Hannah80 Skrevet 4. september 2022 #41 Skrevet 4. september 2022 (endret) Cássia skrev (18 minutter siden): Trist sak for alle parter. Det som slo meg er prinsippet om straff heller enn rehabilitering. Hadde han vært seks måneder yngre, hadde han vært under den kriminelle lavalder. Et sted må grensen gå, men å dømme en 15-åring til forvaring er ekstremt. Jeg lurer også på hvorfor de ikke sendte ham på barnevernsinstitusjon eller lignende? Det må da være langt bedre at han har et tilnærmet mer normalt liv med klare rammer og forventninger. Jeg tenker også at han nok har blitt misbrukt og at det burde fanges opp. Dessuten synd at han måtte sone så langt unna foreldre og familie i så ung alder. Mye har gått galt ved håndteringen i denne saken. Jeg synes psykologen sin uttalelse om at man ikke alltid forstår at det tar tid for barn/unge å forstå hva de har gjort og at hjernen ikke er ferdig utviklet er interessant. Blir det tillagt vekt av dommere? Du skriver at det er ekstremt å dømme en 15-åring til forvaring. Jeg syns ikke det. Det samme med den 15 år gamle jenta som drepte den stakkars vernepleieren. (Vollen-drapet) Hun ble også dømt til forvaring. Når man faktisk planlegger å drepe et annet menneske, og faktisk gjennomfører det, så syns jeg ikke at de har noe ute i samfunnet å gjøre. Da må de vernes mot seg selv. (Og oss andre) Endret 4. september 2022 av Hannah80 30 9
Cássia Skrevet 4. september 2022 #42 Skrevet 4. september 2022 Rastebenk skrev (1 minutt siden): Han var jo i ungdomsfengsel frem til han fylte 18 år. I ungdomsfengselet er det mer "fritt" fordi de av og til drar på tur i naturen og andre steder utenfor anstaltet. Han ble flyttet til vanlig voksenfengsel når han fylte 18, og han var selv skeptisk til et fengsel i nærheten av hjemstedet sitt da han var overbevist om at alle han kjente hatet ham på grunn av hva han hadde gjort. Det er jo vanskelig å si hva som gikk galt. Han hadde 2 eldre brødre som fikk samme oppdragelse og oppvekst, og som det gikk bra med. Lærere betegnet ham jo som normal. Ingen varsellamper lyste. Han satt på Bjørgvin. Det var en avdeling tilrettelagt for unge, men hit hadde han ikke blitt sendt om han var seks måneder yngre. Barnevernet har nok et annet fokus enn det en vanlig fengselsavdeling har. De sluttet med alt av turer osv da han var 17,5 år. Sånn jeg ser det, burde han vært i barnevernets omsorg til han var rundt 20. Dessuten er det uheldig at eneste soningstilbud var så langt unna familie og venner. Barn/unge klarer ikke å se på fremtiden som oss, og når han har vært fengslet siden han var 15 er det ikke rart at han glemmer hva et normalt liv er. 6
Gjest Nimbus2000 Skrevet 4. september 2022 #43 Skrevet 4. september 2022 (endret) Rararara skrev (57 minutter siden): Men kan man skylde på impulsivitet når han pakket ned kniven i sekken om morgenen? Det kommer an på. Har man med kniven for å skremme, men så blir man selv skremt og knivstikker så har man handlet impulsivt. Spørsmålet er hva han planla med kniven. Endret 4. september 2022 av Nimbus2000
Rastebenk Skrevet 4. september 2022 #44 Skrevet 4. september 2022 (endret) Cássia skrev (2 minutter siden): Han satt på Bjørgvin. Det var en avdeling tilrettelagt for unge, men hit hadde han ikke blitt sendt om han var seks måneder yngre. Barnevernet har nok et annet fokus enn det en vanlig fengselsavdeling har. De sluttet med alt av turer osv da han var 17,5 år. Sånn jeg ser det, burde han vært i barnevernets omsorg til han var rundt 20. Dessuten er det uheldig at eneste soningstilbud var så langt unna familie og venner. Barn/unge klarer ikke å se på fremtiden som oss, og når han har vært fengslet siden han var 15 er det ikke rart at han glemmer hva et normalt liv er. Helt enig. Jeg syns begrunnelsen for å slutte med turer var merkelig, at det var for å "venne ham til livet i voksenfengsel"... Endret 4. september 2022 av Rastebenk 10
Cássia Skrevet 4. september 2022 #45 Skrevet 4. september 2022 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Du skriver at det er ekstremt å dømme en 15-åring til forvaring. Jeg syns ikke det. Det samme med den 15 år gamle jenta som drepte den stakkars vernepleieren. (Vollen-drapet) Hun ble også dømt til forvaring. Når man faktisk planlegger å drepe et annet menneske, og faktisk gjennomfører det, så syns jeg ikke at de har noe ute i samfunnet å gjøre. Da må de vernes mot seg selv. (Og oss andre) Vet vi med sikkerhet at han planla å drepe ham? Han planla å ta kameraten, men jeg ser ikke at det står noe om forsettlig drap. Mulig jeg har oversett noe. Jeg er helt enig i at også barn og unge må vernes mot samfunnet om de er alvorlig syke. I dette tilfellet ble forvaringsstraffen fjernet i lagmannsretten og det kom frem at han forsøkte å ta sitt eget liv etter drapet. Etter mitt syn burde han bli dømt til tvungen psykisk helsevern eller lignende og fått psykologhjelp/helsehjelp så langt det var nødvendig. Det kommer jo frem i saken at mange av plagene hans ble oversett/bagitalisert. 8
Anim92 Skrevet 4. september 2022 #46 Skrevet 4. september 2022 MissIndependent45 skrev (29 minutter siden): Ved å følge den logikken er det jo fritt frem for alle, gjør akkurat hva vi vil, det får jo ingen konsekvenser likevel. Heldigvis har vi fengsler. Dette er jo tidenes største misforståelse når det gjelder tilgivelse og synd. Tilgivelse betyr ikke fritak for konsekvenser. Eller fengsler for den saks skyld. Det handler mer om å få forsoning, en viss fred og muligheten til å gå videre med livet når straffen er tatt. 14 2 2
Bacteria Skrevet 4. september 2022 #47 Skrevet 4. september 2022 Anim92 skrev (3 minutter siden): Dette er jo tidenes største misforståelse når det gjelder tilgivelse og synd. Tilgivelse betyr ikke fritak for konsekvenser. Eller fengsler for den saks skyld. Det handler mer om å få forsoning, en viss fred og muligheten til å gå videre med livet når straffen er tatt. Takk! 6 1
n_97 Skrevet 4. september 2022 #48 Skrevet 4. september 2022 Drapet var fordi gutten som ble drept visstnok hadde svindlet Jonathan for 600 kroner i en hasjhandel. Noe må ha gått veldig galt på veien. Selv ikke i tunge rusmiljøer blir man drept for å skylde så lite. En god omgang juling, ja. Men ikke drap. 7
Gugglo Skrevet 4. september 2022 #49 Skrevet 4. september 2022 (endret) I og med at flere ikke er klare over at hjernen ikke er fullt ferdigvokst før (rundt) 25 års alder, med full forståelse, innsikt og sammenhengende konsekvensetenking, så anbefaler jeg å se ett minutt av dette. Det er en innføring i ikke bare psykopaters hjerne, men dette med empati, konsekvenstenking, hvordan hjernen utvikles, og så videre. (Videoen er tidskodet for å få med der vedkommende forklarer dette med utvikling av hjernen som ung) Endret 4. september 2022 av Gugglo 2 1
Gulvplanke Skrevet 4. september 2022 #50 Skrevet 4. september 2022 34 minutter siden, AprilRyan said: At man kan se på årsaker til hvorfor han gjorde som han gjorde og også hvordan en 15-åring fungerer i forhold til en voksen betyr ikke at han ikke skulle få straff for det han gjorde, men her er det gjort mye feil og han burde fått mer hjelp mens han var i fengsel. Når man er så deprimert så må man få hjelp. Det virker som han måtte bli mer voksen før han forstod fullt ut hva han hadde gjort. Fengsel skal også rehabilitere og ikke bare straffe. Det virker som mye gikk feil her. TAKK, jeg syns det var veldig få her som tok dette poenget. Det var kvalmt å lese at han satt inne med så mange pedofile, han var nok et ekstremt lett bytte og ble ikke beskyttet. At barn begår drap i Norge er (heldigvis) ekstremt sjeldent, og denne saken belyser godt at vi ikke har et godt nok system for å gi dem soningsforhold som faktisk kan rehabilitere dem. Det ble ikke bevist en personlighetsforstyrrelse, og han angret veldig etter hvert, så her tenker jeg han fint kunne levd ute i samfunnet igjen. Men med en slik soning legger man definitivt ikke til rette for det. Jeg lurer på hvordan det går med 15-åringen som drepte sosionomen og fikk forvaring. Nå etter 9 år diskuteres det om hun faktisk var utilregnelig likevel, og dermed ikke har fått den helsebehandlingen hun burde. Hun er allerede 24 år gammel og har sittet nesten 1/3 av livet sitt i fengsel. 22
Hummingbird2 Skrevet 4. september 2022 #51 Skrevet 4. september 2022 Stakkars familiene til de to ofrene som får dette servert på en søndag. Jeg har lest dommen, og at denne gutten var iskald og alvorlig forstyrra er det ingen tvil om. Mors framstilling av dette «englebarnet» gir ingen mening. 22 3
MissIndependent45 Skrevet 4. september 2022 #52 Skrevet 4. september 2022 Anim92 skrev (2 timer siden): Dette er jo tidenes største misforståelse når det gjelder tilgivelse og synd. Tilgivelse betyr ikke fritak for konsekvenser. Eller fengsler for den saks skyld. Det handler mer om å få forsoning, en viss fred og muligheten til å gå videre med livet når straffen er tatt. Hva som er korrekt konsekvens er jo åpen for debatt spør du meg. En som misbruker barn for eksempel, fortjener ikke muligheten til fred og et videre liv etter den latterlige korte straffen de får her i Norge. 4
Anim92 Skrevet 4. september 2022 #53 Skrevet 4. september 2022 MissIndependent45 skrev (1 minutt siden): Hva som er korrekt konsekvens er jo åpen for debatt spør du meg. En som misbruker barn for eksempel, fortjener ikke muligheten til fred og et videre liv etter den latterlige korte straffen de får her i Norge. Ja, korrekt konsekvens er en helt annen debatt igjen ☺️ 4
Gjest AprilRyan Skrevet 4. september 2022 #54 Skrevet 4. september 2022 Gulvplanke skrev (2 timer siden): TAKK, jeg syns det var veldig få her som tok dette poenget. Det var kvalmt å lese at han satt inne med så mange pedofile, han var nok et ekstremt lett bytte og ble ikke beskyttet. At barn begår drap i Norge er (heldigvis) ekstremt sjeldent, og denne saken belyser godt at vi ikke har et godt nok system for å gi dem soningsforhold som faktisk kan rehabilitere dem. Det ble ikke bevist en personlighetsforstyrrelse, og han angret veldig etter hvert, så her tenker jeg han fint kunne levd ute i samfunnet igjen. Men med en slik soning legger man definitivt ikke til rette for det. Jeg lurer på hvordan det går med 15-åringen som drepte sosionomen og fikk forvaring. Nå etter 9 år diskuteres det om hun faktisk var utilregnelig likevel, og dermed ikke har fått den helsebehandlingen hun burde. Hun er allerede 24 år gammel og har sittet nesten 1/3 av livet sitt i fengsel. Ja, jeg tenker at det hadde vært mer rett med mer psykologisk oppfølgning. Han gikk jo til psykolog, men så virker det ikke som det var nok. Det stod også i artikkelen at han slet med å si fra når han følte seg tråkket på. Jeg vet ikke om det har skjedd så mange ganger og at sinnet har bygd seg opp over tid. Måten han knivstakk ofrene på kan kanskje tyde på det. Det er heller ikke sikkert at han planla å drepe. Det er også mulig at han tok med kniven for å få tilbake pengene og at han tenkte å bruke den til å true til seg pengene. Så kan det ha gått veldig galt og at han ikke tenkte klart. Nå er det selvfølgelig ikke greit å ta med seg kniv uansett. Det er mulig at gjennom han gjennom psykologisk oppfølgning kunne kommet ut igjen i samfunnet og fungert greit. Det er uansett en tragisk sak der flere har mistet sine kjære.
ops2 Skrevet 4. september 2022 #55 Skrevet 4. september 2022 (endret) Jeg synes ikke det å bli utnyttet seksuelt av pedofile som er 2-3 ganger eldre skal være en del av straffen. Og her har fengselslegen og psykologen sviktet totalt. Hvorfor utredet de han ikke for ADHD? De hadde jo helt tydelige grunner for det. Når han fikk Elvanse av en annen innsatt, ble han mye bedre. Quote «Humørfylt, smilende og sosial», noterer psykologen, som også legger merke til at Jonatan henvender seg med nysgjerrighet til andre og forbereder seg godt til psykologtimene. Nå vil han gjenoppta matematikkstudiene. Selv sier Jonatan at dette har en enkel grunn, ifølge journalen: Han har begynt å ta Elvanse, en medisin som brukes mot ADHD. Og denne andre innsatte har gitt Jonatan sin medisin, og nå vil han ha betaling i form av seksuelle tjenester. Burde ikke legen og psykologen straks ha skjønt: "Her har vi en ungdom med store psykiske problemer som responderer så bra på ADHD-medisiner. Det må vi prøve videre". Quote Jonatans versjon ser slik ut: Den innsatte gir ham først medisinene for å hjelpe ham.Men da Jonatan oppdager at medisinene gjør ham bedre, vil den innsatte ha noe tilbake: Seksuelle tjenester. Jonatan ble ikke trodd, selv om den andre innsatte var 20 år eldre enn han, og er dømt for flere seksuelle overgrep, voldtekt av barn, den yngste bare 10 år. Som straff for å ha tatt forbudte stoffer, ble Jonatan tvangsflyttet til en annen avdeling og innelåst store deler av døgnet.... Endret 4. september 2022 av ops2 30 8
Lomvi Skrevet 4. september 2022 #56 Skrevet 4. september 2022 Ryddet for spekulasjoner. Lomvi, mod. 1 1
Pipaluk Skrevet 4. september 2022 #57 Skrevet 4. september 2022 Denne saken mangler fullstendig sidestykke i Norge. Det er så uhyrlig og uforklarlig. Ja mange ungdommer har mye innestengt sinne ( jeg hadde også det). Det er helt normalt. Det er også normalt å teste grenser, og ikke helt unaturlig å teste ut hasj og andre harde saker. Vold er heller ikke helt uvanlig. Men å skulle ta frem kniven og drepe en person som skylder deg noen hundrelapper, for deretter å drepe hun som kom for å hjelpe? Hvordan skal vi forklare dette? Skyldes dette én årsaksfaktor.? belastet ungdomsmiljø? i tillegg viser han ingen anger for det han har gjort og lurer på om han får prikker på førerkortet for dette. Når slike ting skjer hos barn som ellers ikke er kjent for vold, så er min hypotese en form for hjerneskade. Jeg klarer ikke å forstå eller forestille meg at en ellers veltilpasset tenåring skal gjøre noe sånt ut av det blå. Kanskje vi om tjue år får testet om mennesker som begår dobbeltdrap og dreper egne barn faktisk har forandringer i hjernen som gjør at de mister empati og moralsk kompass? Kanskje de burde vært dømt utilregnelige? Kanskje dette er utenfor deres kontroll? Jeg fikk veldig vondt av pårørende i denne saken men like mye av foreldrene til drapsmannen. For en tragedie! Tenk på hvor mye skyld, skam og sorg de har måttet bære på! Mister man et barn så vil man få blomster og omtanke. Vi har ikke tradisjoner for hva vi gjør overfor foreldrene og søsken til den som dreper. Men for de etterlatte så tror jeg ikke dette dødsfallet var noen trist nyhet. Jeg tipper at de er lettet for å slippe å tenke på når han skal løslates og muligheten for å støte på han. Nå blir det lettere å legge saken bak seg. 10
Pipaluk Skrevet 4. september 2022 #58 Skrevet 4. september 2022 Gulvplanke skrev (5 timer siden): TAKK, jeg syns det var veldig få her som tok dette poenget. Det var kvalmt å lese at han satt inne med så mange pedofile, han var nok et ekstremt lett bytte og ble ikke beskyttet. At barn begår drap i Norge er (heldigvis) ekstremt sjeldent, og denne saken belyser godt at vi ikke har et godt nok system for å gi dem soningsforhold som faktisk kan rehabilitere dem. Det ble ikke bevist en personlighetsforstyrrelse, og han angret veldig etter hvert, så her tenker jeg han fint kunne levd ute i samfunnet igjen. Men med en slik soning legger man definitivt ikke til rette for det. Jeg lurer på hvordan det går med 15-åringen som drepte sosionomen og fikk forvaring. Nå etter 9 år diskuteres det om hun faktisk var utilregnelig likevel, og dermed ikke har fått den helsebehandlingen hun burde. Hun er allerede 24 år gammel og har sittet nesten 1/3 av livet sitt i fengsel. Han ville sluppet ut i samfunnet igjen. Men hva slags liv ville ventet han? Det ville vært like vanskelig som innenfor murene. Han kunne aldri ha startet helt på nytt. Folk ville vært ute etter han og at de måtte nok gi han politibeskyttelse. Ang vollen-saken så blir det ny rettssak med fokus på tilregnelighet. Hun har blitt til Han i mellomtiden. Drapspersonen har sittet minimalt tid i fengsel og har vært innlagt på psykiatrisk sykehus i alle årene. Så slikt sett kan man nesten si at det har vært likt som tvungen psykisk helsevern. Men holdningene til personen er nok ulik forskjellig ut fra om personen omgås fengselspersonale eller helsepersonell. 2
Pipaluk Skrevet 4. september 2022 #59 Skrevet 4. september 2022 Hummingbird2 skrev (4 timer siden): Stakkars familiene til de to ofrene som får dette servert på en søndag. Jeg har lest dommen, og at denne gutten var iskald og alvorlig forstyrra er det ingen tvil om. Mors framstilling av dette «englebarnet» gir ingen mening. Hun har vel blitt bedt om å gi en versjon slik hun har oppfattet han. Det er ofte sånn at barn og ungdom viser én side hjemme og en annen blant venner. Og media tilpasser historien slik det passer seg i reportasjen. De vil vise kontrastene mellom det som er tilsynelatende en svært velfungerende gutt, og en gutt med kaldblodig drapsinnstinkt. 2
Topsi Skrevet 4. september 2022 #60 Skrevet 4. september 2022 (endret) Det jeg synes er rart er at det er ekstremt mange barnedrap (drap utført av barn) på sørlandet og i kristiansandsområdet spesielt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gqeE5/fire-drap-paa-tre-aar-begaatt-av-barn-paa-soerlandet-vet-ikke-hvorfor Endret 4. september 2022 av Topsi 20 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå