Gå til innhold

Hvorfor er pensjonist leiligheter billigere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser en del leiligheter som er for 60+, og de er mye billigere enn andre. Hva er grunnen til dette? Hva er lønnsomt for de eldre med dette? 

Anonymkode: 6646d...2bb

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)

Kan du lenke til et eksempel?

Det er ingen leiligheter for 60+ her jeg bor utenom omsorgsboliger.

60-åring er ikke samme som pensjonist.

Endret av Anonym Brukar0
Lagt til opplysninger
Skrevet

Mener du seniorboliger, som har en aldersgrense? De er billigere av den grunn

Anonymkode: 8f25c...dd2

• Liker 2
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (24 minutter siden):

Kan du lenke til et eksempel?

Det er ingen leiligheter for 60+ her jeg bor utenom omsorgsboliger.

60-åring er ikke samme som pensjonist.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=270952304

denne for eksempel, står det er for 50+.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mener du seniorboliger, som har en aldersgrense? De er billigere av den grunn

Hvilken grunn?🙈 hvordan funker systemet, hvordan har de fått til at boligene er såpass billige? Er det kun fordi naboene ønsker en viss alder blant naboer, eller er det noen lover/regler?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken grunn?🙈 hvordan funker systemet, hvordan har de fått til at boligene er såpass billige? Er det kun fordi naboene ønsker en viss alder blant naboer, eller er det noen lover/regler?

ts

Grunnen=aldersgrensen. Mao de har færre boligkjøpere og velge imellom, enn boliger alle kan by på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

De har nok endel regler. Jeg er rett over 50, men har 3 hjemmeboende barn. Spørs om jeg kunne kjøpt da..

Anonymkode: 59e50...a6b

Skrevet

Mine umiddelbare forslag:

• mindre kjøpergruppe, noen som gjør at prisene ikke presses like mye
  • dårlig vedlikeholdt
  • dårlig økonomi i borettslaget
  • Ellers synes jeg ikke snittprisen pr kvm var så lav. Det ligger på ca 46 000 og snittet i Nordre Follo var 54 000

Så lenge vedtektene i et borettslag setter krav om alder, så er det dette som gjelder. 

Anonymkode: 934bf...4d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser en del leiligheter som er for 60+, og de er mye billigere enn andre. Hva er grunnen til dette? Hva er lønnsomt for de eldre med dette? 

Mindre kjøpegruppe er en delfaktor. Det er også en del borettslag for 50/55/60+ som har relativt høye felleskostnader pga drift av fellesfasiliteter og lignende. 

Oppsiden for eldre er at man ofte får folk rundt seg som er i samme livssituasjon og som derfor er mulig å omgås i det daglige. Typisk er det en del slike steder som har aktiviteter i fellearealer, oppsatte busser til sentrum/handlesentre osv. Tilsvarende er ofte byggene og sameiene/brl bedre tilrettelagt for hjelpemidler og annet.

Det eneste jeg har hørt er at enkelte eldre kan oppleve at det blir litt for mye "gamlehjem" enkelte steder. Så her varierer det nok litt fra sted til sted.

• Liker 2
Skrevet

Noen av de er prisregulerte, dvs en kan ikke selge for så mye mer enn en kjøpte for. Boligen blir da ikke noe investeringsobjekt hvor en lager seg springbrett til videre bolighandel. Og så er det jo en begrensa kjøpergruppe. 

Anonymkode: 6d75b...cf8

Skrevet

Jeg ser at de er billigere her, men det er enorme fellesutgifter i mnd på de. Det er så dyrt at for mine eldre i familien er det fort mer gunstig å kjøpe en leilighet, eller leie en fremfor å betale ned på lån og fellesutgfiter.

Det eneste positive er kanskje et godt miljø der eldre kan møtes og prate sammen, samt at de har en trygg plass å bo hvor leietaker ikke kan kaste dem ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...