krevulert Skrevet 7. september 2022 #221 Skrevet 7. september 2022 ops2 skrev (1 time siden): Hadde denne 15-åringen vi diskuterer her, vært på Hvit Makt sider på internett før han drepte, så hadde det vært et sterkt argument for at han ble inspirert av nynazisme og slike som Nordisk Motstandsbevegelse. Ingen hadde ment at vi måtte ikke snakke nedsettende om Frp, og hevde at de har et medansvar. Breivik var jo medlem av FRP i flere år i ungdomstiden sin, så da mener du at de har et medansvar for 22. juli? 1
krevulert Skrevet 7. september 2022 #222 Skrevet 7. september 2022 Jeg ,mer denne saken krever Blåttvann skrev (3 timer siden): Det sagt, han som skjøt homofile fikk også massiv støtte av sine likesinnede, men det ble ikke snakket om. Så... dette går begge veier, dersom vi først skal snakke om råtne egg på den ene siden. Islamsk råd og andre muslimer i det offentlige rom tok klar avstand fra han. Hvis du mener at han fikk støtte av islamister på internett, så blir det som å si at Manshaus fikk massiv støtte av "sine egne". Manshaus skrev jo om det han gjorde på et internettforum hvor han ble heiet frem av andre rasister. 2
Skid_raw Skrevet 7. september 2022 #223 Skrevet 7. september 2022 krevulert skrev (3 minutter siden): Breivik var jo medlem av FRP i flere år i ungdomstiden sin, så da mener du at de har et medansvar for 22. juli? Man skal være rimelig uvitende om man ikke tydelig ser hvor mobberne i politikkens verden kommer fra. FrP har "tilfeldigvis" en bråte av politikere/lokalpolitikere som snakker "rett fra levra", og når de blir konfrontert, så ble de misforstått.
Skid_raw Skrevet 7. september 2022 #224 Skrevet 7. september 2022 krevulert skrev (1 minutt siden): Jeg ,mer denne saken krever Islamsk råd og andre muslimer i det offentlige rom tok klar avstand fra han. Hvis du mener at han fikk støtte av islamister på internett, så blir det som å si at Manshaus fikk massiv støtte av "sine egne". Manshaus skrev jo om det han gjorde på et internettforum hvor han ble heiet frem av andre rasister. Setter du likhetstegn mellom islamister og religiøse råd? 2
Skid_raw Skrevet 7. september 2022 #225 Skrevet 7. september 2022 Blåttvann skrev (1 time siden): Man leser kanskje det man vil lese, jeg har ikke samme inntrykk som deg. Selvsagt ikke... Det er jo mange som tror at Norge er kjemisk fri for etniske norske kriminelle. 1
Sol79 Skrevet 7. september 2022 #226 Skrevet 7. september 2022 Marissa skrev (På 4.9.2022 den 14.15): Han tar med seg kniv, planlegger å bruke den, knivstikker to personer 60 (!) ganger og så skal han fremstilles som "stakkars den fine, blonde, blåøyde gutten som ble straffet så hardt". Han drepte to personer, det var til og med planlagt å gå til angrep, han er mer enn gammel nok til å vite at det å bruke kniv gir alvorlige skader. For de to familiene som mistet en av sine må det være opprørende å lese en artikkel som nærmest fremstiller den skyldige som en uskyldig stakkar. Nettopp. Jeg merker jeg blir så provosert over det bildet som brukt av han i saken. Det var åpenbart ikke sånn han så ut da han ble litt eldre. 4
krevulert Skrevet 7. september 2022 #227 Skrevet 7. september 2022 (endret) Skid_raw skrev (35 minutter siden): Setter du likhetstegn mellom islamister og religiøse råd? Nei, jeg siterte hun som sa at terroristen fikk massiv støtte fra "sine egne" og jeg antar at hun mente andre muslimer. Men hvis hun mente andre ytterligående islamister, så kan hun se bort fra min kommentar. Endret 7. september 2022 av krevulert 1
Callisto83 Skrevet 7. september 2022 #228 Skrevet 7. september 2022 Veldig sterkt leserinnlegg i Fædrelandsvennen i dag, skrevet av mannen til Tone Ilebekk som ble drept: "Helt tyst om de etterlattes rettigheter" Han har et godt poeng. Oppe i disse "stakkars seriene" om Jonatan, er det få som spør seg hvilken oppfølging de etterlatte får. Jeg er så hjertens enig! 12 1
krevulert Skrevet 7. september 2022 #229 Skrevet 7. september 2022 (endret) Gugglo skrev (21 timer siden): Fikk du med deg hans opplevelse av at alle folk så dømmende på han? Det er ikke en normalt opplevelse. Han var ikke mentalt frisk. Han har var ca så mentalt frisk som det er naturlig å være når du har drept to mennesker som 15 åring. Jonatans liv var ødelagt den dagen han begikk overlagt drap, og alle som tror at han kunne kommet ut og levd et meningsfullt liv bare han hadde blitt behandlet godt i fengselet er utrolig naive. Jeg merker også at VG sin historie fremstiller Jonatan i et særlig positivt lys. Det kommer feks ikke frem at han var en del av et utagerende ungdomsmiljø som politiet i Kristiansand fulgte med på. Det kommer ikke frem at han sa i retten at han ble lettet når han så på nyhetene at begge var døde for da kunne de ikke si noe https://www.nrk.no/sorlandet/_-jeg-har-hata-jakob-hassan-ganske-lenge-1.13565896 Aktor lurer på om tiltalte kunne du løst konflikten ved ikke å drepe Jakob. – Jeg tror ikke det. Jeg tror i øyeblikket det var eneste løsning. Det er alvorlig mangel på empati, og det at han klarte å oppføre seg som normalt i de 24 timene før han ble arrestert (han gikk tom på skolen). Ja, det er ganske langt unna oppførselen til normale 15-åringer. Når det er sagt er det vondt å lese om det han opplevde i fengselet. Vi skal selvfølgelig ha fokus på rehabilitering og mental helse når ungdommer begår alvorlig kriminalitet. Samtidig så kan man anerkjenne at dette var et så ekstremt tilfelle (meg bekjent så er det ingen barn i Norge som i nyere tid har begått så alvorlig kriminalitet) at en "happy ending" der han ble rehabilitert inn i samfunnet var ekstremt usannsynlig. Endret 7. september 2022 av krevulert 12
Blåttvann Skrevet 7. september 2022 #230 Skrevet 7. september 2022 krevulert skrev (2 timer siden): Jeg ,mer denne saken krever Islamsk råd og andre muslimer i det offentlige rom tok klar avstand fra han. Hvis du mener at han fikk støtte av islamister på internett, så blir det som å si at Manshaus fikk massiv støtte av "sine egne". Manshaus skrev jo om det han gjorde på et internettforum hvor han ble heiet frem av andre rasister. Saken er at man leser det man vil lese. Jeg leste mye hat fra muslimer overalt, men valgte å fokusere på alle som ikke støttet han. Jeg skriver dette fordi en bruker her skrev at hvis det var Hussein som drepte Jonathan og ikke omvendt så hadde saken blitt skrevet om på en annen måte og vi hadde gått på personen Hussein og ikke det sviktende systemet bak. Det er jeg uenig i, man velger isåfall å tro det, for ved knivhendelsen og Pride ble det ikke snakket om hudfarge og religion, men om systemet bak. Det betyr ikke at det ikke finnes noen som skriker om religion og hudfarge, men det er ikke majoriteten. 2
Blåttvann Skrevet 7. september 2022 #231 Skrevet 7. september 2022 krevulert skrev (2 timer siden): Nei, jeg siterte hun som sa at terroristen fikk massiv støtte fra "sine egne" og jeg antar at hun mente andre muslimer. Men hvis hun mente andre ytterligående islamister, så kan hun se bort fra min kommentar. Han var jo islamist, så da mener jeg selvfølgelig andre islamister når jeg snakker om hans egne ja. 2
Blåttvann Skrevet 7. september 2022 #232 Skrevet 7. september 2022 Skid_raw skrev (2 timer siden): Selvsagt ikke... Det er jo mange som tror at Norge er kjemisk fri for etniske norske kriminelle. Hvem tror det? Ikke veldig mange... 2 1
Teflonhjernen Skrevet 7. september 2022 #233 Skrevet 7. september 2022 https://www.fvn.no/mening/leserinnlegg/i/eJ1rrM/helt-tyst-om-de-etterlattes-rettigheter Mannen til hun drepte med leserbrev i fvn i dag. 3 2
Gugglo Skrevet 7. september 2022 #234 Skrevet 7. september 2022 krevulert skrev (1 time siden): Han har var ca så mentalt frisk som det er naturlig å være når du har drept to mennesker som 15 åring. Jonatans liv var ødelagt den dagen han begikk overlagt drap, og alle som tror at han kunne kommet ut og levd et meningsfullt liv bare han hadde blitt behandlet godt i fengselet er utrolig naive. Jeg merker også at VG sin historie fremstiller Jonatan i et særlig positivt lys. Det kommer feks ikke frem at han var en del av et utagerende ungdomsmiljø som politiet i Kristiansand fulgte med på. Det kommer ikke frem at han sa i retten at han ble lettet når han så på nyhetene at begge var døde for da kunne de ikke si noe https://www.nrk.no/sorlandet/_-jeg-har-hata-jakob-hassan-ganske-lenge-1.13565896 Aktor lurer på om tiltalte kunne du løst konflikten ved ikke å drepe Jakob. – Jeg tror ikke det. Jeg tror i øyeblikket det var eneste løsning. Det er alvorlig mangel på empati, og det at han klarte å oppføre seg som normalt i de 24 timene før han ble arrestert (han gikk tom på skolen). Ja, det er ganske langt unna oppførselen til normale 15-åringer. Når det er sagt er det vondt å lese om det han opplevde i fengselet. Vi skal selvfølgelig ha fokus på rehabilitering og mental helse når ungdommer begår alvorlig kriminalitet. Samtidig så kan man anerkjenne at dette var et så ekstremt tilfelle (meg bekjent så er det ingen barn i Norge som i nyere tid har begått så alvorlig kriminalitet) at en "happy ending" der han ble rehabilitert inn i samfunnet var ekstremt usannsynlig. Nei, en som mangler empati blir ikke deprimert. Ja, en som mangler empati kan prate om selvmord og rent av begå selvmord på en slik måte at kroppen som er igjen skal oppdages slik at det skal være en "hevn" mot de som gjort denne personen en eller annen innbilt urett. Men en empatiløs person opplever ikke at vedkommende gjør noe galt. En empatiløs person vil heller ikke føle at andre har dømmende blikk. Det vedkommende sier der er slikt barn og underutviklet ungdom fint kan lire av seg. Takk for link! Den var interessant. Aktor leser fra forklaringen, der han har sagt at han hadde planlagt å drepe Hassan. Tiltalte svarer at dette handla om planlegging på stedet. – Hvorfor hadde du med deg kniv denne dagen, spør aktor. – Jeg hadde litt tanker om Jakob. Tenkte jeg skulle true han, forklarte han. ... – Når jeg sier at jeg er så sint at jeg kunne drept, er det samme som å si at «jeg er så sulten at jeg kunne spist en hest.» Det er dette flere hadde teorier om tidligere. Da er det bekreftet. 3
Gugglo Skrevet 7. september 2022 #235 Skrevet 7. september 2022 (endret) Teflonhjernen skrev (17 minutter siden): https://www.fvn.no/mening/leserinnlegg/i/eJ1rrM/helt-tyst-om-de-etterlattes-rettigheter Mannen til hun drepte med leserbrev i fvn i dag. Det er trist at de ikke fått noen oppfølging. Det problemet er politisk, ikke politiets eller rettsvesenets skyld. Politikerne har revet ned mye av velferden for å spare penger. Dette er en av konsekvensene. Å sette det opp mot å nekte kriminelle hjelp til å bearbeide ting slik at de kan komme ut fra soning som så normale borgere som mulig vet jeg ikke om er så lurt. Det hjelper ikke han om pedofile og mordere nektes psykologhjelp i fengslene. Tvert i mot tror jeg det bare blir verre. Og om så var så ville ikke det ha gjort hans situasjon noe bedre; han ville fortsatt vært uten tiltak. Dette handler om å lære seg å stille riktig spørsmål. Nemlig, hvorfor får ikke ofre for kriminelle handlinger oppfølging av velferdsstaten? (Jo, fordi politikerne vil spare penger i det korte løp) Endret 7. september 2022 av Gugglo 3 2
krevulert Skrevet 7. september 2022 #236 Skrevet 7. september 2022 Gugglo skrev (4 minutter siden): Nei, en som mangler empati blir ikke deprimert. Ja, en som mangler empati kan prate om selvmord og rent av begå selvmord på en slik måte at kroppen som er igjen skal oppdages slik at det skal være en "hevn" mot de som gjort denne personen en eller annen innbilt urett. Men en empatiløs person opplever ikke at vedkommende gjør noe galt. En empatiløs person vil heller ikke føle at andre har dømmende blikk. Han var åpenbart empatiløs som 15-åring. Han hadde Anders Behring Breivik som bakgrunnsbilde på PC skjermen sin og googlet massedrap morgenen før drapene. Etter at han hadde drept 2 mennesker med til sammen 60 knivstikk så gikk han hjem og oppførte seg akkurat sånn som før. Så virket det som at han med tiden i fengsel utviklet noe som lignet på skam/skyld. Men så sent som i en alder av 17 år så klaget han til høyesterett på at han var dømt til å betale 1,4 millioner i erstatning til ofrene fordi han ville starte voksenlivet uten gjeld. Så på det tidspunktet hadde han fortsatt ikke tatt innover seg at han hadde begått en grusom handling og måtte gjøre opp for seg. Det er mye forskning som viser at ungdom med antisosiale trekk har økt risiko for selvmord, men her er en studie fra Finland: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8178674/ og en annen stor studie fra Belgia https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2018.00540/full 14 2
Gugglo Skrevet 7. september 2022 #237 Skrevet 7. september 2022 krevulert skrev (1 minutt siden): Han var åpenbart empatiløs som 15-åring. Kilde? 1 2
Bag Skrevet 7. september 2022 #238 Skrevet 7. september 2022 Ikke helt enkelt dette. Fengselet blir kritisert for å ikke passe bedre på ham slik at han ikke skulle begå selvmord. Samtidig blir det nå negativt fokusert på at han blir nakenvisitert. Slike visitasjoner er vel blant annet for å oppdage våpen, medisiner og annet som kan bli brukt til mord og selvmord? 10
Parasoll Skrevet 7. september 2022 #239 Skrevet 7. september 2022 Gugglo skrev (8 minutter siden): Kilde? Han var glad begge ofrene døde, det høres ut som han manglet empati ja. Uten at jeg er noen fagperson altså 🫣 5
Gugglo Skrevet 7. september 2022 #240 Skrevet 7. september 2022 Bag skrev (1 minutt siden): Ikke helt enkelt dette. Fengselet blir kritisert for å ikke passe bedre på ham slik at han ikke skulle begå selvmord. Samtidig blir det nå negativt fokusert på at han blir nakenvisitert. Slike visitasjoner er vel blant annet for å oppdage våpen, medisiner og annet som kan bli brukt til mord og selvmord? Høyesterett med ny konstatering av at rutinemesige kroppsvisitasjoner krenker EMK https://rett24.no/articles/hoyesterett-med-ny-konstatering-av-at-rutinemesige-kroppsvisitasjoner-krenker-emk Høyesterett har kritisert fengselsvesenet for overdrevne kroppsvisitasjoner før. Hvis fengselsvesenet eksempelvis er sikre på at en besøkende ikke har noe ulovlig på seg, hvorfor da kle av en fange naken og gjennomsøke alle kroppshull på fangen etter besøket? Samtidig har en rekke fengsler vanlige kjøkken med kniver og alt mulig annet som kan brukes til våpen. Så det handler ikke om våpen som sådan men, som du er inne på, rusmidler. Jeg jobber ikke i fengsel, ikke har jeg utdanning til det heller. Så jeg skal ikke uttale meg om hva som er riktig eller ikke. Men når det gjelder våpen; i Norge prøver vi å vise tillit til fanger. På den måten lærer fanger også å vise respekt, gjøre seg den tilliten verdige. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå