Cisco Skrevet 4. september 2022 #21 Skrevet 4. september 2022 jabx skrev (3 minutter siden): Artikkel? https://www.vg.no/spesial/2022/jonatan/ 4
Lorieen Skrevet 4. september 2022 #22 Skrevet 4. september 2022 Dette er en grusom og tragisk sak - for alle de involverte og pårørende. 5 2 2
Ella1 Skrevet 4. september 2022 #23 Skrevet 4. september 2022 Min erfaring er at man ofte i den alderen ikke klarer å se løsninger og tror at alt er krise selv om det egentlige problemet ofte bare er en bagatell. I dette tilfellet var det snakk om noen få hundrelapper som han garantert ville fått av foreldrene dersom han hadde våget å fortalt om problemet. Siden det var snakk om dopgjeld var det naturligvis ikke et alternativ for han å fortelle om det til foreldrene. Derfor tror jeg det viktigste vi kan si til barna er at uansett hva det gjelder, uansett om det er dop eller vold så vil vi som foreldre hjelpe. Foreldrene i dette tilfellet hadde nok gladelig betalt gjelden hadde de visst utfallet. «Moralpreken» og konsekvenser ville det naturligvis blitt fra foreldrenes side, men det må man tåle. En annen ting mange glemmer er at uansett oppvekst og miljø så er alle mennesker født med forskjellige personlighetstrekk. Man kan ikke alltid skylde på arv og miljø. Noen ganger faller faktisk eplet veldig langt fra stammen. 23
Rastebenk Skrevet 4. september 2022 #24 Skrevet 4. september 2022 (endret) Callisto83 skrev (38 minutter siden): Fra artikkelen i VG: "I avhør dagen etter drapene lurer Jonatan på om det han har gjort, vil gi ham prikker på førerkortet. Han er også bekymret for at han ikke får bli politi, skriver Fædrelandsvennen senere." Jeg vet nå ikke helt med påstanden "vanlig gutt". Hvis man er hele 15 år gammel, har knivstukket to stykker og drept dem over noen hundrelapper, og deretter lurer på om man får prikker på førerkortet - da er det noe som har gått alvorlig galt et sted.. ... Eller at vi snakker om en veldig umoden og impulsiv gutt som det rett og slett kokte over for. Fordi han b la var vant til å undertrykke følelsene sine. Det var jo tydelig at når han ble 17-18 år så innså han omsider hva han hadde gjort, og denne forferdelsen og tunge skyldfølelsen var jo nok til at han tok sitt eget liv som 20-åring. Han var jo overbevist om at alle hatet ham og at han aldri ville kunne leve et normalt liv selv utenfor fengselet. Det at han de første par dagene etter drapene var mest bekymret for prikker på førerkortet tyder jo på sjokk, tett etterfulgt av sterk umodenhet og korttenkthet. Noe som f eks er klassisk for ADHD. Jeg tror personlig ikke at det første drapet skjedde på grunn av ondskap eller psykose, men på grunn av impulsivitet, umodenhet og sinne. Drap nr 2 var nok fortvilelse og impulsivitet fordi han ikke ville bli oppdaget. Hun kom rett og slett "i veien". Forferdelig tragedie alt sammen. Endret 4. september 2022 av Rastebenk 26 8
Bacteria Skrevet 4. september 2022 #25 Skrevet 4. september 2022 Callisto83 skrev (38 minutter siden): Fra artikkelen i VG: "I avhør dagen etter drapene lurer Jonatan på om det han har gjort, vil gi ham prikker på førerkortet. Han er også bekymret for at han ikke får bli politi, skriver Fædrelandsvennen senere." Jeg vet nå ikke helt med påstanden "vanlig gutt". Hvis man er hele 15 år gammel, har knivstukket to stykker og drept dem over noen hundrelapper, og deretter lurer på om man får prikker på førerkortet - da er det noe som har gått alvorlig galt et sted.. Jo det kan jeg forestille meg at en 15- åring kan lire ut av seg i en slik krise ja. En 15-åring er et BARN. Akkurat disse utsagnene viser det, det viser også at han ikke har tatt inn over seg hva han hadde gjort. En helt normal beskyttelsesmekanisme. Nå slo jo etterhvert alvoret over ham med full tyngde, og det endte som det gjorde. Den gutten der kom etterhvert i en slik situasjon at han ikke så noen annen utvei enn å ta livet sitt. Det er synd at samfunnet vårt har blitt så frakoblet fra det kristne budskapet om tilgivelse fra synd. Kanskje en kristen vinkling kunne hjulpet ham. Uansett for sent. 10 3
Rastebenk Skrevet 4. september 2022 #26 Skrevet 4. september 2022 (endret) Ella1 skrev (14 minutter siden): Min erfaring er at man ofte i den alderen ikke klarer å se løsninger og tror at alt er krise selv om det egentlige problemet ofte bare er en bagatell. I dette tilfellet var det snakk om noen få hundrelapper som han garantert ville fått av foreldrene dersom han hadde våget å fortalt om problemet. Siden det var snakk om dopgjeld var det naturligvis ikke et alternativ for han å fortelle om det til foreldrene. Derfor tror jeg det viktigste vi kan si til barna er at uansett hva det gjelder, uansett om det er dop eller vold så vil vi som foreldre hjelpe. Foreldrene i dette tilfellet hadde nok gladelig betalt gjelden hadde de visst utfallet. «Moralpreken» og konsekvenser ville det naturligvis blitt fra foreldrenes side, men det må man tåle. En annen ting mange glemmer er at uansett oppvekst og miljø så er alle mennesker født med forskjellige personlighetstrekk. Man kan ikke alltid skylde på arv og miljø. Noen ganger faller faktisk eplet veldig langt fra stammen. Det du sier sammenfaller med forskning som har blitt gjort i fbm selvmord hos unge. Det er ofte "bagateller" som utløser selvmord. Som f eks kjærlighetssorg. Jeg mener også å ha lest om en 12-åring som tok livet sitt fordi han knuste en pc-skjerm ved et uhell. Følelser er utrolig sterke i tenårene, og de skal ikke bagatelliseres. Korttenktheten og impulsiviteten kan være veldig farlig. Endret 4. september 2022 av Rastebenk 35
Rararara Skrevet 4. september 2022 #27 Skrevet 4. september 2022 Rastebenk skrev (9 minutter siden): ... Eller at vi snakker om en veldig umoden og impulsiv gutt som det rett og slett kokte over for. Fordi han b la var vant til å undertrykke følelsene sine. Det var jo tydelig at når han ble 17-18 år så innså han omsider hva han hadde gjort, og denne forferdelsen og tunge skyldfølelsen var jo nok til at han tok sitt eget liv som 20-åring. Han var jo overbevist om at alle hatet ham og at han aldri ville kunne leve et normalt liv selv utenfor fengselet. Det at han de første par dagene etter drapene var mest bekymret for prikker på førerkortet tyder jo på sjokk, tett etterfulgt av sterk umodenhet og korttenkthet. Noe som f eks er klassisk for ADHD. Jeg tror personlig ikke at det første drapet skjedde på grunn av ondskap eller psykose, men på grunn av impulsivitet, umodenhet og sinne. Drap nr 2 var nok fortvilelse og impulsivitet fordi han ikke ville bli oppdaget. Hun kom rett og slett "i veien". Forferdelig tragedie alt sammen. Men kan man skylde på impulsivitet når han pakket ned kniven i sekken om morgenen? 23 1
Cássia Skrevet 4. september 2022 #28 Skrevet 4. september 2022 Trist sak for alle parter. Det som slo meg er prinsippet om straff heller enn rehabilitering. Hadde han vært seks måneder yngre, hadde han vært under den kriminelle lavalder. Et sted må grensen gå, men å dømme en 15-åring til forvaring er ekstremt. Jeg lurer også på hvorfor de ikke sendte ham på barnevernsinstitusjon eller lignende? Det må da være langt bedre at han har et tilnærmet mer normalt liv med klare rammer og forventninger. Jeg tenker også at han nok har blitt misbrukt og at det burde fanges opp. Dessuten synd at han måtte sone så langt unna foreldre og familie i så ung alder. Mye har gått galt ved håndteringen i denne saken. Jeg synes psykologen sin uttalelse om at man ikke alltid forstår at det tar tid for barn/unge å forstå hva de har gjort og at hjernen ikke er ferdig utviklet er interessant. Blir det tillagt vekt av dommere? 10 1
tirben Skrevet 4. september 2022 #29 Skrevet 4. september 2022 (endret) Bacteria skrev (4 minutter siden): Det er synd at samfunnet vårt har blitt så frakoblet fra det kristne budskapet om tilgivelse fra synd. Kanskje en kristen vinkling kunne hjulpet ham. Uansett for sent. Klarer man som pårørende å tilgi den som har drept barnet ditt, eller moren din? Endret 4. september 2022 av tirben 8 1
Rastebenk Skrevet 4. september 2022 #30 Skrevet 4. september 2022 (endret) Rararara skrev (6 minutter siden): Men kan man skylde på impulsivitet når han pakket ned kniven i sekken om morgenen? Jeg tror ikke at han fullt og helt forsto hva det var han var i ferd med å gjøre. Hvilken ekstrem og livsvarig sorg han var i ferd med å påføre andre. Jeg tror at han var i sin heftige, fresende og umodne fjortisboble og det gikk katastrofalt galt. At han fortjente sine år i fengsel, ja. Men det var jo helt åpenbart at det ikke gikk opp for ham hva han hadde gjort før han modnet og ble 17-18 år. Og som 20-åring tok han jo sitt eget liv på grunn av hva han hadde gjort. Men ja, det var jo tydelig at han hadde havnet i et veldig usunt miljø som involverte hasj. Og det er selvfølgelig heller ikke greit å eksperimentere med alkohol som 14-åring. Endret 4. september 2022 av Rastebenk 12
Bacteria Skrevet 4. september 2022 #31 Skrevet 4. september 2022 tirben skrev (1 minutt siden): Klarer man dom pårørende å tilgi den som har drept barnet ditt, eller moren din? Det vet jeg ikke, heldigvis. Tenker mer på det kristne budskapet om at Gud tilgir alt. 3
MissIndependent45 Skrevet 4. september 2022 #32 Skrevet 4. september 2022 Her ligger sympatien hos ofrene for min del. Dette var ikke drap i affekt, han tok bevisst med seg en kniv da han dro hjemmefra. Det heter planlegging. 19
Hannah80 Skrevet 4. september 2022 #33 Skrevet 4. september 2022 tirben skrev (2 minutter siden): Klarer man som pårørende å tilgi den som har drept barnet ditt, eller moren din? Av og til så forekommer jo det. Men her er det vel tilgivelse fra "Vår Herre" det snakkes om:) 2
MissIndependent45 Skrevet 4. september 2022 #34 Skrevet 4. september 2022 Bacteria skrev (Akkurat nå): Det vet jeg ikke, heldigvis. Tenker mer på det kristne budskapet om at Gud tilgir alt. Ved å følge den logikken er det jo fritt frem for alle, gjør akkurat hva vi vil, det får jo ingen konsekvenser likevel. Heldigvis har vi fengsler. 12 1
Bacteria Skrevet 4. september 2022 #35 Skrevet 4. september 2022 MissIndependent45 skrev (Akkurat nå): Ved å følge den logikken er det jo fritt frem for alle, gjør akkurat hva vi vil, det får jo ingen konsekvenser likevel. Heldigvis har vi fengsler. Ser at du ikke skjønner hva jeg mener, og det forstår jeg godt. 6
anno19 Skrevet 4. september 2022 #36 Skrevet 4. september 2022 Denne saken var bare trist å lese, så mye har gått galt. En 15-åring er ikke mentalt moden nok til å forstå konsekvenser av en slik handling umiddelbart. At han lurte på om han fikk prikker på førerkortet er mer naturlig for en 15-åring å spør om for å prøve å forstå omfanget av det han har gjort - og det er nok tatt ut av sammenheng og fremstilt som en endelig sannhet fra media sin side. Det er svært kritikkverdig at denne gutten ble plassert i soning sammen med overgrepsdømte, snakk om å servere de en presang på gullfat. Overgang fra barn til voksen i soning er brutal, med tanke på at hjernen vår ikke er ferdig utviklet før 25-års alder. Han gjorde noe alvorlig galt, og straffen ble i dette tilfellet mye mer enn frihetsberøvelse. 30 6
Trikker Skrevet 4. september 2022 #37 Skrevet 4. september 2022 Rararara skrev (6 minutter siden): Men kan man skylde på impulsivitet når han pakket ned kniven i sekken om morgenen? Nei, det må være planlagt med null konsekvenstenkning eller empati for andre og hevn for øyet. Alvoret datt først i hodet hans når han ble eldre. 3
Gjest AprilRyan Skrevet 4. september 2022 #38 Skrevet 4. september 2022 At man kan se på årsaker til hvorfor han gjorde som han gjorde og også hvordan en 15-åring fungerer i forhold til en voksen betyr ikke at han ikke skulle få straff for det han gjorde, men her er det gjort mye feil og han burde fått mer hjelp mens han var i fengsel. Når man er så deprimert så må man få hjelp. Det virker som han måtte bli mer voksen før han forstod fullt ut hva han hadde gjort. Er fengsel skal også rehabilitere og ikke bare straffe. Det virker som mye gikk feil her.
Rastebenk Skrevet 4. september 2022 #39 Skrevet 4. september 2022 Cássia skrev (11 minutter siden): Trist sak for alle parter. Det som slo meg er prinsippet om straff heller enn rehabilitering. Hadde han vært seks måneder yngre, hadde han vært under den kriminelle lavalder. Et sted må grensen gå, men å dømme en 15-åring til forvaring er ekstremt. Jeg lurer også på hvorfor de ikke sendte ham på barnevernsinstitusjon eller lignende? Det må da være langt bedre at han har et tilnærmet mer normalt liv med klare rammer og forventninger. Jeg tenker også at han nok har blitt misbrukt og at det burde fanges opp. Dessuten synd at han måtte sone så langt unna foreldre og familie i så ung alder. Mye har gått galt ved håndteringen i denne saken. Jeg synes psykologen sin uttalelse om at man ikke alltid forstår at det tar tid for barn/unge å forstå hva de har gjort og at hjernen ikke er ferdig utviklet er interessant. Blir det tillagt vekt av dommere? Han var jo i ungdomsfengsel frem til han fylte 18 år. I ungdomsfengselet er det mer "fritt" fordi de av og til drar på tur i naturen og andre steder utenfor anstaltet. Han ble flyttet til vanlig voksenfengsel når han fylte 18, og han var selv skeptisk til et fengsel i nærheten av hjemstedet sitt da han var overbevist om at alle han kjente hatet ham på grunn av hva han hadde gjort. Det er jo vanskelig å si hva som gikk galt. Han hadde 2 eldre brødre som fikk samme oppdragelse og oppvekst, og som det gikk bra med. Lærere betegnet ham jo som normal. Ingen varsellamper lyste. 5
Rastebenk Skrevet 4. september 2022 #40 Skrevet 4. september 2022 AprilRyan skrev (1 minutt siden): At man kan se på årsaker til hvorfor han gjorde som han gjorde og også hvordan en 15-åring fungerer i forhold til en voksen betyr ikke at han ikke skulle få straff for det han gjorde, men her er det gjort mye feil og han burde fått mer hjelp mens han var i fengsel. Når man er så deprimert så må man få hjelp. Det virker som han måtte bli mer voksen før han forstod fullt ut hva han hadde gjort. Er fengsel skal også rehabilitere og ikke bare straffe. Det virker som mye gikk feil her. Enig. Det virker som om han fikk altfor dårlig oppfølging i voksenfengselet. Flere andre innsatte uttrykte jo til og med sin bekymring til de ansatte. Han falt inn i dype depresjoner og tungsinn og endte opp med å ta livet sitt, når han ble moden nok til å virkelig innse hva han hadde gjort. 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå