Gå til innhold

Jonatan (15) tar livet av to personer

Anbefalte innlegg

Gjest Sanninga
Skrevet
Gulvplanke skrev (På 4.9.2022 den 15.54):

TAKK, jeg syns det var veldig få her som tok dette poenget. Det var kvalmt å lese at han satt inne med så mange pedofile, han var nok et ekstremt lett bytte og ble ikke beskyttet. 

At barn begår drap i Norge er (heldigvis) ekstremt sjeldent, og denne saken belyser godt at vi ikke har et godt nok system for å gi dem soningsforhold som faktisk kan rehabilitere dem. Det ble ikke bevist en personlighetsforstyrrelse, og han angret veldig etter hvert, så her tenker jeg han fint kunne levd ute i samfunnet igjen. Men med en slik soning legger man definitivt ikke til rette for det. 

Jeg lurer på hvordan det går med 15-åringen som drepte sosionomen og fikk forvaring. Nå etter 9 år diskuteres det om hun faktisk var utilregnelig likevel, og dermed ikke har fått den helsebehandlingen hun burde. Hun er allerede 24 år gammel og har sittet nesten 1/3 av livet sitt i fengsel. 

Så enig! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Embla Othea skrev (3 timer siden):

Derfor tenker jeg at den kriminelle lavalderen bør heves til 18 år i Norge og ingen under 18 år bør havne i fengsel.

Nja, hva med de ungdommene som voldtar, truer, skader, utfører drapsforsøk og til og med dreper. Vil du at de skal bo i nabolaget ditt og fortsette frem til de er 18 år?

Barnevernet sier du? De har dessverre lite å stille opp med mot voldelige og farlige ungdommer i voksen størrelse. Det er ønskelig, men det er svært vanskelig å jobbe med noen av landets farligste ungdommer. Og de rømmer igjen og igjen. Ungdommen vet at det ikke får noen konsekvenser. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Duff skrev (På 4.9.2022 den 13.24):

Utfra artikkelen jeg leste i dag hadde han problemer med å sette grenser noe som resulterte i mye innestengt sinne. Han oppførte seg greit antagelig fordi han ikke klare si nei.

Tenker at artikkelen burde belyst mer om hva som menes med at gutten hadde problemer med å sette grenser. 

• Liker 4
Skrevet
kraftwerk skrev (2 timer siden):

En så ung gutt som drikker alkohol i helger, vanker i litt feil miljø, leker med rusmidler m.m - har ikke fått det han trenger i barndommen og oppover. Det sier seg selv.

Jeg er  litt uenig i tankegangen. Å havne i feil miljø kan skje alle, selv barn av ressurssterke foreldre. Selv om barndommen har vært bra nok så er det ingen 'vaksine" mot å gjøre feil og dumme valg senere jmf Stoltenbergsøsknene. Hvorfor ble Nini narkoman?

• Liker 18
  • Nyttig 2
Gjest tinkaanonym
Skrevet

Jeg mener fattigdom og samfunnsproblemer skaper mer vold i samfunnet generelt

Men spørsmål: Var han ruset da han begikk mordene? 

Skrevet
kraftwerk skrev (2 timer siden):

Jeg får ikke lest, har ikke bruker eller VG+. 

Det som skjedde i denne saken var helt forferdelig for alle parter, gutten på 16 år trengte tydelig hjelp og psykisk utredning og hjelp, fremfor voksen-fengsel. Men for meg blir det tydelig at det har gått galt et sted, ja foreldrene hadde tre gutter - og det gikk bra med to av de, men den siste gikk det absolutt til helvete med. Jeg legger ikke skyld over i foreldrene her, men jeg mener og tror, at denne gutten ikke har fått alt en trenger i et hjem. Kanskje foreldrene har vært litt fraværende, ikke lært barnet om følelser og selvregulering - alt sånne ting. Ingen foreldre er perfekte, men det høres ut som at denne gutten har manglet noe grunnleggende ift relasjoner/tilknytning, følelser og adferd.

En så ung gutt som drikker alkohol i helger, vanker i litt feil miljø, leker med rusmidler m.m - har ikke fått det han trenger i barndommen og oppover. Det sier seg selv.

Det kan være han har fått det han trenger av foreldrene. Ungdomstiden er en løsrivelses prosess, hvor det er å håpe på det beste og at de tar riktige valg. Kan godt hende han gikk stikk motsatt vei av familien. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (10 minutter siden):

Interessant at de hadde omtrent samme drapssak i Sverige. Er fortsatt uløst.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kwmjo/dobbeltdrapet-i-kristiansand-svaert-likt-svensk-drapsmysterium-fra-2004

Den saken er løst, men det tok 16 år:

sitat:

"På bare fem uker nøstet den svenske slektsforskeren Peter Sjölund (54) seg frem til mannen som kort tid senere skulle bli pågrepet for det 16 år gamle dobbeltdrapet."

VG

• Liker 3
Skrevet

Hva skjer med erstatningskravet til de etterlatte når gjerningsmannen dør? Jeg går ut i fra at det er det offentlige som må betale summen?

• Liker 1
Skrevet
Oline12 skrev (21 timer siden):

Typisk nordmenn. Vi duller og pakker alle inn i vatt. Stakkars gutt som knivstakk og drepte to mennesker. Ser vg har kommet med ny artikkel nå hvor det stilles spm ved fengselets håndtering av det hele. Altså, her har et menneske drept to stk, med fullt overlegg. Tenk på de pårørende til de som ble drept. Jeg forstår at det er tungt for familien til gutten, men jeg tror ingenting på at de ikke merket at noe var "off". 

Det var jo ikke bare familien men også lærere og skolen.

Skrevet
sunshineinmypocket skrev (21 timer siden):

Det er helt sykt at de blir regnet som barn før 15 år. Hva om det er en 12 åring, skal vi unnskylde med at barn er barn og la de fortsette å leve fritt i sammfunnet uten konsekvenser? De som begår straffbare handlinger som er så alvorlige bør ikke unnskyldes på noe som helt måte. De bør få fengselsstraff på lik linje som en på 17, 20 eller 42! Dette bør også sette spor på et permanent rulleblad som hindrer dem fra spesifikke jobber og utdannelser.

Dette er ett temmelig ignorant svar fra deg da de aller fleste skal slippe ut i samfunnet sin del.

Grunnen til at målet med kriminelle er å rehabilitere er ikke kun for å være «snille» med den kriminelle men fordi det er mye tryggere for samfunnet at de kommer ut rehabiliterte, enn mer kriminelle.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (3 timer siden):

Hva skjer med erstatningskravet til de etterlatte når gjerningsmannen dør? Jeg går ut i fra at det er det offentlige som må betale summen?

Mener staten forskutterer voldsoffer erstatning. Gjelden til staten opphører når skyldner dør / oppgjør dødsbo

• Liker 2
Skrevet

Han tok livet av to personer. Tilbake sitter de etterlatte av disse i bunnløs sorg pga en bestialsk handling. Tenker at det må være hovedfokus. Så skal man selvsagt ikke behandle folk som dyr heller, men man må aldri glemme at de største ofrene her er de to som ble drept og de etterlatte av disse.

Det vil alltid være en årsak til at noen blir mordere, som regel handler det om at de selv har hatt et tøft liv, slitt psykisk, endt opp i dårlige mijøer etc. Det er trist, men forsvarer ikke denne typen handlinger.

På generelt grunnlag mener jeg det i Norge alt for ofte er i overkant mye fokus på gjerningspersonene og mindre på ofrene. Det burde vært motsatt.

Det er også svært mye etterpåklokskap i slike saker. Hva kunne man gjort, etc. Faktum er at de som har bestemt seg 100% for å ta livet sitt, lykkes. Alltid. Det er helt naturlig for de som sitter igjen å få skyldfølelse etc. Hvorfor merket vi ikke noe? Hvorfor gjorde vi ikke noe? Fordi det er umulig å forutse! Man kan jo ikke gå rundt å mistenke at en hver person som sliter psykisk plutselig skal ta livet sitt.

Skrevet
Urias skrev (16 minutter siden):

Han tok livet av to personer. Tilbake sitter de etterlatte av disse i bunnløs sorg pga en bestialsk handling. Tenker at det må være hovedfokus. Så skal man selvsagt ikke behandle folk som dyr heller, men man må aldri glemme at de største ofrene her er de to som ble drept og de etterlatte av disse.

Det vil alltid være en årsak til at noen blir mordere, som regel handler det om at de selv har hatt et tøft liv, slitt psykisk, endt opp i dårlige mijøer etc. Det er trist, men forsvarer ikke denne typen handlinger.

På generelt grunnlag mener jeg det i Norge alt for ofte er i overkant mye fokus på gjerningspersonene og mindre på ofrene. Det burde vært motsatt.

Det er også svært mye etterpåklokskap i slike saker. Hva kunne man gjort, etc. Faktum er at de som har bestemt seg 100% for å ta livet sitt, lykkes. Alltid. Det er helt naturlig for de som sitter igjen å få skyldfølelse etc. Hvorfor merket vi ikke noe? Hvorfor gjorde vi ikke noe? Fordi det er umulig å forutse! Man kan jo ikke gå rundt å mistenke at en hver person som sliter psykisk plutselig skal ta livet sitt.

Tenker du her på media eller kriminalomsorgen?

Skrevet
Pipaluk skrev (6 minutter siden):

Tenker du her på media eller kriminalomsorgen?

Media og folket ja. Kriminalomsorgen skal selvagt gjøre sin jobb så godt som mulig og ivareta de kriminelle på rette måte.

Jeg sitter bare med et inntrykk av at det veldig ofte blir laget denne typen saker om folk som har begått grusomme handlinger, og at man fort glemmer at de største ofrene faktisk er de som er drept. Og bare for å presisere - jeg mener på ingen måte at vi skal ha en kriminalomsorg av typen de har f.eks. i USA der det i stor grad bare handler om å kaste folk i fengsel og la dem råtne og pines mest mulig.

Skrevet
Gugglo skrev (21 timer siden):

"Vi har etterforsket oss selv og funnet ut av at vi ikke har gjort noe galt"

Dette reagerte jeg også på, det blir som å sette bukken til å passe havresekken. Her burde jo noen utenfra ha gått gjennom saken og gjort en vurdering. Jeg vil tro de ikke hadde kommet til samme konklusjon. Samtidig bør man jo også se på soningsforholdene man kommer til både i institusjoner og i typiske fengsler - hvem settes sammen med hvem? Er det greit å sette en på dagen 18 år gammel gutt som aldri har vært uten tilsyn sammen med flere hardbarkede pedofine og tro at det skal gå bra uten tilsyn? Eller at andre vanekriminelle voldsdømte ikke skal hevde seg overfor et slikt menneske? Er det greit at dette skjer i dag fordi de har gjort noe galt uavhengig av hva de har gjort? For det vi kanskje glemmer i denne tråden er at også andre barn som er 15 og dømmes til fengsel eller forvaring ut over 3 år havner i akkurat samme situasjon som denne gutten når de fyller 18 år. 

Embla Othea skrev (19 timer siden):

Derfor tenker jeg at den kriminelle lavalderen bør heves til 18 år i Norge og ingen under 18 år bør havne i fengsel.

Ingen under 18 havner i "fengsel" - de havner i egne forvaringsinstitusjoner frem til de er 18 år, det å endre den kriminelle lavalder er ikke veien å gå. Det man kanskje bør se på er hvilke soningsforhold eksisterer i dag, og hvilke bør vi ha tilgjengelig? Er det OK at en som dømmes til fengsel for å kjøre for fort skal sone sammen med en som slo ihjel ungene sine foran mora fordi hun ville forlate han mens den i nabocella har voldtatt en treåring? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Dette reagerte jeg også på, det blir som å sette bukken til å passe havresekken. Her burde jo noen utenfra ha gått gjennom saken og gjort en vurdering. Jeg vil tro de ikke hadde kommet til samme konklusjon.

Nemlig!

• Liker 2
Skrevet
Urias skrev (50 minutter siden):

Hvis du leser historien, så er det ingen typiske grunner til at Jonatan ble morder. Han levde et helt normalt liv med moren og faren sin, og to helt normale storebrødre. Han gjorde det bra på skolen, gikk på den kristne ungdomsklubben sin og sparket fotball. Han drakk litt i helgene og hadde testet hasj. Ingen oppfattet at noe var galt, verken skole, venner eller foreldre. Han gikk til psykolog i hele perioden etterpå, men ingen klarte å finne en diagnose. Jonatan var en normal gutt som gjorde en unormal ting. Jonatan var et 15 år gammelt barn, og barn gjør dessverre noen ganger ting vi ikke kan forutse.

Og det er ingen ting som tilsier at Jonatan hadde bestemt seg 100% for å ta sitt eget liv. Han var åpen om selvmordstankene til psykolog, til fengselsbetjenter og til medfanger. Han spurte om selvmordsmetoder og skjulte ikke selvskadingen. Han nærmest ropte om hjelp. Det er ikke typisk for dem som ønsker å dø. Men ingenting ble gjort. Den natten han døde varslet flere medfanger at Jonatan var ekstra dårlig, likevel lå han 12 timer uten tilsyn. Og nå sitter enda en familie og er frarøvet det kjæreste de har. Det er ikke kun familiene til de drepte som er ofre her, Jonatans familie lider også. Og det kunne faktisk vært unngått...

Jonatan slår meg som litt naiv og umoden. Han forsøker selvmord ved å spise salt, og lurer på om man kan dø av for mange multivitaminer. I de viktige ungdomsårene er han sperret inne i en gruppe på bare fire ungdommer, han lever svært beskyttet og får ikke utvikle seg slik andre ungdommer kan. Han var sannsynligvis langt mer umoden enn en 18 åring som har levd utenfor murene. Likevel gikk han fra den beskyttede tilværelsen og over til å være fritt vilt for hardbarkede kriminelle den dagen han fylte 18.

Fengslet var klar over at han ble utnyttet seksuelt, men det eneste de gjorde var å be den pedofile, som var en godt voksen mann, om å ikke lukke døra. Jonatan forteller at han blir presset til seksuelle handlinger. Han blir ikke hørt. Han blir banket opp og satt på plass av folk som er mye eldre enn han. Han dropper ut av skolen, han spiser dårlig og han skader seg selv ganske åpenlyst. Han slutter å ta vare på seg selv, blir møkkete og uattraktiv. Det er et kjent trekk hos overgrepsofre. Ingenting ble gjort. Fengsel skal ikke krenke eller skade de innsatte, men her har vi en person som åpenbart var i fritt fall, uten at noen løftet en finger. Uansett hva gutten hadde gjort før dette, så kan vel ingen mene at han fortjente dette??

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
n_97 skrev (3 minutter siden):

Han hadde en «litt» spesiell søkehistorikk på Google. Men om noen fikk vite om det står det ikke noe om. Det virker som det var ting som lå og ulmet, med tanke på alle søkene. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fant-tusenvis-av-sok-etter-terror-nazisme-og-drap-hos-dobbeltdrapstiltalt-16-aring/s/12-95-3423349438

veeel, hva sier det egentlig? Jeg har timevis med søk på hage også men jeg hater hagearbeid, grunnen til at jeg søker er at jeg vil finne den måten som ser grei ut uten at jeg må gjøre jobben :P samme med mat, jeg søker på ulike oppskrifter for å finne hvordan jeg kan gjøre noe for minst mulig innsats - det trenger ikke bety at jeg er over middels opptatt av hverken mat eller hage.. bare så det er sagt.. det kan være mange grunne for å søke etter noe på nett, man kan ha komt over en artikkel, og så forvillet seg inn i et nettverk av andre greier, det betyr ikke nødvendigvis at man er det ene ellre det andre om man er nysgjerrig på noe.. I allefall ikke hos et barn, og han var et barn - selv om han var noen dager fra grensen.. den som sier at dagen før du er 15 er du ikke ansvarlig men dagen du er 15 er du det - som om livet er så enkelt i noen annen setting liksom? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...