk å bruke QXL i starten til jeg eventuelt så om det gikk greit, og da heller brukt litt tid og penger på å enten sette meg ordentlig inn i det selv, eller mer realistisk: Betale noen for å gjøre det for meg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...