Gå til innhold

Jonatan (15) tar livet av to personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før drapene var han en vanlig gutt, god oppførsel på skolen, ingen voldelige  tendenser, skikkelige foreldre, god oppvekst. 

Hvordan skjer dette?

Jeg har selv to gutter og er livredd for at det skal skje noe. At jeg ikke skal klare å fange opp noe hvis det er noe galt. Man skal følge med ungdommene sine, men samtidig respektere deres privatliv. 

• Liker 10
  • Hjerte 6
Skrevet

Det dreide seg om noen 100-lapper i følge artikkelen.....

• Liker 4
Skrevet

Det var utrolig vondt å lese. Tre familier mistet sine kjære og ble helt ødelagt. Jeg tror at selv om en skal respektere privatlivet til barnet må en sette grenser,gjerne fra tidlig av. En må være engasjert i barnas liv og vite til enhver tid hvor de befinner seg. Jeg synes ikke noe om å starte med alkohol som 14 åring. Det er ikke rart at det finnes aldersgrense for alkohol som er 18 år. Vi må også som foreldre fortelle til våre barn at de kan alltid prate med oss,uansett hva det er og før fylte 18 år så skal vi alltid hente fra fester.

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Utfra artikkelen jeg leste i dag hadde han problemer med å sette grenser noe som resulterte i mye innestengt sinne. Han oppførte seg greit antagelig fordi han ikke klare si nei.

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
4 minutter siden, Cisco said:

Det var vel mer at han følte seg lurt. Dette hadde bygget seg opp over tid. Ungdomsskolen er vanskelig, ofte er ungdommen elt grusom mot hverandre. Det er ikke grunn for å drepe, men mange drives til å skade enten seg selv eller andre. Man klarer ikke stå i den vanskelige situasjonen.

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet

Barn er automisk regnet som utilregnelige og kan ikke straffes før de er 15år ifølge loven 

Da er det vi voksne og foresatte som må passe på at de ikke dreper hverandre eller begår noe kriminelt. 

Bør der være egne fengsler for de under 25 eks? 

• Liker 4
Skrevet

Helt ubegripelig at han var en "helt vanlig gutt" før denne tragedien inntraff. Det han gjorde er så ekstremt, at det nesten er umulig å ta innover seg. 

• Liker 38
Skrevet

Det er for dårlig bemanning/kriminalomsorg i fengslene også. Vanskelig å rehabilitere når miljøtiltak må nedprioriteres hele tiden. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok han fikk fullstendig panikk når dama kom til for å hjelpe og dermed knivstakk henne og for å prøve komme unna med det. Ingen unnskyldning selvfølgelig for å drepe. Men må si jeg reagerte på at så mange har prøvd å si fra om at han ikke hadde det bra i fengsel og ingenting ble gjort. Husker denne saken godt, men visste ikke at han selv døde i fengsel.

• Liker 20
  • Hjerte 2
Skrevet

Hele saken er bare trist og skremmende,  jeg har selv 2 barn og selv om det går bra nå er jeg bekymret for at dette kan skje dem. Når ikke skolen eller foreldre merker noe rart med gutten hvem kan merke det da? Finnes sikkert flere ungdommer ute i samfunnet som kan begå slike drap på uskyldige. 

• Liker 2
Skrevet
Duff skrev (38 minutter siden):

Utfra artikkelen jeg leste i dag hadde han problemer med å sette grenser noe som resulterte i mye innestengt sinne. Han oppførte seg greit antagelig fordi han ikke klare si nei.

Veldig godt poeng! Kan også hende at det var det som skjedde med fengselscelle-kameraten. At han følte det som et overgrep, men aldri klarte å si i fra, i mens fengselscelle-kameraten opplevde det som vedkommende sa i intervjuet, at gutten bare kunne si nei men aldri gjorde det.

Det hadde tynget ekstra på alt han hadde å bære fra før i så fall.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest MissWoodville
Skrevet

Jeg tror ellers det er mye innestengt aggresjon i vårt samfunn, spesielt blant menn. Som tipper over i psykisk sykdom. Ikke tilfeldig at vi har hatt store terrorangrep her, uført av enkeltindivider. Det er skremmende ja.

Skrevet (endret)

For en forferdelig grusom historie! Å komme med teorier her om hva og hvorfor, og hvem som skulle ha fanget opp hva før drapet, synes jeg blir feil. 
Nå har jeg bare hatt jenter i den alderen, en av de begynte tidlig med alkohol. Uten vår velsignelse. Ungdommer kan være utrolig utspekulerte. 
Fryktelig trist å lese at han selv ble det tredje offeret. Følte sikkert at han hadde ødelagt livet sitt. Noe han hadde langt på vei.

Når slik syke hendelser oppstår, er det gjerne en «perfekt storm»; mange uheldige omstendigheter som inntreffer samtidig. Intrapersonlige greier hos voldsutøveren, tilfeldigheter osv. Snakker om drapene nå. 

Avsporing; har alltid syntes det er så rart at en 15-åring faktisk greide å drepe de to. 
Jeg har hørt at å drepe noen med kniv er vanskelig. Men det var vel sikkert flere stikk Involvert (greide ikke å lese alt i dag tidlig)

Edit: 60 ganger ja. Akkurat. Det er mye sinne.

Endret av Bacteria
  • Liker 14
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet

De fleste mennesker som dreper i Norge gjør det i affekt. Mange av de vil karakteriseres som normale mennesker av naboer og bekjente. Av denne grunn har straffen for drap liten betydning for hvor mange som drepes. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Tror ikke det er så mye å forstå seg på.

Tenåringer  handler instinktivt på følelser og ser gjerne ikke konsekvenser. Har med seg kniv,stein, skal sloss for å skade for banale grunner. Men ser ikke konsekvensene det gjør med seg selv eller andre. 

Elden sa i et intervju engang han har sluttet å bli overasket hvor tilfeldig det er at noen blir drapsmann. Et øyeblikks raseri og affekt så har man blitt drapsmann, noe de fleste angrer på resten av livet. 

Så er det tilfellene med psykiatri, rus etc. 

Endret av Trikker
Endret
  • Liker 16
Gjest Flinkepia T
Skrevet

Jeg syns det er interessant med kultur forskjellen her mellom Norge og enkelte andre land med tanke på hvordan saken er fremstilt. 

Personlig syns jeg dette er en trist historie der tre familier mistet og syns fremstillingen forteller en viktig historie. 

I mange andre land ville dog ikke gjærningspersonen her fått noe sympati, uansett ung alder med tanke på at utfører man en slik handling, skal man ta konsekvensene. 

Skrevet (endret)

Foreldre har ofte for lite peiling på hva ungene deres driver med.

Endret av Anonymburker
  • Liker 7
Skrevet
Cisco skrev (1 time siden):

Artikkel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...