Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter pris på innspill fra fagfolk som jobber innenfor hjemmetjenesten. 

Jeg har nå jobbet i helsevesenet i tyve år, og det med HLR til gamle, skrøpelige og multisyke synes jeg er meget betenkelig og vanskelig. Som helsepersonell har man plikt til å yte HLR når annet ikke er bestemt, og det er jo greit nok. Men, i mange tilfeller mener jeg HLR minus ikke blir ført, der det skulle ha blitt det. Vi "drukner" snart i eldre i kommunal eldreomsorg, og mange mange skulle vært på sykehjem. På sykehjem blir HLR minus som regel alltid ført, men ute i de tusen hjem bor det eldre som i mange tilfeller er sykere enn de på sykehjem. 

Hva mener dere om å unnlate HLR i de tilfellene man som helsepersonell mener det er faglig uforsvarlig? 

Når skal man utføre HLR? Når en person ånder ut mellom hendene på en? Når man låser seg inn og finner en livløs person? Hvor kald skal personen være? Skal det være puls? 

Du som er pårørende til en gammel person, 98 år skrøpelig gammel dame med hjertesvikt, kols og demens, i hvilken grad er du komfortabel med at helsepersonell river din nylig avdøde slektning ned i gulvet? Så setter i gang med å brekke ribbein? Er du klar over at dette er noe helsepersonell har plikt til?

Når går det over til likskjending?

Anonymkode: 557f4...9e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du har jobbet 20 år i helsevesenet uten å forstå forskjellen på når en person åpenbart er død og når de stanser mens du står med dem, er rett og slett bekymringsverdig. Jeg har jobbet 25 år i helse, og det har aldri vært et problem å forstå når man skal starte gjenopplivning og ikke. Hvis dette faktisk er et problem for deg etter så lang tid, bør du be om veiledning på jobb. 

Anonymkode: 66035...692

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du har jobbet 20 år i helsevesenet uten å forstå forskjellen på når en person åpenbart er død og når de stanser mens du står med dem, er rett og slett bekymringsverdig. Jeg har jobbet 25 år i helse, og det har aldri vært et problem å forstå når man skal starte gjenopplivning og ikke. Hvis dette faktisk er et problem for deg etter så lang tid, bør du be om veiledning på jobb. 

Anonymkode: 66035...692

Det virker for meg ut i fra teksten ts skrev at hun vet veldig godt svaret på dette men at hun stusser over det at andre prøver å redde eldre som har takket for livet. 

Anonymkode: b308b...8c8

Skrevet

Å sette HLR- er en prosess med samtaler med både pasient pårørende og ansvarlig lege før vurderinger- og avgjørelsen tas - ta opp dette internt - hvem skal melde fra og hvordan følges rutina om dette opp- da vil du bli tryggere på egne vurderinger. Repeter også retningslinjene fra Hdir- ser ut til at disse med fordel kan gjennomgås ute i tjenestene oftere 

Anonymkode: 3c35d...8e5

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...