Heipådegådu Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Opprinnelig er jeg fra Bergen, men har bodd på sørlandet i mange flere år enn der jeg ble født, dialekten min har byttet om ettersom dit jeg har flyttet (2 ganger i Bergen og 2 ganger i Kristiansand) hvorfor legger jeg om dialekten i selskap ubevisst? Selv om de ikke prater bergensk men annen dialekt, legger jeg om! Det du ville kalt fin Bergensk, altså ikke eg og meg, men mer tonefall. Sykt merkelig, en person som hadde møtt meg 1 gang tidligere sa " du snakket ikke sånn forje gang jeg møtte deg" 😂😂 Hvorfor skjer dette? Blir forvirra hva hjernen min holder på med, og når det er folk fra begge steder er det en solid blanding av begge dialekter😅😂 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Vet ikke hvorfor man gjør sånt. Både jeg og mannen min gjør det samme. Jeg er norsk og snakker bokmål, men er jeg med folk fra Trøndelag, Stavanger, Bergen osv så slår jeg gjerne om til dialekt mer likt dem. Mannen min er svensk og slår om så han snakker mer som den dialekten til de han prater med. Når jeg er i Sverige så prater jeg mer svensk enn norsk selv om ingen i familien der har noen problemer med å forstå norsk, mens mannen min slår ikke om når han prater med nordmenn…med unntak av nordlendinger 😅 da legger han over til mer nordnorsk/nordsvensk Anonymkode: 8e8d9...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Det er ett merkelig fenomen. Min mor ble født i Skien men flyttet til Sørlandet som Ti-åring. Hun snakker sørlands med meg og andre sørlendinger men slår automatisk over til «skiensk» om hun snakker med noen i familien sin. Anonymkode: d086a...be4 1 1
Millimani Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 Jeg er på samme måten Merkelig fenomen, men sånn er det bare. Legger om ubevisst, flytta to ganger i barndommen. I voksen alder skulle jeg ønske at jeg ikke la om dialekter som barn. Stolt av dem som har klart å holde på sin opprinnelige dialekt 100% 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå