Gå til innhold

Skikk og bruk i konfirmasjon. Jeg gremmes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har idag vært i konfirmasjon. Selvsagt både i kirken og selskapet. Jeg gremmes over hvor mye merkelig man ser i brutte norner rundt selskap. Er det gammeldags med skikkelig og bruk? Jeg mener noen normer bør holdes på.

- Gå med sneackers til kjole som konfirmant , eller gjest. Typisk fargerike Hoka. Jeg mener dette er nei.

- Barn uten pentøy, men vanlig tøy som shorts og tshirt. 

- Voksne med vanlig tøy. F eks strikkegenser,  shorts og joggesko. Nei nei.

- Folk som spiser under taler.

- Gjester som setter seg før vertskapet sier versegod. Skjemmes over at så å si alle gjestene gjorde dette.

Er det mulig???

Anonymkode: bf5ba...ed9

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har idag vært i konfirmasjon. Selvsagt både i kirken og selskapet. Jeg gremmes over hvor mye merkelig man ser i brutte norner rundt selskap. Er det gammeldags med skikkelig og bruk? Jeg mener noen normer bør holdes på.

- Gå med sneackers til kjole som konfirmant , eller gjest. Typisk fargerike Hoka. Jeg mener dette er nei.

- Barn uten pentøy, men vanlig tøy som shorts og tshirt. 

- Voksne med vanlig tøy. F eks strikkegenser,  shorts og joggesko. Nei nei.

- Folk som spiser under taler.

- Gjester som setter seg før vertskapet sier versegod. Skjemmes over at så å si alle gjestene gjorde dette.

Er det mulig???

OG gjester som ikke kommer i kirken. Nei nei.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Uff uheldig der tenker jeg.

Anonymkode: de3fa...e4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men da mitt kull sto til konfirmasjon var det begrensninger for hvor mange hver konfirmant kunne ta med i kirken pga. plassmangel. 

• Liker 38
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner dette med klær og at man skal pynte seg. Men husk det er ikke alt man vet. Feks så var min datter konfirmant i vår. Hun hadde fin sko i kirka og sneakers på festen. Riktignok hvite da. Men d kan være mange grunner til at det ble sånn 

Anonymkode: 638af...00d

• Liker 7
Skrevet

Bra du fokuserer på viktige ting da. Hadde konfirmanten en fin dag da? For det er DET jeg syns er viktig. 

Anonymkode: 8d405...41f

• Liker 39
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor konfirmere seg i det hele tatt, tenker jeg. 

🤑🤑🤑

Anonymkode: 647d4...a93

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor konfirmere seg i det hele tatt, tenker jeg. 

🤑🤑🤑

Mener du at du ikke vet?

Anonymkode: 1cb36...888

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har inntrykk av at det er helt vanlig at dagens unge går med den slags type sko til penklær, sånn er trenden nå. 

Anonymkode: d4694...938

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener du at du ikke vet?

Anonymkode: 1cb36...888

For å ivareta den kristne tro, som de fleste konfirmanter lyver om. Så hyklersk!

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 21.02):

Lol, hvorfor skal man lide seg igjennom en lang og kjedelig gudstjeneste? Da klipper jeg heller plena på formiddagen og kommer til kakene :)

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har inntrykk av at det er helt vanlig at dagens unge går med den slags type sko til penklær, sånn er trenden nå. 

Anonymkode: d4694...938

Ja, de vet jo knapt hvordan de skal kle seg pent lenger. 
Hvite (store) sneakers er mer tacky enn fint. 

Anonymkode: 9f78e...6cd

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg, TS. Det er ikke for mye forlangt at man forholder seg til normal skikk og bruk når det er konfirmasjon. Det gjelder både antrekk og øvrige manerer. Da mener jeg ikke unntakstilfeller som at man har en sjelden fot-sykdom som gjør at man MÅ gå i fargerike HOKA-sko, at man har en stoffskiftesykdom som gjør at man MÅ spise så jevnlig at man ikke kan ta hensyn til taler, eller at man har så dårlig råd at alt man eier er hverdagklær. I de fleste tilfeller er det jo ikke slik. 

At ikke alle gjester møter i kirken KAN ha plassmessige grunner. 

Endret av Ullvott
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kleskode-bommerter tar jeg ikke så tungt på - der kan folk ha sine grunner. Våre barn har gått i "vanlige" klær på 17 mai rett og slett fordi de har grist til finklærene sine før besøket - heller rene, vanlige klær, enn tilgrisede penklær. De har også ikke fått finklær når de har vært så små at de kun hadde kunnet bruke klærene et par ganger før de var for små igjen. 

Men det å spise når taler, eller enda verre, småprate med sidemannen, det er helt horribelt. Sånt finnes det liksom ikke de helt gode unnskyldningene for. 

Anonymkode: 255ac...827

• Liker 1
Skrevet

Her omkring er det kun de aller nærmeste (besteforeldre, faddere, noen ganger tante/onkel) som får møte i kirken, ellers er det ikke plass. Det minste antallet jeg har hørt om var fire gjester per konfirmant. Alle andre møter direkte i selskapet. 

Anonymkode: 8707f...45c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her omkring er det kun de aller nærmeste (besteforeldre, faddere, noen ganger tante/onkel) som får møte i kirken, ellers er det ikke plass. Det minste antallet jeg har hørt om var fire gjester per konfirmant. Alle andre møter direkte i selskapet. 

Samme her jeg bor, ble helt satt ut (og ikke på den positive måten...) da jeg hørte det ble forventet at vi møtte opp i kirken da vi dro i konfirmasjon til mannens onkelbarn på andre kanten av landet. En uting at man skal tvinges til å bevitne religiøse seremonier, det synes faktisk jeg er litt uhøflig å "forlange". 

Anonymkode: 255ac...827

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her. Tror det er 5 pers som er grensen

Anonymkode: e5540...e55

• Liker 2
Skrevet

I-landsproblem.

Anonymkode: aa5a1...76a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skjønner dette med klær og at man skal pynte seg. Men husk det er ikke alt man vet. Feks så var min datter konfirmant i vår. Hun hadde fin sko i kirka og sneakers på festen. Riktignok hvite da. Men d kan være mange grunner til at det ble sånn 

Anonymkode: 638af...00d

ja finsko er vonde å gå med 

• Liker 2
Skrevet

Sånn har det blitt, dessverre, Folk bryr seg mindre og mindre,

Anonymkode: 5ee0f...7ae

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...