Gå til innhold

Jeg er lat og det hindrer livet mitt å bli bra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lat. Lite initiativ/motivasjon/gidd til å gjøre noe som krever å gå ut av sofaen. Og det hindrer meg i å gjøre ting som gir livet innhold og mening.

Det føles like slitsomt å skulle starte å rydde og vaske huset, som å dra ut og gjøre noe jeg liker. Vanligvis når jeg blir tvunget i gang med noe hyggelig så koser jeg meg og lurer på hvorfor jeg ikke gjør det oftere..

Hva gjør man når man er så lat og ikke klarer å ta seg selv i nakken? Dette er ikke noe nytt og jeg er ikke deprimert.

Anonymkode: 28884...d97

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags råd vil du egentlig ha her?

Skrevet

Ikke begynn med det store og hele bildet, men gå ned i detalj og se på hva du kan gjøre akkurat her og nå. Ja så kom deg opp av den sofaen og rydd ett rom av gangen, eller gå deg en liten tur. Trenger ikke vare lenge, men litt hjelper mye mer enn ingenting. Da er det også lettere å gjenta det flere ganger, og kanskje over lengre omganger.

• Hjerte 1
Skrevet

Man bestemmer seg selv for å gjøre det nå. Jeg tuller ikke. «Gjør det nå» er verdens beste terapi mot slikt. 

Anonymkode: d727b...df4

• Liker 2
Skrevet

Nei, du kan ikke vente på motivasjon. Hvis alle skulle sitte og vente på motivasjon, så ville verden stoppet opp. Du må bestemme deg for å gå i gang med noe selv om du ikke har lyst. Fordi du vet at du får det bedre av det og fordi du vet det føles bra når du kommer i gang.

Anonymkode: 41f75...26e

• Liker 2
Skrevet

Tipper du har programmering fra dine foreldre, altså at du er lik de. 
Eller bare har jernmangel elns?

Anonymkode: a1af7...32f

Skrevet

Har du gått gjennom livet uten å bidra med noe som helst under opp ekstern din? 
Hvis en vil være singel resten av livet så er dette rette fremgangsmåten. 

Anonymkode: 18a5e...0fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du gått gjennom livet uten å bidra med noe som helst under opp ekstern din? 
Hvis en vil være singel resten av livet så er dette rette fremgangsmåten. 

Anonymkode: 18a5e...0fd

Jo, jeg har bidratt og jeg er ikke singel. 

Når det gjelder rydding og vasking er ikke det det største problemet. 

Problemet er at det føles akkurat like slitsomt å skulle komme i gang med noe jeg vet jeg liker, ting som er morsomt eller hyggelig og som gir livet mening.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal "ta med sammen".

Anonymkode: 28884...d97

Skrevet

Du må lage din egen motivasjon. Hva har du lyst å gjøre? Sett deg opp mål, mulig bare dagsmål i begynnelsen. Små mål, som du vet du klarer.  Etterhvert vil målene bli større. Og du får mer tiltakslyst, jo mer du gjør. 

Anonymkode: caf1a...9ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...