Gå til innhold

Baby sover greit på natten, men ikke på dagen - hvorfor er det sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden han var 2 uker (er 9 uker nå) har han sovet greit på natten (takk og lov). Våkner hver 2./3. time for å spise og har med noen unntak som regel sovnet greit igjen.

Dagtid er noe helt annet, da må han bysses (helst på yogaball), bæresjal, ligge i motorisert vugge eller trilles (selv om det ikke alltid funker). Han kjemper i mot søven og har store problemer med å finne roen. Noen ganger vet vi at det er fordi han er overtrøtt, men det er ikke alltid forklaringen. Vi kan bruke en time på å få roet ham ned og han kan hyle seg gjennom trilleturen selv om han er mett, har ren bleie og ble lagt der før han bikket over. Vognen funket bedre før, men nå er det sjelden lett å få ham til å sovne der og han våkner som oftest etter kort tid og vi kan i hvert fall ikke sette fra oss vognen.

Vi har virkelig prøvd å få ham til å finne søvnen uten masse styr, men det er ikke sjanse at han sovner om vi legger ham ned i babyest, selv etter å ha bysset ham i ro/søvn. 

Noen ganger ammer jeg han i søvn liggende i sengen på dagtid (med lyset på og gardinen oppe), det kan funke, men jeg har hørt at man skal være forsiktig med å bruke soverommet på samme måte dagtid og natten. Han klarer tydeligvis å skille mellom natt og dag så jeg vil nødig ødelegge det ved å amme han på soverommet på dagtid.

Hva er det vi gjør galt? Evt hva er grunnen til at det er sånn? Det er jo først når de er rundt tre måneder at de får søvnhormonet og får døgnrytme.

Anonymkode: f2465...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er helt lik. Han har sovet godt på natten siden fødsel. På dagen er det utfordrende med søvn. Nå er han snart 5 mnd og det er fortsatt sånn. Han er stort sett blid og fornøyd etter en powenap på puppen, legger jeg han ned så våkner han. Hvis vi finner på ting er det lettere. Han sover godt i bil, og av og til i vogn (men ikke byssing i vogn hjemme). 
Har funnet ut at det er best for oss å ikke prøve å få han til å sove, for da bruker jeg hele dagen på det, og jeg blir lei og sliten. Jeg gjør det allikevel, hvis jeg trenger å få gjort noe, eller bare litt tid for meg selv for å få gjort noe hjemme feks. Jeg tror rett og slett at han ikke trenger så mye søvn. 

Anonymkode: 52e78...961

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vår er helt lik. Han har sovet godt på natten siden fødsel. På dagen er det utfordrende med søvn. Nå er han snart 5 mnd og det er fortsatt sånn. Han er stort sett blid og fornøyd etter en powenap på puppen, legger jeg han ned så våkner han. Hvis vi finner på ting er det lettere. Han sover godt i bil, og av og til i vogn (men ikke byssing i vogn hjemme). 
Har funnet ut at det er best for oss å ikke prøve å få han til å sove, for da bruker jeg hele dagen på det, og jeg blir lei og sliten. Jeg gjør det allikevel, hvis jeg trenger å få gjort noe, eller bare litt tid for meg selv for å få gjort noe hjemme feks. Jeg tror rett og slett at han ikke trenger så mye søvn. 

Utfordringen her er at ha åpenbart trenger mer søvn og han stort sett er grinete og misfornøyd når han er våken. Hadde han vært opplagt og i godt humør hadde det vært litt enklere å bare la ham være våken. Håper det endrer seg når han blir litt større.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utfordringen her er at ha åpenbart trenger mer søvn og han stort sett er grinete og misfornøyd når han er våken. Hadde han vært opplagt og i godt humør hadde det vært litt enklere å bare la ham være våken. Håper det endrer seg når han blir litt større.

Ok, da anbefaler jeg å prøve med koseklut. Det har funket litt for oss å legge en lett pustende klut over øynene når jeg legger han fra meg (ikke hvit).

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, da anbefaler jeg å prøve med koseklut. Det har funket litt for oss å legge en lett pustende klut over øynene når jeg legger han fra meg (ikke hvit).

Har lest at man skal unngå løse gjenstander i sengen/vognen grunnet fare for krybbedød? Men dere har kanskje fulgt nøye med?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lest at man skal unngå løse gjenstander i sengen/vognen grunnet fare for krybbedød? Men dere har kanskje fulgt nøye med?

Vi pleier ikke å bruke dette, men det funker. Det er snakk om en lett klut som kan pustes gjennom og aldri i sengen, kun om han sover i stuen på dagtid. Man har den heller ikke over munn og nese. Det er ikke farlig. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vår var akkurat sånn også! Tidlig ute med å sove godt om natta, mareritt på dagen! Og trøtt og grinete i tillegg... Kunne trille trille trille, og av og til brukte han en time på å sovne! 

Har passert 9 mnd no, og dei siste 3-4 vekene har han blitt "enkel". (Akkurat i tide for pappaperm). No sover han to dubber (har gjort det sidan 7 mnd), er enkel å legge, og gjerne over 1 time kvar... Veit ikkje om det er oppmuntrande, men det kan bli bedre når babyen blir større. 

Anonymkode: 9950b...c47

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi pleier ikke å bruke dette, men det funker. Det er snakk om en lett klut som kan pustes gjennom og aldri i sengen, kun om han sover i stuen på dagtid. Man har den heller ikke over munn og nese. Det er ikke farlig. 

Ok, skal teste ut det. Takk for tips.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vår var akkurat sånn også! Tidlig ute med å sove godt om natta, mareritt på dagen! Og trøtt og grinete i tillegg... Kunne trille trille trille, og av og til brukte han en time på å sovne! 

Har passert 9 mnd no, og dei siste 3-4 vekene har han blitt "enkel". (Akkurat i tide for pappaperm). No sover han to dubber (har gjort det sidan 7 mnd), er enkel å legge, og gjerne over 1 time kvar... Veit ikkje om det er oppmuntrande, men det kan bli bedre når babyen blir større. 

Takk for svar. Ikke veldig oppmuntrende hvis jeg må holde ut med en grinete baby som er umulig å ta med seg noen plass ut min permisjon.. Han har vært et mareritt i hele dag og jeg kjenner jeg begynner å nå metningspunktet før vi i det hele tatt nærmer oss 3-månederen så jeg håper virkelig vi ser bedring før min permisjon er over, urettferdig at vi kvinner får den tyngste delen av permisjonen (etter en tung graviditet og fødsel). Jeg orker ikke gå ut med ham en gang fordi det er så krevende å trille rundt med en baby som hyler intenst og kjemper i mot søvnen hver hele dagen. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, skal teste ut det. Takk for tips.

Takk for svar. Ikke veldig oppmuntrende hvis jeg må holde ut med en grinete baby som er umulig å ta med seg noen plass ut min permisjon.. Han har vært et mareritt i hele dag og jeg kjenner jeg begynner å nå metningspunktet før vi i det hele tatt nærmer oss 3-månederen så jeg håper virkelig vi ser bedring før min permisjon er over, urettferdig at vi kvinner får den tyngste delen av permisjonen (etter en tung graviditet og fødsel). Jeg orker ikke gå ut med ham en gang fordi det er så krevende å trille rundt med en baby som hyler intenst og kjemper i mot søvnen hver hele dagen. 

Eg kan seie at det vart bedre enn dei første månadane før min permisjon var over. Han vart meir forutsigbar, og når vi bytta til sportsdelen av vogna vart han glad i vogna. Så det blir bedre før den tid! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Eg kan seie at det vart bedre enn dei første månadane før min permisjon var over. Han vart meir forutsigbar, og når vi bytta til sportsdelen av vogna vart han glad i vogna. Så det blir bedre før den tid! 

Takk for svar. Sportsdelen bytter man vel først til rundt 6 måneder? Jeg begynner i jobb når ham er rundt 7 måneder så får ikke mye glede av det byttet i min perm (i tillegg til at det da er midt på vinteren og ikke like fristende å gå ut). Hadde sett for meg at det var topp å få barn på sommeren fordi da kan man bare trille rundt og nyte finværet. Så feil kan man ta.. har vært buret inn hele sommeren, knapt sett solen.

Skrevet

Ingen tips, men ville bare si at vi har det helt likt.. sover godt på natta og kjemper mot søvnen på dagtid. Vi har nettopp kjøpt moonboon, og håper den gjør at jeg får sjans til å gjøre NOE produktivt ila dagen. Hun er bare 6 uker men ryggen min tar snart knekken på meg etter all bæringen og byssingen

Anonymkode: 7b3b4...5ce

Skrevet

Har du prøvd bæresele? Det var gull her når baby ikke ville sove i hverken seng eller vogn. Vi har forøvrig sovet på mørkt soverom🤷‍♀️ Har gått greit hittill 🙊

Skrevet

Har en på 4 mnd som også har sovet mye bedre på natta enn på dagen helt siden hun ble født. Nå sover hun stort sett alltid natta gjennom, mens på dagtid er det tungt å få henne til å sove. Særlig i vogn, der sovner hun så å si aldri, og våkner etter en halvtime uansett. Jeg er avhengig av å komme meg ut og gjøre ting for å ikke gå på veggen, så jeg har sluttet å bruke vogn og tar bare på meg bæreselen. Hun sover heldigvis greit i den. Håper vogna blir mer populær når vi bytter til sportsdel, for da vil det jo etter hvert bli tyngre å bære rundt på henne i timesvis. Vet forresten av mange som har byttet til sportsdel når babyen er 4-5 måneder gammel, så du må ikke vente helt til 6 måneder.

Anonymkode: cd6b4...216

Skrevet

Mer forstyrrelser på dagtid. 

Anonymkode: e950a...98e

Skrevet

Passer du på at han får gulpet og rapet skikkelig etter måltider? Har dere mye forstyrrelser rundt i huset? Typisk tv, radio, musikk, lyd, andre ting. Disse forstyrrelsene kan også være med på at han får en dårlig søvn på dagtid. Ha det stille rundt dere, evt tv på svært lav lyd. 

Anonymkode: a04d3...da8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Sportsdelen bytter man vel først til rundt 6 måneder? Jeg begynner i jobb når ham er rundt 7 måneder så får ikke mye glede av det byttet i min perm (i tillegg til at det da er midt på vinteren og ikke like fristende å gå ut). Hadde sett for meg at det var topp å få barn på sommeren fordi da kan man bare trille rundt og nyte finværet. Så feil kan man ta.. har vært buret inn hele sommeren, knapt sett solen.

Man kan bytte til sportsdel når baby setter seg opp av seg selv :) 

Skrevet

Her er det omvendt. Baby sover søtt hele dagen uansett hvor mye bråk/støy det er, men rundt 23 våkner baby opp og er da våken til rundt 2 og så våkner baby hver 1.5-2 time for å spise. Er straks 3 uker. Håper enda på mer sammenhengende søvn på natten for blir sjeldent at jeg sover på dagtid.  

Anonymkode: 555ba...fdd

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan bytte til sportsdel når baby setter seg opp av seg selv :) 

Min på 9 mnd gjør ikke det enda... Man kan bytte til sportsdel når baby klarer å sitte, feks i Stokke stol/ikea stol/anna stol/etc. De skal ikke belaste ryggen før de er klar, men om en har ergonomisk sportsdel som kan legges flatt, så er 5-6 mnd helt innafor. Sette seg opp selv er en stund senere enn det. 

Skrevet

Min var også vanskeligere på dagen.

Vi begynte med svøping og koseklut. Hvis hun lå i et annet rom eller i vognen så hadde jeg kamera, men stort sett lå hun i stua, så det var lett å følge med. Hun fikk aldri koseklut om natten, men da sov hun jo godt.

Det er ingen krise om de sover i sengen på både dag og natt, men det er fint å skille mellom de to ved å ha åpne gardiner og lys på dagen. Har tidvis lagt min på et mørkt rom på dagtid også, når ingenting fungerer, og det har aldri gått utover nattesøvnen.

Anonymkode: 2961b...10d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...