AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Hvor lang tid før man er en del av det sosiale på et nytt sted? Vi har bodd her i 5 år, har barn i barnhage og skole. Er aktive med barneidrett som trenere , sitter i diverse styrer og aktive i lokalmiljøet. Vi har egentlig fått mange venner , Men det et tydeligvis ikke gode nok venner , siden vi ikke blir innvitert i 40 år slag osv… det er en ganske stor vennegjeng her på 20-25 par som stadig har fester og hyggelige lag.. skulle så ønske vi også kunne bli innvitert på noe.. hvordan kan man bli en del av en sammensveiset gjeng som har bodd her hele livet ? Føler at vi er så utenfor , samtidig som alle er hyggelige med oss offentlig å sier hei når vi trener barna dems , eller slår av en hyggelig prat på lekeplassen… Anonymkode: 5086b...f0b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 7 generasjoner… Anonymkode: b047b...9e4 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Noen ganger aldri, uansett hva du gjør. Dessverre. Anonymkode: 88b2a...4a6 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Aldri, jeg er innflytter og bodd her i 10 år+ fortsatt ikke blitt en del av miljøet. Anonymkode: 00bf0...060 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Jeg følte meg hjemme og ble inkludert i mye i løpet av noen måneder. Fem år senere kunne jeg aldri tenkt meg bo noen andre steder. Anonymkode: 36a73...e4a
Summeer Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Hvis det er ett av parene du føler deg trygg på, så si fra at dere har lyst å være med. Inviter dere selv inn i varmen, med så mange par så har dere sikkert en "inngang " via barneidretten eller fau eller noe om dere er så aktive. Eller inviter inn selv, så blir det naturlig å be dere med neste gang. Jeg må innrømme at jeg har invitert meg selv med på ting, når jeg feks hørte noen av de jeg trener med snakke om å gå ut å ta en kaffe etter trening neste lørdag så har jeg sagt "å, det hørtes koselig ut, er det sånn at det kanskje er plass til en til, eller trenger jeg meg på?" Man merker jo fort om man er velkommen eller ikke 😉
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor lang tid før man er en del av det sosiale på et nytt sted? Vi har bodd her i 5 år, har barn i barnhage og skole. Er aktive med barneidrett som trenere , sitter i diverse styrer og aktive i lokalmiljøet. Vi har egentlig fått mange venner , Men det et tydeligvis ikke gode nok venner , siden vi ikke blir innvitert i 40 år slag osv… det er en ganske stor vennegjeng her på 20-25 par som stadig har fester og hyggelige lag.. skulle så ønske vi også kunne bli innvitert på noe.. hvordan kan man bli en del av en sammensveiset gjeng som har bodd her hele livet ? Føler at vi er så utenfor , samtidig som alle er hyggelige med oss offentlig å sier hei når vi trener barna dems , eller slår av en hyggelig prat på lekeplassen… Anonymkode: 5086b...f0b I min egen hjemby så klarte jeg aldri å bli en del av miljøet, men den byen er grusomt vanskelig. Ny by så tok det meg 1.5 år. Anonymkode: b481f...2de
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: 7 generasjoner… Anonymkode: b047b...9e4 På små steder tror jeg dette ofte kan stemme. De er vant til å ha kjent alle i omgangskretsen sin hele livet, og har kanskje ikke trening i å bli kjent med nye folk i det hele tatt. Kan det hende at de som blir værende på små steder ofte er litt konservative, og ikke trives med endringer og nykomlinger. Bor selv på et mindre sted, men i denne regionen er det stor tilflytting fra fylket, og da kan man bli kjent med andre tilflyttere. Slik er det i alle fall for vår del. Alle våre venner her, er selv innflyttere fra andre steder Anonymkode: 46745...871
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 Tror det kommer an på hvor i landet det er. Her jeg kommer fra vil jeg nok si det er veldig vanskelig, men så er vi vel også kjent for å være litt "sære". Anonymkode: 75a37...b1e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 Jeg prøvde å hinte til at vi ønsket å bli med på festen i helgen, men de svarte bare «haha» , men samtidig lagret de teksten , så det må jo bety at det kanskje fikk hun til å tenke litt likevel 🥴 Anonymkode: 5086b...f0b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 Syns det gjør så vondt å føle seg utenfor hver gang disse festene er. Store grendehus blir leid osv, så det står ikke på plassen heller.. kjenner jeg bare får helt vondt inni meg og når alt legges ut på snap, insta og fb hvor fantastisk festen er… Anonymkode: 5086b...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 Vi har flyttet langt- ned til en plass hvor de er kjente for å være «sære og innesluttet», to ting jeg iallefall ikke er;) Det har tatt oss 2 år, 1 år med corona, og et lite år med lite Corona..tre barn hvor to er hjemmeboende med skole og fritidsaktiviteter. Vi er og har vært ekstra mye Ja mennesker etter at vi flyttet for slik å bli kjent med mennesker via barna, Merker at menneskene her er litt annerledes enn hva jeg er vant med- veldig greie,man må bare jobbe litt ekstra for å bli kjent med de da de er født meD(tror jeg) en viss skepsis til andre mennesker, noe jeg absolutt ikke er innehaver av . Dype,nære relasjoner ser jeg er vanskelig når man er blitt voksne og over 40, de dannes tidligere og vi opprettholder god kontakt med gamle venner. Helgeturer ,ferieturer o.l. da vi har barn på samme alder. Hva med om dere inviterer til en fest? En bursdag som skal feires eller bare en høstsammenkomst? Da kommer dere inn i «festvarmen» og slik kanskje blir husket på neste gang..? Anonymkode: f8fc7...97b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns det gjør så vondt å føle seg utenfor hver gang disse festene er. Store grendehus blir leid osv, så det står ikke på plassen heller.. kjenner jeg bare får helt vondt inni meg og når alt legges ut på snap, insta og fb hvor fantastisk festen er… Anonymkode: 5086b...f0b Du skriver om grendehus, er det ute på bygda dette foregår? Der tror jeg ofte det er de faste klikkene som henger sammen. Dårlig gjort at dere er bra nok til å delta i styre og stell, men ikke gode nok til å bli inkludert ellers. Når du til og med sier rett ut at dere kunne tenke dere å bli med på fest og så får "ha ha" som svar, da ville jeg oppriktig begynt å lure. Det som ofte blir løsningen for slike som ikke tas inn i varmen hos lokalbefolkningen, er å heller bli kjent med andre nyinnflyttede. De er i samme situasjon, og da slipper noen av dere å måtte tigge om invitasjoner hos de andre. For min del ville jeg seriøst ha vurdert å flytte, for det er da ikke noe trivelig å bo i lokalsamfunn som er slik. Anonymkode: bc0ab...67e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå