Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde forrige svangerskapskontroll litt sent, og det virker litt unødvendig å ha uke 28-kontrollen to uker før den i uke 32. Jeg skal til legen i neste uke uansett, og får da uansett tatt blodtrykk /sjekket urin. Vekstmåling av keisersnitt kan jeg få gjort på 3D-ultralyd.

Går dere på alle svangerskapskontroller? Og hvilke tar dere hos lege og/eller jordmor?

Anonymkode: b3b2e...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må ha ekstra oppfølging. Så jeg har ul hver 4. uke og jordmor hver 4. uke. Så annenhver uke er jeg innom noe 😅 syns det er greit jeg. Tar ikke lange tiden og det er for babyens beste :) tar alle samtaler hos jordmor da legen her er så travel 

Anonymkode: e01c2...79d

Skrevet

Ja, selvsagt. Går til jordmor en gang i mnd, og har vekstkontroll på sykehuset uke 28, 32 og 36 (kun den siste igjen nå). Er førstegangsfødende, så har endel spørsmål og synes det er godt å bli fulgt opp relativt tett.

Anonymkode: 27feb...424

• Liker 1
Skrevet

Jeg får alle som blir satt opp ja. Men det ble ingen mellom 24 og 30, av den enkle grunn at det var ferieavvikling. Neste blir 34 tror jeg

Anonymkode: ce2f4...953

Skrevet

Jeg er hos jordmor og fastlege hver 4. uke, så har én av delene hver 2. uke, og jeg tenker at jeg tar all oppfølgning jeg kan få. Større sjans for å oppdage om det skulle være noe 

Anonymkode: bb468...7d4

Skrevet

Jeg gikk kun til fastlegen i første svangerskap. Hun hadde god kompetanse på gravide og tok også ul. Dermed hadde jeg ikke behov for å gå til jordmor utenom. Dessuten visste jeg tidlig at det kom til å bli planlagt keisersnitt.

I dette svangerskapet hadde jeg fått ny fastlege som hadde mindre peiling på svangerskap så jeg begynte å gå til jordmor utenom da jeg var 4-5 mnd på vei. Var sykmeldt nesten hele graviditeten, så derfor var jeg hos legen ca.hver 4.uke. Synes jordmor var hyggelig, men det var mye styr å gå dit i tillegg til legetimer, ekstra sjekk på sykehuset en gang pr mnd. og kiropraktor en gang i uken. Er ikke så glad i å gå og gå til ulike timer overalt og føler ikke behov for det heller. Men alt i alt er jeg fornøyd.

Anonymkode: 43f00...a39

Skrevet

Gikk til alle + et par ekstra. Var mest hos jordmor men tok første kontroll hos fastlegen. 

Anonymkode: 5f53b...c90

Skrevet

Jeg tok alle sammen. Syns det var koselig å snakke litt om ting og tang. Gjort det med alle mine 3 graviditeter. Overraskende hvor mye jeg også glemte fra gang til gang. Hadde nydelige jordmødre da ❤

Skrevet

Hvorfor er det noen av dere som går til både fastlege og jordmor på kontroll? Så dere et et av stedene hver 2. uke.

Anonymkode: c198b...dbc

Skrevet

Går til jordmor hver 4 uke frem til uke 28, så hver andre uke. I tillegg gyn med ultralyd hver 3 uke fra uke 19.

Anonymkode: 63259...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det noen av dere som går til både fastlege og jordmor på kontroll? Så dere et et av stedene hver 2. uke.

Kan jo være forskjellige grunner. Jeg gikk til fastlegen for oppfølging ift medisiner og smertetilstander under svangerksapet , mens jordmor tok svangerskapskontroller og sykehuset tok oppfølging av svangerskapsdiabetes :) Var til kontroll omtrent hver uke 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 46f4e...03d

• Liker 1
Skrevet

Jeg går kun til jordmor men ser egentlig ikke helt poenget med disse kontrollene? (er tidlig da - uke 17). Kan man evt. kun gå innom en lab for å ta disse urinprøvene etc sånn at man slipper all skravlingen?

Anonymkode: 73518...3d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg går kun til jordmor men ser egentlig ikke helt poenget med disse kontrollene? (er tidlig da - uke 17). Kan man evt. kun gå innom en lab for å ta disse urinprøvene etc sånn at man slipper all skravlingen?

Vanligst starter ikke jordmortimene før uke 24.  og er hver 4. uke

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For min del som førstegangs syns jeg det er godt å ha noen å snakke med om det som skjer. 
du kan velge å kun ta blod/urinprøver ja, ingen tvang å gå til samtaler. 

Anonymkode: e01c2...79d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Stemmer, jeg bor i Oslo. Var ikke hos jordmor før i uke 25, før det så hadde jeg vært hos lege i uke 10 for første kontroll (pluss ultralyd i uke 18). Er ikke så ofte med hver fjerde uke hos jordmor synes jeg. 

Anonymkode: 34cde...25d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde første time hos jordmor i uke 12 og hun rekvirere alle blodprøver. 

Skrevet
Cássia skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde første time hos jordmor i uke 12 og hun rekvirere alle blodprøver. 

Tror jeg hadde første jordmortime rundt uke 10, og tok blodprøver der, ordna helsekort ol. Etter det var jeg der uke 20 og så hver fjerde uke etter det. 

Har ikke vært hos fastlegen. 

Anonymkode: 27feb...424

Skrevet

Det er helt frivillig både med svangerskapskontroller og ultralyd. Man må ingenting hvis man ikke ønsker 😊 

Jeg personlig er jordmor, men gikk til alle kontrollene likevel. Var fint å få målt blodtrykk, snakket litt med andre jordmødre og vite at ting var normalt likevel... Selv om jeg målte alt på jobb og fikk litt ekstra ultralyd og undersøkelser hvis det var noe ekstra 🤪 (hadde blødning i uke 32, fall i uke 33 like utenfor jobb og slag i magen av en fødende i uke 34). 

Anonymkode: daeda...d29

Skrevet

AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 19.12):

Det er helt frivillig både med svangerskapskontroller og ultralyd. Man må ingenting hvis man ikke ønsker 😊 

Jeg personlig er jordmor, men gikk til alle kontrollene likevel. Var fint å få målt blodtrykk, snakket litt med andre jordmødre og vite at ting var normalt likevel... Selv om jeg målte alt på jobb og fikk litt ekstra ultralyd og undersøkelser hvis det var noe ekstra 🤪 (hadde blødning i uke 32, fall i uke 33 like utenfor jobb og slag i magen av en fødende i uke 34). 

Anonymkode: daeda...d29

Hva er det man egentlig skal sjekke hos legen før man starter hos jordmor…?

Jeg har vært gravid én gang, og da tok de blodprøver og jeg leverte urinprøve. Men mistet dessverre i en fryktelig ma som endte med hasteoperasjon. Nå er jeg så redd for at det skal skje igjen, så føler egentlig mest for å ikke gjøre noe før det er gått mange uker og det føles mer trygt.

Anonymkode: c3dbd...d01

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det man egentlig skal sjekke hos legen før man starter hos jordmor…?

Jeg har vært gravid én gang, og da tok de blodprøver og jeg leverte urinprøve. Men mistet dessverre i en fryktelig ma som endte med hasteoperasjon. Nå er jeg så redd for at det skal skje igjen, så føler egentlig mest for å ikke gjøre noe før det er gått mange uker og det føles mer trygt.

Anonymkode: c3dbd...d01

Jeg dro ikke til legen før jordmor. Jordmor tok blodprøver, urinprøver og det som trengtes på helsestasjonen. Eneste jeg måtte bestille og oppsøke  legen for - og ikke egentlig legen i seg selv, men legekontoret - var glukosebelastning. Har ikke hatt behov for legen i svangerskapet. 

Anonymkode: 16f78...614

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...