Gå til innhold

Er det alltid mulig å forhandle lønn ved tilbud om ny jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis firmaet sier at vi har gjort det vi kan for å tilby høyest mulig lønn, er det fremdeles innenfor å prøve å forhandle 5-10% mer? Eller kan de trekke tilbake tilbudet? 

Anonymkode: 1d591...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvordan du formulerer deg. Hvis du legger det fram som et krav for å ta jobben kan de trekke tilbudet da du indirekte takker nei til betingelsene de har gitt. Om du spør pent "det noen mulighet for å vurdere lønn xxx?" så kan de ikke trekke seg.

Anonymkode: c26bd...e0f

• Liker 1
Skrevet

«Takk for tilbudet, dette ser spennende ut. Jeg forventet noe mer rundt [tall]. Er det noen mulighet og revurdere tilbudet? Jeg ser for meg at jeg vil signere på dette hvis dere kan møte forventningene mine». 

Anonymkode: 71ab4...ee3

• Liker 1
Skrevet

Hvis man sier dette: "Jeg ser for meg at jeg vil signere på dette hvis dere kan møte forventningene mine», da kan de ikke ttekke tilbudet selv om de ikke tilbyr høyere lønn? 

Skrevet

Hvis de har formulert seg på den måten, så hadde jeg nok personlig akseptert og bedt om lønnsforhandlinger etter at prøvetiden er over.. for er det egentlig verdt å starte med en "konflikt" for 10-20 000 mer i netto i året? 

Men dette kommer selvfølgelig ann på om dette tilbudet deres er konkurransedyktig eller ikke. 

Anonymkode: d16ce...320

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis de har formulert seg på den måten, så hadde jeg nok personlig akseptert og bedt om lønnsforhandlinger etter at prøvetiden er over.. for er det egentlig verdt å starte med en "konflikt" for 10-20 000 mer i netto i året? 

Men dette kommer selvfølgelig ann på om dette tilbudet deres er konkurransedyktig eller ikke. 

Anonymkode: d16ce...320

Det er enklere å forhandle lønn før en starter enn etter oppstart. 

Anonymkode: 03619...e36

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 23.51):

Hvis man sier dette: "Jeg ser for meg at jeg vil signere på dette hvis dere kan møte forventningene mine», da kan de ikke ttekke tilbudet selv om de ikke tilbyr høyere lønn? 

Det er opp for tolkning, men i prinsippet så vil dette utsagnet komme med en forutsetning noe som gjør at ditt krav for å signere fraviker deres tilbud og de prinsipielt da ikke lengre bindes av tilbudet fordi du indirekte takker nei til det de har lagt på bordet. 

Nå er det vel sjeldent at tilbud trekkes pga en formulering, de har vel tilbudt jobben fordi de ønsker å ansette. Men, det kan være greit å ha i bakhodet: ingen forutsetninger eller krav, kun forespørsel og forslag og ønsker.

Anonymkode: c26bd...e0f

• Liker 2
Skrevet

Det er klart du må passe ordlyden din litt når du møter jobbtilbudet med et lønnskrav eller et ønske om forhandlinger, men med mindre du stiller kravet ditt som et ultimatum vil de ikke kunne trekke tilbudet. Det skal med andre ord litt til. 

Det arbeidsgiver kan gjøre er å vurdere kravet ditt, og da har de tre valg: 
1. å imøtekomme kravet ditt
2. å avvise kravet ditt
3. å tilby ett eller annet i mellom

Når du har fått svar fra arbeidsgiver er det opp til deg om du vil takke ja eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...