AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Jeg er 15 år og min mormor har blitt fast innlagt på sykehjem i den byen hun bor i. Det er visst ikke lenge til hun skal dø. Jeg bor i en annen by og mamma nekter å møte mormor. Jeg synes det er trist da jeg har gode minner med mormor da jeg var yngre. Selv om hun ikke var perfekt, og mamma har delt sine følelser med meg, så synes jeg mamma bør møte henne. Jeg synes synd på mormor siden jeg tror hun har ingen andre som kommer ofte på besøk og er sikkert ensom nå. Bør jeg "slåss" og være streng mot mamma, og få henne til å besøke? Mamma sier det er greit at jeg tar tog og besøker mormor med venninne. Anonymkode: f7c1a...470 1 4
Fru Uperfekt Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Besøk henne selv, du er stor nok til å reise alene. 17 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Er enig i at det er trist at din mor ikke besøker mormor. Men, det kan være grunner til det. Har din mor og mormor et godt eller dårlig forhold? Jeg har ikke noe godt forhold til min mor da hun alltid trykker meg ned. Klarer ikke å være alene med henne, men hun tror at hun har verdens beste forhold til sine barn, men ingen av oss føler oss knyttet til henne. Vi er 3 søsken, og vi synes ikke hun behandlet oss noe bra i oppveksten. Hadde ikke vår pappa vært der så hadde det nok endt med fysisk mishandling av oss. Men vi besøker henne og ringer henne av plikt. Kommer hun på sykehjem så vil vi nok besøke henne der av plikt. Jeg synes ikke du skal "sloss" med din mor for å tvinge fram at hun besøker mormor. Men du kan gjerne besøke mormor på sykehjemmet hvis du vil. Anonymkode: 6ca00...78a 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Du høres ut som en snill og godhjertet jente, fortsett med det. Og besøk gjerne din bestemor. Men ha i mente at i 99,99 prosent av historier hvor noen ikke vil ha kontakt, eller kun ha begrenset kontakt, med sine egne foreldre, så har de en meget god grunn. Mange behandler barnebarna mye bedre enn de behandlet sine egne barn. Vær glad for de fine minnene du har med bestemor, men vær åpen og vis respekt for at din mor med stor sannsynlighet husker henne på en annen måte. Du skriver at din mor har delt sine følelser med deg, men det kan godt være at hun har spart deg for de verste tingene. Jeg opplevde ting som barn som jeg ikke ville delt med en 15-åring. Jeg sier det en gang til, folk pleier ikke å skyve foreldre ut av livet sitt uten god grunn. Anonymkode: 59c29...c86 11 1 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Du bestemmer ikke over din mor, så hvorfor du skal være streng med henne og tvinge hun til å møte bestemoren din ser jeg overhodet ingen grunn til, det høres bare veldig rart ut. Respekterer at din mor har sine grunner til å ikke besøke henne. Din mor deler nok ikke alt med deg, men uansett om du synes det er gode eller ikke gode grunner så er dette hennes valg og det synes jeg virkelig du bør forstå, hun er voksen og bestemmer selv hvem hun skal og ikke skal besøke. Men som din mor sier; du må gjerne besøke hun selv. Anonymkode: 6e4fd...582 5 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Det er nok en god grunn til at moren din ikke besøker mormor. Antagelig noe hun ikke har fortalt deg. Du har ikke ansvar for din mor, ei heller mormors følelser rundt dette. Du kan dra selv og det setter sikkert mormoren din pris på. Anonymkode: 822a3...adb 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 Enig med de andre, dra selv om besøk mormor om du ønsker, men ikke mas på moren din om å gjøre det, det er ikke din sak. Anonymkode: 16889...818 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 Skjønner svarene deres. Jeg tenker at livet er kort og midlertidig. Greit å legge bort det vonde i siste dagene, såfremt man ikke har blitt utsatt for noe virkelig ondt. Ts Anonymkode: f7c1a...470 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner svarene deres. Jeg tenker at livet er kort og midlertidig. Greit å legge bort det vonde i siste dagene, såfremt man ikke har blitt utsatt for noe virkelig ondt. Ts Anonymkode: f7c1a...470 Det kan jo ha skjedd. Men dra og besøk henne du isteden, man bør ikke presse pårørende. Var nylig en veldig lang tråd her om en mor som prøvde å presse datteren til å besøke sin far. Folk må få ta sånne avgjørelser selv, ofte er det grunner til at man ikke besøker. Anonymkode: bc9de...f69 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner svarene deres. Jeg tenker at livet er kort og midlertidig. Greit å legge bort det vonde i siste dagene, såfremt man ikke har blitt utsatt for noe virkelig ondt. Ts Anonymkode: f7c1a...470 Respekter og aksepter at din mor ikke ønsker å besøke henne. Du får kanskje vite mer når du er eldre. Du kan besøke henne selv. Anonymkode: 36ef2...9e8 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 Ts du burde besøke henne selv. Hvis du har gode minner og er glad i henne så kommer du til å angre om du ikke drar og møter henne før hun dør. Ikke press moren din til å dra. Anonymkode: 96b6b...8be 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 Jeg synes det er helt greit at du sier hva du tenker til moren din om dette. Hun setter et dårlig eksempel for deg, når det er hun selv som blir gammel og trenger besøk fra deg. Hun burde legge tidligere konflikter bak seg nå, i min mening, det vil nok tjene henne selv best, men enkelte er utrolig sta og lite villig til å tilgi, dessverre! Håper hun kan tilgi seg selv i ettertid da. Anonymkode: 1e943...7c1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det er helt greit at du sier hva du tenker til moren din om dette. Hun setter et dårlig eksempel for deg, når det er hun selv som blir gammel og trenger besøk fra deg. Hun burde legge tidligere konflikter bak seg nå, i min mening, det vil nok tjene henne selv best, men enkelte er utrolig sta og lite villig til å tilgi, dessverre! Håper hun kan tilgi seg selv i ettertid da. Anonymkode: 1e943...7c1 Det er slett ikke alle som skal tilgis og det er slett ikke alle ting som skal tilgis heller! En kan snu det like godt andre veien: noen er jo bare en dørmatte og lar andre valse over de uten å sette grenser for seg selv. Moren til ts har satt en grense for seg selv, det er ikke sikkert en 15 åring vet alle grunnene eller forstår de men voksne mennesker med litt livserfaring forstår at grensesetting er viktig og riktig i livet! Hvorfor moren til ts ikke besøker hun vet ingen av oss, men hun har sine grunner og det er selvsagt helt greit. Anonymkode: 6e4fd...582 9
Fru Uperfekt Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det er helt greit at du sier hva du tenker til moren din om dette. Hun setter et dårlig eksempel for deg, når det er hun selv som blir gammel og trenger besøk fra deg. Hun burde legge tidligere konflikter bak seg nå, i min mening, det vil nok tjene henne selv best, men enkelte er utrolig sta og lite villig til å tilgi, dessverre! Håper hun kan tilgi seg selv i ettertid da. Anonymkode: 1e943...7c1 Kommer nok an på hva det er, så nei 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det er helt greit at du sier hva du tenker til moren din om dette. Hun setter et dårlig eksempel for deg, når det er hun selv som blir gammel og trenger besøk fra deg. Hun burde legge tidligere konflikter bak seg nå, i min mening, det vil nok tjene henne selv best, men enkelte er utrolig sta og lite villig til å tilgi, dessverre! Håper hun kan tilgi seg selv i ettertid da. Anonymkode: 1e943...7c1 Hverken vi eller ts vet hva som ligger bak. Jeg tenker at vi ikke skal dømme ts sin mor, og heller respektere hennes valg. Det er ikke alt som kan tilgis og kan legges bak seg. Men moren har sagt at ts kan dra å besøke bestemoren, så det synes jeg ts skal gjøre. Anonymkode: 6ca00...78a 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 23.05): Jeg er 15 år og min mormor har blitt fast innlagt på sykehjem i den byen hun bor i. Det er visst ikke lenge til hun skal dø. Jeg bor i en annen by og mamma nekter å møte mormor. Jeg synes det er trist da jeg har gode minner med mormor da jeg var yngre. Selv om hun ikke var perfekt, og mamma har delt sine følelser med meg, så synes jeg mamma bør møte henne. Jeg synes synd på mormor siden jeg tror hun har ingen andre som kommer ofte på besøk og er sikkert ensom nå. Bør jeg "slåss" og være streng mot mamma, og få henne til å besøke? Mamma sier det er greit at jeg tar tog og besøker mormor med venninne. Anonymkode: f7c1a...470 Det kan ligge så mye bak dette som din mor ikke har fortalt deg. Det er en svært drastisk beslutning å kutte en foreldre ut og det er stort sett ikke noe som gjøres veldig lett. Spesielt ikke når forelderen er syk eller døende og man fortsatt ikke forandrer mening. Din mor setter ikke stopper for at du skal gå å treffe din bestemor, samtidig må valget henne om å ikke gjøre det, bli respektert. Skjønner veldig godt at du syntes dette er vanskelig men det beste du kan gjøre er det som er i din kontroll, besøk bestemoren din uten å legge føringer for din mor. Jeg har selv valg å kutte kontakt med min mor da hun gjennom hele oppveksten og tidlig voksenliv har svært ødeleggende for meg mentalt og fysisk og aldri har gjort noe annet enn å bryte meg ned. Når jeg skulle gifte meg og få barn fikk jeg valget mellom å gå fra mannen min eller å bli meldt til barnevernet. Min mor er en svært høyt utdannet dame med ett stort og mektig nettverk men jeg valgte til slutt for første gang, ikke gjøre som hun sa. Truslene hennes var selvfølgelig tomme og uten grunnlag. Ingenting skjedde. Mitt barn som nå er 25 år har fortsatt kontakt med henne og tar seg av henne mye og det har jeg aldri sett på som noe negativt. Jeg ønsker det beste for barnet mitt og ønsker h*n den kontakten så er det ikke noe jeg legger noe som helst stopper for. Derimot må jeg bli respekt i det at det ligger en lang historie bak som gjør at jeg aldri kommer til å ønske noen form for kontakt. Anonymkode: d358f...fa2 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 Jeg sier som flere andre her: moren din har nok sine grunner. Men uansett hva disse grunnene er, så skjønner hun at det er hennes grunner, hennes valg. Derfor ser hun at du har dine grunner til å ta dine valg, når det gjelder forholdet til mormor. Moren din har sagt det er greit at du besøker mormor, hun respekterer deg nok til å la deg bestemme dette selv. Da synes jeg du kan respektere moren din nok til å la henne bestemme hva hun vil. Det finnes mange familier med forskjellige konflikter, og situasjoner der noen i nær familie ikke har kontakt med hverandre. Ofte blir barna involvert i slike konflikter, og nektet å ha kontakt med personer i familien. Dette kan det være gode grunner til, men det kan noen ganger handle om bitterhet som går ut over barna. Men moren din gjør ikke sånn. Hun har nok tenkt nøye over dette, og vet at du kan ha ditt forhold til mormor slik du vil, og så kan hun selv ha sitt forhold til sin mor, slik hun vil. Og hun ønsker kanskje at ting egentlig var annerledes, men så er de dessverre ikke det. Jeg tror hun prøver å gjøre det beste ut av dette, både for din skyld og hennes egen. Anonymkode: ce0bc...767 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 Skulle ønske en 15 åring med gode intensjoner ikke ble forgifta med alle giftige mennesker her inne. Jeg mener nordmenn kunne lært en ting eller to av andre hvordan man skal behandle spesielt mødrene sine som har gitt deg liv bokstavelig talt! Anonymkode: 1e943...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skulle ønske en 15 åring med gode intensjoner ikke ble forgifta med alle giftige mennesker her inne. Jeg mener nordmenn kunne lært en ting eller to av andre hvordan man skal behandle spesielt mødrene sine som har gitt deg liv bokstavelig talt! Anonymkode: 1e943...7c1 Selv når mødrene er slike giftige mennesker? Anonymkode: 9f6b8...d9f 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 23.05): Jeg er 15 år og min mormor har blitt fast innlagt på sykehjem i den byen hun bor i. Det er visst ikke lenge til hun skal dø. Jeg bor i en annen by og mamma nekter å møte mormor. Jeg synes det er trist da jeg har gode minner med mormor da jeg var yngre. Selv om hun ikke var perfekt, og mamma har delt sine følelser med meg, så synes jeg mamma bør møte henne. Jeg synes synd på mormor siden jeg tror hun har ingen andre som kommer ofte på besøk og er sikkert ensom nå. Bør jeg "slåss" og være streng mot mamma, og få henne til å besøke? Mamma sier det er greit at jeg tar tog og besøker mormor med venninne. Anonymkode: f7c1a...470 Din mor har sitt forhold til sin mor, ts. Det forholdet er hennes. Akkurat slik ditt forhold til din mormor er ditt. Din mor kan huske en forferdelig mor som hun tenker hun ikke kommer til å savne det minste og som ikke er verdt et sekund av hennes tid. Og det kan være hennes sannhet. Samtidig som du husker en hyggelig gammel bestemor som du vil savne. Og det er din sannhet. Du verken kan eller bør påvirke din mors sannhet. Det er nemlig respektløst. Det du kan gjøre er å besøke din mormor, og selv sørge over henne. Og det din mor kan og bør gjøre er å hjelpe deg over denne tiden. For selv om dere ikke enes om mormor så tror jeg dere enes om at ditt beste er viktig. Og, du? Husk at selv om din mor ikke sørger, så kan du sørge. Begge deler er helt normalt. Anonymkode: 4aaba...3c6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå