AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Har en kollega som har vært sykemeldt i over 1 år. Nå har hun søkt om uføretrygd og venter på svar. Annenhver Onsdag har vi møte på jobb. Der vi rar opp forskjellige ting. Både ris og ros. Vi er en liten gruppe på 5 stk og 2 er helt ny. Hun som er sykemeldt kommer også på møtene. De nye synes det er litt rart siden hun kommer ikke tilbake. De synes det er vanskelig å ta opp noe når hun er der og har aldri jobbet med henne. Lederen er så stressa og travel, så tror ikke at han tenker over det. Hva bør jeg gjøre? Ta det opp med lederen? Anonymkode: 1dd7e...1c7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Når hun ikke kommer tilbake er det heller ingen poeng i å delta i møter på jobb. Syns du kan gi beskjed til leder, så kan leder ta det opp med henne. Anonymkode: 52705...07d 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Hadde tatt det med leder. Mine ansatte får lov til å delta selv om de er sykemeldt, jeg synes det virker positivt å holde de litt inne i varmen. Men om planen er ufør og de ikke har tenkt komme tilbake? Nope.. Anonymkode: 0bc99...fbe 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Si det til lederen. Flott at hun ville holde seg faglig oppdater så lenge det kanskje var aktuelt at hun kom tilbake, men det er vel ikke aktuelt nå. Mulig hun savner samholdet, men da bør det heller tas initiativ til noe eget. Vet dere årsaken til fraværet? Hvis det er no psykisk kan det jo være noe eksponering i oppmøte, men fortsatt bør leder få vite at de nye reagerer. Anonymkode: 32c8b...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Si det til lederen. Flott at hun ville holde seg faglig oppdater så lenge det kanskje var aktuelt at hun kom tilbake, men det er vel ikke aktuelt nå. Mulig hun savner samholdet, men da bør det heller tas initiativ til noe eget. Vet dere årsaken til fraværet? Hvis det er no psykisk kan det jo være noe eksponering i oppmøte, men fortsatt bør leder få vite at de nye reagerer. Anonymkode: 32c8b...ba8 Det er pga leddgikt Jeg skal ta med leder. Anonymkode: 1dd7e...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Ser ikke poenget i at hun er der nå. Kan heller ikke skjønne hva som er så vanskelig for de nye at hun er der? Anonymkode: 860ec...680 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 Dette har du ikke noe med. Du vet ingenting om hun kommer delvis eller ikke tilbake heller. Hun har sikkert dialog med sjefen også. Hadde jeg vært sjefen din, hadde jeg satt deg kraftig på plass. Anonymkode: 72953...c90 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette har du ikke noe med. Du vet ingenting om hun kommer delvis eller ikke tilbake heller. Hun har sikkert dialog med sjefen også. Hadde jeg vært sjefen din, hadde jeg satt deg kraftig på plass. Anonymkode: 72953...c90 Hun kommer ikke tilbake. Det sa hun på møtet sist. Anonymkode: 1dd7e...1c7 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 Hos oss MÅ som regel de sykemeldte delta på møter. Anonymkode: aff30...ad2 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 Hun får ikke uføre med en gang. Har hun gått et år sykemeldt, må hun over på AAP . Og deretter " testest " ut hvor mye restarbeidsevne. Anonymkode: 28908...9a9 3
Gjest tullerikke Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette har du ikke noe med. Du vet ingenting om hun kommer delvis eller ikke tilbake heller. Hun har sikkert dialog med sjefen også. Hadde jeg vært sjefen din, hadde jeg satt deg kraftig på plass. Anonymkode: 72953...c90 Da hadde du vært en svært dårlig leder.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ser ikke poenget i at hun er der nå. Kan heller ikke skjønne hva som er så vanskelig for de nye at hun er der? Anonymkode: 860ec...680 Du kan ikke skjønne at i et møte der man skal snakke om ting som skjer på jobb så kan det være vanskelig åta opp ubehagelige ting når det sitter en helt fremmed der? For de nyansatte er hun nemlig det, hun er ingen kollega, ingen de kjenner eller har et forhold til, og ingen de skal bli kjent med heller ettersom hun ikke skal komme tilbake. Skal man få snakket om ting med åpen dialog på en arbeidsplass er det viktig med tillitt og kjennskap til kollegene, da har det ingen hensikt at en som har vært ute lenge og ikke kommer tilbake er tilstede heller. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hos oss MÅ som regel de sykemeldte delta på møter. Anonymkode: aff30...ad2 Det kan ikke arbeidsplassen kreve. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun får ikke uføre med en gang. Har hun gått et år sykemeldt, må hun over på AAP . Og deretter " testest " ut hvor mye restarbeidsevne. Anonymkode: 28908...9a9 Det er slett ikke alle diagnoser som krever test av restarbeidsevne. Jeg kjenner flere som har gått rett på ufør fra sykemelding, den som gjorde det kjappest var sykemeldt i et halvt år og fikk så ufør innvilget på kun noen uker. Hvis den ansatte har sagt hun ikke kommer tilbake så stemmer nok det. Anonymkode: 52705...07d 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du kan ikke skjønne at i et møte der man skal snakke om ting som skjer på jobb så kan det være vanskelig åta opp ubehagelige ting når det sitter en helt fremmed der? For de nyansatte er hun nemlig det, hun er ingen kollega, ingen de kjenner eller har et forhold til, og ingen de skal bli kjent med heller ettersom hun ikke skal komme tilbake. Skal man få snakket om ting med åpen dialog på en arbeidsplass er det viktig med tillitt og kjennskap til kollegene, da har det ingen hensikt at en som har vært ute lenge og ikke kommer tilbake er tilstede heller. Det kan ikke arbeidsplassen kreve. Det er slett ikke alle diagnoser som krever test av restarbeidsevne. Jeg kjenner flere som har gått rett på ufør fra sykemelding, den som gjorde det kjappest var sykemeldt i et halvt år og fikk så ufør innvilget på kun noen uker. Hvis den ansatte har sagt hun ikke kommer tilbake så stemmer nok det. Anonymkode: 52705...07d Da må du komme med eksempler på hvilke diagnoser det er snakk om. 1 kollega av meg på 33 år døde av lymfekreft og gikk på AAP i påvente av behandling av sak . 2 Jeg kjenner har MS , hun ene måtte gå 4- 5 mnd på AAP der hun ble fotfølget på arbeidsplassen av NAV før hun fikk 100% ufør. Hun andre fikk 50% ufør etter 10 mnd på AAP og så 3 mnd venting på søknaden. Har aldri hørt om at de med leddgikt har kurantsak og kan " hoppe over" AAP. Anonymkode: 28908...9a9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da må du komme med eksempler på hvilke diagnoser det er snakk om. 1 kollega av meg på 33 år døde av lymfekreft og gikk på AAP i påvente av behandling av sak . 2 Jeg kjenner har MS , hun ene måtte gå 4- 5 mnd på AAP der hun ble fotfølget på arbeidsplassen av NAV før hun fikk 100% ufør. Hun andre fikk 50% ufør etter 10 mnd på AAP og så 3 mnd venting på søknaden. Har aldri hørt om at de med leddgikt har kurantsak og kan " hoppe over" AAP. Anonymkode: 28908...9a9 Lymfekreft kan man bli frisk av, men mange degenerative sykdommer finnes det ikke helbredende behandling for. Parkinsons, Huntingtons og ALS er ikke sykdommer som krever en lang utredning om arbeidskapasitet når de inntreffer, er pasienten for syk til å fungere i jobb ved diagnosetidspunkt blir de ikke bedre. MS kommer i mange former, noen kan fungere uten problemer i mange år i full stilling i arbeidslivet, noen i deltid og med tilrettelegging, og noen ikke i det hele tatt. Så kan det selvfølgelig forverre seg etterhvert. Og så kan det være greit å ha i bakhodet at man ikke har hele journalen til en kollega, og ikke vet hele sannheten selv om vedkommende oppgir en diagnose. Innen revmatologi er det mange sykdommer, og mange kommer i kombinasjon med andre ting som kan gjøre det umulig å fortsette i arbeidslivet. Anonymkode: 52705...07d
origin Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 On 9/4/2022 at 9:14 AM, AnonymBruker said: Har en kollega som har vært sykemeldt i over 1 år. Nå har hun søkt om uføretrygd og venter på svar. Annenhver Onsdag har vi møte på jobb. Der vi rar opp forskjellige ting. Både ris og ros. Vi er en liten gruppe på 5 stk og 2 er helt ny. Hun som er sykemeldt kommer også på møtene. De nye synes det er litt rart siden hun kommer ikke tilbake. De synes det er vanskelig å ta opp noe når hun er der og har aldri jobbet med henne. Lederen er så stressa og travel, så tror ikke at han tenker over det. Hva bør jeg gjøre? Ta det opp med lederen? Anonymkode: 1dd7e...1c7 Det går kanskje an å presentere vedkommende som skal ut for de nye at: Det her er xxxxxx som harjobbet hos oss så og så lenge men som nå skal over på noe annet. Og la det være med det
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 Jeg tenker du ikke bør ta dette opp, og heller ikke delta i diskusjoner om det er rart eller ikke med de nyansatte. Det er ikke ditt ansvar eller din sak og ta del i. Om en av de nyansatte har lyst og ta det opp, for sin del, så får de gjøre det. Jeg hadde reagert som leder om en tredjepart, som har vært der lengst og anses som en erfaren ansatt, hadde kommet med et innspill, på vegne av noen andre at en av de ansatte, som er sykemeldt og prøver og holde kontakt med jobb, hadde blitt foreslått fjernet fra møtene. Leder og ansatt har sikkert god dialog, og dette er noe denne ansatte trenger. Lederen deres har ikke snakket med dere om det fordi det angår ikke dere. Man kan komme tilbake fra AAP, både helt og delvis. Og selv om hun er sykemeldt nå, er det en kompetanse som bedriften mest sannsynlig ønsker og beholde dersom det fremkommer at det er en restevne der. Anonymkode: 374f2...360 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå