slumkim Skrevet 6. september 2022 #201 Skrevet 6. september 2022 Så familien hans skal gå til søksmål mot staten nå altså. Vel, sønnen deres verdsatte 2 uskyldige liv til 600,-, så da håper jeg virkelig ikke de krever mer enn 300,-. Hardt, men ja, mener det. 5 1
Pipaluk Skrevet 6. september 2022 #202 Skrevet 6. september 2022 slumkim skrev (2 minutter siden): Så familien hans skal gå til søksmål mot staten nå altså. Vel, sønnen deres verdsatte 2 uskyldige liv til 600,-, så da håper jeg virkelig ikke de krever mer enn 300,-. Hardt, men ja, mener det. Håper ikke det går økonomi i det. Greit å ordne opp i rutiner i fengselet men penger? 2
Gugglo Skrevet 6. september 2022 #203 Skrevet 6. september 2022 (endret) slumkim skrev (6 minutter siden): Så familien hans skal gå til søksmål mot staten nå altså. Vel, sønnen deres verdsatte 2 uskyldige liv til 600,-, så da håper jeg virkelig ikke de krever mer enn 300,-. Hardt, men ja, mener det. Nei til flere av påstandene dine. Nei, gutten "verdsatte" ikke 2 liv til 600 kroner. Nei, du mener ikke det du skrev. Det du mener er at du mener det var galt av gutten å verdsette liv til 600 kroner. Men grunnen til at familien går til søksmål mot staten er altså ikke penger. Penger skal motivere staten til å gjøre forandringer derimot slik at ikke andre unge gutter utsettes for samme eller lignende skjebne. Gugglo skrev (4 timer siden): Familien til dobbeltdrapsdømte Jonatan Krister Andersen varsler søksmål mot staten etter at han tok sitt eget liv i fengsel. ... I en epost til redaksjonen uttrykker familien at de med et søksmål har behov for at noen skal stilles til ansvar for hans skjebne. De opplever ikke at staten er villige til verken å ta ansvar eller læring, og at det sviktet på flere ulike nivåer under soningen. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/familien-til-dobbeltdrapsdoemt-saksoeker-staten.4Lm1afx8- Endret 6. september 2022 av Gugglo 4 1
Skid_raw Skrevet 6. september 2022 #204 Skrevet 6. september 2022 (endret) DislayName skrev (17 timer siden): Kall meg naiv, men jeg trodde ikke seksuelt misbruk skjedde i norske fengsler. Så grusomt. Selv ikke en drapsmann fortjener det. Nå hadde jeg egentlig lyst til å skrive noen sannhetens (i betydning nyanserende og ikke som at jeg hevder å ha tilgangen til den eneste sannheten) ord, men lar være. Eneste jeg vil si til deg er at du ikke skal være naiv eller blåøyd. Det er mye som skjer i Norge som ikke tåler dagens lys. Glemt Cappelen, narkobaronen? Bodde på Oslos beste vestkant. Hvem mistenker en etnisk hvit nordmann for kriminalitet? "Nei, slikt gjør bare utlendinger. Statistikken lyver ikke". Da Breivik lekte krig på Utøya er jeg sikker på at 99% av alle nordmenn tenkte at "Det er de muschlima igjen". Etter at det ble oppdaget at det var Breivik så skulle fyrens handlinger forklares i hjel. Det skjer den dag i dag for faenskapet "hadde jo et poeng". Det jeg prøver å understreke er at det er en solid kognitiv tankefeil å ha på seg så nasjonalistiske briller at en blir blind for andre perspektiver. Norge er en del av verden og det bor mennesker her. Mennesker kan gjøre onde ting hvor hen de enn lever, også i Norge. Onde ting skjer ikke bare utenfor Norge og som Dagsrevyen velger å dekke. Endret 7. september 2022 av Skid_raw 4 3
Gjest DislayName Skrevet 6. september 2022 #205 Skrevet 6. september 2022 6 minutter siden, Skid_raw said: Nå hadde jeg egentlig lyst til å skrive noen sannhetens ord, men lar være. Eneste jeg vil si til deg er at du ikke skal være naiv eller blåøyd. Det er mye som skjer i Norge som ikke tåler dagens lys. Glemt Cappelen, narkobaronen? Bodde på Oslos beste vestkant. Hvem mistenker en etnisk hvit nordmann for kriminalitet? "Nei, slikt gjør bare utlendinger. Statistikken lyver ikke". Da Breivik lekte krig på Utøya er jeg sikker på at 99% av alle nordmenn tenkte at "Det er de muschlima igjen". Etter at det ble oppdaget at det var Breivik så skulle fyrens handlinger forklares i hjel. Det skjer den dag i dag for faenskapet "hadde jo et poeng". Det jeg prøver å understreke er at det er en solid kognitiv tankefeil å ha på seg så nasjonalistiske briller at en blir blind for andre perspektiver. Altså, jeg har ikke levd beskytta i det hele tatt. Har flere eks-kriminelle og eksnarkomane venner. Men jeg trodde enerom og flere vakter enn i amerikanske fengsler gjorde at fangene var relativt godt overvåket
Skid_raw Skrevet 6. september 2022 #206 Skrevet 6. september 2022 (endret) DislayName skrev (2 minutter siden): Altså, jeg har ikke levd beskytta i det hele tatt. Har flere eks-kriminelle og eksnarkomane venner. Men jeg trodde enerom og flere vakter enn i amerikanske fengsler gjorde at fangene var relativt godt overvåket Jeg verken anklager, dømmer eller beskylder deg for noe. Jeg kunne vært mer konkret og sagt at vi alle må passe oss for slike tankefeil. Endret 6. september 2022 av Skid_raw 1
ops2 Skrevet 6. september 2022 #207 Skrevet 6. september 2022 7 hours ago, Pipaluk said: Nå håper jeg ikke du tenker at ADHD og høytfungerende autisme skulle være noen formildende hensyn i retten. Jeg tror de fleste med ADHD klarer å vise følelser i en slik situasjon. Det er ingenting i veien med empatien. Samme med mennesker med høytfungerende autisme. Hadde han hatt disse diagnosene så er jeg sikker på at han hadde hatt noen lærevansker eller utagerende oppførsel som hadde blitt tatt tak i av skolen. Har man ADHD hvis man blir gladere av Elvanse? Det er uansett vanskelig å konkludere med når personen eri fengsel og er uten svært svært strenge rammer. Da tror jeg veldig mye kan gjøre at humøret blir bedre eller dårligere. Jeg har erfaring med Elvanse innen familien. Man blir lettere i humøret, får bedre konsentrasjon og føler at man mestrer ting bedre. Hvis det er riktig medisinering. Det er noen som sier at ADHD medisiner virker på alle, men det virker på de med ADHD. Det er mulig at man har en placeboeffekt, men det fikk man aldri vite, siden han ikke fikk utredning og medisinering. Det ville vist seg etter lengre tids bruk. Var det en placeboeffekt, ville det gått over. Etter mine erfaringer, er den jeg kjenner med ADHD og Asperger både tidlig moden og umoden på samme tid. Det gir veldig forskjellige utslag etter hvilken situasjon de er i. Detaljer om det de er interessert i kan diskuteres som om de er på universitetsnivå, i andre ting er de på nivå som en barneskoleelev. Men det som var viktig her, er om han skulle klare å ta en utdannelse i fengselet, bli rehabilitert og kunne returnere til samfunnet. Han var jo dypt deprimert, klarte ikke skolefag, i perioder dusjet han ikke eller pusset tennene. Og så var det disse relasjonene til eldre menn. Han var satt opp til å mislykkes i samfunnet, komme ut av fengsel for å bli en navklient, kanskje drikke eller ruse seg i hjel etter noen miserable liv i frihet. Eller hans ensomhet ville drevet han inn i usunne miljøer på internett. Han kunne blitt radikalisert og den neste massedrapsmannen. Det hadde absolutt blitt best om han ble utredet og fikk bedre psykisk helse i fengselet. 1 2
Trikker Skrevet 6. september 2022 #208 Skrevet 6. september 2022 Duff skrev (5 timer siden): Og dette er essensen tenker jeg. Jonatan er ikke den eneste unge som settes i fengsel men han er en av få som satt inne for drap. Flere unge i alderen 18 til noen å 20 år sitter inne for narko, tyveri, fyllekjøring etc. Disse risikerer å oppleve soningsforhold i samme miljø som Jonatan. Det er ikke greit. Unge i fengsel skal ikke komme ut mere skakkjørte og ødelagte psykisk enn de var når de kom inn. Mange som spikret paller i min ungdom for trafikkdommer. Disse fengslene er mer eller mindre lagt ned, til fordel for fotlenke/hjemmesoning. Kanskje man har en mer hardkokt gruppe i fengsel nå enn da feks Røkke var innom fengsel en tur å spikret paller og spanderte pizza til hele avdelingen 1
Callisto83 Skrevet 6. september 2022 #209 Skrevet 6. september 2022 slumkim skrev (5 timer siden): Så familien hans skal gå til søksmål mot staten nå altså. Vel, sønnen deres verdsatte 2 uskyldige liv til 600,-, så da håper jeg virkelig ikke de krever mer enn 300,-. Hardt, men ja, mener det. Fædrelandsvennen har en artikkel om dette: LINK. Synes ikke du er hard nok for å være helt ærlig. Gutten drepte to stk og tok livet av seg selv noen år etterpå, det får da være grenser... Kanskje vi skulle hatt tåredryppende innslag med den sorgen de etterlatte har? Interessene til Jacob Hassan på 14, og familielivet til Tone Ilebekk på 48? Tone gikk tur med hunden, og valgte å bry seg. Det skulle koste henne livet liksom. 1
Gugglo Skrevet 6. september 2022 #210 Skrevet 6. september 2022 Callisto83 skrev (3 minutter siden): Fædrelandsvennen har en artikkel om dette: LINK. Synes ikke du er hard nok for å være helt ærlig. Gutten drepte to stk og tok livet av seg selv noen år etterpå, det får da være grenser... Kanskje vi skulle hatt tåredryppende innslag med den sorgen de etterlatte har? Interessene til Jacob Hassan på 14, og familielivet til Tone Ilebekk på 48? Tone gikk tur med hunden, og valgte å bry seg. Det skulle koste henne livet liksom. Poenget er at om vi gir fanger som dette psykologhjelp og mulighet for å starte et nytt liv så vil det minske faren for gjentakelse når de har sonet ferdig straffen sin. Det finnes land der slike mennesker låses inne og får noe gørr til mat, men ellers overlates til å sosialisere med andre kriminelle i fengselet. Ingen psykologhjelp, ingenting rehabiliterende. Hvor tror du gjentakelsesfaren er størst? Hvis vi bare er ute etter hevn vil samfunnet bli farlig. Vi er ute etter å skape et trygt samfunn. I tillegg ser vi også på kriminelle som mennesker, samme hvor umenneskelige de kan være. Derfor behandler vi de som mennesker. Det er også noe vi har lært av, det har vist seg at når vi behandler mennesker som dyr så oppfører de seg også som dyr. Når vi behandler mennesker menneskelig så oppfører de seg som regel også menneskelig. 11 5
Duff Skrevet 6. september 2022 #211 Skrevet 6. september 2022 Trikker skrev (27 minutter siden): Mange som spikret paller i min ungdom for trafikkdommer. Disse fengslene er mer eller mindre lagt ned, til fordel for fotlenke/hjemmesoning. Kanskje man har en mer hardkokt gruppe i fengsel nå enn da feks Røkke var innom fengsel en tur å spikret paller og spanderte pizza til hele avdelingen De som spikrer paller er ofte i adskilte fengsler og trafikkforseelser blandes helst ikke med pedofile, drapsmenn, voldsforbrytere og narkolangere. Unge som soner sitter inne på avdelinger sammen med pedofile, drapsmenn osv. Er kun de som har trafikkforseelser som ikke gjør det. 2
ops2 Skrevet 7. september 2022 #212 Skrevet 7. september 2022 Mange som snakker nedsettende om lovgiving og straff i andre land, holder fram Norge som et eksempel på at det blir lagt vekt på rehabilitering og retur til samfunnet. Men når det kommer til realiteten, mener de som blir funnet verdige, skal få rehabilitering og rettigheter i fengsel. Mens de andre trenger ikke bedre forhold enn å bli låst inne bare for å bli straffet. Jeg reagerer selv slik, i tilfeller hvor jeg mener gjerningene er spesielt grove. Så jeg kan ikke klare å være nøytral i 100% av saker heller. Kanskje denne saken traff meg spesielt hardt på grunn av at det ble snakket om ADHD, og jeg har nære relasjoner til det. Jeg syntes å kjenne igjen symptomer. Det er vanskelig å hate gjerningsmannen, når jeg leser om at Jonatan ble avkrevd seksuelle tjenester for at en medfange skulle gi han medisin, og som straff ble flyttet til en annen avdeling og låst inne store deler av døgnet. Jeg trekker paralleller til kvinnelige fanger som blir utsatt for seksuelle overgrep i utenlandske fengsler, og som ikke blir trodd. De får straff for falsk forklaring, og flere år lagt til soningstiden. Seksuelle overgrep er avskyelig, spesielt i fengsel, hvor man er innestengt med de som begår overgrep. Og blir ikke trodd, og straffet for det. 7 1
Blåttvann Skrevet 7. september 2022 #213 Skrevet 7. september 2022 Uni_me skrev (På 5.9.2022 den 1.08): Det er ekstremt sjeldent jeg drar rasisme-kortet.. aldri før nå faktisk. Men jeg kan ikke tro hvor mye sympati og stakkarslighet en hvit ung gutt får. Wow, tror ikke vi kan feie under et teppe at hadde denne saken vært snudd, og det var Jakob Abdullahi Hassan som hadde knivstukket Jonathan… ja da hadde nok denne tråden vært en helt annen tone. Dette gir meg skikkelig flashback til han dommeren som ga den hvite rike gutten (som voldtok ei jente bak en bar og ble fanget «in action») samfunnstjeneste for «stakkar kunne fått livet sitt ødelagt»… Altså hva med Jakob? Hans liv er ikke verdt noe eller? Fordi han er mørk og heter Hassan til etternavn? Han fikk ikke blitt 20-år engang han.. pga 600kr.. hans familie så han aldri igjen etter han dro på skolen.. pga 600kr. 2 barn fikk aldri sett moren sin igjen.. over noen lusne hundrelapper. En 15-åring er ikke 8-år og «forstår ikke alvoret», det er ikke lenge siden jeg var 15 og jeg forsto like godt som en voksen hva som er kriminelt.. og at en kniv og knivstikking/drap er ekstremt alvorlige saker. Nei… jeg syntes ikke synd på noen som var så gamle når de gjorde noe slikt. Han TOK TO liv, i kaldt blod. Det er en grense på hva som kan unnskyldes pga. alder. You reap what you sow. Hvorfor skal noen alltid dra rasismekortet? Du vil aldri få vite hvordan folk ville reagert om det var gutten med mørkere hudfarge som drepte gutten med lysere hudfarge, så hvorfor komme med en avsporende teori om hva du tror ville skjedd om det var omvendt? For meg blir det som å konstruere et problem som ikke er der. Du burde jo heller reagere når det faktisk skjer. Men da han psykiatriske fyren med kniv løp rundt på Bislett i Oslo i fjor var det jo akkurat det samme som var fokus, bedre helsevern for de som trenger det. Det var ikke fokus på hudfargen til personen som angrep uskyldige, ikke hos folk flest. Det finnes alltid rasister, men man trenger ikke fokusere på de og dra deres meninger inn i en saklig debatt. Frem til ditt innlegg var ikke fokuset heller "stakkars hvite og blåøyde gutt", det var fokus på hvordan dette kunne skje og hvorfor det endte som det gjorde. Altså var fokuset på systemet og problemene med systemet. 11 1
Skid_raw Skrevet 7. september 2022 #214 Skrevet 7. september 2022 Blåttvann skrev (26 minutter siden): Hvorfor skal noen alltid dra rasismekortet? Du vil aldri få vite hvordan folk ville reagert om det var gutten med mørkere hudfarge som drepte gutten med lysere hudfarge, så hvorfor komme med en avsporende teori om hva du tror ville skjedd om det var omvendt? For meg blir det som å konstruere et problem som ikke er der. Du burde jo heller reagere når det faktisk skjer. Men da han psykiatriske fyren med kniv løp rundt på Bislett i Oslo i fjor var det jo akkurat det samme som var fokus, bedre helsevern for de som trenger det. Det var ikke fokus på hudfargen til personen som angrep uskyldige, ikke hos folk flest. Det finnes alltid rasister, men man trenger ikke fokusere på de og dra deres meninger inn i en saklig debatt. Frem til ditt innlegg var ikke fokuset heller "stakkars hvite og blåøyde gutt", det var fokus på hvordan dette kunne skje og hvorfor det endte som det gjorde. Altså var fokuset på systemet og problemene med systemet. Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med deg. Men er det ikke alarmerende at nettopp hudfarge eller i nyere tid, religion har blitt noe folk flest forklarer individers gale handlinger med? Det er jo noe veldig hyklersk over det hele. Denne nyansen er så viktig at den ikke kan utelates all den tid det er nettopp det som skjer. Du kan mislike det og prøve å balansere debatten slik du gjør. Men sannheten er at pr. 2022 så er det nettopp slik altfor mange tenker; nemlig at verden er svart-hvitt. Syke handlinger til en etnisk hvit norsk person årsaksforklares med psykiske problemer. Men om personen er en annen etnisitet så er det nettopp det som brukes som argument. Og hylekoret kaster seg på. Carl I. Hagen, ypperstepresten som han er uttaler seg i mediene om at dette advarte han mot for 30 år siden. 3
Skid_raw Skrevet 7. september 2022 #215 Skrevet 7. september 2022 Trikker skrev (10 timer siden): Mange som spikret paller i min ungdom for trafikkdommer. Disse fengslene er mer eller mindre lagt ned, til fordel for fotlenke/hjemmesoning. Kanskje man har en mer hardkokt gruppe i fengsel nå enn da feks Røkke var innom fengsel en tur å spikret paller og spanderte pizza til hele avdelingen Røkke var vel i sitt rette element? Brant han ikke opp båten sin for å få forsikringspremien?
Blåttvann Skrevet 7. september 2022 #216 Skrevet 7. september 2022 (endret) Skid_raw skrev (6 minutter siden): Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med deg. Men er det ikke alarmerende at nettopp hudfarge eller i nyere tid, religion har blitt noe folk flest forklarer individers gale handlinger med? Det er jo noe veldig hyklersk over det hele. Denne nyansen er så viktig at den ikke kan utelates all den tid det er nettopp det som skjer. Du kan mislike det og prøve å balansere debatten slik du gjør. Men sannheten er at pr. 2022 så er det nettopp slik altfor mange tenker; nemlig at verden er svart-hvitt. Syke handlinger til en etnisk hvit norsk person årsaksforklares med psykiske problemer. Men om personen er en annen etnisitet så er det nettopp det som brukes som argument. Og hylekoret kaster seg på. Carl I. Hagen, ypperstepresten som han er uttaler seg i mediene om at dette advarte han mot for 30 år siden. Jeg så det da en fyr med mørkere hudfarge gikk løs med kniv på uskyldige på Bislett i Oslo og da en muslimsk fyr med mentale problemer skøt på homofile kvelden før Pride. Vi snakker ikke om hudfarge lenger, men om systemene som svikter enkeltmenneskene. Da han med kniv gikk løs på folk så snakket vi om å styrke helsetilbudet for psykisk syke. Etter skytingen snakket vi om ensomhet og radikalisering. NOEN vil alltid dra inn hudfarge, men majoriteten snakker om systemene bak handlingene. Det sagt, han som skjøt homofile fikk også massiv støtte av sine likesinnede, men det ble ikke snakket om. Så... dette går begge veier, dersom vi først skal snakke om råtne egg på den ene siden. Endret 7. september 2022 av Blåttvann 10
Skid_raw Skrevet 7. september 2022 #217 Skrevet 7. september 2022 Blåttvann skrev (47 minutter siden): Jeg så det da en fyr med mørkere hudfarge gikk løs med kniv på uskyldige på Bislett i Oslo og da en muslimsk fyr med mentale problemer skøt på homofile kvelden før Pride. Vi snakker ikke om hudfarge lenger, men om systemene som svikter enkeltmenneskene. Da han med kniv gikk løs på folk så snakket vi om å styrke helsetilbudet for psykisk syke. Etter skytingen snakket vi om ensomhet og radikalisering. NOEN vil alltid dra inn hudfarge, men majoriteten snakker om systemene bak handlingene. Det sagt, han som skjøt homofile fikk også massiv støtte av sine likesinnede, men det ble ikke snakket om. Så... dette går begge veier, dersom vi først skal snakke om råtne egg på den ene siden. Det er fint at du har et positivt syn på dette. Men tror du tar litt feil om du tenker at folk flest har endret sine tankemåter. KG er jo et kroneeksempel på hva brukerne her mente om den saken. Det var ikke lystig lesning... 2
ops2 Skrevet 7. september 2022 #218 Skrevet 7. september 2022 1 hour ago, Skid_raw said: Jeg kan ikke annet enn å si meg enig med deg. Men er det ikke alarmerende at nettopp hudfarge eller i nyere tid, religion har blitt noe folk flest forklarer individers gale handlinger med? Det er jo noe veldig hyklersk over det hele. Denne nyansen er så viktig at den ikke kan utelates all den tid det er nettopp det som skjer. Du kan mislike det og prøve å balansere debatten slik du gjør. Men sannheten er at pr. 2022 så er det nettopp slik altfor mange tenker; nemlig at verden er svart-hvitt. Syke handlinger til en etnisk hvit norsk person årsaksforklares med psykiske problemer. Men om personen er en annen etnisitet så er det nettopp det som brukes som argument. Og hylekoret kaster seg på. Carl I. Hagen, ypperstepresten som han er uttaler seg i mediene om at dette advarte han mot for 30 år siden. Nei, jeg mener at jeg skrev mye om psykiske sykdommer og dårlige behandlingstilbud om han siste som skjøt i Oslo. Jeg diskuterte mest de som prøvde å legge ansvaret på oss som kritiserte Foreningen FRI og den nye læreplanen i skolen. Noen skrev faktisk at vi skulle passe oss for å skrive sånt. Men det er et fakta at han var mye i kontakt med Ubaydullah Hussein før drapene. Så å selv-sensurere seg og ikke snakke om islamisme som en årsak i tillegg til psykisk sykdom, sitter ikke godt hos meg.. Hadde denne 15-åringen vi diskuterer her, vært på Hvit Makt sider på internett før han drepte, så hadde det vært et sterkt argument for at han ble inspirert av nynazisme og slike som Nordisk Motstandsbevegelse. Ingen hadde ment at vi måtte ikke snakke nedsettende om Frp, og hevde at de har et medansvar. Det var den bueskytteren som drepte med kniv, han hevdet han var omvendt til islam og hadde postet en video. Erstatt alle henvisninger til islam med Nordiske Motstandsbevegelsen, og så hadde ingen tvilt på det. Men bueskytterens konvertering til islam var ikke ekte, sa de. Denne fyren var også psykisk syk. Jeg mener det var et sterkt argument for at han var en islamist, men her ble det dysset ned. Her ble det bare psykisk sykdom. Det er ingen tvil om at mange drapsmenn med en mørkere hudfarge, får psykisk sykdom som en forklaring. Vi kan skrive og være uenig med påtalemyndigheten, og mene at de er islamister. Men på den andre siden er det mange nok som argumenterer for at blendahvite mordene skal låses inn og nøkkelen kastes. 9
Skid_raw Skrevet 7. september 2022 #219 Skrevet 7. september 2022 (endret) ops2 skrev (18 minutter siden): Det er ingen tvil om at mange drapsmenn med en mørkere hudfarge, får psykisk sykdom som en forklaring. Vi kan skrive og være uenig med påtalemyndigheten, og mene at de er islamister. Men på den andre siden er det mange nok som argumenterer for at blendahvite mordene skal låses inn og nøkkelen kastes. Dette stemmer ikke. Det er først den siste tiden at ordskiftet har kommet. PST visste for eks. om Manshaus. Hva gjorde dem for å forebygge terrorhandlingene? Nada. PST visste om Breivik lenge før han gikk amok på Utøya. Skjedde det noe? Nope. Endret 7. september 2022 av Skid_raw 3
Blåttvann Skrevet 7. september 2022 #220 Skrevet 7. september 2022 Skid_raw skrev (1 time siden): Det er fint at du har et positivt syn på dette. Men tror du tar litt feil om du tenker at folk flest har endret sine tankemåter. KG er jo et kroneeksempel på hva brukerne her mente om den saken. Det var ikke lystig lesning... Man leser kanskje det man vil lese, jeg har ikke samme inntrykk som deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå