Embla Othea Skrevet 5. september 2022 #101 Skrevet 5. september 2022 Han tok dessverre livet sitt i fengselet.
Carrot Skrevet 5. september 2022 #102 Skrevet 5. september 2022 Sånn egentlig er denne historien bare trist fra ende til annen, at den slutter som den gjør er ubeskrivelig leit. Man skulle tro en person " i oppbevaring" ble passet bedre på, når man sitter innelåst er det liksom ikke lengre slik at noen andre kan hjelpe deg heller.. Hvem sviktet denne gutten? Jeg vil tro absolutt alle etter at foreldrene mistet omsorgen.. 3 1
Danseskjørt Skrevet 5. september 2022 Forfatter #103 Skrevet 5. september 2022 Grusom sak😭 og hvordan i alle dager klarer en ung gutt å ta livet sitt i fengsel. Skremmende at han ikke ble passet bedre på. Han hadde jo null tilsyn den natten, til tross for flere bekymringsmeldinger og tegn på at han var dypt nedstemt og snakket om selvmord med de andre innsatte. 6 1
anno19 Skrevet 5. september 2022 #104 Skrevet 5. september 2022 Hva om denne gutten var alt for snill? Så snill at han var lett å utnytte? Og det var det en annen gutt så muligheten til å gjøre. Lurte han for penger, fordi han var så snill. Snu saken litt, hadde ikke den andre gutten utnyttet snillhet og lurt han for penger så hadde ikke dette skjedd. En ung gutt som ville teste grenser og være like kul som de andre, fort gjort å tråkke over en grense her. Barn utvikles i ulikt tempo, noen er snille og naive lenge mens andre fort blir utspekulerte og kyniske. Å trekke rasismekortet her er unødvendig, her er god diskusjon med ulike synspunkt. Saken berører oss fordi det er barn involvert, og vi har vansker for å tro at barn kan utføre slike gjerninger. 7 1
Gugglo Skrevet 5. september 2022 #105 Skrevet 5. september 2022 (endret) Silkedyne skrev (9 timer siden): At han brydde seg mer om å få førerkort når han slapp ut fra fengsel enn hvordan det gikk med ofrene og familiene deres Det vet vi ikke. Vi vet ikke hva han sa. Vi vet bare at det er en av tingene han spurte. Men med tanke på at politiet hengte seg opp i "er Jan Helge også arrestert", trass at Jan Helges navn også sto på arrestordreren, så er jeg forsiktig med tanke på hva politiet kan ha utelatt. Det kan også være de som har tatt det opp, "dette vil få konsekvenser for deg fremover", og så har gutten spurt ut fra det politiet har tatt opp. Vi vet ikke det vi ikke vet. Vi vet bare det vi vet. At det ble spurt. Men alt det andre som ble sagt av både politi og av gutten vet vi ikke. Vi vet heller ikke om gutten spurte om familiene, om hvordan det gikk med dem, eller med ofrene. Endret 5. september 2022 av Gugglo 9 3
Gugglo Skrevet 5. september 2022 #106 Skrevet 5. september 2022 Tilleggsartikkel 2: Drapsforsker Vibeke Ottesen advarte tidlig om at Jonatan Krister Andersen (20) sto i fare for å ta sitt eget liv. – Folk skal ikke dø i fengsel. Barn skal ikke dø i fengsel. De har åpenbart sviktet ham. Han har ikke blitt ivaretatt, sier Ottesen til VG. – Det er bare fortvilende og vondt. Jeg håper kriminalomsorgen, både for barn og voksne, kan lære av dette, sier Ottesen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGbKAr/voldsforsker-om-drapsdoemte-jonatan-de-har-aapenbart-sviktet-ham Dette er det inntrykket jeg også satt igjen med etter første artikkel. Fengselsvesenet hadde veldig tørre svar hvor det ikke ble tatt ansvar, men var veldig fremmedgjørende, hvor de forsøkte å gjøre saken så nøytral og upersonlig som over hodet mulig. Det tydet på at de visste at de hadde opptrådt galt, satt med ansvar, følte jeg. – Kriminalomsorgen evaluerer alltid alvorlige hendelser for å se om det er ting som kunne vært gjort annerledes. I evalueringen som Agder fengsel og kriminalomsorgen region Sørvest gjennomførte etter den aktuelle hendelsen som VG henviser til, fremgår det at hendelsen ble håndtert korrekt av fengslet, og at det ble gjort gode vurderinger i akuttfasen, skriver Geir Jensen, konstituert fengselsleder i Mandal fengsel i en e-post til VG. "Vi har etterforsket oss selv og funnet ut av at vi ikke har gjort noe galt" 10
Felis Skrevet 5. september 2022 #107 Skrevet 5. september 2022 Gugglo skrev (8 minutter siden): Det vet vi ikke. Vi vet ikke hva han sa. Vi vet bare at det er en av tingene han spurte. Men med tanke på at politiet hengte seg opp i "er Jan Helge også arrestert", trass at Jan Helges navn også sto på arrestordreren, så er jeg forsiktig med tanke på hva politiet kan ha utelatt. Det kan også være de som har tatt det opp, "dette vil få konsekvenser for deg fremover", og så har gutten spurt ut fra det politiet har tatt opp. Vi vet ikke det vi ikke vet. Vi vet bare det vi vet. At det ble spurt. Men alt det andre som ble sagt av både politi og av gutten vet vi ikke. Vi vet heller ikke om gutten spurte om familiene, om hvordan det gikk med dem, eller med ofrene. Dette er et godt poeng, vi vet ikke politiets motiv for informasjonen de valgte å dele med media. Politiet i Kristiansand har jo åpenbart en ukultur. Jeg husker da saken skjedde at de lekket ut at Jonatan også vurderte å drepe hunden til Tone Ilebekk, men tenkte at "det hadde vært for ille, for den var jo helt uskyldig" eller noe sånt. Dette var helt unødvendig å dele, da det antydet at Jonatan ikke syntes Tone var helt uskyldig. Og det var nok ikke det han mente å si, men ungdommer er sjelden kjent for sin veltalenhet og evne til å styre narrativet. Denne saken er jo tragisk for alle involverte, men jeg kjenner at jeg synes litt ekstra synd på foreldrene til Jonatan, som i tillegg til å miste barnet sitt, også sitter igjen og føler skam over hva han gjorde. Jeg tror de når de sier han oppførte seg helt normalt, hvordan i all verden skulle de forutse at han skulle bli drapsmann? Og så fortvilende det må ha vært å vite at barnet ditt er fritt vilt for drevne pedofile, og du kan ikke være der og beskytte han. 13 1
Drizzt Skrevet 5. september 2022 #108 Skrevet 5. september 2022 Callisto83 skrev (21 timer siden): Fra artikkelen i VG: "I avhør dagen etter drapene lurer Jonatan på om det han har gjort, vil gi ham prikker på førerkortet. Han er også bekymret for at han ikke får bli politi, skriver Fædrelandsvennen senere." Jeg vet nå ikke helt med påstanden "vanlig gutt". Hvis man er hele 15 år gammel, har knivstukket to stykker og drept dem over noen hundrelapper, og deretter lurer på om man får prikker på førerkortet - da er det noe som har gått alvorlig galt et sted.. Det er ikke noe vanlig i disse tankene. Kanskje foreldrene ikke var klar over at sønnen deres ikke var en helt vanlig gutt. Uansett er det en stor tragedie for alle berørte. Å drepe gutten er 1 ting, men å drepe også dama med hunden ... Det er ikke noe vanlig og normalt ved dette.
ops2 Skrevet 5. september 2022 #109 Skrevet 5. september 2022 10 hours ago, Uni_me said: Det er ekstremt sjeldent jeg drar rasisme-kortet.. aldri før nå faktisk. Men jeg kan ikke tro hvor mye sympati og stakkarslighet en hvit ung gutt får. Wow, tror ikke vi kan feie under et teppe at hadde denne saken vært snudd, og det var Jakob Abdullahi Hassan som hadde knivstukket Jonathan… ja da hadde nok denne tråden vært en helt annen tone. Dette gir meg skikkelig flashback til han dommeren som ga den hvite rike gutten (som voldtok ei jente bak en bar og ble fanget «in action») samfunnstjeneste for «stakkar kunne fått livet sitt ødelagt»… Altså hva med Jakob? Hans liv er ikke verdt noe eller? Fordi han er mørk og heter Hassan til etternavn? Han fikk ikke blitt 20-år engang han.. pga 600kr.. hans familie så han aldri igjen etter han dro på skolen.. pga 600kr. 2 barn fikk aldri sett moren sin igjen.. over noen lusne hundrelapper. En 15-åring er ikke 8-år og «forstår ikke alvoret», det er ikke lenge siden jeg var 15 og jeg forsto like godt som en voksen hva som er kriminelt.. og at en kniv og knivstikking/drap er ekstremt alvorlige saker. Nei… jeg syntes ikke synd på noen som var så gamle når de gjorde noe slikt. Han TOK TO liv, i kaldt blod. Det er en grense på hva som kan unnskyldes pga. alder. You reap what you sow. Skal du dra rasismekortet og si at 99% synes synd på han? Bare rett over innlegget ditt er det en hel rekke svar som sier det motsatte. 13 hours ago, Oline12 said: Typisk nordmenn. Vi duller og pakker alle inn i vatt. Stakkars gutt som knivstakk og drepte to mennesker. Ser vg har kommet med ny artikkel nå hvor det stilles spm ved fengselets håndtering av det hele. Altså, her har et menneske drept to stk, med fullt overlegg. Tenk på de pårørende til de som ble drept. Jeg forstår at det er tungt for familien til gutten, men jeg tror ingenting på at de ikke merket at noe var "off". 13 hours ago, sunshineinmypocket said: Det er helt sykt at de blir regnet som barn før 15 år. Hva om det er en 12 åring, skal vi unnskylde med at barn er barn og la de fortsette å leve fritt i sammfunnet uten konsekvenser? De som begår straffbare handlinger som er så alvorlige bør ikke unnskyldes på noe som helt måte. De bør få fengselsstraff på lik linje som en på 17, 20 eller 42! Dette bør også sette spor på et permanent rulleblad som hindrer dem fra spesifikke jobber og utdannelser. 12 hours ago, sunshineinmypocket said: Helt enig! Det er ikke synd på han sånn egentlig. Kun i den form av at "det er synd på deg du trenger hjelp."Har mer empati for de som mistet et kjært familiemedlem i drap. 12 hours ago, Silkedyne said: Det er ikke sikkert han var en vanlig harmløs gutt. Han røyket hasj og når du er villig til å bygge opp så mye hat i deg og planlegge drap på en kamerat pga noen hundrelapper da er du ikke en vanlig gutt. Da har du store problemer med sinne og stolthet. Jeg skal ikke diagnostisere noen, men sosiopati utvikler seg oftest tidlig i tenårene. Mange foresatte og lærere vet ikke at barnet er det før langt ut i tyve og trettiårene. At han ble beskrevet som en som sa han angret men ikke viste at han angret kan tyde på den fraværende empatien sånne personlighetstyper mangler.. men de kan utvikle depresjon og angst som alle andre og å føle at alle andre syns en har gjort noe alvorlig galt og får det dårlig med å bli sett på sånn betyr ikke at man føler så dårlig samvittighet for det selv 12 hours ago, DildoShwaggins said: Jeg vet ikke med dere, men da jeg var 15 år (selv så grusom og umoden jeg var) så visste jeg at jeg ikke skulle drepe noen. Det er selvfølgelig ikke synd på han, det er synd på familiene til ofrene. 4 2
Trudelutt1 Skrevet 5. september 2022 #110 Skrevet 5. september 2022 Synes ufattelig synd på offrene og deres familier. Stakkars mennesker. Tenker om det hadde vært mamma, eller min sønn. At ikke drapsmannen får kommet ut i samfunnet igjen, er veldig greit. Synes egentlig ikke drap med fult overlegg kan tilgis ettersom offrene ikke er her for å tilgi, da blir det rett og slett utilgivelig i mine øyne. 1 1
hraff Skrevet 5. september 2022 #111 Skrevet 5. september 2022 1 hour ago, Gugglo said: Det vet vi ikke. Vi vet ikke hva han sa. Vi vet bare at det er en av tingene han spurte. Men med tanke på at politiet hengte seg opp i "er Jan Helge også arrestert", trass at Jan Helges navn også sto på arrestordreren, så er jeg forsiktig med tanke på hva politiet kan ha utelatt. Det kan også være de som har tatt det opp, "dette vil få konsekvenser for deg fremover", og så har gutten spurt ut fra det politiet har tatt opp. Vi vet ikke det vi ikke vet. Vi vet bare det vi vet. At det ble spurt. Men alt det andre som ble sagt av både politi og av gutten vet vi ikke. Vi vet heller ikke om gutten spurte om familiene, om hvordan det gikk med dem, eller med ofrene. I denne saken kjørte politiet i kristiansand avhør uten advokat. De fikk heldigvis en smell for det senere. https://www.nrk.no/sorlandet/riksadvokaten-mener-politiet-har-brutt-tjenesteplikten-grovt-etter-avhor-med-drapssiktet-15-aring-1.15029623 Ukulturen som gjorde at baneheiasaken totalhavarerte var fortsatt tilstede mange år senere. Jeg må si jeg er skeptisk til detaljer fra slike avhør hvor det er stor risiko for at politimenne legger ord i munnen på mistenkte. 10 2
anno19 Skrevet 5. september 2022 #112 Skrevet 5. september 2022 Det er og noe annet som jeg reagerer på. Når et barn gjør en slik (eller lignende) handling blir foreldre automatisk fratatt foreldre/omsorgsrett. Som foreldre står du da på sidelinjen, og har mistet kontroll på hva som skjer med ditt barn. En vil til en grad bli informert, men har ingenting en skulle ha sagt med hva som skjer. Som foreldre kjenner jeg at dette ikke er greit, barn trenger sine foreldre - og foreldre trenger å vite at de fremdeles er i barnet sitt liv. 13 3
Embla Othea Skrevet 5. september 2022 #113 Skrevet 5. september 2022 Derfor tenker jeg at den kriminelle lavalderen bør heves til 18 år i Norge og ingen under 18 år bør havne i fengsel. 2
Topsi Skrevet 5. september 2022 #114 Skrevet 5. september 2022 Embla Othea skrev (2 minutter siden): Derfor tenker jeg at den kriminelle lavalderen bør heves til 18 år i Norge og ingen under 18 år bør havne i fengsel. Så en 17-åring som voldtar, dreper, begår ran etc, skal slippe straff? Eller hva mener du? 13
Embla Othea Skrevet 5. september 2022 #115 Skrevet 5. september 2022 Topsi skrev (3 minutter siden): Så en 17-åring som voldtar, dreper, begår ran etc, skal slippe straff? Eller hva mener du? Barn hører ikke hjemme i fengsel. 2
Topsi Skrevet 5. september 2022 #116 Skrevet 5. september 2022 Embla Othea skrev (4 minutter siden): Barn hører ikke hjemme i fengsel. Så hva skal vi gjøre med dem? Konkret? 1
Gugglo Skrevet 5. september 2022 #117 Skrevet 5. september 2022 (endret) Topsi skrev (8 minutter siden): Så hva skal vi gjøre med dem? Konkret? Jonatan blir siktet og pågrepet. Neste dag blir han fraktet med fly til Bergen. Han er på vei til Bjørgvin ungdomsenhet, ett av Norges to fengsler for barn. Der skal han sitte til han blir 18 år. https://www.vg.no/spesial/2022/jonatan/ Gutten ble ikke plassert i fengsel. Vi plasserer ikke barn i fengsel. Han ble plassert i en ungdomsenhet. Det er "fengsel" for ungdommer. Men ikke i den forstand som det er for voksne. Endret 5. september 2022 av Gugglo 11
Pipaluk Skrevet 5. september 2022 #118 Skrevet 5. september 2022 hraff skrev (34 minutter siden): I denne saken kjørte politiet i kristiansand avhør uten advokat. De fikk heldigvis en smell for det senere. https://www.nrk.no/sorlandet/riksadvokaten-mener-politiet-har-brutt-tjenesteplikten-grovt-etter-avhor-med-drapssiktet-15-aring-1.15029623 Ukulturen som gjorde at baneheiasaken totalhavarerte var fortsatt tilstede mange år senere. Jeg må si jeg er skeptisk til detaljer fra slike avhør hvor det er stor risiko for at politimenne legger ord i munnen på mistenkte. Så bra de fikk en smell for dette. Jeg er ikke jurist men kunne ikke fatte at det var innafor å avhøre han uten forsvarer. Da han tilsto så burde de ha stoppet avhøret og ventet på forsvarer 5 1
Topsi Skrevet 5. september 2022 #119 Skrevet 5. september 2022 Gugglo skrev (Akkurat nå): Jonatan blir siktet og pågrepet. Neste dag blir han fraktet med fly til Bergen. Han er på vei til Bjørgvin ungdomsenhet, ett av Norges to fengsler for barn. Der skal han sitte til han blir 18 år. https://www.vg.no/spesial/2022/jonatan/ Gutten ble ikke plassert i fengsel. Vi plasserer ikke barn i fengsel. Han ble satt i ungdomsfengsel, du siterer det jo 1
anno19 Skrevet 5. september 2022 #120 Skrevet 5. september 2022 Det er vel snakk om forvaring og ikke fengsel til barn under 18, feks typ anstalt som har en annen type oppfølging enn det som fengsel har. Det er klart at alle vil ikke passe inn i en slik åpen soning/anstalt, men det bør være en mulighet for lukket anstalt for mindreårige ved behov. Det bør og være et skille på alder, det å gå rett på voksensoning når en runder 18 er galskap. Å putte unge og gamle i samme soningsområde er å be om bråk, eller slik som skjedde i dette tilfellet; ung gutt sammen med pedofile. Slik som det er i dag blir det nærmest utdannet kriminelle i dagens fengsel. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå