Gå til innhold

Tar du eller har du tatt emner for gøy etter du var ferdig utdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg studerte tok jeg en del ekstra emner på universitetet siden jeg synte fagene virket spennende. Det er 10 år siden. Planen var egentlig å ta noen flere fag etter jeg var ferdig med graden og kom meg i arbeid, men det ble det aldri noe av. Nå har jeg igjen vurdert å begynne å ta noen emner på nytt og lurte på om andre i jobb som tar emner på universitetet av interesse(i motsetning til etterutdanning som er jobbrelevant).

Anonymkode: fc162...18b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ca -annethvert år har vært passe for meg- noe «matnyttig» i forbindelse med jobb/ etterutdanning og noe mer ren luksus i form av fag jeg bare har lyst til å lære mer om. Mer av det siste de senere årene 

Skrevet

Ja, blant annet ph.d.-emner. Men merker det er vanskelig i kombinasjon med full jobb og barn, konsentrasjonen og den faglige utholdenheten er en skygge av det den en gang var.

Anonymkode: a90d8...ba6

Skrevet

Ja, trenger pause fra barnehagen (pedagog)

Får det jo via kommunen. Ikke alt er like interessant, men godt med avbrekket!

Anonymkode: 5596f...a07

Skrevet

Jeg tar helt urelevante emner innimellom. Gikk på ntnu og der kan vi som har avlagt grad søke om emnestudierett og melde oss til åpne emner. Viktig å finne noe som ikke krever oppmøte da.

Anonymkode: 5a5d6...b18

Skrevet

Tja... jeg er utdannet lærer, og tok noen ekstra fag. Hadde egentlig bare trengt å ta 30 stp. Men jeg liker å studere, så valgte å være heltidsstudent i to år. Tok 60+60 stp. Da hadde jeg jobbet noen år på skole først. Sa opp jobben og begynte på studier. Litt digg med en pause. 

Lyst til å ta en master egentlig. Men nå har vi stort huslån og jeg er gravid, så det får jeg bare drømme om.. 

Anonymkode: f61ad...9f0

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det er noe jeg vil gjøre når jeg blir pensjonist.

Anonymkode: 163c9...86b

• Liker 2
Skrevet

Ja. 

Men med full jobb og tre unger er jo tidsklemma et problem. Så valgmulighetene er begrenset til rene nettstudier. 

Skulle svært gjerne tatt fag med oppmøte på universitetet, men det lar seg ikke løse. 

Jeg jobber som lektor, og trenger å få faglig påfyll for min del. Jeg trenger å bli utfordret mentalt på en annen måte enn jeg blir i jobbhverdagen. 

Med unntak av koronaåra, hvor livet med tre småskoleunger og egen lærerhverdag var for travel til at jeg rakk å tenke, så har jeg tatt noen emner alle åra etter jeg ble ferdigutdanna.

Anonymkode: caa76...186

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 9.32):

Jeg tar helt urelevante emner innimellom. Gikk på ntnu og der kan vi som har avlagt grad søke om emnestudierett og melde oss til åpne emner. Viktig å finne noe som ikke krever oppmøte da.

Hva slags emner da? Og hva er vitsen? 😅 Får man ekstra studiepoeng?

Anonymkode: 954f2...166

Skrevet

Ja! Jeg har studert somalisk, psykologi, krle, tatt en ekstra mastergrad… liker veldig godt å lære nye ting. 

Anonymkode: 4b20d...5c2

Skrevet

Jeg har tatt en del enkeltemner utenom hovedutdannelsen min og jobb. Liker å studere og jeg tror jeg kommer til å gjøre det hele livet. Kjenner flere som er som meg, som studerer fordi det er gøy. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 9.32):

Ja, men man har bare rett på det i ett år vel? Jeg har brukt opp mitt 😕

Anonymkode: bfb95...4ac

Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg det, men synes det virker vanskelig fra et rent praktisk ståsted. Jeg bor ikke lenger i nærheten av universitetet jeg gikk på, og jeg har vel ingen fortrinnsrett eller noe sånt ved en annen høyskole, så da må jeg stå på søkeliste sammen med alle vanlige studenter? Jeg vil ikke stjele plassen som noen andre trenger mer enn meg. 

Anonymkode: 57b06...67e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 2.59):

Da jeg studerte tok jeg en del ekstra emner på universitetet siden jeg synte fagene virket spennende. Det er 10 år siden. Planen var egentlig å ta noen flere fag etter jeg var ferdig med graden og kom meg i arbeid, men det ble det aldri noe av. Nå har jeg igjen vurdert å begynne å ta noen emner på nytt og lurte på om andre i jobb som tar emner på universitetet av interesse(i motsetning til etterutdanning som er jobbrelevant).

Anonymkode: fc162...18b

Det gjør jeg! Og jeg syns at det er veldig givende å studere og lære som voksen. Nå studerer jeg kun for egen del, mens da jeg var yngre så var det også mye på grunn av at jeg skulle få meg jobb, bli noe, gjøre som forventet. Håper jeg aldri slutter å glede meg over å lære.

Noen fag er relaterte til jobb/tidligere utdanning (dette er tross alt et interessefelt), andre har jeg tatt bare fordi de virket spennende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kunne godt tenke meg det, men synes det virker vanskelig fra et rent praktisk ståsted. Jeg bor ikke lenger i nærheten av universitetet jeg gikk på, og jeg har vel ingen fortrinnsrett eller noe sånt ved en annen høyskole, så da må jeg stå på søkeliste sammen med alle vanlige studenter? Jeg vil ikke stjele plassen som noen andre trenger mer enn meg. 

Med alle de mer eller mindre dårlige unnskyldningene du ramser opp for ikke å begynne å studere, så burde du bare la være. Du vil det ikke nok.

Anonymkode: 974e4...7aa

Skrevet

Hvor lett er det forresten å komme inn på enkeltemner? Har av en eller annen grunn hatt inntrykk av at det er nokså vanskelig og at det er svært få slike plasser, men i denne tråden ser det jo ikke sånn ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, men man har bare rett på det i ett år vel? Jeg har brukt opp mitt 😕

Nei, du kan melde deg opp når du vil https://www.ntnu.no/studier/opptak/fullfortgrad

Skrevet

Har hatt lyst, men blir så vanskelig med oppmøte. Holder på å lære meg et helt nytt språk nå da, bare for gøy. Har null faglig relevans. Men ikke på universitetet (selv om de har dette språket her hvor jeg bor).

Anonymkode: 17dfd...d37

Skrevet

Jeg tar relevante emner ift min utdannelse, hadde passet supert inn i en master, men den masteren har de nettopp sluttet å tilby, så vi får se om jeg får samlet alt til en master til slutt

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, du kan melde deg opp når du vil https://www.ntnu.no/studier/opptak/fullfortgrad

Åh! Jeg trodde man kunne gjøre det bare én gang totalt. For jeg har hatt emnestudierett i to semestre. Men jeg kan søke om å få det igjen altså? Kult 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...