Gå til innhold

Er det ille å ta ut sykt-barn-dag første uka i ny jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som leder ville jeg reagert litt ulikt om du har snakket med meg åpent underveis de tre dagene om at mannen er hjemme med syk ettåring, og så kom til meg dag tre og sa fra at det ser ikke ut til at ungen er frisk nok til barnehage og mannen har et viktig møte og har vært borte tre dager så det ser dessverre ut til at du må ta morgendagen selvom du er ny. 

Eller om du ikke har nevnt det og jeg får en sms den dagen om at du er borte med sykt barn. 

Som ny har man ikke det tillitsforholdet på plass, så selvom man har lov så er det noe med å gjøre det sosialt akseptabelt liksom. Vær åpen og imøtekommende så er det mye lettere å stole på at du ikke er en som gjør det du kan for å sluntre unna 😉

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk flest skriver vel bare at hun ikke får betalt for dagen, og det stemmer jo. Man må ha jobbet i 4 uker for å opparbeide den rettigheten…

Anonymkode: 3ff10...012

Hun kan søke om å få det dekket av NAV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at barnet har vært sykt onsd, torsd og fredag, men enda ikke frisk? Hvordan vet du at barnet ikke er friskt igjen til mandag da? Er jo enda en dag og gå på. 

Anonymkode: 3ec05...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vil det si at barnet har vært sykt onsd, torsd og fredag, men enda ikke frisk? Hvordan vet du at barnet ikke er friskt igjen til mandag da? Er jo enda en dag og gå på. 

Anonymkode: 3ec05...1de

TS her.

Mannen var hjemme med barnet tirsdag, onsdag og torsdag. Fredag var dagen jeg var hjemme med han.

Anonymkode: bb842...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Summeer said:

Som leder ville jeg reagert litt ulikt om du har snakket med meg åpent underveis de tre dagene om at mannen er hjemme med syk ettåring, og så kom til meg dag tre og sa fra at det ser ikke ut til at ungen er frisk nok til barnehage og mannen har et viktig møte og har vært borte tre dager så det ser dessverre ut til at du må ta morgendagen selvom du er ny. 

Eller om du ikke har nevnt det og jeg får en sms den dagen om at du er borte med sykt barn. 

Som ny har man ikke det tillitsforholdet på plass, så selvom man har lov så er det noe med å gjøre det sosialt akseptabelt liksom. Vær åpen og imøtekommende så er det mye lettere å stole på at du ikke er en som gjør det du kan for å sluntre unna 😉

TS her.

Takk for innspillet! Er absolutt et godt argument med hvordan jeg har informert lederen underveis. Heldigvis gikk jeg for det første eksemplet ditt, så da er det gjerne ikke så ille at jeg var hjemme den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, IANIAN said:

Sånt skjer med små barn. Utrolig kjipt, men det er nok ikke så mye å gjøre noe med. I og med at mannen også ikke har hatt jobben så lenge så er der vel kanskje fair? Mulighet for p jobbe noe hjemmefra ?

TS her.

Godt poeng. Var mulighet til å ta nettkurs hjemme :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det ille, du kommer jo skjevt ut fra start. Du skal jobbe godt og lenge for å bli kvitt «hun som er vekke med en gang» stempelet. Ingen besteforeldre som kan steppe inn?

Anonymkode: 33704...b74

TS her.

Det er litt dumt hvis jeg får det stemplet, håper det ikke setter så store spor. Mine foreldre bor på andre siden av landet, men svigers som bor i sykkelavstand har gjort det klart at de ikke har mulighet til å passe syke barnebarn, da kunne de ikke hatt fast jobb sier dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (18 timer siden):

At man har begynt i ny jobb betyr ikke at man ikke har vert i arbeid siste fire ukene. 

tror uansett denne tråden handler om hva som er «sosialt akseptabelt», og ikke hva man har rett til etter loven. 

Dette er ts sin overskrift så da er hun inne i første arbeidsuke

Anonymkode: 3c427...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud..alle vet at 1 åringer drasse med seg sykdommer fra barnehagen.

Har ikke de på jobben unger sjøl og husker hvordan det var?

Jeg (og mannen ) brukte flittig sykt barn -dager  da barna var 1- 4 år..kom seg litt når de begynte på skolen.

Bare vent til det kommer nye runder med vannkopper, forkjølelser  og omgangssjuka osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uheldig eller ei,man har ikke mange valg når barna blir syke,sånn er de jo bare. Såpass tenker jeg at ledere/kollegaer forstår. 

Anonymkode: 8f1da...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2022 at 5:50 PM, AnonymBruker said:

Dette er ts sin overskrift så da er hun inne i første arbeidsuke

Anonymkode: 3c427...09d

I den nye jobben ka, kan jo ha hatt en annen før det. Og da har man rettighetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/3/2022 at 10:20 PM, Cisco said:

Sykelønnsordningen i Norge må bli strengere!

Sånn at syke ettåringer må være alene hjemme da eller?

Alternativene er liksom at de blir med på jobb eller at småbarnsforeldre ikke kan ha jobb. Hvem er tjent med det?

Anonymkode: c47c3...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 23.35):

I min gamle jobb fikk jeg beskjed om at retten til sykt barn-dag og egenmelding ikke var det samme -jeg måtte ikke jobbe i fire uker før jeg fikk rett på sykt barn-dag. Det hadde jeg fra dag 1. 

Anonymkode: 3b0d3...580

Da var du snill sjef, eller en sjef som ikke har satt seg inn i reglene. Selvsagt er ikke sykt barn og egenmelding det samme, men retten til er lik.

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjon/permisjoner2/artikler/sykt-barn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da var du snill sjef, eller en sjef som ikke har satt seg inn i reglene. Selvsagt er ikke sykt barn og egenmelding det samme, men retten til er lik.

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjon/permisjoner2/artikler/sykt-barn/

Men må legge til at jeg hadde gladelig tatt en dag uten lønn om barnet mitt var sykt (er alenemor). Men her er det jo en far inne i bildet, som åpenbart har rett på lønn under sykt barn dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...