AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Jeg får studiestøtten på 8000 i måneden (håper jeg), og har jobbet hele sommeren slik at jeg har 50.000 oppspart. Til sammen vil jeg da få sånn ca 12.000 i måneden å rutte med totalt. Bokostnadene ligger på 7000 + - (usikker på hvordan det blir med strømmen framover). Etter at jeg har trukket ifra sånn ca det jeg betaler av faste utgifter sitter jeg igjen med 3000 kr til mat og "moro". Det er jo ikke veldig mye i disse tider. Er det noen der ute som har klart seg på 12.000 hver måned (eller rettere sagt mat og fritid for 3000 kr) over ett års tid som kan komme med gode tips? Jeg vil så gjerne klare å beholde mine 100.000 jeg har spart opp på en konto kun ment for EK, og er redd for at jeg til slutt må ta en stor slump derifra. Har allerede stort studielån fra før av. Ellers spiser jeg veldig sjeldent ute, lager lunsjen og kaffen min selv, men kommer til å savne å dra på byen for å danse. Tar imot absolutt alle sparetips og hører gjerne fra dere som har klart dere på 12.000, som også betaler leie i samme prisklasse som meg el. Vurderer å spise middag annenhver dag om det blir nødvendig. Anonymkode: 53c8f...443
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 8700,- leter etter deltidsjobb fortsatt. Går i - for hverdag som går. Klarer meg ikke med de pengene. Anonymkode: 5d4b8...348
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 8700,- leter etter deltidsjobb fortsatt. Går i - for hverdag som går. Klarer meg ikke med de pengene. Anonymkode: 5d4b8...348 Håper du finner deltidsjobben! 8700 er definitivt ikke nok, det er jo nesten det man betaler i leie i byen. Anonymkode: 53c8f...443 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Det har jeg alltid klart. Har bodd i kollektiv, da og har betalt leie på rundt 5000. Kjøper alltid billig mat, masse tørrvarer som varer lenge, to good to go etc., og jeg snuser. Kjøper alltid brukte bøker til pensum. Anonymkode: dc84b...f10 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Håper du finner deltidsjobben! 8700 er definitivt ikke nok, det er jo nesten det man betaler i leie i byen. Anonymkode: 53c8f...443 Bare hvis man skal ha leilighet alene. Det er ikke en rettighet som student. Anonymkode: dc84b...f10
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bare hvis man skal ha leilighet alene. Det er ikke en rettighet som student. Anonymkode: dc84b...f10 Her jeg bor ser jeg mange rom i kollektiv til den prisen, kommer sikkert litt an på hvor man bor. Jeg har vært heldig med mitt. Nå er det egentlig strømmen som blir det mest uforutsigbare. Anonymkode: 53c8f...443 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 Jeg er ikke student lenger, men var det for fire år siden. Jeg levde bra for studielånet og stipendet og fikk til og med spart litt. Jeg bodde i en av studentboligene og satt av 2000 kroner på mat og moro. Omtrent halvparten gikk til mat og halvparten gikk til alkohol, kafé og en veldig billig ferie i året. Matprisene har økt voldsomt de siste fire årene, men ikke mer enn 50%, tror jeg. Mine tips: 1) Finn deg noen matretter som du liker og er billige. Du trenger å like maten, ellers kommer du aldri til å gidde å holde budsjettet. Noen av mine favoritter var havregrynsgrøt med rosiner og kanel, pasta med tomatsaus, linsesuppe, kokt billig, frossen fisk med potet og gulrøtter, stekt ris med egg, erter, løk og gulrøtter. 2) På sommerhalvåret gikk jeg nesten overalt og trengte da ikke månedskort. 3) Man kan ha det moro på fest og byen uten å drikke så mye. Forskjellen på 2 øl ute på byen og 6 er enormt prismessig. 4) Kutt treningsstudio. Jeg løp i byen og kjøpte noen vekter billig på finn.no. 5) Lag hjemmelagde gaver til jul og bursdager, type brente mandler eller kort med tjenester. Anonymkode: 68635...5c6 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 Det er kun deg? Ikke barn? Isåfall burde jo det gå fint. Har du kapasitet til jobb itillegg til studiet er det jo bare å kjøre på. Har inntrykk av, blandt de studentene jeg kjenner, at de har veldig høye krav til levestandard. I mitt hide er det helt naturlig å senke kravene når man er student. Du har høye kostnader utenom husleie. Hva går det til? Lenge siden jeg var student, rundt tusenårs -skifte. Men vi levde ikke akkurat fett da. Billig og dårlig brød, med noe kjedelig pålegg. Spagetti og ketshup til middag 🤣 Vi hadde lite penger, og brukte lite penger. Øl tok vi oss tåd til. Bodde ikke lukrativt i det hele. Det var tider det 🤩 Anonymkode: 4d16a...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er kun deg? Ikke barn? Isåfall burde jo det gå fint. Har du kapasitet til jobb itillegg til studiet er det jo bare å kjøre på. Har inntrykk av, blandt de studentene jeg kjenner, at de har veldig høye krav til levestandard. I mitt hide er det helt naturlig å senke kravene når man er student. Du har høye kostnader utenom husleie. Hva går det til? Lenge siden jeg var student, rundt tusenårs -skifte. Men vi levde ikke akkurat fett da. Billig og dårlig brød, med noe kjedelig pålegg. Spagetti og ketshup til middag 🤣 Vi hadde lite penger, og brukte lite penger. Øl tok vi oss tåd til. Bodde ikke lukrativt i det hele. Det var tider det 🤩 Anonymkode: 4d16a...f5f Ja, jeg håper virkelig at det skal være mulig! Jeg lever egentlig ganske nøkternt vil jeg si, men blant annet er jeg nødt til å betale fullpris for kollektiv da jeg er over 30. Jeg har også treningsabonnement til 230 kr, jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer meg ut vinterstid da jeg sliter litt med sesongdepresjon, så det treningsabonnementet tviholder jeg på for helsas skyld. Jeg betaler også tlf-abonnement og for en adobe-pakke, pluss spotify. Har heldigvis ingen barn å ta hensyn til, og jeg verken snuser, røyker eller har netflix. Jeg tror min største frykt er strømregningene som kommer, da jeg sitter med hovedansvaret for å få det betalt og ofte må legge ut for mine romkamerater. Er også bekymret for matutgiftene, men har laget noen planer der og allerede klart å lage 12 middager utifra det jeg fant i skapet da jeg tømte det i dag tidlig. Når jeg ser på regnestykket nå, skal det jo være mulig med 12.000 i måneden, men har helt sikkert glemt en viktig utgiftspost! Takk for alle svarene så langt, synes det er spennende å lese om hvordan folk lever som studenter 😊 Anonymkode: 53c8f...443
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 Jeg levde på studielån + ekstra stipend (10 k i mnd fra 2017 til 2020). Klarte meg veldig fint. Tror jeg hadde faste utgifter på 7k i mnd. Resten gikk til sparing og moro. Anonymkode: 6aab1...886
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 De fleste som kommenterer her har vært studenter tidligere og er ikke studenter nå. Det har dessverre blitt annerledes nå 2022 selv om du velger å leve billig så blir det ikke mulig med kun stipend og lån med mindre du bor hjemme. Anonymkode: 5d4b8...348 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg får studiestøtten på 8000 i måneden (håper jeg), og har jobbet hele sommeren slik at jeg har 50.000 oppspart. Til sammen vil jeg da få sånn ca 12.000 i måneden å rutte med totalt. Bokostnadene ligger på 7000 + - (usikker på hvordan det blir med strømmen framover). Etter at jeg har trukket ifra sånn ca det jeg betaler av faste utgifter sitter jeg igjen med 3000 kr til mat og "moro". Det er jo ikke veldig mye i disse tider. Er det noen der ute som har klart seg på 12.000 hver måned (eller rettere sagt mat og fritid for 3000 kr) over ett års tid som kan komme med gode tips? Jeg vil så gjerne klare å beholde mine 100.000 jeg har spart opp på en konto kun ment for EK, og er redd for at jeg til slutt må ta en stor slump derifra. Har allerede stort studielån fra før av. Ellers spiser jeg veldig sjeldent ute, lager lunsjen og kaffen min selv, men kommer til å savne å dra på byen for å danse. Tar imot absolutt alle sparetips og hører gjerne fra dere som har klart dere på 12.000, som også betaler leie i samme prisklasse som meg el. Vurderer å spise middag annenhver dag om det blir nødvendig. Anonymkode: 53c8f...443 Jeg klarte meg kjempe fint på 12000,- i mnd i en lang tid, og da betalte jeg husleie+internett+strøm til ca 8500,- tilsammen (eller litt mindre). Anonymkode: d0247...4d2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De fleste som kommenterer her har vært studenter tidligere og er ikke studenter nå. Det har dessverre blitt annerledes nå 2022 selv om du velger å leve billig så blir det ikke mulig med kun stipend og lån med mindre du bor hjemme. Anonymkode: 5d4b8...348 Ja, det er dette jeg er litt redd for! Anonymkode: 53c8f...443
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #15 Skrevet 4. september 2022 Det var null problem. Hadde alltid penger til overs etter endt semester. Bodde på studenthjem, kjøpte brukte bøker, solgte bøkene etter at jeg var ferdig med dem. Brukte penger etter evne. Anonymkode: bf7fc...844 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #16 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg håper virkelig at det skal være mulig! Jeg lever egentlig ganske nøkternt vil jeg si, men blant annet er jeg nødt til å betale fullpris for kollektiv da jeg er over 30. Jeg har også treningsabonnement til 230 kr, jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer meg ut vinterstid da jeg sliter litt med sesongdepresjon, så det treningsabonnementet tviholder jeg på for helsas skyld. Jeg betaler også tlf-abonnement og for en adobe-pakke, pluss spotify. Har heldigvis ingen barn å ta hensyn til, og jeg verken snuser, røyker eller har netflix. Jeg tror min største frykt er strømregningene som kommer, da jeg sitter med hovedansvaret for å få det betalt og ofte må legge ut for mine romkamerater. Er også bekymret for matutgiftene, men har laget noen planer der og allerede klart å lage 12 middager utifra det jeg fant i skapet da jeg tømte det i dag tidlig. Når jeg ser på regnestykket nå, skal det jo være mulig med 12.000 i måneden, men har helt sikkert glemt en viktig utgiftspost! Takk for alle svarene så langt, synes det er spennende å lese om hvordan folk lever som studenter 😊 Anonymkode: 53c8f...443 Du er over 30. Regner med du har jobbet noen år, så startet på studiet igjen. Vil si det er forskjell på det og de som studerer i starten av 20 årene. Jeg var ferdig som student som 24 åring. Kunne ikke levd samme studentlivet dersom jeg var 30+, det hadde jeg ikke giddet. Forstår du et bekymret for strømmen. Håper det ordner seg. Anonymkode: 4d16a...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #17 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du er over 30. Regner med du har jobbet noen år, så startet på studiet igjen. Vil si det er forskjell på det og de som studerer i starten av 20 årene. Jeg var ferdig som student som 24 åring. Kunne ikke levd samme studentlivet dersom jeg var 30+, det hadde jeg ikke giddet. Forstår du et bekymret for strømmen. Håper det ordner seg. Anonymkode: 4d16a...f5f Hvorfor ville du ikke levd det igjen? Fattig? Ikke alle er ferdig tidlig. Jeg blir selv 30 når jeg er ferdig og har studert i 10 år. Ikke alle vet hva de vil tidlig og bytter studier osv. Anonymkode: c5cb0...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #18 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bare hvis man skal ha leilighet alene. Det er ikke en rettighet som student. Anonymkode: dc84b...f10 Kommer vel an på hvor en studerer. Mange studerer i byer. Da blir det fort over 8000 for et rom. Anonymkode: 64fb3...bf7
Gjest supernova_87 Skrevet 4. september 2022 #19 Skrevet 4. september 2022 Har ca. det samme som deg i måneden. Det er trangt nå. Her jeg bor er det 7000 i leie. Men det er en peis er så jeg skal få tak i rimelig ved fra noen jeg kjenner, og tror jeg vil spare en del på strøm der. Ellers er det trangt for tiden, egentlig mest pga mat. Men tror det handler noe om levestandard. Jeg har student-gym-medlemsskap. Det er rimeligere enn å dusje hjemme. Kjøper ingenting nytt. Jeg var tidligere fattig og gikk på AAP, da hadde jeg mindre å bruke enn nå, så jeg er vant til en lav levestandard. Jeg lærte meg å ikke sammenligne meg med jevnaldrende. Jeg har troa på oss begge at vi fikser dette!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #20 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor ville du ikke levd det igjen? Fattig? Ikke alle er ferdig tidlig. Jeg blir selv 30 når jeg er ferdig og har studert i 10 år. Ikke alle vet hva de vil tidlig og bytter studier osv. Anonymkode: c5cb0...7a3 Ja, jeg har ikke noe problem med å leve som student siden jeg allerede føler at jeg gjør det på grunn av dårlig lønn. Jeg har heldigvis venninner på samme alder som også nettopp har begynt å studere igjen, så akkurat det at jeg er over 30 gjør meg ingenting. Jeg gjorde noen dumme, dyre studievalg da jeg var ung og nå må jeg ta straffen for det og gjøre det jeg kan for å komme meg videre. Ønsker meg heller ikke barn, heldigvis, da hadde jeg nok tenkt annerledes. Kan legge til at studiet er ettårig og praktisk rettet, så jeg skal vel holde ut. Anonymkode: 53c8f...443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå