Gå til innhold

Jonatan (15) tar livet av to personer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Embla Othea skrev (10 minutter siden):

Du er håpløs. Hva må til for at det skal bli kalt et fengsel, tror du? De er der for å utholde en fengselsstraff, ergo det er et fengsel.

Hvis jeg er håpløs hvorfor diskuterer du da med meg? Hva er det du håper å oppnå med det? Ergo håper du og da er jeg ikke håpløs.

Du er opptatt av å ha rett, ikke å diskutere. Derfor er dette håpløst. Du vil ha rett i at "det er et fengsel fordi det er en straff", det har du rett i. Sånn. Ferdig?

Det du tok opp var:

Embla Othea skrev (54 minutter siden):

Derfor tenker jeg at den kriminelle lavalderen bør heves til 18 år i Norge og ingen under 18 år bør havne i fengsel.

Nå har du tydeliggjort at alle former for straff er fengsel. Også ungdomsanstalter. Det betyr at du mener at ungdom ikke skal straffes når de gjør noe galt. Du vil ikke en gang at ungdom skal sone under forhold som er tilpasset ungdom.

Jeg tok opp forskjellen på "voksenfengsel" og "ungdomsfengsel" nettopp fordi Jonatan, som saken handler om, først sonet i en ungdomsanstalt, for å sikre han utdanning og forhold som gjorde at han kunne utviklet seg til å bli en normal arbeider, normal borger, normalt menneske som bidro med mye i samfunnet. Det var poenget mitt. At det er ikke "fengsel" som i "voksenfengsel" men ungdomsanstalt.

Jeg trodde det var det du mente. Jeg misforsto deg. Beklager.

Endret av Gugglo
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Gugglo skrev (11 minutter siden):

"satt fengslet foran tv-skjermen"

image.thumb.png.2cc53e29e58a96506b033ed0f17e8a7e.png

https://www.vg.no/protokoll/henki-kolstad/58/post/36928/

Dette er semantikk. Du er opptatt av ord. Jeg er opptatt av soningsforhold for kriminelle ungdommer. De soner altså i ungdomsanstalter ("barnefengsel") som ikke er samme sak som fengselsanstalt ("voksenfengsel").

Én ting er semantikk. Hvordan det i praksis oppleves å sone der, blir avgjørende for om det er fengsel eller ikke. 

Fengsel er frihetsberøvelse. Kan de ikke forlate bygningen uten vakthold, så er det et fengsel, uansett hvilke ord man bruker.

Spørsmålet er hvor godt forberedt ungdommene blir for voksenfengsel etter å ha vært i Bergen?  

Det hadde vært interessant å vite hvordan det går med den 16 årige jenta som drepte på sørlandssenteret? Hun har også blitt overført til voksenfengsel. 

• Liker 4
Skrevet
Embla Othea skrev (32 minutter siden):

Også «svært farlige barn» kan måtte trenge psykiatrisk oppfølging utover det et fengsel kan tilby.

Jepp. Det ene  utelukker ikke det andre. 

• Liker 3
Skrevet
MissWoodville skrev (34 minutter siden):

Er helt enig i dette innlegget. Hvis man er en person som er for snill, ikke klarer å sette grenser og gang på gang blir utnyttet, så er det en grusom følelse. Det er veldig ødeleggende for psyken. Og hvis noen utnytter det, så kan det til slutt ende ille. Til slutt så er grensen nådd og det koker helt over.
Det er sikkert vanskelig å forstå for folk som klarer å si i fra og hevde seg, men for de som ikke klarer det, av en eller annen grunn, er det helt knusende.

Som en som lever med unnvikende pf så kan jeg skrive under på at mange ikke forstår hvor vanskelig det er å bli overkjørt gang på gang uten å ha de rette verktøyene for å si ifra.

MissWoodville skrev (23 minutter siden):

Vil og legge til at jeg føler samfunnet vårt legger til rette for at slike ting kan skje. Jeg mener så klart ubevisst, det blir en konsekvens av hvordan samfunnet og kulturen er. Vi har er stort land med få folk, mye avstand, lukkede miljø, overfladiskhet og ensomhet, samtidig med mange nye kulturer som skal integreres. Nå er det slik i mange land, men i Norge så er vi mye færre enn mange steder. Jeg føler nesten at folk får gå for lenge alene med tankene sine, ting fanges ikke opp. Fordi samfunnet er så usosialt og kritisk. 

Og fordommer i fleng. Unge (og voksne) som får venner i rusmiljø får ofte ikke muligheten til å komme inn i sunne miljø når de forsøker å endre seg.

• Liker 4
Skrevet

«16-åringen har fortalt at han tenkte på å knivstikke Oskar også, men skal ha forklart at han ikke hadde «hjerte til det», og at den ikke hadde gjort noe galt før han la til: «det hadde for så vidt ikke Tone heller».

Det er jo litt rart at han skiller på mennesker og hund på denne måten og klarer å ta en rasjonell beslutning om å ikke drepe hunden, hvis det liksom var i affekt. 

«Morten sier at han reagerer spesielt på at 16-åringen hadde en kniv som er ulovlig i Norge, og at han ifølge politiet hadde 1700 internett-søk relatert til kriminelle handlinger i perioden juli til september 2016.»

Hva er dette da? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2W8Qy/ble-drept-fordi-hun-ville-hjelpe-ektemannen-til-drepte-tone-ilebekk-48-jeg-haaper-han-vet-hva-han-har-tatt-fra-oss

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
kvaifaen skrev (5 minutter siden):

«16-åringen har fortalt at han tenkte på å knivstikke Oskar også, men skal ha forklart at han ikke hadde «hjerte til det», og at den ikke hadde gjort noe galt før han la til: «det hadde for så vidt ikke Tone heller».

Det er jo litt rart at han skiller på mennesker og hund på denne måten og klarer å ta en rasjonell beslutning om å ikke drepe hunden, hvis det liksom var i affekt. 

«Morten sier at han reagerer spesielt på at 16-åringen hadde en kniv som er ulovlig i Norge, og at han ifølge politiet hadde 1700 internett-søk relatert til kriminelle handlinger i perioden juli til september 2016.»

Hva er dette da? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2W8Qy/ble-drept-fordi-hun-ville-hjelpe-ektemannen-til-drepte-tone-ilebekk-48-jeg-haaper-han-vet-hva-han-har-tatt-fra-oss

Jeg får ikke lest, har ikke bruker eller VG+. 

Det som skjedde i denne saken var helt forferdelig for alle parter, gutten på 16 år trengte tydelig hjelp og psykisk utredning og hjelp, fremfor voksen-fengsel. Men for meg blir det tydelig at det har gått galt et sted, ja foreldrene hadde tre gutter - og det gikk bra med to av de, men den siste gikk det absolutt til helvete med. Jeg legger ikke skyld over i foreldrene her, men jeg mener og tror, at denne gutten ikke har fått alt en trenger i et hjem. Kanskje foreldrene har vært litt fraværende, ikke lært barnet om følelser og selvregulering - alt sånne ting. Ingen foreldre er perfekte, men det høres ut som at denne gutten har manglet noe grunnleggende ift relasjoner/tilknytning, følelser og adferd.

En så ung gutt som drikker alkohol i helger, vanker i litt feil miljø, leker med rusmidler m.m - har ikke fått det han trenger i barndommen og oppover. Det sier seg selv.

• Liker 5
Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men ingen som kommenterer dommerne? De elendige, trangsynte, inkompetente, belærende dommerne???

De vil ikke dømme hardt på voksne mennesker som voldtar minst ti ofrer, enten om det er kvinner eller barn. Man får som regel bare 1-2 år fengsel, handlingen i seg selv er like ille som drap enn om ikke verre. Siden ofrene er ødelagte i resten av livet.

Her snakker vi om en 16 åring med umoden hjerne, som takler følelser dårlig og er ekstremt irrasjonell. Alle som har vært ungdom eller har barn vet hvor umodne ungdom (14-19år) kan være! At de dommerne IKKE forstår eller ser dette er helt ufattelig. De er sannsynligvis pedofile i det skjule, for det gir INGEN mening at han blir dømt mye hardere enn alle pedofile tilsammen i hele Norge.

• Liker 10
Skrevet (endret)
anno19 skrev (5 timer siden):

Hva om denne gutten var alt for snill? Så snill at han var lett å utnytte? Og det var det en annen gutt så muligheten til å gjøre. Lurte han for penger, fordi han var så snill. Snu saken litt, hadde ikke den andre gutten utnyttet snillhet og lurt han for penger så hadde ikke dette skjedd. En ung gutt som ville teste grenser og være like kul som de andre, fort gjort å tråkke over en grense her. Barn utvikles i ulikt tempo, noen er snille og naive lenge mens andre fort blir utspekulerte og kyniske.

Å trekke rasismekortet her er unødvendig, her er god diskusjon med ulike synspunkt. Saken berører oss fordi det er barn involvert, og vi har vansker for å tro at barn kan utføre slike gjerninger.

Snille personer begynner ikke å tenke på drap og hevn. De snur det andre kinnet til og kutter ut den dårlige vennen 

Innlegget ditt gir meg vibber som fra selvproklamerte "nice guys" som mener de er så snille, drar ut stolen for daten, lytter og betaler for middagen, varter opp også voldtar henne fordi hun trekker seg vekk når han prøver på et kyss. De har også den offermentaliteten og mener de bare er snille gutter ofre for damer som ikke setter pris på hvor snille de er og at motparten er så fæl og kravstor som ikke vil ha en så snill gutt som han, men så føler han seg berettiget til sex bare fordi han er snill. Da er man ikke snill!

Endret av Silkedyne
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonGuy skrev (40 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men ingen som kommenterer dommerne? De elendige, trangsynte, inkompetente, belærende dommerne???

De vil ikke dømme hardt på voksne mennesker som voldtar minst ti ofrer, enten om det er kvinner eller barn. Man får som regel bare 1-2 år fengsel, handlingen i seg selv er like ille som drap enn om ikke verre. Siden ofrene er ødelagte i resten av livet.

Her snakker vi om en 16 åring med umoden hjerne, som takler følelser dårlig og er ekstremt irrasjonell. Alle som har vært ungdom eller har barn vet hvor umodne ungdom (14-19år) kan være! At de dommerne IKKE forstår eller ser dette er helt ufattelig. De er sannsynligvis pedofile i det skjule, for det gir INGEN mening at han blir dømt mye hardere enn alle pedofile tilsammen i hele Norge.

Kan du vise til noen saker hvor noen som er dømt for voldtekt av ti ofre eller mer bare får 1-2 års fengsel? 

Og hvis dommerne her var pedofile hvordan gir det mening for deg at de dømte han det du anser som strengt? Hadde dommerne vært pedofile ville de sikkert foretrukket en mild dom så de kunne fått kloa i han hvis man først skal prøve å tenke sånn som du konspirerer da.

Innlegget ditt er helt fjernt  og en tenåring som planlegger et kaldblodig drap OG spontant dreper et tilfeldig offer i tillegg ER  en fare for samfunnet. Hva mener du man skal gjøre med sånne? Gi dem noen uker på retreatsenter med klemmeterapi og skogsturer og en klapp på skuldra før man dropper å ha tilsyn til dem lenger? 

• Liker 4
Skrevet
Silkedyne skrev (7 minutter siden):

Snille personer begynner ikke å tenke på drap og hevn. De snur det andre kinnet til og kutter ut den dårlige vennen 

Innlegget ditt gir meg vibber som fra selvproklamerte "nice guys" som mener de er så snille, drar ut stolen for daten, lytter og betaler for middagen, varter opp også voldtar henne fordi hun trekker seg vekk når han prøver på et kyss. De har også den offermentaliteten og mener de bare er snille gutter ofre for damer som ikke setter pris på hvor snille de er og at motparten er så fæl og kravstor som ikke vil ha en så snill gutt som han, men så føler han seg berettiget til sex bare fordi han er snill. Da er man ikke snill!

Her må du skille mellom voksne menn, andre situasjoner - og den 15 år gamle gutten i saken. Det finst personer som er snille, rett og slett snille tvers gjennom - de gjør som de får beskjed om og stoler på andre. Gang på gang blir desse utnyttet, og til slutt er en grense nådd. 

• Liker 5
Skrevet
kraftwerk skrev (54 minutter siden):

Jeg får ikke lest, har ikke bruker eller VG+. 

Det som skjedde i denne saken var helt forferdelig for alle parter, gutten på 16 år trengte tydelig hjelp og psykisk utredning og hjelp, fremfor voksen-fengsel. Men for meg blir det tydelig at det har gått galt et sted, ja foreldrene hadde tre gutter - og det gikk bra med to av de, men den siste gikk det absolutt til helvete med. Jeg legger ikke skyld over i foreldrene her, men jeg mener og tror, at denne gutten ikke har fått alt en trenger i et hjem. Kanskje foreldrene har vært litt fraværende, ikke lært barnet om følelser og selvregulering - alt sånne ting. Ingen foreldre er perfekte, men det høres ut som at denne gutten har manglet noe grunnleggende ift relasjoner/tilknytning, følelser og adferd.

En så ung gutt som drikker alkohol i helger, vanker i litt feil miljø, leker med rusmidler m.m - har ikke fått det han trenger i barndommen og oppover. Det sier seg selv.

Å drikke alkohol i helgene og teste ut rusmidler skjer svært mange tenåringer. Det trenger ikke å være feil oppdragelse, eller lite oppmerksomhet hjemme. Man kan ikke legge skylden på foreldrene her, i følge alle rundt så var han en normal, velfungerende gutt, som drev med noe svært mange normale, velfungerende gutter driver med. Han løsrev seg fra foreldrene, forsøkte å passe inn, hadde ungdommelig overmot og en umoden hjerne. Frem til han drepte to personer var det ingen varselklokker som ringte.

Hva med den andre gutten, som i svært ung alder hadde skaffet seg en kriminell karriere som dop-dealer, og attpåtil en frekk sådan, som snøt kundene sine. Er det hans foreldre sin feil at han ble drept? 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
anno19 skrev (14 minutter siden):

Her må du skille mellom voksne menn, andre situasjoner - og den 15 år gamle gutten i saken. Det finst personer som er snille, rett og slett snille tvers gjennom - de gjør som de får beskjed om og stoler på andre. Gang på gang blir desse utnyttet, og til slutt er en grense nådd. 

Nei, når du planlegger drap og dreper en tilfeldig som prøver å hjelpe drapsofferet er du ikke snill. 

Det virker som at du prøver å ufarliggjøre ekstremt farlige og ondsinnede handlinger. 

• Liker 13
Skrevet
AnonGuy skrev (1 time siden):

Det er klart som dagen at det i dag er mange dommer som ikke står i stil med handling som er gjort, og det kan fremstå som urettferdig. Å si at dommerene er pedofile i det skjulte blir bare et usaklig bidrag i diskusjonen. 

• Liker 5
Skrevet
Felis skrev (2 minutter siden):

Hva med den andre gutten, som i svært ung alder hadde skaffet seg en kriminell karriere som dop-dealer, og attpåtil en frekk sådan, som snøt kundene sine. Er det hans foreldre sin feil at han ble drept? 

Kilde på at den andre gutten var dop dealer? 

Det er han som skylte Tobias penger så høres mer ut som at Tobias solgte til han på krita. Det er ikke veldig relevant egentlig, bare nysgjerrig siden du ser ut til å vite hvem som hadde hvilken rolle og hvor du har kilder på det fra. Å ikke betale noen hundrelapper står uansett rollefordeling ikke i stil med å bli brutalt knivdrept. Noe var galt og abnormalt i hodet på gjerningsmannen og det er kun han som er ansvarlig for handlingen sin 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Silkedyne skrev (Akkurat nå):

Nei, når du planlegger drap og dreper en tilfeldig som prøver å hjelpe drapsofferet er du ikke snill. 

Det virker som at du prøver å ufarliggjøre ekstremt farlige og ondsinnede handlinger. 

Vet vi at han planla det første offeret? 

Det andre offeret ble drept i panikk, for han var redd for å bli avslørt. Selvfølgelig en utrolig dum avgjørelse, som hadde ufattelig tragiske konsekvenser, men barnehjerter tar ofte dumme avgjørelser. Jeg har hørt om barn som tar sitt eget liv fordi de har blitt tatt for nasking i butikken. Sånne overdrevne handlinger kan skje når hjernen er under konstruksjon, særlig hos gutter.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
Felis skrev (Akkurat nå):

Vet vi at han planla det første offeret? 

Ja 

• Liker 1
Skrevet
AnonGuy skrev (55 minutter siden):

Det står om det i artikkelen i dag. Hvis du blar ned til overskriften, "Uenig i forvaringsdom".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGbKAr/voldsforsker-om-drapsdoemte-jonatan-de-har-aapenbart-sviktet-ham

• Liker 1
Skrevet
Silkedyne skrev (4 minutter siden):

Kilde på at den andre gutten var dop dealer? 

Det er han som skylte Tobias penger så høres mer ut som at Tobias solgte til han på krita. Det er ikke veldig relevant egentlig, bare nysgjerrig siden du ser ut til å vite hvem som hadde hvilken rolle og hvor du har kilder på det fra. Å ikke betale noen hundrelapper står uansett rollefordeling ikke i stil med å bli brutalt knivdrept. Noe var galt og abnormalt i hodet på gjerningsmannen og det er kun han som er ansvarlig for handlingen sin 

Her står det at Jacop solgte hasj, Jonatan var kjøperen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2W5bq/dobbeltdrapet-i-kristiansand-moren-til-drepte-jakob-14-det-foeles-som-om-min-verden-har-gaatt-under

Jeg er helt enig i at å drepe noen for noen hundrelapper ikke henger på greip, men du kan jo ikke legge skylden på foreldrene hans!

• Liker 6
Skrevet (endret)
Felis skrev (11 minutter siden):

Her står det at Jacop solgte hasj, Jonatan var kjøperen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2W5bq/dobbeltdrapet-i-kristiansand-moren-til-drepte-jakob-14-det-foeles-som-om-min-verden-har-gaatt-under

Jeg er helt enig i at å drepe noen for noen hundrelapper ikke henger på greip, men du kan jo ikke legge skylden på foreldrene hans!

Takk for link. 

Du blander bruker nå, jeg har ikke sagt noe om foreldrene hans , jeg bare hoppet inn og siterte deg for å spørre om kilde på at han andre var selgeren men uansett godt vi er enige, det er den som dreper som er gjerningspersonen og har gjort en ondsinnet handling her og selvom han andre ordnet han hasj så betyr ikke det at han andre var ond eller fortjente det. At man som ung og naiv hasjkunde blir lurt skjer hele tiden og noe alle ferske nesten må regne med, det hadde tatt seg ut som alle ungdommene begikk drap av den grunn. Nei, her er det en ungdom som ikke er normal når han har såpass fraværende samvittighet og moralsk kompass

Endret av Silkedyne
  • Hjerte 1
Skrevet
Callisto83 skrev (På 4.9.2022 den 14.15):

Fra artikkelen i VG:

"I avhør dagen etter drapene lurer Jonatan på om det han har gjort, vil gi ham prikker på førerkortet.

Han er også bekymret for at han ikke får bli politi, skriver Fædrelandsvennen senere."

Jeg vet nå ikke helt med påstanden "vanlig gutt". Hvis man er hele 15 år gammel, har knivstukket to stykker og drept dem over noen hundrelapper, og deretter lurer på om man får prikker på førerkortet - da er det noe som har gått alvorlig galt et sted..

Jeg tenker også dette. Det er ikke normalt for en 15-åring. Tre år til myndighetsalder. Jeg vet ikke, men jeg lurer på om det er noe som er utelatt i denne artikkelen. Har det aldri vært bekymringsmelding til barnevernet? Har skolen aldri vært bekymret for gutten? Kanskje var han bare en ekstremt umoden gutt med et kraftig undertrykt sinne?  men likevel....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...