Gå til innhold

Jeg synes det er vanskelig å ha dårlig råd i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter alle faste regninger sitter jeg igjen med 9000 kroner. Det skal dekke mat, klær, og diverse ting. 

Jeg ser fulle fly, restauranter osv. Folk som drar på hytte osv. Det er vanskeligere å være utenfor miljøet i Norge. 

I mer fattige land er det flere fattige. De har egne minisamfunn der de har samhold og varene er rimeligere. 

Hvordan kan man få til at de med dårlig råd i Norge også skaper sitt eget mimi samfunn? 

Anonymkode: c4413...ca0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også rundt 9-10.000 etter faste utgifter, men føler meg overhodet ikke fattig. Har ikke bil da, så sparer nok endel på det. 

Hva bruker du alle pengene på? Jeg bruker en god del på mat, men føler jeg kan kjøpe det jeg vil, og unne meg en kafétur når jeg føler for det. Bruker omtrent ikke penger på klær, og prøver å leve bærekraftig.

Anonymkode: fab0e...2e0

• Liker 13
Skrevet

Er du alene og har 9000 igjen etter faste utgifter er du på ingen måte fattig.  Dårlig forsøk på t r o l l i n g 

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet
Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Er du alene og har 9000 igjen etter faste utgifter er du på ingen måte fattig.  Dårlig forsøk på t r o l l i n g 

Dette! 

Anonymkode: fed13...c15

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men det er jo ikke sånn at alle som reiser ofte OGSÅ spiser ute hver måned, og handler nye klær hver sesong, og ny bil etc. Alle prioriterer å bruke penger på forskjellige ting. Hvis man prioriterer alt, alltid så er man enten rik eller kandidat for luksusfellen 😆

Anonymkode: 6c62a...9f0

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Samme. Noen ganger kjøper jeg ikke mat på tre fire uker. Har for lite mat til å trene slik jeg pleide. Er tiltaksløs og så slapp at jeg ligger i sengen hele dagen. Røyker ikke, drikker ikke, tar ikke stoff, har ikke kjøretøy eller kjæledyr. Har lyst å flytte til familien min, men det er ikke plass og har ikke snakket med et kjent menneske på over et halvt år. Min agorafobi har blitt verre og noen ganger går jeg ikke ut på flere uker. Har lyst å nyte været, men jeg greier ikke gå ut for jeg har fæle naboer som mishandler meg.

Anonymkode: 12fc2...b73

Skrevet

Jeg sitter igjen med rundt 6000,- etter alle faste utgifter er betalt, som skal dekke mat og andre forbruksvarer, drivstoff,  osv…

Anonymkode: 6e74c...f3f

Skrevet

Jeg har for tiden, utenom faste boutgifter, 7000 kroner pr. mnd. som skal dekke alt annet. Det betyr at jeg ligger 3600 kr. under SIFO-sats og 700 kroner under Oslo kommunes sats for sosialhjelp. Har flere kroniske plager som koster sitt i form av spesiell mat + husholdningsvarer, noen ganger ekstra dyrt i form av behandling, medisiner o.l. Har aldri eid bolig og kommer nok neppe til å gjøre det, har hverken bil eller lappen, aldri hatt tilgang til hytte, har i løpet av livet tre flyreiser på maks 40 minutter, ikke vært lengre unna Norge enn Riga. Vokste opp under langt fattigere kår, med mangel på alt.

Anonymkode: ac16e...518

• Liker 1
Skrevet
Djungelvrål skrev (35 minutter siden):

Hva er fattig? Innlegget handler om og føle seg utenfor fordi en ikke har råd til og det rundt en har råd til. Hvis man er alene med 9000 etter faste utgifter har en stort ikke råd til og gå date feks. Heller ikke bli med venner på ferier eller helgeturer. Kan godt si at tingene som blir nevnt er luksus, og at man ikke er fattig, men en kan føle at livet er fattig når en faller utenfor og blir ensom. Som det står, i fattige land finner en felleskap i fattigdom, men her blir en stående utenfor . 

Anonymkode: 25fed...d63

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter alle faste regninger sitter jeg igjen med 9000 kroner. Det skal dekke mat, klær, og diverse ting. 

Jeg ser fulle fly, restauranter osv. Folk som drar på hytte osv. Det er vanskeligere å være utenfor miljøet i Norge. 

I mer fattige land er det flere fattige. De har egne minisamfunn der de har samhold og varene er rimeligere. 

Hvordan kan man få til at de med dårlig råd i Norge også skaper sitt eget mimi samfunn? 

Anonymkode: c4413...ca0

Du har jo ikke dårlig råd. Du har fint råd til å dra på restaurant og flyturer. Og hvordan ser du fulle fly, hvis du ikke er inni dem? 

Anonymkode: fce82...9de

• Liker 9
Skrevet

Har 5000 etter at alt er betalt så det kunne vært verre 

Anonymkode: 68191...d52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har jo ikke dårlig råd. Du har fint råd til å dra på restaurant og flyturer. Og hvordan ser du fulle fly, hvis du ikke er inni dem? 

Du trenger ikke fysisk gå inn på et fly for og lese om fulle fly. Jeg levde en periode jeg var syk på samme beløp som ts, og det ble lite restauranter og flyturer gitt. Vet ikke hvordan du får det til, men jeg er veldig glad jeg har fått normal økonomi igjen og kan « delta» i livet og være sosial. Full sympati med ts. 

• Liker 2
Skrevet

Du har virkelig ikke dårlig råd altså.. hjelpes meg. Prøv å sitte igjen med 2-3000 mindre enn du gjør så kan vi snakkes.

Anonymkode: 864f4...d36

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke dårlig råd. Men vil du tjene mer, må du gjøre noe for det. Det har de som du et misunnelig på gjort. Det har ikke kommet av seg selv på et sølvfat. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke fysisk gå inn på et fly for og lese om fulle fly. Jeg levde en periode jeg var syk på samme beløp som ts, og det ble lite restauranter og flyturer gitt. Vet ikke hvordan du får det til, men jeg er veldig glad jeg har fått normal økonomi igjen og kan « delta» i livet og være sosial. Full sympati med ts. 

Jeg vet man kan lese om fulle fly. Men med 9000 i mnd etter faste utgifter kan man jo fly, og det ofte. Jeg snakker av erfaring, har aldri hatt så mye som det til overs, og drar på turer flere ganger i året. Restaurant blir det mindre av, men ikke de dyreste. Prioriteringer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har virkelig ikke dårlig råd altså.. hjelpes meg. Prøv å sitte igjen med 2-3000 mindre enn du gjør så kan vi snakkes.

Anonymkode: 864f4...d36

Merkelig hvordan folk skal bestemme hvorvidt andre føler de har dårlig råd. Har du prøvd og sitte igjen med 2-300 mindre enn ts? Uten og måtte si « nei jeg har ikke råd til og bli med på årets jentetur» « nei , jeg har ikke råd til noe julebord i år heller « « nei, jeg kan ikke være med på fest/ byen denne helgen heller» « nei, i påsken skal jeg bare sitte alene hjrmme» « nei, jeg har ikke råd til og være med på 17. mai feiring i år heller» « nei, jeg kan ikke være med og spleise på bursdagsgaven « osv osv osv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 5000 kroner igjen etter at alle regninger er betalt og jeg føler meg også utenfor i Norge. Ser rundt meg at folk har råd til det ene og det andre og det er sårt fordi jeg sammenligner meg med andre. Dessverre. Ønsker jeg ikke gjorde det.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Merkelig hvordan folk skal bestemme hvorvidt andre føler de har dårlig råd. Har du prøvd og sitte igjen med 2-300 mindre enn ts? Uten og måtte si « nei jeg har ikke råd til og bli med på årets jentetur» « nei , jeg har ikke råd til noe julebord i år heller « « nei, jeg kan ikke være med på fest/ byen denne helgen heller» « nei, i påsken skal jeg bare sitte alene hjrmme» « nei, jeg har ikke råd til og være med på 17. mai feiring i år heller» « nei, jeg kan ikke være med og spleise på bursdagsgaven « osv osv osv. 

Det gjør virkelig vondt det der. Kjenner meg igjen. Jeg føler meg så utenfor alle andre og jeg isolerer meg heller hjemme fordi det gjør så vondt å si ifra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke fattig. Du har aldri opplevd ekte fattigdom. 

Anonymkode: e1a57...c44

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke den du spør, men ja, jeg har sittet igjen med det eller mindre mesteparten av livet. Julebord og fest har jeg aldri vært interessert i, og reise gjør jeg på egenhånd med billige billetter. Jeg har på ingen måte blitt sittende hjemme. Det skulle vært interessant å høre hva pengene går til hvis ikke 9000 er mer enn nok til å ta seg en reise iblant og mange turer på restaurant.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...