Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møtte ikke opp til skriftlig eksamen i norsk på VGS. Ja, idioti, men nå lurer jeg på om jeg faktisk MÅ ta opp denne eksamenen? Kan jeg feks søke meg inn med 23/5-regelen? Jeg har fire i standpunkt i den eksamenen jeg ikke møtte opp til. Må jeg seriøst ta den opp for å søke 23/5?? Noen som aner? Om ikke får jeg bare melde meg opp til den nå til høsten. 

Anonymkode: 97292...23c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså du har gått vanlig vgs og er 19? Da oppfyller du verken 23 (år gammel) eller 5 (år med praksis/jobb). 

Anonymkode: 38a94...200

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså du har gått vanlig vgs og er 19? Da oppfyller du verken 23 (år gammel) eller 5 (år med praksis/jobb). 

Anonymkode: 38a94...200

Nei, jeg er 28, og har jobbet siden jeg var 20. 

Skrevet

Jeg møtte ikke opp til skriftlig eksamen i norsk på VGS. Ja, idioti, men nå lurer jeg på om jeg faktisk MÅ ta opp denne eksamenen? Kan jeg feks søke meg inn med 23/5-regelen? Jeg har fire i standpunkt i den eksamenen jeg ikke møtte opp til. Må jeg seriøst ta den opp for å søke 23/5?? Noen som aner? Om ikke får jeg bare melde meg opp til den nå til høsten. 

Norsk vg3 er et av fagene man må ha etter 23/5-reglen. Om du ikke tar eksamen, så har du jo heller ikke bestått faget, så du må nesten ta den ja.

Anonymkode: 7da37...c06

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Norsk vg3 er et av fagene man må ha etter 23/5-reglen. Om du ikke tar eksamen, så har du jo heller ikke bestått faget, så du må nesten ta den ja.

Anonymkode: 7da37...c06

Helt sikker når jeg har karakter i selve faget, men ikke karakter i eksamen jeg ble trukket opp til? Alle blir trukket opp i Norsk, så det kom jo ikke som et sjokk at vi skulle ha den eksamenen. 

Skrevet

Helt sikker når jeg har karakter i selve faget, men ikke karakter i eksamen jeg ble trukket opp til? Alle blir trukket opp i Norsk, så det kom jo ikke som et sjokk at vi skulle ha den eksamenen. 

Ja, hvis du mangler eksamenskarakter har du ikke bestått.

Anonymkode: 97f3b...31f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må ta eksamen for å få vitnemål. Når du er trukket ut til eksamen i et fag er du nødt til å bestå denne for at faget skal regnes som fullført og bestått.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser de fleste her skriver at du må ha eksamenskarakter i Norsk for å kvalifisere for 23/5-regelen, men jeg føler meg ikke helt sikker på at det stemmer. Jeg ble nysgjerrig og gjorde litt undersøkelser, og etter hva jeg kan lese meg fram til så vil en standpunktkarakter telle som en eksamenskarakter. Med andre ord, har du standpunktkarakter og skal søke etter 23/5-regelen ser det for meg ut som du ikke behøver å ta eksamen.

Jeg ville tatt kontakt med Samordnet opptak eller lærestedet/høgskoglen/universitet du vil søke på og hørt.

Anonymkode: f91a4...19a

Skrevet

Spør SO. Men husk at opptaksreglene er under gjennomgang og skal endres betydelig, så ikke sikkert 23/5 er relevant til neste opptak. 

Anonymkode: 1e5a4...917

Skrevet

Jeg gjorde det samme som deg, TS, møtte ikke opp på norskeksamen. Jeg var hos karriere/utdanningsrådgiver og fikk beskjed om at jeg måtte ta eksamen for å kvalifisere til 23/7, enda jeg hadde ståkarakter i faget.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser de fleste her skriver at du må ha eksamenskarakter i Norsk for å kvalifisere for 23/5-regelen, men jeg føler meg ikke helt sikker på at det stemmer. Jeg ble nysgjerrig og gjorde litt undersøkelser, og etter hva jeg kan lese meg fram til så vil en standpunktkarakter telle som en eksamenskarakter. Med andre ord, har du standpunktkarakter og skal søke etter 23/5-regelen ser det for meg ut som du ikke behøver å ta eksamen.

Jeg ville tatt kontakt med Samordnet opptak eller lærestedet/høgskoglen/universitet du vil søke på og hørt.

Det er obligatorisk med skriftlig eksamen i Norsk. De andre fagene derimot er trekkfag. Uansett er det stryk på eksamen når man ikke har møtt opp. 
Jeg tok skriftlig eksamen i norsk i 2017, ble trekt opp i muntlig samfunnsfag ved siden av.  Hvis standpunktkarakter hadde telt som eksamenskarakter så kunne man jo bare latt være å ta eksamener da🙈

Anonymkode: 9e478...317

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Studiekompetansefagene skal være fullført og bestått, fag med eksamen er ikke bestått uten å ha gjennomført eksamen med minst 2 i karakter. Alle har eksamen i norsk, ergo må alle eksamenene i norsk være bestått for å kvalifisere til opptak. 

Anonymkode: 49754...50b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men husk at opptaksreglene er under gjennomgang og skal endres betydelig, så ikke sikkert 23/5 er relevant til neste opptak. 

Hvor kan jeg lese mer om dette?

Anonymkode: 98c63...d57

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Spør SO. Men husk at opptaksreglene er under gjennomgang og skal endres betydelig, så ikke sikkert 23/5 er relevant til neste opptak. 

Det vil nok ta lenger tid enn til neste opptak for å endre dette. 

Anonymkode: d1912...9d5

• Liker 1
Skrevet

Ja, du har ikke bestått hvis du ikke tok eksamen. Hadde vært chill å bare kunne droppe eksamen uten at det skulle spille noen rolle. 

Anonymkode: 8a412...786

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor kan jeg lese mer om dette?

Anonymkode: 98c63...d57

Det er satt ned et utvalg (du kan google opptaksutvalget) som skal levere en offentlig utredning innen 1.12, så du kan følge med der. Opptaksreglene skal endres radikalt. Men sånn ellers, bare ta den eksamenen og få det unna.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...