Gå til innhold

Å eie egen leilighet, snart ikke «in»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et annet innlegg her om at færre vil ønske å kjøpe.. hvorfor? Og hvorfor er det slik at Norge er det landet det er så status å eie, mens i mange andre land er det ikke det i det hele tatt? 

Anonymkode: 80713...5c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Å eie er det smarteste du kan gjøre.

Anonymkode: 7bbd8...cb7

• Liker 13
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Å eie er det smarteste du kan gjøre.

Det er ikke alltid det, nei…

At alle skal eie tror jeg er et særnorsk fenomen. Det er noen skattefordeler, og prisene har vært galopperende de siste 20 årene, men med unntak av Oslo gir aksjer og fond fortsatt mer avkastning i kroner og øre.

Jeg tror det er følelsen av trygghet som driver de fleste boligkjøpere. De ser på det som «mitt hjem, mitt slott» og som sikkerhet for fremtiden. Den følelsen er jo relativ, siden de aller fleste må ta opp lån, og dermed har de banken som puster dem i nakken i 25 år fremover😄💸

Jeg føler det motsatt: At det er mer trygghet i å leie, og være gjeldfri. Tror mange nedover i Europa tenker det samme. Jeg har forøvrig eid tidligere, og huset føltes mer som en klamp om foten og et pengesluk heller enn trygghet. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Vil alltid være "in" for min del. Om det så blir dyrere å eie enn å leie, så vil tryggheten i å vite at her får jeg ikke plusselig får en tlf/email om at et familiemedlem trenger leiligheten/utleier trenger den selv så jeg må flytte. Er ekstremt delig å vite at her bestemmer jeg selv om jeg skal bli eller flytte 😁.

Anonymkode: f475d...eea

• Liker 23
Skrevet

Er glad folk vil leie - de betaler nemlig lånet mitt 😉 

Anonymkode: 284c1...65a

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du barn er det mye tryggere å eie. Leier du bolig kan eier bestemme seg for å selge boligen eller trenger den selv, da må du finne noe i nærmiljøet slik at ungene kan fortsette i samme barnehage og skole. Finner du ikke noe må barna bytte bhg og skole,  det er ikke alltid bra. 

• Liker 8
Skrevet

Supert om folk vil leie for min del. Kanskje jeg kan kjøpe flere eiendommer og ta pengene deres 🤑

Anonymkode: b86ac...af0

• Liker 1
Skrevet

Finner stor trygghet i å eie selv, særlig med barn. Penger må man betale uansett for å bo og da betaler jeg heller ned på eget boliglån. Leie er sinnsykt dyrt mange steder i landet nå. 

Og så er det de små tingene, som å ikke måtte forholde seg til noen utleier, kunne pusse opp som jeg selv vil. Rett og slett å kunne bestemme over eget hjem. 

Anonymkode: 9da76...f40

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det er økonomisk katastrofe å kaste 10-15 000 ut av vinduet hver eneste måned fremfor å sette dem inn til seg selv.

Anonymkode: d136d...024

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

det vil alltid være in i Norge med egen leilighet. Det er den største investeringen de fleste gjør. Så fond/aksjer

Anonymkode: 385d4...91c

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser fordeler ved både å eie og å leie.

Pr nå leier jeg, fordi jeg ikke er økonomisk stabil nok til å spare til egenandel og ta opp lån (helseutfordringer). At boligen er i orden ut over daglig vedlikehold er dermed ikke mitt ansvar. Ryker dusjen eller komfyren pga normal slitasje/elde, er det ikke jeg som må ut med x antall tusen (som jeg ikke har).

Klart, med et barn hadde det vært fint å eie mtp garantert stabilitet og frihet til å styre mer selv. 

Anonymkode: 20ec7...cbc

Skrevet

Aldri kjøp på et lite sted hvertfall...kan være et helvete å selge igjen.

Kjøp bolig kun på sentrale området der de kan selges enkelt. Jeg eier selv, men den er nedbetalt. Så da betyr ikke prisene noe for min del da jeg vil bo her for alltid.

Men ser ikke noe galt i å eie, dette er helt vanlig i mange land. Til og med i sverige er dette veldig vanlig. Husk at mange IKKE får boliglån, boligmarkedet i norge er helt ødelagt. Å bo skal ikke koste så mye som i dag, helt feil.

Anonymkode: 9f104...2b3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, Portia Catonis said:

Det er ikke alltid det, nei…

At alle skal eie tror jeg er et særnorsk fenomen. Det er noen skattefordeler, og prisene har vært galopperende de siste 20 årene, men med unntak av Oslo gir aksjer og fond fortsatt mer avkastning i kroner og øre.

Jeg tror det er følelsen av trygghet som driver de fleste boligkjøpere. De ser på det som «mitt hjem, mitt slott» og som sikkerhet for fremtiden. Den følelsen er jo relativ, siden de aller fleste må ta opp lån, og dermed har de banken som puster dem i nakken i 25 år fremover😄💸

Jeg føler det motsatt: At det er mer trygghet i å leie, og være gjeldfri. Tror mange nedover i Europa tenker det samme. Jeg har forøvrig eid tidligere, og huset føltes mer som en klamp om foten og et pengesluk heller enn trygghet. 

Du om du.

Sier det igjen. Kjøp. Alltid. Det er tryggest.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du om du.

Sier det igjen. Kjøp. Alltid. Det er tryggest.

De som kjøpte rundt 1988 og måtte selge noen år senere vil muligens være uenige med deg. Da var det mange som satt igjen med gjeld og ingen bolig. Det kan skje igjen.

Anonymkode: b574c...d7f

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De som kjøpte rundt 1988 og måtte selge noen år senere vil muligens være uenige med deg. Da var det mange som satt igjen med gjeld og ingen bolig. Det kan skje igjen.

De hadde ikke råd til boligen sin i utganspunktet. Tabbe av de det gjaldt. Samme som nå!

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De hadde ikke råd til boligen sin i utganspunktet. Tabbe av de det gjaldt. Samme som nå!

Det var et svar til den som mente at det alltid lønner seg å kjøpe. Det stemmer ikke.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var et svar til den som mente at det alltid lønner seg å kjøpe. Det stemmer ikke.

På 80-tallet og tidlig 90-tall, fantes ikke den regelen om 15% egenkapital. Den gangen lånte jo folk opp til pipa på boligene sine, 100% belåning, og kanskje noe ekstra til oppussing. De hadde altså ofte lån OVER pipa... så da er det ikke så rart de satt igjen med gjeld når prisene sank og de skulle/måtte selge i et sånt marked.

Prisene hadde måttet synke MER enn 15% for at vi skal ha samme katastrofe i dag.

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi det er økonomisk katastrofe å kaste 10-15 000 ut av vinduet hver eneste måned fremfor å sette dem inn til seg selv.

Anonymkode: d136d...024

Og hva er renter, om ikke penger ut av vinduet? 🤨. Hva med løpende vedlikehold (som ikke øker verdien på boligen)? Forsikring?

Jeg betaler også penger til meg selv hver eneste måned selv om jeg leier. Det kalles sparing.

• Liker 6
Skrevet
Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Og hva er renter, om ikke penger ut av vinduet? 🤨. Hva med løpende vedlikehold (som ikke øker verdien på boligen)? Forsikring?

Jeg betaler også penger til meg selv hver eneste måned selv om jeg leier. Det kalles sparing.

Men du skriver lenger oppe at du føler "mer trygghet i å leie". Det er det jo ikke, slik jeg ser det. Som leieboer må man alltid være forberedt på å bli sagt opp og kastet ut, man kan aldri anta at man får bli boende så lenge man har lyst. Plutselig kommer eieren og sier deg opp, så da må man ut på leiemarkedet igjen og lete. Kanskje finner man heller ikke noe innenfor sitt budsjett, og må velge noe som er egentlig altfor dyrt og man ender opp som "fattig". Ekstra ille er alle flyttingene hvis man har barn opp i det hele.

• Liker 8
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

På 80-tallet og tidlig 90-tall, fantes ikke den regelen om 15% egenkapital. Den gangen lånte jo folk opp til pipa på boligene sine, 100% belåning, og kanskje noe ekstra til oppussing. De hadde altså ofte lån OVER pipa... så da er det ikke så rart de satt igjen med gjeld når prisene sank og de skulle/måtte selge i et sånt marked.

Prisene hadde måttet synke MER enn 15% for at vi skal ha samme katastrofe i dag.

Da har vi ulike erfaringer.

Jeg har erfaring med kjøp av bolig i 1975 og 1985 (foreldre), og 1993 + 1999 (egen bolig), og det var bare på den boligen kjøpt i 1999 at vi ikke ble avkrevd egenkapital.

Mange banker hadde regler om 10-15 % egenkapital frem til begynnelsen av 90-tallet, selv om den ikke var nedfelt i forskrift.  På nybygg kunne mye av egenkapitalen innfris som egeninnsats, men på nøkkelferdige boliger var 10-15 % egenkapital vanlig.
For eksempel den boligen vi vurderte i 1999, der var oppbygging av 2.etg regnet som egenkapital gjennom egeninnsats.

Anonymkode: 351d0...8bb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...