AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Vi får kjeft på jobb fordi hanskebudsjettet er for høyt. Covid har nok sin del av skylden ja, men det ble påpekt situasjoner som feks. smøring av krem, fjerne sengetøy, tannpuss osv. Det er ofte at personer med tørr hud/utslett har små sår, flass osv. Også skal man da gni krem inn med sine bare hender, komme i kontakt med blod for å spare hansker... Mange har også den oppfatning at pasienter kan føle seg ekle når andre har på hansker i disse situasjonene. Er det noe meningsmåling som har kommet frem til dette? personlig ønsker jeg at den som evt. skal smøre meg med krem i helsevesenet har hansker da jeg vil føle det alt for personlig om ikke.. De som har kateterposer med microlekkasje som slingrer over støttestrømpa, som i tillegg er full av flass og tåfis skal også tydeligvis fjernes uten hansker. Og hva med sengetøy der folk har gnidd svette, snørr og kroppsvæsker et par uker i strekk? Det skal tydeligvis også reies uten hansker. Tannpuss skal visst også gjøres uten hansker, da det er tannbørsten som er inni kjeften og ikke hånda.. så hva med spyttet som drypper ned på hånda de? Vaske opp askjetter, bestikk osv. er visst også bare å gjøre uten hansker, ikke noe farlig at alt dette er fullt av munnbakterier med mulig smitte fra flere personer, bare å vaske hendene etter at jobben er gjort. Er jeg helt på jordet eller tar de litt av på jobb om dagen? Skal man ikke beskytte seg ved fare for kontakt med kroppsvæsker? Anonymkode: f4071...e00
Danseskjørt Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Nei der går grensa! Jeg bruker hansker til disse tingene du beskriver, uten dårlig samvittighet. Vi skal da beskytte oss selv mot smitte, og det er ekkelt å komme i kontakt med flass og kroppsvæsker uten hansker. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Det der hadde jeg ikke gått med på, da kan jo de som bestemmer det komme selv å gjøre de oppgavene uten hansker🙄 Hadde fortsatt å bruke hansker med god samvittighet. Som pasient selv foretrekker jo jeg også at helsepersonell bruker hansker😳 æsj, tenk om tannlegen og gynekologen hadde holdt på uten hansker. Det hadde ikke jeg satt pris på. Anonymkode: 06009...a4f 2
Daisy-love Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Noe av dette er for meg selvsagt med hansker, og noe ikke. Fet krem er greit å bruke hansker på, fordi en får det ikke så lett av med håndvask etterpå. Selvsagt med hansker ved tømming av poser med kroppsvæsker også. Aldri brukt hansker annet enn ved alvorlig smitte på avdeling ved oppvask. Heller ikke hansker når jeg rer opp en seng. Jeg synes du tar av på noe, og noe ikke. Jeg jobber ikke lengre i Helse-Norge, men er ofte innlagt på sykehus selv, og jeg føler meg faktisk noe ekkel om en ikke kan ta meg i meg uten hansker. Det kommer helt an på situasjonen. Ingen bruker hansker når de tar i sengetøyet mitt da, den var ny for meg.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 Daisy-love skrev (5 minutter siden): Noe av dette er for meg selvsagt med hansker, og noe ikke. Fet krem er greit å bruke hansker på, fordi en får det ikke så lett av med håndvask etterpå. Selvsagt med hansker ved tømming av poser med kroppsvæsker også. Aldri brukt hansker annet enn ved alvorlig smitte på avdeling ved oppvask. Heller ikke hansker når jeg rer opp en seng. Jeg synes du tar av på noe, og noe ikke. Jeg jobber ikke lengre i Helse-Norge, men er ofte innlagt på sykehus selv, og jeg føler meg faktisk noe ekkel om en ikke kan ta meg i meg uten hansker. Det kommer helt an på situasjonen. Ingen bruker hansker når de tar i sengetøyet mitt da, den var ny for meg. Sengetøy er mulig forurenset, og man skal derfor bruke hansker ved kontakt med skittent sengetøy. Man skal også bruke hansker ved munnstell fordi man kan da komme i kontakt med kroppsvæske (spytt) eller slimhinne som du spør om TS. Også ved smøring av krem på kropp er det en god idé å bruke hansker. Anonymkode: d5716...c9b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #6 Skrevet 3. september 2022 Hvis jobben din ikke har råd til hansker, har de heller ikke råd til å holde stedet i drift. Ville jeg ha svart. Anonymkode: 03812...a71
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #7 Skrevet 3. september 2022 Bruker hansker i alle situasjoner du har oppgitt. Oppvask er ikke aktuelt på min arbeidsplass, går rett i maskin. Anonymkode: 421f3...4fa
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #8 Skrevet 3. september 2022 Jobbet 25 år i helsevesenet, aldri brukt hansker for p bytte sengetøy med mindre det er snakk om smitte eller svært tilgriset tøy. Vi har såpe og vann man kan vaske seg med etterpå. Hanskebruk er viktig, men man trenger ikke hansker til alt. Anonymkode: a801e...3c3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå