Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet med diett for et par mnd siden. Fant nylig ut jeg er gravid. Kan man slanke seg samtidig? Lever på sunn diett variert kosthold med 15000 kalorier. 

Anonymkode: d013b...c2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg startet med diett for et par mnd siden. Fant nylig ut jeg er gravid. Kan man slanke seg samtidig? Lever på sunn diett variert kosthold med 15000 kalorier. 

Det er vel ikke tiden for å slanke seg, men å tenke over hva man putter i seg er noe annet :) Snakk med jordmor eller lege ang kosthold under svangerskap og hvordan vekta de er så får du nok en pekepinn på hvordan du bør spise utfra din helse. 

Anonymkode: f9fa6...50b

• Liker 1
Skrevet

Du kan selvsagt fortsette å spise sunt og variert. Jeg har ikke gått opp noe selv i graviditeten, fordi jeg endret til et mye sunnere kosthold for helsa/babyens skyld. Det høres jo ut som du får i deg nok! 🙂

Anonymkode: 9b2e5...e85

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke leve på 1500 kalorier som gravid. For et spørsmål. 

Anonymkode: 056fc...1f5

• Liker 2
Skrevet

Snakk med lege! Ikke KG.

Anonymkode: 7d0fc...90c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke en faglig fasit, men av erfaring fungerer jeg mye bedre som gravid når jeg får i meg nok mat. Å gå for lenge uten mat gjør meg sliten og dårlig. Anbefaler å spise dagsbehovet ditt i stedet for kaloriunderskudd. Er maten sunn og variert så vil det uansett være bra for både din vekt og babyen

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig skal du ikke leve på 1500 kalorier som gravid. For et spørsmål. 

Dette er da helt normalt kaloriinntak? Man trenger ikke spise dobbelt bare fordi man er gravid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er da helt normalt kaloriinntak? Man trenger ikke spise dobbelt bare fordi man er gravid. 

Koko. Jorden kaller. Et kaloriinntak på 1500 kalorier er ikke et "normalt" kaloriinntak. Det er et diett-kaloriinntak. Kaloribehovet for kvinner ligger på mellom 2000-2200 kalorier i døgnet og rundt 250 kalorier mer som gravid.

Du kan jo ihvertfall gjøre et forsøk på å lese deg opp på fakta før du svarer svada.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk med lege! Ikke KG.

Anonymkode: 7d0fc...90c

Ja må nesten det 🤣

Skrevet

Nei, man skal ikke slanke seg mens man er gravid. Sunt kosthold er fint, men slanking skal man ikke gjøre. 

Anonymkode: 3104f...60d

Skrevet

Jeg håper ikke du spiser 15000 kcal som det  står...

Anonymkode: 68aaa...dbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper ikke du spiser 15000 kcal som det  står...

Anonymkode: 68aaa...dbe

Jeg har spist det før jeg fant ut jeg er gravid, problemet er nå ha kroppen vandt seg til set og jeg har veldig liten matlyst 😭😭(er kvalm)

Skrevet

Jeg har dessverre svangerskapsdiabetes, og spiser derfor veldig sunt. Er i uke 32 og lagt på meg 4-5 kilo. Stor mage, men tydelig at jeg har gått ned i vekt ellers. Jeg liker det ikke i det hele tatt, og prøver å spise nok protein og fett. Man skal ha i seg 250-450 ekstra kalorier (kommer an på trimesteret). 

Når det er sagt, så tar babyen det den trenger, men du kan ende opp med å bli veldig dårlig. Blir du dårlig nok, og underernært nok, så går det utover baby.

Spis sunt, men ikke tell kalorier. Dere trenger begge to mye næring. 

Anonymkode: 5e085...7ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har spist det før jeg fant ut jeg er gravid, problemet er nå ha kroppen vandt seg til set og jeg har veldig liten matlyst 😭😭(er kvalm)

Altså du skrev 15000, femten tusen 🙈 

Anonymkode: 17802...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså du skrev 15000, femten tusen 🙈 

Anonymkode: 17802...532

Åja hahahha mener 1500 🥲🤣

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Koko. Jorden kaller. Et kaloriinntak på 1500 kalorier er ikke et "normalt" kaloriinntak. Det er et diett-kaloriinntak. Kaloribehovet for kvinner ligger på mellom 2000-2200 kalorier i døgnet og rundt 250 kalorier mer som gravid.

Du kan jo ihvertfall gjøre et forsøk på å lese deg opp på fakta før du svarer svada.

Daglig kaloribehov er veldig individuelt, og kommer an på både størrelse og aktivitetsnivå. Du skjønner vel at en på 1,50 og en på 1,90 har ulike behov?? Eller en som sitter stille på jobb hele dagen vs en som er fysisk aktiv daglig? Sier seg selv at 2000 ikke passer for alle. Jeg er liten og i lite aktivitet, så rundt 1500 er mitt normale dagsbehov, ikke noen slankekur. Økte det med barnets behov i svangerskapet. 

Kan ikke si noe om hva ts sitt kaloribehov er, men det er sunt å spise sunt når du er gravid. Så hvis du overspiste eller spiste mye usunn mat før graviditeten, så trenger du ikke opprettholde de uvanene for å unngå vektnedgang. 

Anonymkode: 39152...d08

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Daglig kaloribehov er veldig individuelt, og kommer an på både størrelse og aktivitetsnivå. Du skjønner vel at en på 1,50 og en på 1,90 har ulike behov?? Eller en som sitter stille på jobb hele dagen vs en som er fysisk aktiv daglig? Sier seg selv at 2000 ikke passer for alle. Jeg er liten og i lite aktivitet, så rundt 1500 er mitt normale dagsbehov, ikke noen slankekur. Økte det med barnets behov i svangerskapet. 

Kan ikke si noe om hva ts sitt kaloribehov er, men det er sunt å spise sunt når du er gravid. Så hvis du overspiste eller spiste mye usunn mat før graviditeten, så trenger du ikke opprettholde de uvanene for å unngå vektnedgang. 

Ja er nettopp det pleide ha ekstremt usunt kosthold. Nå spiser jeg egentlig bare veldig sunt. Tar meg en kebab eller pizza i ny ne. Men prøver spise lette måltider og jogger endel :) 

Skrevet
On 9/5/2022 at 11:30 AM, AnonymBruker said:

Nå sier jo TS at hun spiste 1500 kalorier som diett for å slanke seg. Da er det jo en selvfølge at dette ikke er normalt kaloribehov for TS.

Men for å svare på spørsmålet; man skal ikke slanke seg når man er gravid. 

Anonymkode: db486...665

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 12.37):

Ja er nettopp det pleide ha ekstremt usunt kosthold. Nå spiser jeg egentlig bare veldig sunt. Tar meg en kebab eller pizza i ny ne. Men prøver spise lette måltider og jogger endel :) 

Men du sier jo dette er en diett du har for å slanke deg... Altså er det kaloriunderskudd og slanking. Det skal man ikke holde på med som gravid. 

Anonymkode: 3104f...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...