AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Jeg skal selge huset mitt og kjøpe noe annet, men siden jeg bare har bodd der noen måneder regner jeg med å selge med tap. Jeg er ikke innenfor 15% med egenkapital, om det har noe å si, tipper egenkapitalen dekker ca 10% av boligverdien. Det jeg lurer på er: Bør jeg betale hardt ned på eksisterende boliglån eller spare så mye jeg kan ved siden av? Anonymkode: 72054...bd5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Når du selger huset, må du innfri lånet for at banken skal slette pantet Anonymkode: 52e94...6cf
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Hvorfor i alle dager vil du selge så fort? Utrolig dumt økonomisk sett. Anonymkode: 1a364...de9 2
Topsi Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Renta på lån er alltid høyere enn på sparing, så å betale ned gir mest kr på sikt
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Når du selger huset, må du innfri lånet for at banken skal slette pantet Anonymkode: 52e94...6cf Ja, det vet jeg. Var ikke det jeg lurte på. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor i alle dager vil du selge så fort? Utrolig dumt økonomisk sett. Anonymkode: 1a364...de9 Sånn ble det. Det er flytting eller helsa. Topsi skrev (24 minutter siden): Renta på lån er alltid høyere enn på sparing, så å betale ned gir mest kr på sikt Ja, men da vil jeg ha mindre egenkapital til neste bolig. Anonymkode: 72054...bd5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #6 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det vet jeg. Var ikke det jeg lurte på. Sånn ble det. Det er flytting eller helsa. Ja, men da vil jeg ha mindre egenkapital til neste bolig. Anonymkode: 72054...bd5 EK vil jo uansett være den samme, om du betaler ned på lånet før salg slik at mindre av salgssummen går til dekking av lånet eller om du betaler mindre av lånet og da mer av salgssummen går til å dekke lånet. Eneste forskjellen er at du sparer litt rente på å betale ned litt mer på lånet så fort som mulig. Anonymkode: 1a364...de9 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #7 Skrevet 3. september 2022 Egenkapitalen er bundet i boligen du allerede har pluss det du evt har ekstra/har betalt ned tidligere. Boligen må selges for å frigjøre egenkapital som er bundet i eiendommen. Om du ikke selger før du kjøpet nytt må du ha mellomfinansiering - som i seg selv et dyrt og avsolutt ikke risikofritt. Du må sjekke med din bank om du har mulighet til å finansiere ny bolig uten å selge først. Om du uansett må selge før du kjøper nytt for å vite om du sitter igjen med egenkapital så er nedbetaling av lånet beste sparemåte. Husk at om du selger innen et år fra kjøp vil gevinst og tap være skattepliktig (fordel om du selger med tap, men ikke hvis gevinst) Anonymkode: ec70d...7a2 1
Diverse Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 Jeg vet ikke om det har noe særlig praktisk betydning om du sparer på sparekonto eller nedbetaler lån hvis det uansett er kort tid til du skal selge. Bare husk at du kan trekke fra et evt tap på skatten hvis du har bodd der under 12 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå