Gå til innhold

Noen som har fåttt assistent i bhg uten diagnose?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen utredes. Men bhg nevnte at det kan være lurt med assistent til ungen i bhg. Men er dette noe ungen kan få uten diagnose på plass? 
De nevnte å få inn ppt. Hvor lang tid tar det evnt.?

Anonymkode: 945bb...88c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtte i barnehagen og på skolen er basert på behov og ikke diagnose heldigvis 😊 Men ppt må gjerne inn for å få det ja! Hvor lang tid det tar kommer helt an på om det er ventelister hos ppt i din kommune eller ikke. Formelt har de 90 dagers behandlingstid dersom det ikke er venteliste.

Anonymkode: 41159...827

  • Liker 4
Skrevet

Ppt må ikke inn for å få det. Men dokumentasjon og utprøvde tiltak er lurt. Her så var spes ped inne, observasjoner, veiledning, tips og råd i starten. Ble søkt på ressurs etter hvert, noe vi fikk. Det er nok forskjellig fra kommune til kommune, og hvem som jobber, og godkjenner søknader. For noen år siden fikk vi ikke godkjent, før er barn som hadde det langt tøffere, og til og med med diagnose. Nå fikk vi ressurs fullt 100%. Det jobber en annen person i kommunen nå, som har et annet sett å tenke på. Som har troa på at å sette inn støtet nå er lurt 

Anonymkode: 00e8b...445

Gjest Hottentått
Skrevet

Fikk både spesped og miljøarbeider i bhg uten diagnose. Takk gud!!! Det reddet både barnet mitt og oss som familie. Var til så stor hjelp ❤️ nå går barnet i 1.klasse og har ingenting. Det gjør vondt i hjertet 😔 Utredes for adhd, men selvom det skulle blitt en diagnose utløser ikke det automatisk ressurser for det..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ppt må ikke inn for å få det. Men dokumentasjon og utprøvde tiltak er lurt. Her så var spes ped inne, observasjoner, veiledning, tips og råd i starten. Ble søkt på ressurs etter hvert, noe vi fikk. Det er nok forskjellig fra kommune til kommune, og hvem som jobber, og godkjenner søknader. For noen år siden fikk vi ikke godkjent, før er barn som hadde det langt tøffere, og til og med med diagnose. Nå fikk vi ressurs fullt 100%. Det jobber en annen person i kommunen nå, som har et annet sett å tenke på. Som har troa på at å sette inn støtet nå er lurt 

Anonymkode: 00e8b...445

Glemte å si at andre gangen vi søkte, var et annet barn, uten diagnose. Men som hadde relasjonelle, følelsesmessige og atferds vansker 

Anonymkode: 00e8b...445

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Støtte i barnehagen og på skolen er basert på behov og ikke diagnose heldigvis 😊 Men ppt må gjerne inn for å få det ja! Hvor lang tid det tar kommer helt an på om det er ventelister hos ppt i din kommune eller ikke. Formelt har de 90 dagers behandlingstid dersom det ikke er venteliste.

Anonymkode: 41159...827

Støtte på skolen er i form av assistenter som er på skolen fra før, og for å få "egen" assistent MÅ det være diagnose. Det er forskjellig i bhg og på skole. Hvertfall her. Her får man kun egen ressurs dersom det går utover det faglige på skole. Dvs, feks mitt barn som sliter med det emosjonelle og også det sosiale, får ikke en egen ressurs. I bhg hadde vi både spesped og miljøarbeider. 

Skrevet

Tenker  at dette er forskjellig fra kommune til kommune. I bhg fikk vi 50% assistent og noen få timer spes. Ped i uka. På skolen har barnet fått 100 % assistent fra start av. Barnet har ingen diagnose, men har godt dokumenterte vansker mtp relasjonelle og sosiale vansker. Anser oss som heldige, samtidig som det skal sies at ingenting kom av seg selv 

Anonymkode: 68fb7...39b

Skrevet
Hottentått skrev (1 time siden):

Støtte på skolen er i form av assistenter som er på skolen fra før, og for å få "egen" assistent MÅ det være diagnose. Det er forskjellig i bhg og på skole. Hvertfall her. Her får man kun egen ressurs dersom det går utover det faglige på skole. Dvs, feks mitt barn som sliter med det emosjonelle og også det sosiale, får ikke en egen ressurs. I bhg hadde vi både spesped og miljøarbeider. 

Klar over at skolene må ta fra egne ressurser. Jobbet 15 år i PPT og lovverket er klinkende klar på at det er om eleven har et likeverdig opplæringstilbud eller ikke som er grunnlag for spesialundervisning/annen støtte, ikke diagnoser 😊 men dessverre kan det være lettere å krangle det igjennom dersom det er diagnose. Det skal dog ikke være nødvendig ifølge lovverket 

Anonymkode: 41159...827

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ppt må ikke inn for å få det. Men dokumentasjon og utprøvde tiltak er lurt. Her så var spes ped inne, observasjoner, veiledning, tips og råd i starten. Ble søkt på ressurs etter hvert, noe vi fikk. Det er nok forskjellig fra kommune til kommune, og hvem som jobber, og godkjenner søknader. For noen år siden fikk vi ikke godkjent, før er barn som hadde det langt tøffere, og til og med med diagnose. Nå fikk vi ressurs fullt 100%. Det jobber en annen person i kommunen nå, som har et annet sett å tenke på. Som har troa på at å sette inn støtet nå er lurt 

Anonymkode: 00e8b...445

I de fleste tilfeller er det behov for PPT. De fleste barnehager har ikke penger til å sette inn ekstra personell på barn av egen lomme. Kan PPT komme med en anbefaling av assistent/spesialpedagog dekker kommunen det som er anbefalt av PPT. 

Anonymkode: a7112...137

  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde det :) 

Men i skole måtte diagnose være på plass. 

Anonymkode: 8a53e...85f

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Klar over at skolene må ta fra egne ressurser. Jobbet 15 år i PPT og lovverket er klinkende klar på at det er om eleven har et likeverdig opplæringstilbud eller ikke som er grunnlag for spesialundervisning/annen støtte, ikke diagnoser 😊 men dessverre kan det være lettere å krangle det igjennom dersom det er diagnose. Det skal dog ikke være nødvendig ifølge lovverket 

Anonymkode: 41159...827

Men vet du hvorfor det er så innmari vanskelig å få egen støtte på skolen kontra bhg? Når bhg klarte å dokumentere og få innfridd søknad om ekstra ressurs fordi behovet var så stort, samt dokumentere den fantastiske effekten det ga. Er i mine øyne helt bak mål at ikke det skal fortsette på skolen. Tenker på vårt eget tilfelle her da, hvor miljøarbeider og spesped var så utrolig god hjelp. Nå på skolen får vi null niks nada. Hvordan kan skolen liksom forsvare det? Vet du noe om det?

Skrevet
Hottentått skrev (6 minutter siden):

Men vet du hvorfor det er så innmari vanskelig å få egen støtte på skolen kontra bhg? Når bhg klarte å dokumentere og få innfridd søknad om ekstra ressurs fordi behovet var så stort, samt dokumentere den fantastiske effekten det ga. Er i mine øyne helt bak mål at ikke det skal fortsette på skolen. Tenker på vårt eget tilfelle her da, hvor miljøarbeider og spesped var så utrolig god hjelp. Nå på skolen får vi null niks nada. Hvordan kan skolen liksom forsvare det? Vet du noe om det?

Ja det er innmari vanskelig dessverre :( Forskjellen mange steder er at barnehagen får en ressurs utenfra, mens skolene må hoste opp fra sitt eget budsjett, noe som gjør at de i praksis må flytte en assistent fra et annet barn for å gi den til ditt barn. Da er det gjerne ekstremt vanskelig å få. Skolene opererer med veldig stramt budsjett. Skulle vært mange fler voksne på skolen med ulik kompetanse! En annen viktig forskjell fra bhg er at barnehagen opererer med et annet lovverk der støtte fra pedagog f.eks skal være forebyggende. Lovverket i skolen er mye mer reaktivt dessverre, når det kommer til spesialundervisning/ekstra oppfølging. 

Anonymkode: 41159...827

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er innmari vanskelig dessverre :( Forskjellen mange steder er at barnehagen får en ressurs utenfra, mens skolene må hoste opp fra sitt eget budsjett, noe som gjør at de i praksis må flytte en assistent fra et annet barn for å gi den til ditt barn. Da er det gjerne ekstremt vanskelig å få. Skolene opererer med veldig stramt budsjett. Skulle vært mange fler voksne på skolen med ulik kompetanse! En annen viktig forskjell fra bhg er at barnehagen opererer med et annet lovverk der støtte fra pedagog f.eks skal være forebyggende. Lovverket i skolen er mye mer reaktivt dessverre, når det kommer til spesialundervisning/ekstra oppfølging. 

Anonymkode: 41159...827

Aah, takk for godt svar! Høres logisk ut (men fullt ut like dritt). Det stemmer at bhg fikk hverfall våre ressurser utenfra. Spesped og miljøarbeider kom fra samme sted. Husker ikke hva det heter i farta, men det var i allefall noe eget i kommunen. Vi har heldigvis hatt flere overføringsmøter i overgangen bhg-skole, og de vet godt hva utfordringene til barnet mitt er. Dessverre sier de at siden barnet er såpass "skarpt" og tar fag relativt fort og greit foreløpig, så blir det ikke noe egen ressurs der. Selvom det hadde vært en kjempefordel å ha det på ALLE andre områder. Bah. Får bare håpe at det likevel går bra. Lærærne virker allrighte og de tre assistentene som er i klassen er fine. Heldigvis.

Skrevet

Ja. Her fikk han både assistent og spes.ped uten diagnose. Men det ble lagt vekt på i søknaden som barnehagen sendte at barnet var under utredning, ble også lagt frem vanskene barnet hadde. PPT var ikke inn i bildet her. 
 

På skolen der i mot må en ha diagnose. Her fikk han heldigvis diagnosen på plass rett før sommerferien. Har ikke fått spes.ped enda i skolen, for da må evt PPT inn med en sakkyndig vurdering. For vår del så tok barnehagen kontakt med PPT før sommeren, og «åpnet» sak på han da. Så han er allerede inne i systemet, og så fort skolen søker han inn til PPT så kommer dem inn med en gang. 

Anonymkode: 4ee3a...f03

Skrevet

Vi har fått 50% assistent uten diagnose

Anonymkode: 10e5e...048

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...